Gå til innhold

Et spørsmål til venstrevridde.....


Anbefalte innlegg

Psykake skrev (1 minutt siden):

SoMaLiA dÅrLiG iSlAm 

jApAN bRa iKkE iSLaM 

 

Kanskje dette fremstår som komplisert og nyansert for deg. Personlig blir det altfor forenklet. 

Det er forenklning, men jeg har forklart det ytterligere tidligere. Somalia er dårlig på grunn av dem selv. Japan er bra på grunn av dem selv. Enkelt og greit. Det er ingen ting rasistisk med det.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, MetalAndy92 said:

Polen mistet 25% av hele sin befolkning, og Warzawa var en parkeringsplass etter krigen. Polen ble et gjenoppbygd samfunn fort selv om det kommunistiske systemet stagnerte økonomien. Hvorfor steiner de ikke utro kvinner til døde i Polen?

Eg våger påstå at dykk ikkje hadde skrivi dette skvipet om emnet var Polen vs resten av "vesten". Her driv dykk med veldig selektive, subjektive og relative vurderinger dykk ikkje kan stå bak.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det handler så mye om hvem de er og hvor de befinner seg. Et stort problem med Somalia er klankulturen ja, og hadde japanerne og somaliere byttet plass så er det vanskelig å si hva som hadde skjedd. Somaliere hadde fått god infrastruktur rett i fanget og automater som selger brukte truser. Japanerne hadde fått rester etter en massiv krigssone, med ok områder i Somaliland. Somaliere hadde fått er forsprang (om de hadde klart å utnytte det er uvisst). Mens japanerne hadde begynt på bar bakke (om de hadde klart å bygge seg opp er også uvisst).  

Jeg tror ikke Islam alene er skyld i Somalias elendighet. Men også at man i Somalia har en helt forkastelig klan og kjønnskultur tror jeg har spilt enn større rolle. Det at mange somaliere er radikale muslimer hjelper nok heller ikke i miksen, men islam alene kan ikke alene få all skyld for elendigheten i Somalia. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MetalAndy92 skrev (3 minutter siden):

Det er forenklning, men jeg har forklart det ytterligere tidligere. Somalia er dårlig på grunn av dem selv. Japan er bra på grunn av dem selv. Enkelt og greit. Det er ingen ting rasistisk med det.
 

Å betegne Somalia og Japan som homogene masser er også ekstremt  overforenklet. 

Endret av Psykake
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (Akkurat nå):

Eg våger påstå at dykk ikkje hadde skrivi dette skvipet om emnet var Polen vs resten av "vesten". Her driv dykk med veldig selektive, subjektive og relative vurderinger dykk ikkje kan stå bak.

Jeg kan gjerne diskutere det. Det er ikke noe hemmelighet at Polen er et mindre utviklet og økonomisk dårligere land enn vesten og har vokst på EU sibsidier. Men det var mye mer utviklet før WW2 og etter det ble gjenoppbygd under kommunismen enn SOmali. Da det var brøkøer og økonomisk kollaps mot slutten av kommunismen var det også langt bedre der enn i Somalia og muslimske land.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Psykake skrev (Akkurat nå):

Å betegne Somalia og Japan som homogene masser er også en ekstremt  overforenklet. 

Somalia er et nesten etnisk homogent land og Japan er så homogent som man får det kulturelt og etnisk. Hva er forskjellene mellom dem som skiller dem fra verdens mest primitive og verdens mest avanserte?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (8 minutter siden):

Fagbevegelsene kritiserte kolonialisme/imperialisme. Det er ikke noe nytt at venstresiden snakker ned Vesten og fokuserer på det negative. Høyresiden fokuserer gjerne på det positive Vesten har utviklet, som demokrati, menneskerettigheter, teknologi osv. 

Man er ganske autoritær i disse dager om man støtter imperialisme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (2 minutter siden):

Korleis stiller du deg til islam egentlig, MetalAndy? For per din eigen retorikk er du vel islamist, sida du er så forvirrende lik denne hyperfiktive konstruksjonen din.

