Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fant 9 k-rør buntet under takpanel, bør jeg spre de ut?


Anbefalte innlegg

Heisann

Under oppussing fjernet jeg noen takpaneler og ser at nesten alle 16mm k-rørene fra sikringskapet er buntet sammen med patentbånd i to lag i taket i ca 3m før de sprer seg , totalt er det 9 kurser som inkluderer inkluderer 1-stk 15a 2.5kv PN i rør som kommer ut fra veggen på andre siden, 2-stk 13A 1.5kv kurser som starter som 1.5kv men går over til 2.5kv etter 3 meter og 6 stk 10A  1.5kv kurser. I forhold til reduksjonsfaktor på buntet kabel så er jo ikke dette i nærheten av å være ok 

Gjorde et kjapt overslag i excel med korreksjonsfaktorer for forlegningsmåte og bunting. 1.5kv ledningen på 13a kurs er jo egentlig ikke godkjent etter dagens standard, men huset er bygd på 70 tallet og har hatt mye endringer på det elektriske, så det er kanskje godkjent etter et eldre regelverk?

Det ser ut som at det eneste som kan gjøre dette ok i forhold til krav 2: in*1.45 < iz er hvis jeg slipper unna buntingskravet og kun har korreksjon på 0.95 for legging i himling. Altså at lederne ligger lenger enn 2xDia unna hverandre, betyr dette da at jeg må legge de 16mm k-rørene mer enn 32mm unna hverandre for at dette skal være en trygg føring? 

Strømføringsevne.PNG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dette bolig? Aner ikke hva som var tillatt på 70-tallet. 

Generelt må man være forsiktig med å belaste gamle anlegg og det er mange andre ting jeg ville bekymret meg for mer enn at dette er buntet sammen. Du skriver at mye modifikasjoner er gjort og det ville bekymret meg mer. 

El-bil lading og apparater som trekker mye strøm ville fanget min interesse + koblingspunkt. Dersom du belaster kursene dine til ytterpunkt ville jeg tatt kontakt med elektriker og fått en gjennomgang og særlig byttet stikkontakter, sikringer og skrukoblinger. 

Kravene du referer til er NEK 400 avsnitt 533.2.1. I avsmitt 823.533.2.1 står det: "Kravene i NEK 400-5-53, avsnitt 533.2.1 gjelder ikke i boliger. VEILEDNING - Beskyttelse av ledningssystemer i bolig er behandlet spesielt i 823.431.4.1". 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Etter dagens NEK 2018 så er A1 rør i isolert vegg og B1 rør åpen på vegg. Begge med PN i rør

1,5mm2 kabel A1 er 14,5A, og B1 er 17,5A

2,5mm2 kabel A1 er 19,5A og B1 er 24A. Hold alt til 30 grader

Rødboka som gjaldt på 70 tallet sier 14A på 1,5mm2, og 20A på 2,5mm2. Med reduksjonsfaktor på 0,6 på 7 eller flere rør eller kabler i bunt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...