Gå til innhold

Helseregioner vil ha mer testing av nytt redningshelikopter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og dette ble tatt med da man kjørte konsekvensanalysene forut for kontraktsinngåelse? At AW 101 var 50% tyngre enn Sea king var jo godt kjent, og alle hellipads som var dimensjonert for maks seaking, S-92 eller den gamle arbeidshesten S-62 er med andre ord ikke dimensjonert for vårt nye redningshelikopter... På Stavanger Universitetssykehus kan man ikke lande AW 101 da den er for tung til paden på taket til Luftambulansen. Videre, de aller fleste helikopterdekkene på leterigger og på Norsk sokkel er dimensjonert til 9,9 tonn. Har AW 101 (10500 kg) disepnsasjon til å lande på disse riggene? Legger man aktuell vekt til bruk for hver planlagte landing offshore? Regner man med aktuell vekt i landingsøyeblikket og legger man begrensninger for hvor mye man kan fylle "ute i havet" på de lokasjoner som har JetA1? Mener man at fordelene med AW 101 sin rekkevidde og kapasitet er så viktig at man tilsidesatte landingsproblemene? Eller stiller dette i samme kategori som at vi SKULLE ha F-35, så får heller utgiftene til påkrevd militær infrastruktur som shelters til maskinene komme som et "uforutsett problem" senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...