Jump to content
Redaksjonen.

Elektrisk Hummer er stor og prangende – Akkurat som den skal være

Recommended Posts

Sikkert kul bil i USA, men prislappen er altfor høy I forhold til Rivian og CyberTruck, som også har mye bedre spekk. Hummer EV leveres ikke før 2022-24. Ergo slipper GM å innfri da de uansett ikke kommer til få særlig mange bestillinger

  • Like 1

Share this post


Link to post

Ligner ikke mye på en original Hummer, men ser mer ut som en Rivian-kopi utvendig. Forsåvidt gjør det bilen penere, men blir fort "en i mengden" sammenlignet med at original Hummer er mer for de få spesielle og priviligerte.

Men, det viktigste er at det kommer flere alternativer i denne klassen, og om mva-fritak og lave/ingen avgifter fører til at det kommer flere slike til landet, så sier jeg hjertelig velkommen. Så får man se om det blir å plukke opp en brukt en om noen få år. 

🙂

  • Like 3

Share this post


Link to post

Synd de ikke har mer info om batterikapasitet og totalvekt. Fort gjort å gjette på at mer=bedre-kulturen regjerer hos Hummer og at de utstyrer den med et voldsomt batteri, derav den høye prisen. Spørs om de klarer å konkurrere mot Rivian og Cybertruck. Jeg tipper Rivian trekker det lengste strået av disse tre og får flest salg, hvis de klarer å levere nok.

Det eneste vi har gå gå ut i fra for å estimere totalvekt er aksellerasjon og motoreffekt.

Snowleopard skrev (12 timer siden):

Ligner ikke mye på en original Hummer, men ser mer ut som en Rivian-kopi utvendig. Forsåvidt gjør det bilen penere, men blir fort "en i mengden" sammenlignet med at original Hummer er mer for de få spesielle og priviligerte.

Jeg tipper hjørnene er avrundet for å øke rekkevidda og få bedre specs. En annen grunn kan være at Cybertruck kommer tidligere og spiser opp markedet for kantete trucks, så de måtte finne på noe annet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Simen1 skrev (2 timer siden):

Synd de ikke har mer info om batterikapasitet og totalvekt.


En av de bedre videoene om den. Han regner seg frem til i overkant av 200kWh for batteriene ihvertfall. 
 

Share this post


Link to post

Ved 3:31 står det følgende i displayet:

  • Drive Summary
  • 105,6 mi
  • 4.5 mi/kWh
  • 1:48 hr:min

Det uthevede kan oversettes til 138 Wh/km. Siden det tydeligvis er over en strekning på 105,6 mi = ca 170 km så er det i hvert fall ikke en helt vill øyeblikksverdi. Det virker urealistisk lavt, men uansett, hvis det er et representativt forbruk så trenger den bare 78 kWh for å rekke 563 km.

Edit: Traction limited to 35 mph gjør det umulig å bruke aksellerasjon og motoreffekt til å regne ut egenvekta.

Edit: Han sier at GM har sagt at batteriet er på over 200 kWh. Videre regner han ut 202-219 kWh batteri med 3,5-3,8V cellespenning. Antagelig kjøres cellespenninga en del høyere enn det. Kanskje 4,1V og dermed ~237 kWh batteri.

Edit: Han sier GM har sagt at 100mi kan lades på 10 minutter takket være støtte for 350 kW lading. Det betyr at med teoretisk samme ladehastighet kan man lade alle 563 km på 5,63 ganger så lang tid. Altså 56,3 minutter. 350 kW * 56,3 minutter / 60 minutter = 328 kWh. Dette høres usannsynlig mye ut og ville forutsatt en voldsom cellespenning så det er neppe reellt.

Edited by Simen1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

@Simen1 Det er en demo greie som gikk i den, så det er nok enklere å tippe at en multimediadesigner har laget animasjonene, uten noen formeninger om forbruk til en slik bil. 

Share this post


Link to post

Er miljø fremdeles en av grunnene til elektrifisering? I så fall så må denne Hummeren være en form for spøk.

GM droppet altså den glimrende Chevrolet Volt til fordel for dette monsteret på 4 tonn og en gedigen batteripakke som kunne vært spredd ut på 3-4 vanlige elbiler eller 10 ladehybrider. Og ikke en kjeft kommer til å bruke denne i ødemarka utenfor allfarvei, dette blir et statussymbol for rikinger, kjendiser og rappere som sikkert synes det er stas å parkerere denne doningen utenfor favoritt-restauranten i Beverly Hills. Og de kommer til å føle seg veldig miljøvennlige til tross for at livsløsputslippet per kilometer kommer til å overgå  de fleste andre bilene de har i garasjen med klar margin.

Edited by uname -l
  • Like 1
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
uname -l skrev (13 minutter siden):

Er miljø fremdeles en av grunnene til elektrifisering? I så fall så må denne Hummeren være en form for spøk.

Både og. Den misbrukes nok som "børstraktor", men hey, i praksis ville alternativet sannsynligvis vært f.eks den eldre Hummer H2.

Men den brukes sikkert til andre ting også. Prøv å få en redneck skogsarbeider til å bytte ut F150-en sin med en WV e-Up. :p

Jeg synes i grunn det bare er positivt for både klimaet og mangfoldet av nullutslippsbiler at denne kommer på markedet. Den gir nok lavere LCA klimabelastning enn f.eks bensinvarianten av e-Up. Det er jo intet mindre enn imponerende bra. Det hadde man ikke fått til med nyvinninger og fintuning av fossilmotoren.

