Gå til innhold

Her smeller ID.3 seg til topps


Anbefalte innlegg

6 minutes ago, uname -l said:

Det har jeg akkurat gjort og fikk bevist at du som vanlig er ute og overdriver når det gjelder alt ikke-Tesla. Det var mye hardplast som ikke betyr at kvaliteten er dårlig. Den støyet mer enn de trodde som ikke betyr at den støyer mer enn Golf.

Og det at man første gang man setter seg inn i en ny bil bruker litt tid på å orientere seg, er ikke uvanlig. Som sagt, du har 16 000 innlegg her om din egen bil og da klarer man sikkert å bruke en time på å sette seg inn i infotainment-systemet. Det er litt typisk biltester hvor man har den i 2 timer at biljournalister lager et stort nummer ut av at det er et eller annet de ikke får til umiddelbart.

Jeg personlig skulle nok ikke hatt noe problem med å sette meg inn i hvordan ID.3 funker, men det virker jo ikke som at jeg er i kundegruppen VW satser på med denne bilen så blir feil å bruke megselv som referanse.

Så to tilfeldige e-golf eiere er vel en grei referanse som Broom her har brukt? Er vel slike som muligens vil oppgradere til ID.3.
Den har jo større bagasjeplass enn e-golf og mye bedre rekkevidde.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
13 minutes ago, uname -l said:

De sa også at de ville valgt ID.3 I likhet med veldig mange andre nordmenn.

 

Ja de selger utrolig godt. Begynner å komme mange av dem her i Tromsø og.

Men hadde man forventa noe annet? Er jo VW.

De er jo steinhard på reklamering, "Bilen hilser på deg" ser man jo over alt, og tillogme Snapchat har ID.3 filter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

De er jo steinhard på reklamering, "Bilen hilser på deg" ser man jo over alt, og tillogme Snapchat har ID.3 filter.

Kanskje Tesla bør begynne å reklamere de også? Ser hvertfall ikke ut til at det du holder på med hjelper spesielt mye på salget.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Ikke bare var kvaliteten dårlig, veistøyen var og værre enn i e-golfen.

Opplevd støy og hva en DB måler viser kan ofte være litt annerledes. Jeg har jo kjørt med eGolfen til Møller og direkte testet flere ID.3, og ID.3 er betydelig mer behagelig angående støy enn hva eGolfen er. Spesielt på motorveiene. I lav fart så er det rimelig likt, men jo kjappere man kjører, jo mer merker man til at ID.3'en får et større og større overtak. 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (1 time siden):

Opplevd støy og hva en DB måler viser kan ofte være litt annerledes. Jeg har jo kjørt med eGolfen til Møller og direkte testet flere ID.3, og ID.3 er betydelig mer behagelig angående støy enn hva eGolfen er. Spesielt på motorveiene. I lav fart så er det rimelig likt, men jo kjappere man kjører, jo mer merker man til at ID.3'en får et større og større overtak. 

Merket ikke så stor forskjell på støy egentlig, men det var noe mindre enn min bil. Dog merket jeg en del på understell. Ganske behagelig bil. Men så har jeg lavprofil og sports/stivt understell også. Sving radius var også helt rått, ellers var det så-så...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -l said:

Kanskje Tesla bør begynne å reklamere de også? Ser hvertfall ikke ut til at det du holder på med hjelper spesielt mye på salget.

Tesla slit ikkje med salet.  Tida kvar bil brukar frå fabrikk til kunde har aldri vore lågare, og Tesla skalerer opp produksjonen alt dei kan.

 

Tesla tener dessutan pengar på elbilar.  VW har ein plan om at elbil-produksjonen skal verte lønsam frå 2022.  Lurer på om dei klarer det.  Tesla sine marginar vert berre betre, samstundes som det går stadig fortare å få produserte bilar ut til kundane, men Tesla kan elbilar og har kontroll på nesten heile verdikjeden frå råmateriale til ferdig bil.  VW har ikkje klart å tene pengar på elbilar til no, og møter stadig sterkare konkurranse frå andre.  Spørs om ikkje konkurransen vert tøffare enn VW hadde sett føre seg.  Spesielt når Tesla skalerer opp produksjonen og kan tilby billigare modellar.  Spesielt ID.4 kan slite med konkurransen frå EU-produsert Model Y, når Tesla kjem over produksjons-flaskehalsen og kan presse konkurrentane på marginar.  (Det er ikkje noko poeng å setje ned prisen når heile produksjonen vert seld uansett.)

