Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Litt bensin i tanken


Bassmann1

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet i skade for å fylle 0,23 liter bensin på dieseltanken. Blyfri 95.

Det er en VW sharan 2018 mod. Tanken er på over 60 liter.

Går det greit med bittelitt bensin blandet med så mye diesel.  Det er nå ca 0.37% bensin i dieselen.

Jeg ringte forhandler. Han sa at han var forpliktet til å si at bilen må på service. 

Går det greit med så lite eller må bilen på service?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bassmann1 skrev (18 minutter siden):

Jeg har kommet i skade for å fylle 0,23 liter bensin på dieseltanken. Blyfri 95.

Det er en VW sharan 2018 mod. Tanken er på over 60 liter.

Går det greit med bittelitt bensin blandet med så mye diesel.  Det er nå ca 0.37% bensin i dieselen.

Jeg ringte forhandler. Han sa at han var forpliktet til å si at bilen må på service. 

Går det greit med så lite eller må bilen på service?

Det vil nok gå helt greit ja. Med så liten andel bensin har det vel ikke noe å si. Men ta å topp opp med diesel etter hver kjøretur du har. 
En additiv til diesel som går på dieselpumpe, dyser og slikt hadde jeg ville fylt på også. 

Lenke til kommentar

Flash point er vel ikke flammepunkt men når drivstoffet begynner å dampe?

Quote

The flash point of a volatile material is the lowest temperature at which its vapours ignite if given an ignition source. The flash point is sometimes confused with the autoignition temperature, the temperature that causes spontaneous ignition.

 

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Bassmann1 skrev (1 time siden):

Tusen takk for svar.

Hva mener du med additiv? Se for deg at du skal svare en som ikke kan noe som helst om bil. Jeg er på nivå med et barn når det gjelder motor og slikt. 

Jeg mener en slik liten flaske med lurimiks man heller på tanken. Slik som denne: https://www.biltema.no/bilpleie/tilsetningsmidler/bensintilsetninger/dieseltilsetning-2000031923

 

Eller denne: https://www.thansen.no/bil/olje-og-kjemi/tilsetningsstoffer/dzl-dieselbooster-0-5l/n415/pn1535/

Lenke til kommentar

Uansett har ikke flammepunktet så mye å si siden det ikke er drivstoff i sylinderen før det faktisk skal antennes. I en diesel blir ikke drivstoffet komprimert sammen med luft som i en bensinmotor.

Og det er ikke flammepunktet som bestemmer når det selvantenner. Det er som du selv skrev "auto ignition temperature/point".

Lenke til kommentar

Enig i at selvantenningstemperaturen er det som burde være styrende i dieselmotorer, men det påstås iallfall at for tidlig antenning kan bli et problem:

Sitat

Given the large difference in flash point temperature between gas and diesel, it doesn’t take very much gasoline to depress the flash temperature significantly. As little as 1% gasoline contamination will lower the diesel flash point by 18 degrees C. This means the diesel fuel will prematurely ignite in the diesel engine, which can lead to engine damage.

https://www.bellperformance.com/blog/accidentally-mixing-gasoline-and-diesel-fuel

Lenke til kommentar
Bassmann1 skrev (4 timer siden):

Jeg har kommet i skade for å fylle 0,23 liter bensin på dieseltanken. Blyfri 95.

Det er en VW sharan 2018 mod. Tanken er på over 60 liter.

Går det greit med bittelitt bensin blandet med så mye diesel.  Det er nå ca 0.37% bensin i dieselen.

Jeg ringte forhandler. Han sa at han var forpliktet til å si at bilen må på service. 

Går det greit med så lite eller må bilen på service?

Det skal gå greit. Når folk fyller dieseltanken full med bensin så drenerer man greiene tilbake i dieseltanken til pumpa (i bakken).

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Blande i 2-3dl parafin for å "kompensere" om flammepunktet er et problem?

Lite det var snakk om her. Hvis man har kjørt bilen og det ikke er noen symptomer (om det feiltenner skal du få motorlampe), hadde ikke jeg tenkt så mye på det.

Men som mekanikeren sa, man er vel "forpliktet" til å tømme tanken, uansett mengde, sånn formelt. Ville hørt med mekaniker som ikke har noe forpliktelser mot VW om du er bekymret.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (42 minutter siden):

Uansett har ikke flammepunktet så mye å si siden det ikke er drivstoff i sylinderen før det faktisk skal antennes. I en diesel blir ikke drivstoffet komprimert sammen med luft som i en bensinmotor.

Og det er ikke flammepunktet som bestemmer når det selvantenner. Det er som du selv skrev "auto ignition temperature/point".

Enig i at flammepunktet ikkje er relevant i denne samanhengen. Det som antenner drivstoffet i ein motor er kompresjonen i stempelet med litt hjelp av ein tennplugg fram til temperaturen er høg nok til at kompromeringa åleine gir høge nok temperaturar til å antenne.

Det vil nok ikkje være heldig for motoren å gå på drivstoff som har litt andre eigenskapar enn drivstoffet som motoren er designa for, men eg hadde ikkje vært veldig bekymra. Så nye bilar har vell også tilpasse innsprøytinga etter kvaliteten på drivstoffet?

Det som kanskje er viktigast er at bilen ikkje blir belasta for hardt, på den måten unngår ein at temperaturen blir alt for høg.

Lenke til kommentar
Bassmann1 skrev (20 timer siden):

Jeg har kommet i skade for å fylle 0,23 liter bensin på dieseltanken. Blyfri 95.

Det er en VW sharan 2018 mod. Tanken er på over 60 liter.

Var det mye drivstoff på tanken fra før da du fyllte? Hvis du hadde 1/4 - 1/2 tank med diesel allerede og det så kom 0,23 liter bensin blandet inn i det og du så fyllte etter med diesel ville jeg ikke vært så bekymret.

Med det sagt så er det verre med bensin på en dieselbil enn det er med diesel på en bensinbil, siden diesel har høyere antenningspunkt. Og nyere biler har langt lavere toleranser mht. drivstoffblandingen.

EDIT:
Når jeg ser det er en 2018 modell ville jeg satt den inn til tømming og service for ikke å ta noen sjanser. Og uten å engang starte bilen etter feilfyllingen, men det er sikkert gjort allerede.

Er MYE lettere (og dermed billigere) å suge opp drivstoff fra tanken hvis ingenting er gått videre i slangesystemet. Så service hvis bilen er startet i det hele tatt etter feilfyllingen.
Du burde ha kontaktet personalet på stasjonen / NAF / verksted (hva som ville vært enklest) og latt bilen stå til tanken var tømt uten å fylle noe mer av noe som helst.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...