Gå til innhold

Her smeller ID.3 seg til topps


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (3 minutter siden):

Det er jeg enig i. Ser man på Norge så har vel vag solgt 17000biler så langt. Har ikke finregnet men e tron e golf e up taycan og id3 har bra salg i forhold til tesla. Absolut domminerende.

Det globale salget vet jeg ikke. Vw selger vel de de kan produsere. Mange husker ikke at corvid 19 også har lammet produksjonen til andre bilfabrikanter akkurat like kraftig 

VW solgte nesten 6,3M biler globalt i 2019 mens Tesla solgte bil nr 1M først i våres. På elbilsalg er det ganske annerledes, Tesla solgte fler elbiler globalt første halvår enn de 3 neste på lista til sammen. 

Covid-19 har rammet alle ja men Tesla mindre enn de fleste, de har klart å øke salget, tross nedstenging i Fremont.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sturle S skrev (2 minutter siden):

Tidlegare var Noreg den viktigaste marknaden for alle elbilprodusentar utanfor Kina.  No er vi ikkje lenger viktige. 

Tvert i mot. Norge er et kjempeviktig marked for produsentene for vi er et modent marked med mye å velge i. Hvordan en elbilmodell slår an her er en sterk indikator for andre land som følger etter i subsidiegaloppen. Konklusjonen er at Tesla har et gedigent fall ikke bare i markedsandel, men også i antall biler levert(ned 70% på ett år) når konkurransen kommer.

Sturle S skrev (5 minutter siden):

 

"Automotive gross margins, excluding regulatory credits, rose from 18.7% to 23.7% sequentially."

 

Bransjens høyste bruttomargin samtidig som de hvert år går med underskudd totalt kan bare skyldes juks. Og det er lett å forklare. De putter miljøkreditter inn i regnestykket, ingen R&D er med, de tilordner en altfor lav garantireserve per bil og ikke minst, kostnadene ved å selge bilen er ikke med i regnestykket. I motsetning til de ordentlige bilprodusentene som ikke trenger å ty til regnskapstriks for å vise at de er profitable. Dinosauren Daimler hadde overskudd på $3,6 mrd i Q3, det er omtrent 10 gangern det Tesla har hatt i overkudd det siste året, som igjen kun skyldes miljøkreditter som snart forsvinner som dugg for solen.

Sturle S skrev (8 minutter siden):

Tesla gjer stadige forbetringar i eksisterande modellar.  Model Y, Semi, Cybertruck og ny Roadster er på veg og ein ny mindre modell til den europeiske marknaden er annonsert.  Samt ny batteriteknologi som opnar for store forbetringar i både pris, rekkjevidde og effekt.

Teslas mest innrbringende produkter er salg av miljøkreditter, aksjer og "hopium". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Merket ikke så stor forskjell på støy egentlig, men det var noe mindre enn min bil. Dog merket jeg en del på understell. Ganske behagelig bil. Men så har jeg lavprofil og sports/stivt understell også. Sving radius var også helt rått, ellers var det så-så...

Jeg pendler i 110 sone, hvor trafikken ofte går i 120-125. Det er rimelig grei forskjell i de hastighetene. I lavere hastigheter så er det rimelig likt. 

Men det er et stykke til EQC. Den er rå på det der. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (11 minutter siden):

Jeg pendler i 110 sone, hvor trafikken ofte går i 120-125. Det er rimelig grei forskjell i de hastighetene. I lavere hastigheter så er det rimelig likt. 

Men det er et stykke til EQC. Den er rå på det der. 

Gjør nok forskjell i de hastighetene ja. Her er det 60-80 grenser å svingete veier. Der slet den veldig..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Trestein said:

Vw har vel levert e golf noen år nå. Har ikke hørt at det har gitt noe voldsomme ramaskrik. Hører nesten ingenting om dem, bare ser dem ofte

Godt og vellutprøvd karosseri med ett lite batteri og en elmotor som sikkert yter 1/3 av hva den egentlig kan er god oppskrift på bekymringsfritt bilhold.

