Gå til innhold

Hydrogenbileiere sitter igjen med en gedigen regning og løpende utgifter for biler som ikke har noe verdi på det norske markedet


Anbefalte innlegg

Dagens høydepunkt og latter! En historie jeg bare må dele med dere.

Jeg møtte en bekjent fra barndommen på butikken i dag som har lang fartstid som sjåfør og taxieier i et lite taxiselskap i distriktet. Han hadde blitt fungerende adm dir i taxiselskapet siden sist. Etter en god prat om alt fra hvordan det går til mimring om gamle dager så tenkte jeg det var en god anledning til å få et godt innspill fra taxibransjen i distriktet (lange avstander osv) i denne batteri vs hydrogen-debatten. For ordens skyld, han vet ikke at jeg kjører elbil og hadde visst lite kjennskap til konseptet ut over en overdreven myte om lang ladetid (han nevnte 3 timer lading på en kjøretur som normalt tok 2 timer). Så jeg spurte så nøytralt jeg kunne, hva han tror blir framtida for taxinæringa av elbiler eller hydrogenbiler. Det var da det begynte å bli ganske absurd og jeg slet med å holde maska, men uansett. Han hadde ståltro på hydrogen i hvert fall. Det var jo massive krefter i dette stoffet så man kunne jo kjøre nærmest uendelig på noen få gram mente han og var så vidt innom sikkerhet ved kollisjoner og gestikulerte en atombombe-sopp, sa det var jo bokstavelig talt en atombombe, og mente det kunne bli et problem å få tak i uran til alle disse bilene, snakket om lysende radioaktive staver a la Homer Simpson på Springfield nuclear pant. Jeg humret godt og jattet med "helt enig", men måtte skifte tema igjen for å ikke sprekke helt av latter. Så så godt kjent var altså hydrogenbiler hos fungerende adm dir i et lite taxiselskap.

Endret av Simen1
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sturle S skrev (6 timer siden):

Kvifor er det so viktig for deg å spore av vidare i staden for å diskutere emnet for tråden, som er hydrogenbilar?

Elementært kjære Watson, det er en gjennomtenkt strategi for å fjerne fokus fra hvor elendig hydrogenbiler er.

Anbefaler alle å ikke bli med på diskusjonen når den fjerner seg fra tema.

Endret av Antilooop
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Eivind Helle skrev (1 time siden):

Det er jo kjempeflott at det er lett å tjene penger her. Da vil jo ting rulle av seg selv uten noen ekstra subsidier ut over de ordningene som allerede er i dag. Og da er grunnlaget klart for at næringslivet skal kunne bygge det etterlengtede nettverket av fyllestasjoner slik at alle de stakkars eierne av hydrogenbiler får det de ber om.

Det er "lett" å tjene penger med storskalafordeler, men man må jo nå dit på et vis også. 

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (6 minutter siden):

Er vel ingen tvil om at de (private) stakkarene som har blitt lurt til å kjøpe hydrogenbil ble nettopp det, lurt. Spørsmålet er bare HVEM som lurte dem... Og HVEM bør stilles til ansvar for den håpløse situasjonen som disse bilkjøperne har blitt lurt inn i?

Svaret på det står forsåvidt i artikkelen. Det er noen (Uno-X) som har fått bevilget penger for å ha stønader for å holde stasjoner oppe i 3 år, som ikke har gjort dette, selv etter at en omtrent identisk stasjon som den på Kjørbo er blitt åpnet i Trondheim i etterkant etter at alle stengte. Når spørsmålet om hvor pengene er ikke besvares, så må det jo stilles ytterligere spørsmål. Er forsåvidt greit om Uno-X velger å ikke tilby hydrogen på disse stasjonene, men da må pengene også tilbakebetales og leveres til de som kan overta og kjøpe dem ut. 

Lenke til kommentar
14 hours ago, Del said:

I dag er dette riktig, men det er et par momenter du bør være klar over. Den strømmen som produseres fra vind er såkalt "wild AC", denne kan du ikke slippe direkte inn på nettet. Først likerettes den til DC for å stabiliseres, så vekselrettes den tilbake til AC for strømnettet. Det har vært aktiv innsats i lengre tid på å unngå det siste leddet med vekselretter (DC-AC inverter) når man produserer hydrogen fra vind.

Det kan godt være at likestrøm kan sendes til dedikerte kunder som for eks. elektrolyseanlegg. Alle konverteringer innebærer tap og unødige konverteringer bør selvsagt unngås. Samtidig er det jo slik at desto flere produsenter og forbrukere som er på nettet desto bedre er det mht. fleksibilitet.

Fra vindfarmer i havet samler man sammen strømmen før man konverterer den til HVDC og sender den i land hvor den konverteres til AC og går inn på strømnettet. Så det er tap hvor enn man snur seg.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, oophus said:

Svaret på det står forsåvidt i artikkelen. Det er noen (Uno-X) som har fått bevilget penger for å ha stønader for å holde stasjoner oppe i 3 år, som ikke har gjort dette, selv etter at en omtrent identisk stasjon som den på Kjørbo er blitt åpnet i Trondheim i etterkant etter at alle stengte. Når spørsmålet om hvor pengene er ikke besvares, så må det jo stilles ytterligere spørsmål. Er forsåvidt greit om Uno-X velger å ikke tilby hydrogen på disse stasjonene, men da må pengene også tilbakebetales og leveres til de som kan overta og kjøpe dem ut. 