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (3 minutter siden):

Spørs om ikkje konkurransen vert tøffare enn VW hadde sett føre seg.  Spesielt når Tesla skalerer opp produksjonen og kan tilby billigare modellar.  Spesielt ID.4 kan slite med konkurransen frå EU-produsert Model Y, når Tesla kjem over produksjons-flaskehalsen og kan presse konkurrentane på marginar.  

På knappe 6 uker har ID.3 i Norge alene solgt mer enn alle Tesla-modellene tilsammen i hele 2020. Det du glemmer er at VAG klarer å lage biler bra og overgår Tesla på omtrent alt som teller for folk. VAG kommer til å knuse Tesla som en mygg. Først i Europa og så i Kina.

Sturle S skrev (5 minutter siden):

Det er ikkje noko poeng å setje ned prisen når heile produksjonen vert seld uansett.

Prisen har i år blitt satt ned 9 ganger i Kina. Til tross for det så klarer de ikke å selge unna den beskjedne Shanghai-produksjonen i hjemmemarkedet og må eksportere biler til Europa.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, uname -l said:

På knappe 6 uker har ID.3 i Norge alene solgt mer enn alle Tesla-modellene tilsammen i hele 2020.

Finst det noko som tyder på at Noreg har vore ein prioritert marknad for Tesla i 2020?  Eg trur det som tel for både Tesla og VW er globalt sal, ikkje salet i Noreg, Toten eller Nedre Slottsgate.

12 minutes ago, uname -l said:

Det du glemmer er at VAG klarer å lage biler bra og overgår Tesla på omtrent alt som teller for folk.

Skal vi tru artiklar som samanliknar bilane er det motsett, men kvar sin smak.  ID.3 er billigare enn Model 3, men Model 3 er ein større og veldig mykje meir avansert bil.

12 minutes ago, uname -l said:

VAG kommer til å knuse Tesla som en mygg. Først i Europa og så i Kina.

Vi får sjå på det.

12 minutes ago, uname -l said:

Prisen har i år blitt satt ned 9 ganger i Kina. Til tross for det så klarer de ikke å selge unna den beskjedne Shanghai-produksjonen i hjemmemarkedet og må eksportere biler til Europa.

"Beskjedne"?  Tesla produserer fleire bilar i Shanghai enn VW produserer elbilar totalt på alle sine fabrikkar til saman.  Det er fullt forståeleg at dei eksporterer bilar frå Kina i staden for USA til Europa, sidan produksjonen i USA er for liten til å dekkje etterspurnaden i Nord-Amerika og produksjonen i Kina truleg er billigare.  No byggjer Tesla nye fabrikkar i både USA og Europa og utvidar i Shanghai, slik at dei kan tilfredsstille etterspurnaden.  Samstundes har fortenestemarginen til Tesla pr bil gått mykje opp, so det er berre naturleg at dei set ned prisen.  VW må setje prisen langt under Tesla for å selje nok bilar, og taper difor pengar på elbilar.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (18 minutter siden):

Finst det noko som tyder på at Noreg har vore ein prioritert marknad for Tesla i 2020?  Eg trur det som tel for både Tesla og VW er globalt sal, ikkje salet i Noreg, Toten eller Nedre Slottsgate.

Tidligere var Norge så viktig for Tesla at de hadde en egen kolonne for oss i salgsoversikten. Nå er konkurransen her fra bilprodusenter som vet hvordan man lager biler blant annet det å få lakk til å sitte fast, noe som fremdeles er science fiction hos Tesla.

