Gå til innhold

Her smeller ID.3 seg til topps


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir litt dum diskusjon med frunk\ikke frunk frem til noen biler som har det blir testet med den nye testen.
 

Ser man på den gamle så har jo Tesla Model 3 med frunk Adult Occupant på 96%, kontra 87% på ID.3.
Tro om det kan ha noe med fronten å gjøre?

Men som sakt umulig å vite sikkert. Ser man på testresultatene er det jo anneledes lagt opp på 2020 testene kontra 2019.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (9 minutter siden):

Berre sjå gjennom testane gjort etter 2019-kriteria og tidlegare.  Bilar med frunk har generelt svært god score samanlika med bilar utan frunk.

Ja BMW hadde høyere score på frontkollisjon. Den har ingen frunk.

som sagt ble det diskutert for noen dager siden. Fant ikke att tråen.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (13 timer siden):

Det var en diskusjon om kollisjons sikkerhet. Påstanden var at vw sitt konsept ga dårlig kollisjonssikkerhet. Alternativet til vw var å ha lenger front med kupeen trekt bakover og kortere bagasjerom.

Hvor mye kortere får du gjort bagasjerommet til ID3 før det blir helt borte? 😛

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
molna skrev (10 timer siden):

Som alltid er vekta viktigst for (egen) trygghet. ID3 er OK for bykjøring, men på landeveien vil jeg heller sitte i en større og tyngre i-Pace, e-Tron eller lignende.

Tja. Det kommer helt an på hvor ny den tunge bilen din er og hvor kollisjonssikker den var da den ble lansert. Bilens alder og tilstand forringer også kollisjonssikkerheten fra da den var helt ny.

 

Så tyngst vinner ikke automatisk. Det er motbevist flere ganger i virkeligheten. Ta f.eks. et ekstremtilfelle som en buss. Jeg vil tørre å påstå at en buss er rimelig tung, men en bussjåfør har ganske høy risiko for å dø eller bli lemlestet av å frontkollidere med en til sammenligning bitteliten og fjærlett bil. Passasjerene i bilen trenger ikke å dø av å treffe den tunge bussen.

 

Fifth gear har også testet flere slike myter (mange av dem ligger på YouTube).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Er den over 100kg tyngre enn Model 3 SR+? Det var mye. Spesielt siden Model 3 er over 43cm lengre (og riktignok litt lavere men også en del bredere). Trodde den veide omkring 1500kg jeg. 

Kan stemme at den er det ja. ID.3 er veldig tung for hva den er.

Men det er bare akkurat nå at den er tyngere enn SR+. Nye SR+ som blir levert neste år veier 100Kg mer enn den nåværende grunnet billigere batterier som veier mer. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 minutter siden):

425 liter på Teslaen da den har deler av bagasjekapasiteten under panseret. 

https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/tesla-model-3

Tenkte på det lasterommet bak som var spørsmål om. Om vi antar 40cm kortere vil man vel miste 40x100x60=240liter.

Tilsvarende om man hadde gjort id3 like lang som en tesla m3. Da hadde plassen øket til røflig 620liter. Helt tydelig at kort front gir mye plass fordi man forlenger bilen der den har stort tverrsnitt

Lenke til kommentar
15 hours ago, Trestein said:

Ja BMW hadde høyere score på frontkollisjon. Den har ingen frunk.

Du vil alltid finne spesielle unnatak som gjer det betre på enkeltpunkt.

 

Vi får eit godt svar på frunk vs ikkje frunk når dei testar Model Y og ID.4.  ID.4 er ein nesten identisk kopi av Model Y på alle ytre mål, men ID.4 manglar frunk.  Her er ei samanlikning lagd av Volkswagen.  (Biletet er komprimert i breidda av diskusjon.no.  Veit ikkje korleis eg unngår det, men på diskusjon.no kan du klikke på biletet og få det opp med rett høgde-breidde-forhold.):

 

VW-ID.4-Tesla-MOdel-Y-comparison-hero.jpg?quality=82&strip=all&w=1600
Endret av Sturle S
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Sturle S said:

...

Vi får eit godt svar på frunk vs ikkje frunk når dei testar Model Y og ID.4.  ID.4 er ein nesten identisk kopi av Model Y på alle ytre mål, men ID.4 manglar frunk.  

...

Plasserer de noe i bagasjerom under testing? Hvis ikke blir det vel ikke stor forskjell på hvordan kompresjonssonen fungerer. Med mindre VW har plassert noe ukomprimerbart der. 

(hjelper kanskje å redusere størrelsen på bildet)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (42 minutter siden):

Bagasjerommet på en ID3 er høyt men ikke særlig dypt, altså om du fjerner noe på lengden der ryker det med ganske mange liter.

Det var vel akkurat det jeg regnet ut. Ca 250liter på 40cm. Men det betyr jo samtidig at å sette av 40cm til frunk bare gir ca 80liter ekstra fordi volumet kommer i konflikt med forhjul som skal svinges og at høyden er halvparten av høyden i bakluke. Poenget er at skal man få mest mulig plass i en bil basert på lengde bredde og høyde er frunk en dårlig ide.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...