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
uname -l skrev (1 time siden):

Er miljø fremdeles en av grunnene til elektrifisering? I så fall så må denne Hummeren være en form for spøk.

GM droppet altså den glimrende Chevrolet Volt til fordel for dette monsteret på 4 tonn og en gedigen batteripakke som kunne vært spredd ut på 3-4 vanlige elbiler eller 10 ladehybrider. Og ikke en kjeft kommer til å bruke denne i ødemarka utenfor allfarvei, dette blir et statussymbol for rikinger, kjendiser og rappere som sikkert synes det er stas å parkerere denne doningen utenfor favoritt-restauranten i Beverly Hills. Og de kommer sikkert til å føle seg veldig miljøvennlige til tross for at livsløsputslippet per kilometer kommer til å overgå  de fleste andre bilene de har i garasjen med klar margin.

Dei som tjener 3-4 ganger så mykje penger må da få lov å bruke opp pengene sine.

 

Eg tviler på at å kjøpe en 4 ganger så dyr og stor bil gir noe høgre utslepp en å kjøpe et 4 ganger så dyrt/stort hus eller hytte for den saks skuld. Kansje dyre mat, større båt og lengre flyreiser har et forholdsvis høgre utslepp pr brukte krone.

 

Konklusjon, bil gir kansje mindre utslepp pr brukte krone en andre ting, og vertfall når den er elektrisk. Så ja man må da kunne bruke sin lønn/resurser.

Å «bare» investere i mer produksjonsutstyr medfører bare overproduksjon og konkurser. Blir litt som å ikke bygge elektrifiserte amfibier når det kan gjøres for 1/3 del av prisen sett i et kost nytte perspektiv. Man vil bare ha det kjente og kjære, så seier man «Trau» er tjangsen for sukkses større.

 

Både iPhone og Tesla kan seiest å være vælkjente greier, dog den ene rask som pokker og den andre liten og effektiv nok (det startet med at komponentene i en pad var små nok).

ref: 

 

Edited by Halvor Sølvberg- the MOV

Share this post


Link to post
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Både og. Den misbrukes nok som "børstraktor", men hey, i praksis ville alternativet sannsynligvis vært f.eks den eldre Hummer H2.

Hummer H2 ble produsert frem til 2009. Tviler på at en 11 år gammel traktor er noe kjendisene ønsker å vise seg frem i.

Simen1 skrev (4 minutter siden):

Men den brukes sikkert til andre ting også. Prøv å få en redneck skogsarbeider til å bytte ut F150-en sin med en WV e-Up. :p

Ja, eller denne Hummeren.

Simen1 skrev (5 minutter siden):

Jeg synes i grunn det bare er positivt for både klimaet og mangfoldet av nullutslippsbiler at denne kommer på markedet. Den gir nok lavere LCA klimabelastning enn f.eks bensinvarianten av e-Up. Det er jo intet mindre enn imponerende bra. Det hadde man ikke fått til med nyvinninger og fintuning av fossilmotoren.

Spøker du. Det vil være 20-30 tonn ekstra i produksjonsutslipp for denne Hummeren som vil være bil nummer 4 eller 5 og kjørt lite.

Share this post


Link to post

Det som er sikkert er vel at en dyr elbil ikke sparer miljø/klima mer enn en billigere elbil. Derfor bør vel subsidiene være de samme.

  • Like 1

Share this post


Link to post
frohmage skrev (6 minutter siden):

Det som er sikkert er vel at en dyr elbil ikke sparer miljø/klima mer enn en billigere elbil. Derfor bør vel subsidiene være de samme.

Derfor må avgiftene være det samme mener Du vel.....

 

For en e-UP koster jo bare 5 000,- mer en en Polo med bensinmotor selv med MVA, og Du sparer verfall 150 000,- i rene driftsutgifter ved å velge den med batteri.

Men joda, bruker Du dei sparte 145 000,- på flyreiser går CO2 utslippet til himmels.

Edited by Halvor Sølvberg- the MOV

Share this post


Link to post
uname -l skrev (56 minutter siden):

Spøker du. Det vil være 20-30 tonn ekstra i produksjonsutslipp for denne Hummeren som vil være bil nummer 4 eller 5 og kjørt lite.

Hva i allverden er det som gir mindre utslepp når en skal bruke 500 000,- ekstra.

Varmepumpe er det ikke for det gir enda mer man kan bruke på andre «ting». Som tildømes spiker, betong, båt og flyreiser.

 

Kansje man burde gi avgiftsfritak på håndplukket tobbak, Cubanske-sigarer og etanol produsert på handplukkede og fottrampede druer.

Edited by Halvor Sølvberg- the MOV
  • Like 1

Share this post


Link to post
hekomo skrev (27 minutter siden):

Folk har brukt CG til å reklamere om fremtidens modeller i årevis. Det er jo en grunn til at slike firma som dette eksisterer:

Det å skulle frakte rundt en Hummer EV protype rundt på kloden for å filme den for en liten reklamefilm og "reveal" av den er jo greit bortkastede penger. 

Edited by oophus

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...