Forøvrig nesten ingen E-golf her i Nord-Norge. Er for store distanser.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Godt og vellutprøvd karosseri med ett lite batteri og en elmotor som sikkert yter 1/3 av hva den egentlig kan er god oppskrift på bekymringsfritt bilhold.

Forøvrig nesten ingen E-golf her i Nord-Norge. Er for store distanser.

Det er vel omtrent ingen el biler nord for tromsø vil jeg tro

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Det er vel omtrent ingen el biler nord for tromsø vil jeg tro

10% elbilandel av nybilsalget i Troms og Finnmark i september. Så jo da, det er en del. 

Jeg så endog en Leaf i Syltefjord når vi var der i 2016. Syltefjord er vel nesten så nær du kommer "verdens ende" i Norge ;)

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (8 timer siden):

10% elbilandel av nybilsalget i Troms og Finnmark i september. Så jo da, det er en del. 

Jeg så endog en Leaf i Syltefjord når vi var der i 2016. Syltefjord er vel nesten så nær du kommer "verdens ende" i Norge ;)

Tesla bjørn har vel kjørt til nordkapp noen ganger?

Lenke til kommentar
On 10/23/2020 at 4:25 PM, uname -l said:

Tvert i mot. Norge er et kjempeviktig marked for produsentene for vi er et modent marked med mye å velge i. Hvordan en elbilmodell slår an her er en sterk indikator for andre land som følger etter i subsidiegaloppen. Konklusjonen er at Tesla har et gedigent fall ikke bare i markedsandel, men også i antall biler levert(ned 70% på ett år) når konkurransen kommer.

Eg forstår godt at andre bilprodusentar satsar på Noreg, men Tesla kan ikkje produsere meir enn dei gjer.  Dei byggjer stadig fleire fabrikkar og produksjonslinjer, men produserer ikkje nok bilar.  Det ser du m.a. på at dei sit på stadig færre bilar på lager.  For andre kan eg forstå at Noreg er viktig, for her er dei heilt avhengige av elbilar for å selje bilar i det heile.  Alle merke har lojale kundar som helst ikkje vil kjøpe av andre merke.  No har ein del av dei likevel hoppa over til Tesla, og dei kjem ikkje attende.  Tesla har dei mest lojale kundane av alle bilmerke. 

 

Tesla ekspanderte fortare enn service-apparatet i Noreg klarde å fylgje med ein periode, og det trur eg Tesla lærte ein del av.  Tesla har vore mykje mindre aktive i marknadsføringa i Noreg dei siste par åra.

On 10/23/2020 at 4:25 PM, uname -l said:

Bransjens høyste bruttomargin samtidig som de hvert år går med underskudd totalt kan bare skyldes juks.

Dei går med overskot det siste året totalt

On 10/23/2020 at 4:25 PM, uname -l said:

Og det er lett å forklare. De putter miljøkreditter inn i regnestykket, ingen R&D er med, de tilordner en altfor lav garantireserve per bil og ikke minst, kostnadene ved å selge bilen er ikke med i regnestykket. I motsetning til de ordentlige bilprodusentene som ikke trenger å ty til regnskapstriks for å vise at de er profitable. Dinosauren Daimler hadde overskudd på $3,6 mrd i Q3, det er omtrent 10 gangern det Tesla har hatt i overkudd det siste året, som igjen kun skyldes miljøkreditter som snart forsvinner som dugg for solen.

Tesla er profitable utan miljøkredittar.  Inntektene frå miljøkredittar gjekk ned frå Q3 til Q4, trass i at Tesla leverte 54% fleire bilar i Q4 enn i Q3 og fortenesta pr bil auka.

On 10/23/2020 at 4:25 PM, uname -l said:

Teslas mest innrbringende produkter er salg av miljøkreditter, aksjer og "hopium". 