Sturle S skrev (18 minutter siden):

Samstundes har fortenestemarginen til Tesla pr bil gått mykje opp, so det er berre naturleg at dei set ned prisen.  VW må setje prisen langt under Tesla for å selje nok bilar, og taper difor pengar på elbilar.

Tesla har negativ fortjenestemargin på bilene sine. Det viser samtlige årsregnskap. De setter prisene ned for å kunne selge unna produksjonen. Enhver som har barneskole i økonomilære vet at ingen setter ned prisen om etterspørselen er større enn produksjonen.

Tesla har omtrent ingenting på modellprogrammet, mens de store bilprodusentene kommer med dusinvis nye og attraktive elbiler på rekke og rad. Du har selv sett hva som skjer når VAG foreløig bare har sluppet ID3. Snart kommer det mange flere. 

Konkurransen er "triple whammy" for Tesla

  1. Folk har nå flere alternativer.
  2. Miljøkredittene(Teslas eneste vei til "overskudd") forsvinner forde de ikke lenger trengs.
  3. I Europa så vil det nye utslippsregimet føre til at VAG med andre kan bruke profitabelt fossilsalg til å selge elbiler til kost eller under og det vil fremdeles være lønnsomt totalt sett. Tesla må velge om de vil selge sine biler med ytterligere tap eller oppleve fall i etterspørselen.
Endret av uname -l
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 minutt siden):

Tidligere var Norge så viktig for Tesla at de hadde en egen kolonne for oss i salgsoversikten. Nå er konkurransen her fra bilprodusenter som vet hvordan man lager biler blant annet det å få lakk til å sitte fast, noe som fremdeles er science fiction hos Tesla.

Tesla har negativ fortjenestemargin på bilene sine. Det viser samtlige årsregnskap. Dersetter prisene ned for å kunne selge unna produksjonen. Enhver som har barneskole i økonomilære vet at ingen setter ned prisen om etterspørselen er større enn produksjonen.

Tesla har omtrent ingenting på modellprogrammet, mens de store bilprodusentene kommer med dusinvis nye og attraktive elbiler på rekke og rad. Du har selv sett hva som skjer når VAG foreløig bare har sluppet ID3. Snart kommer det mange flere. 

Konkurransen er "triple whammy" for Tesla

  1. Folk har nå flere alternativer.
  2. Miljøkredittene(Teslas eneste vei til "overskudd") forsvinner forde de ikke lenger trengs.
  3. I Europa så vil det nye utslippsregimet føre til at VAG med andre kan bruke profitabelt fossilsalg til å selge elbiler til kost eller under og det vil fremdeles være lønnsomt totalt sett. Tesla må velge om de vil selge sine biler med ytterligere tap eller oppleve fall i etterspørselen.

Apropos lakk, under panser til id3 jeg prøvekjørte..

IMG_20201023_134419.jpg

IMG_20201023_134430.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Forresten:

Tesla is recalling almost all Model S/Model X sent to China over suspension issue

Dere får kjøre ekstra, ekstra forsiktig dere som har Model S/X inntil myndighetene i Europa også tvinger Musk til å gjøre en recall på et livsfarlig problem han har kjent til siden 2013.

(Relevans: De oppkonstruerte "problemene" med ID3. blir satt i sitt rette perspektiv.)

Endret av uname -l
Lenke til kommentar
Trestein skrev (34 minutter siden):

Det kom vel en båtlast med biler som folk hadde ventet på i 3 år. Vw leverer jevnt og trutt.

Sier du at folk *ikke* har ventet på ID3? Jeg vil dette er svært sammenliknbart. 2 nye modeller som folk har ventet på. Da synes jeg det gir mening i å sammenlikne salget i X første ukene bilen er tilgjengelig.

Dessuten gir jo globale salg mest mening, over mange nok måneder til at man får jevnet ut effekten av sykliske leveranser.. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, uname -l said:

Tidligere var Norge så viktig for Tesla at de hadde en egen kolonne for oss i salgsoversikten. Nå er konkurransen her fra bilprodusenter som vet hvordan man lager biler blant annet det å få lakk til å sitte fast, noe som fremdeles er science fiction hos Tesla.

