Gå til innhold

Forslag til stasjonær ferdig-PC, null gaming, kun til kreativ produksjon


Anbefalte innlegg

Madammen sin stasjonære PC har tatt kvelden. Har gitt opp feilsøking og den er uansett ganske utdatert. Så vi må ha en ny, men jeg er i den dumme situasjonen jeg alltid kommer i når jeg skal handle PC: Det har gått noen år siden jeg bygget/kjøpte sist, så jeg er lite oppdatert på hva som er bra, riktig og økonomisk. Vanligvis ville jeg brukt mange timer på å lese meg opp før jeg valgte deler, men denne gangen ønsker madammen en ferdigbygget i stedet for selvbygg (tror hun mistenker at PC-havariet skyldes selvbyggingen).

Så da lurer jeg på om noen har noen tips til noen bra kjøp eller noen generelle anbefalinger. Skal brukes til grafisk design, Krita mm. Så prioritet er mye RAM, mange kjerner. Alt som er prioritert mot gaming er waste.

Budsjett: Tja, 10k sånn ca.

Ser at Power/DNB/Mastercard har 20% rabatt i slutten av uken, men dessverre går det best i gaming-PCer der.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er stor sannsynlighet for at slike ferdigpc'er inneholder proprietære løsninger (f.eks. strømforsyning, hovedkort). Dette kan bli problematisk senere.

Det er ikke nødvendigvis så stor forskjell på en arbeidsstasjon og en gaming pc.

Har du en feilsøkingstråd for problemet? Er det sikkert at det er hardware som er problemet?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Takk for svar! Kjenner til den ulempen med ferdig-PC-er, men det får bare være. Gaming-PC-er har gjerne grafikkkort verdt mange tusen, det er unødvendig når man driver med 2D grafisk arbeid.

Hva med denne (mini-PC, Ryzen 5 4500U), men kjøpe 2x16 GB rambrikker til å oppgradere fra 8 til 32 GB? Blir vel sånn ca 7300 kr etter rabatt og kjøp av RAM. Tror det er et OK kjøp, men er som sagt litt lite oppdatert på PC-markedet. Er ikke noen ulempe at den har liten fysisk størrelse.

https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc/stasjonaer-pc/asus-mini-pc-pn50-stasjonaer-pc/p-1124319/

Endret av kvakse
Lenke til kommentar

Jeg er litt skeptisk.

Den skal sannsynligvis ha so-dimm minne. Det står ikke spesifisert på den siden.

Den er kanskje bestillbar selv om den nesten ikke er på lager noe sted?

Jeg synes denne ser fristende ut. Spesielt dersom det kan holde med 16GB minne. 32GB minne er ganske mye.

https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc/stasjonaer-pc/hp-omen-25l-gt11-0001no-stasjonaer-pc/p-1060879/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...