Miljøkredittar er ikkje spesielt innbringande lenger.  Sal av aksjar er, men det tel ikkje på overskotet.  Konsekvensen av aksjesal er at Tesla badar i kontantar dei kan bruke på ekspansjon.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Her var det mye som er objektivt usant.

Sturle S skrev (14 timer siden):

Eg forstår godt at andre bilprodusentar satsar på Noreg, men Tesla kan ikkje produsere meir enn dei gjer.

At Tesla er produksjonsbegrenset strider mot fakta. Tesla har selv oppgitt nærmere 200k/kvartal til børstilsynet og de produserer langt færre. Med andre ord så lager de ikke flere biler enn de regner med å få solgt. Faktum nummer to er alle priskuttene. Ingen kutter priser om etterspørselen er større enn produksjonen. Faktum nummer tre er at de er nødt til å eksportere biler fra Kina. Dette gigantiske markedet klarer ikke å svelge unna noe særlig over 100k Teslaer per år.

Du og andre har prøvd å innbille folk siden 2019 at mangel på biler forklarer nedgangen i salget. Regner med at man kan feire bursdag for den teorien til neste år også.

Sturle S skrev (14 timer siden):

Tesla er profitable utan miljøkredittar. 

Dette er feil. De har inntektsført $1,2 mrd i miljøreditter hittil i år for å oppnå et "overskudd" på tilsammen $0,45 mrd.

Sturle S skrev (14 timer siden):

Tesla har dei mest lojale kundane av alle bilmerke. 

Scientologi-kirken kan sikkert skryte av enda mer lojale medlemmer,  men jeg synes ikke det gjør dem noe særlig mer attraktive.  Kanskje tvert i mot. Samme med bilkjøperne i Norge, nesten 95% av de som skal ha elbil velger noe annet enn Tesla. Da spiller det ikke noen rolle om du og en håndfull andre aldri kommer til ha noe annet enn Tesla.

Sturle S skrev (14 timer siden):

Miljøkredittar er ikkje spesielt innbringande lenger.  

Dette er også feil. Tesla kommer til å inntektsføre dobbelt så mye av dem i år sammenlignet med 2019.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 10/25/2020 at 10:30 AM, uname -l said:

At Tesla er produksjonsbegrenset strider mot fakta. Tesla har selv oppgitt nærmere 200k/kvartal til børstilsynet og de produserer langt færre. Med andre ord så lager de ikke flere biler enn de regner med å få solgt.

Tesla byggjer ut produksjonskapasitet i høgt tempo.  Kapasiteten var høgare på slutten av dette kvartalet enn på slutten av førre kvartal.  Det forklarer skilnaden.

On 10/25/2020 at 10:30 AM, uname -l said:

Faktum nummer to er alle priskuttene. Ingen kutter priser om etterspørselen er større enn produksjonen. Faktum nummer tre er at de er nødt til å eksportere biler fra Kina. Dette gigantiske markedet klarer ikke å svelge unna noe særlig over 100k Teslaer per år.

No motseier du deg sjølv.  Tesla er nøydde til å eksportere bilar frå kina, fordi produksjonskapasiteten i Freemont ikkje er høg nok til å mette marknaden.  Hugs at Tesla kan selje bilar til høgare pris i Europa enn i Kina og produksjonen ved Feemont går ca på kapasitet.

 

Når har Tesla kutta prisane i Noreg, som du meiner er ein veldig viktig marknad for Tesla?

On 10/25/2020 at 10:30 AM, uname -l said:

Du og andre har prøvd å innbille folk siden 2019 at mangel på biler forklarer nedgangen i salget. Regner med at man kan feire bursdag for den teorien til neste år også.

Salet til Tesla går opp, ikkje ned.  Eg har forklart kvifor nadre produsentar – spesielt VW – er nøydde til å prioritere Noreg.  Tesla treng ikkje det, og kan gjerne ta høgare prisar her enn til dømes i Kina.