Tidlegare var Noreg den viktigaste marknaden for alle elbilprodusentar utanfor Kina.  No er vi ikkje lenger viktige.  Heile verda konkurrerer om å få tak i elbilar.  Du må nok oppdatere deg på Tesla og lakk.  Lakken på min Model S frå 2014 sit framleis fast på bilen.

2 minutes ago, uname -l said:

Tesla har negativ fortjenestemargin på bilene sine. Det viser samtlige årsregnskap. De setter prisene ned for å kunne selge unna produksjonen. Enhver som har barneskole i økonomilære vet at ingen setter ned prisen om etterspørselen er større enn produksjonen.

"Automotive gross margins, excluding regulatory credits, rose from 18.7% to 23.7% sequentially."

https://www.cnbc.com/2020/10/21/tesla-tsla-earnings-q3-2020.html

 

Full rapport: https://tesla-cdn.thron.com/static/4E7BR9_TSLA_Q3_2020_Update_P0Q85U.pdf?xseo=&response-content-disposition=inline%3Bfilename%3D"TSLA-Q3-2020-Update.pdf"

 

Tesla har som sagt god forteneste pr bil dei produserer, medan VW taper pengar for kvar elbil dei produserer.  Tesla har og meir pengar enn VW og lommeboka til Tesla veks fort.

2 minutes ago, uname -l said:

Tesla har omtrent ingenting på modellprogrammet, mens de store bilprodusentene kommer med dusinvis nye og attraktive elbiler på rekke og rad. Du har selv sett hva som skjer når VAG foreløig bare har sluppet ID3. Snart kommer det mange flere. 

Tesla gjer stadige forbetringar i eksisterande modellar.  Model Y, Semi, Cybertruck og ny Roadster er på veg og ein ny mindre modell til den europeiske marknaden er annonsert.  Samt ny batteriteknologi som opnar for store forbetringar i både pris, rekkjevidde og effekt.

17 minutes ago, uname -l said:

Konkurransen er "triple whammy" for Tesla

  1. Folk har nå flere alternativer.

Det fører fyrst og framst til at salet av elbilar går opp, ikkje at Tesla sel mindre.

17 minutes ago, uname -l said:
  1. Miljøkredittene(Teslas eneste vei til "overskudd") forsvinner forde de ikke lenger trengs.

MED miljøkredittar er fortenestemarginen til Tesla 27.7%.

17 minutes ago, uname -l said:
  1. I Europa så vil det nye utslippsregimet føre til at VAG med andre kan bruke profitabelt fossilsalg til å selge elbiler til kost eller under og det vil fremdeles være lønnsomt totalt sett. Tesla må velge om de vil selge sine biler med ytterligere tap eller oppleve fall i etterspørselen.

Truleg sel nesten alle andre enn Tesla elbilar med tap, nettopp av den grunn.  Det er dei andre produsentane som må selje elbilar med tap, ikkje Tesla.  Bilprodusentar som nesten ikkje sel elbilar, som FCA, betaler Tesla milliardar for å kunne reknast saman med Tesla sine bilar.  Det er ein fordel for Tesla som VW ikkje har, men Tesla er ikkje avhengig av den avtala for å gå i pluss.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (Akkurat nå):

Sier du at folk *ikke* har ventet på ID3? Jeg vil dette er svært sammenliknbart. 2 nye modeller som folk har ventet på. Da synes jeg det gir mening i å sammenlikne salget i X første ukene bilen er tilgjengelig.

Dessuten gir jo globale salg mest mening, over mange nok måneder til at man får jevnet ut effekten av sykliske leveranser.. ;)

Det er jeg enig i. Ser man på Norge så har vel vag solgt 17000biler så langt. Har ikke finregnet men e tron e golf e up taycan og id3 har bra salg i forhold til tesla. Absolut domminerende.

Det globale salget vet jeg ikke. Vw selger vel de de kan produsere. Mange husker ikke at corvid 19 også har lammet produksjonen til andre bilfabrikanter akkurat like kraftig 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...