Kva skilje deg frå dei egentlig? For eg klare ikkje sjå forskjell mellom dei og deg.

Organisert religion er jeg imot. Jeg har ingenting til overs for islam.
 

Lenke til kommentar
MetalAndy92 skrev (1 minutt siden):

Somalia er et nesten etnisk homogent land og Japan er så homogent som man får det kulturelt og etnisk. 

Det her sier seg selv?

Det jeg mener er at det er for mange variabler til å kunne fastslå hverken det ene eller andre. 

Somalia er dårlig pga Somalia. 

Japan er bra pga Japan. 

Det gir absolutt ingen mening.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (1 minutt siden):

Enkle svar for enkle sjeler… 🙄

Vi har ikke en gang en homogen kultur i Norge, men problemene hele midtøsten og store deler av Afrika skyldes altså en eller annen ubestemmelig kultur? Det er så dumt at jeg nesten mister troen på menneskeheten.

Hvordan mener du den kulturelle utviklingen skiller seg fra vesten, i Afrika? Hva mener du er årsaken til at Somalia er så dårlig land?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (Akkurat nå):

Det her sier seg selv?

Det jeg mener er at det er for mange variabler til å kunne fastslå hverken det ene eller andre. 

Somalia er dårlig pga Somalia. 

Japan er bra pga Japan. 

Det gir absolutt ingen mening.  

Så du mener at det ikke gir mening at et lands utvikling styres av kulturen der? Gi meg en alternativ forklaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (Akkurat nå):

Kva har det med saken å gjere? At du trur på gud eller ei er da ikkje vesentlig relevant til kvifor du er personen du er i dag?

At vi for lengst frigjorde oss fra relgiiøse dogmer er årsaken til at vi har hatt en kontinuerlig utvikling i vesten. I muslimske land styrer relgiiøse dogmer fortsatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MetalAndy92 skrev (Akkurat nå):

Så du mener at det ikke gir mening at et lands utvikling styres av kulturen der? Gi meg en alternativ forklaring.

Ikke det jeg skriver. Nå pålegger du meg meninger jeg ikke har og ber meg om å forklare noe jeg ikke mener. 

Sukk. Som sagt. Slike tråder burde tas via private meldinger for å skåne oss andre smerten ved å vite at det finnes personer som har dette standpunktet. 

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Vestens suksess og dominans er resultat av en lang utvikling, med renessansen på 1300-1500 tallet, som gjenoppdaget antikken, dvs når grekerne og romerne dominerte middelhavsområdet, ca 750 f kr til ca 500 e kr. Så kom opplysningstiden på 1700-tallet, som en videreføring av renessansen. Den franske/demokratiske revulosjon og den industrielle revulosjon var en følge av opplysningstiden og den vitenskapelige revulosjon. 

Midtøsten og Afrika på sin side har en annen historie. Deler av disse områdene ble riktignok i sin tid erobret av grekere og romere. Men områdene gjennomgikk ikke renessanse og opplysningstid. Muslimer har ikke videreført antikkens idealer, slik som europeere har gjort. For når Europa og USA har demokrati i dag, er det etter inspirasjon av grekerne og romerne. Det er også derfor Vesten har kommet så langt innen filosofi, vitenskap, kunst osv. Fordi Vesten har bygget videre på arven fra antikken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, MetalAndy92 said:

At vi for lengst frigjorde oss fra relgiiøse dogmer er årsaken til at vi har hatt en kontinuerlig utvikling i vesten. I muslimske land styrer relgiiøse dogmer fortsatt.

Dette er jo rett og slett ljug. Religiøse dogmer gjennomsyrer framleis kristlige samfunnet. Det er jo det du kaller 'vesten'. At du er blind til kor sentralt kristendommen er i ditt liv er problematisk.

Kva er forskjellen mellom Norges kristne samfunn og disse "religiøse dogmene" konkret? 

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...