On 10/25/2020 at 10:30 AM, uname -l said:

Dette er feil. De har inntektsført $1,2 mrd i miljøreditter hittil i år for å oppnå et "overskudd" på tilsammen $0,45 mrd.

Du er desperat etter halmstrå no, ser eg.  Eg viste til Q3.  2020 under eitt er sterkt prega av nedstenginga i halve Q2.

On 10/25/2020 at 10:30 AM, uname -l said:

Dette er også feil. Tesla kommer til å inntektsføre dobbelt så mye av dem i år sammenlignet med 2019.

I prosentar av inntektene utgjer dei stadig mindre.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (8 timer siden):

Tesla byggjer ut produksjonskapasitet i høgt tempo.  Kapasiteten var høgare på slutten av dette kvartalet enn på slutten av førre kvartal.  Det forklarer skilnaden.

No motseier du deg sjølv.  Tesla er nøydde til å eksportere bilar frå kina, fordi produksjonskapasiteten i Freemont ikkje er høg nok til å mette marknaden.  Hugs at Tesla kan selje bilar til høgare pris i Europa enn i Kina og produksjonen ved Feemont går ca på kapasitet.

 

Når har Tesla kutta prisane i Noreg, som du meiner er ein veldig viktig marknad for Tesla?

Salet til Tesla går opp, ikkje ned.  Eg har forklart kvifor nadre produsentar – spesielt VW – er nøydde til å prioritere Noreg.  Tesla treng ikkje det, og kan gjerne ta høgare prisar her enn til dømes i Kina.

Du er desperat etter halmstrå no, ser eg.  Eg viste til Q3.  2020 under eitt er sterkt prega av nedstenginga i halve Q2.

I prosentar av inntektene utgjer dei stadig mindre.

Ikkje alle er 100% enig i dette

https://www.google.no/amp/s/seekingalpha.com/amp/article/4381342-tesla-faces-real-demand-problem-in-china

Lenke til kommentar
15 hours ago, Trestein said:

Disclosure: I am/we are short TSLA. I wrote this article myself, and it expresses my own opinions. I am not receiving compensation for it (other than from Seeking Alpha). I have no business relationship with any company whose stock is mentioned in this article.

 

Fyren representerer "The Cannabis Capital Group".  Eg veit ikkje kva han har røykt før han skreiv dette innlegget.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (48 minutter siden):

Fyren representerer "The Cannabis Capital Group".  Eg veit ikkje kva han har røykt før han skreiv dette innlegget.

Lurer på hva Tesla-aksjonæren Fred Lambert i Elecktrek har røykt. 

"What I am more concerned about is that Tesla was supposed to have more than enough demand in China to sell the vehicles produced at Gigafactory Shanghai.

However, it seems that the production ramp has been going so well, and it has now outpaced demand.

I think the Chinese market is currently waiting for the Model Y from Tesla and demand for Model 3 could be capped at around 100,000 units per year."

Fortellerstemme: Det betyr at verdens mest verdifulle bilprodusent har 0,4% av Kinas marked.

Tesla ships out first 7,000 made-in-China Model 3 cars to Europe

Endret av uname -l
Lenke til kommentar
43 minutes ago, uname -l said:

Fortellerstemme: Det betyr at verdens mest verdifulle bilprodusent har 0,4% av Kinas marked.

Tesla Model 3 var den mest selde elbilen i Kina i september med 2,5 gongar høgare sal enn beste konkurrent.  Han vart rettnok ikkje den mest selde ladbare bilen.  Det var ein mini-bil til 40.000 kroner med 9,2 kWh batteri, 27 hk bensinmotor og 665 kg totalvekt.

 

Den kinesiske elbilmarknaden fall mykje i starten av året, og har fyrst no teke til å hente seg inn att.  Uansett forstår eg ikkje problemet med at Tesla sel bilar produsert i Kina i andre land, i staden for å droppe prisane i Kina.  Tesla vil heller tene pengar enn å strupe inn salet i andre land.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...