Bedre å bruke de pengene man eventuelt skulle få tilbake fra Uno-X til hurtigladere. Eller så gjør man jo bare samme flause om igjen, ved å finansiere hydrogenfyllestasjoner.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Trenger man hurtligladere da? Trodde alle elbilister ladet hjemme jeg og at rekkevidden var så bra. Og så er jo kostnadene for strømmen så liten og man trenger jo nesten ingenting, så den lille kostnaden det er for å etablere hurtigladere kan jo de 300 000+ elbilistene betale vel? Det burde bare være å droppe den ene pølsa når man venter på hurtigladingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, NQFL3IOG said:

Ja, det er helt forkastelig hvor mye støtte og særfordeler de har fått. Sikkert flere hundre millioner! Eller omtrent det samme som støtten til batteribiler i løpet av en uke... Der kan vi snakke om mye vil ha mer!

Dieselbilar får òg meir i støtte til saman, men den vert fordelt på mange fleire bilar.  Dieselbilar har lågare avgifter på drivstoff, og fordi det er mange bilar vert det mange pengar.  Pr bil er det ikkje so mykje.  Elbilar har avgiftsfritak, men dei betaler avgifter på drivstoff.  Prosentvis nesten like mykje som diesel.  Før var det støtteordningar for bygging av hurtigladarar, men dei er det slutt på.  Frå nyttår betaler dei òg årsavgift.

 

Hydrogenbilar har avgiftssfritak, men får i tilllegg ca 1,5 millionar pr bil i støtte til fyllestasjonar, har avgiftsfritt drivstoff, køyrer gratis i bomstasjonar, parkerer gratis osb.  Dersom staten skulle betalt 1,5 millionar i støtte til alle nye bilar, i tillegg til fullt fritak for alle avgifter på både bilar og drivstoff, hadde det vorte dyrt.  Ikkje reduserer vi CO2-utsleppa mykje heller, samanlikna med diesel.  Hydrogenet som vert levert frå den norske hydrogenstasjonen er produsert med damp-reformering av gass.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, NQFL3IOG said:

Trenger man hurtligladere da? Trodde alle elbilister ladet hjemme jeg og at rekkevidden var så bra. Og så er jo kostnadene for strømmen så liten og man trenger jo nesten ingenting, så den lille kostnaden det er for å etablere hurtigladere kan jo de 300 000+ elbilistene betale vel? Det burde bare være å droppe den ene pølsa når man venter på hurtigladingen.

Eg veit ikkje kva du prøver å få fram her.  Hurtigladarar vert bygde på kommersiell basis utan offentleg støtte.  Trudde du staten betaler støtte til hurtigladarar?  Elbilar ladar heime i det daglege, men av og til skal vi på ferie eller langtur.  Då er det greitt med hurtiglading, og fordi det er etterspurnad byggjer ein hurtigladarar.  Mange kjøpesenter byggjer òg hurtigladarar for å tiltrekkje seg kundar som vil lade når dei handlar.

Endret av Sturle S
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (30 minutter siden):

Bedre å bruke de pengene man eventuelt skulle få tilbake fra Uno-X til hurtigladere. Eller så gjør man jo bare samme flause om igjen, ved å finansiere hydrogenfyllestasjoner.

Du glemmer at tungtransporten uansett skal ha hydrogenfyllestasjoner, så de vil selvfølgelig gå til det de i utgangspunktet var ment til. Dog det er ingenting i veien for å installere hurtigaldere ved samme lokasjon. 

Lenke til kommentar

Norsk Hydrogenforum meldte på sine hjemmesider at de hadde en "sterk protestaksjon" på Høvik i juni, med 37 oppmøtte hydrogenbilister som tutet og var "sinte" på at politikerne hadde gjort for lite for de. En av de oppmøtte var Jan-Erik Torp, styreformann i hydrogenbilforeningen. En annen var daglig leder i Hynion Ulf Hafseld som altså talte varmt for at politikerne skulle gjøre mer for at han skulle få solgt mer hydrogen på stasjonen sin. Har ikke han solgt hydrogenbilen sin, leide han den, eller gitt den med i Hyop-konkursen?

Protesten rett ved støyende E18 hørtes sikkert over hundre meter unna der de sto og tutet litt i kor utenfor normal arbeidstid for bygningene i nærheten. Hynion-stasjonen er ikke synlig fra E18, men kanskje noen forbipasserende bilister på Sandsvikveien og de to nærmeste eneboligene hørte de.

Leser forresten også at man i tillegg til timebestilling bare får fylle maks 80% full tank.

Endret av Simen1
Edit: Feil opplysning om bil fjernet
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Fant forsåvidt følgende unike hydrogenbil i Norge: Renault Kangoo express med 33 kWh og hele hydrogensystemet med tank, brenselcelle og styreelektronikk inne i lasterommet. Vanlige Kangoo har ikke gasstett vegg mellom lasterom og kupe. Aner ikke om denne er forskjellig på det punktet. Jeg googlet litt og fant ut at hydrogen rekkeviddeforlengeren veier totalt 110 kg, bruker 350 bar trykk og lagrer 1,8 kg hydrogen. Lastevolumet er 3,9 kubikkmeter (i motsetning til 4,0 på maxi-utgaven uten hydrogen). Rekkevidden uten hydrogen er 270 km WLTP. Rekkevidde med hydrogen er ukjent, men jeg fant en artikkel som gjettet på 370 km. Veil pris i Norge for maxi-utgaven er 269 900 minus inntil 60 000 kr i kundestøtte og Enova-støtte, så muligens ned mot ca 209 900 kr uten hydrogen. Hydrogenvarianten finner jeg ikke norsk pris på ettersom den ikke markedsføres i Norge, men i Frankrike er veil pris 48 300 €.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...