Gå til innhold

HELP Forsikring, krever penger fra en "avtale" jeg aldri har godkjent


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Lurer bare på hvor lov de har å bare fikse en avtale for meg uten noe som helst form for godkjenning, for å så kreve penger, sette opp efaktura og så sende meg faktura med purregebyr på noe jeg aldri har oppsøkt. Har vært (muligens ennå) medlem i LO, men utover det har jeg ingen som helst tilknytning til denne advokatsforsikringsdritten utover faktura jeg får. Kan umulig være lovlig for de å bare starte å kreve penger fra folk sånn uten noe som helst innspill fra de? De har heller ingen åpenbar måte å avslutte dette på, må jeg virkelig betale purregebyr og forsikring for flere måneder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg på ingen måte noen ekspert på forbruksrett, annet enn at jeg har stått i et par konflikter selv. Men første tanken min her er at du bestrider fakturaen (innafor fristen om mulig) og kreve dokumentasjon på at produktet er bestilt/avhendiget.

Eksisterer det noen mail e.l. med bekreftelse av kjøp e.l. ?

Kan det eksistere en atale med tredjepart (sameie, forening, organisasjon el.l.) som har utløst kravet? Kan det være den veien du evt. må gå hvis det finnes enellerannen kontrakt?

Har du vært i dialog med dette firmaet, og evt. hva sier de?

 

[edit]

Når jeg tenker etter, så høres dette kjent ut - mener å ha lest om dette ettellerannet sted. Sjekk ordlyden, kanskje den "fakturaen" du har fått er sånn type frivillig, sånn som kommer i postkassen til veldig mange ?

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
A E S T H E T I C skrev (19 timer siden):

Hei,

 

Har vært (muligens ennå) medlem i LO, men utover det har jeg ingen som helst tilknytning til denne advokatsforsikringsdritten utover faktura jeg får. Kan umulig være lovlig for de å bare starte å kreve penger fra folk sånn uten noe som helst innspill fra de? 

Vet ikke om dette er relevant, men:

LO/Fellesforbundet "solgte" for et års tid siden inn en reiseforsikring ved såkalt "negativt salg". Den ble obligatorisk dersom man ikke melde seg ut. Ved å sitte stille og ikke reagere ble man medlem...

Lenke til kommentar

Dette må være negativt salg i dette tilfellet, mulig jeg har oversett noe i postkassa da..

 

Har sendt klagebrev og krevd dokumentasjon på at noe avtale er inngått fra min side, og bedt de fryse det som er av fakturaer.

 

Spørsmålet blir da, har de virkelig lov å kreve penger fra meg gjennom dette negative salget? Høres jo helt hinsides ut, og når dette er forsikring, trodde jeg de bare avslutter forsikringen din når du ikke betaler, ikke sender haugevis med purringer plutselig. (Fikk altså 4 purringer i posten fra samme greie i går)

Lenke til kommentar
BIGG skrev (3 timer siden):

Vet ikke om dette er relevant, men:

LO/Fellesforbundet "solgte" for et års tid siden inn en reiseforsikring ved såkalt "negativt salg". Den ble obligatorisk dersom man ikke melde seg ut. Ved å sitte stille og ikke reagere ble man medlem...

Jeg er LO medlem (og mange på jobb) og vi fikk samtidig info om denne advokat forsikringen, samt en seddel man måtte skrive under på og returnere om man IKKE ville ha forsikringen. Noe jeg gjorde på dagen. Dette er vel ett års tid siden.

Det er ikke bare positivt med LO medlemskap nei, dyrt er det og man blir påprakket ekstrating man ikke vil ha.

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (2 timer siden):

Skal ikke dette være medlemsfordel som man aktivt må velge?

Virker feil ift vanlige regler om markedsføring/salg.

Kanksje spørre HELP om de har en forsikring som beskytter mot negativt salg ?   Haha...

Det er nok ikkje definert som negativt salg.
Ved å melde seg inn i forbundet så har ein heilt sikkert inngått avtale om at forbundet har fått fullmakt til å inngå avtalar på dine vegne (for å kunne inngå kollektive avtalar med ein gunstig pris).

Steg 1 etter at du bestrider fakturaen for å stoppe eventuell inkassosak fram til saka er avgjort, er å lese gjennom avtalen du har gjort med LO. Kva har du inngått avtale om? Og kva fullmakt og vilkår har du gitt LO?
Deretter så er det eit spørsmål om forsikringsavtalen er loveleg inngått i tråden med din avtale med LO. Her er det nok særleg spørsmålet om korleis LO skal informere deg om muligheit for å ikkje inngå slik forskringsavtale eller melde deg ut LO som er viktig å lese seg opp på.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 timer siden):

Det er nok ikkje definert som negativt salg.
Ved å melde seg inn i forbundet så har ein heilt sikkert inngått avtale om at forbundet har fått fullmakt til å inngå avtalar på dine vegne (for å kunne inngå kollektive avtalar med ein gunstig pris).

Steg 1 etter at du bestrider fakturaen for å stoppe eventuell inkassosak fram til saka er avgjort, er å lese gjennom avtalen du har gjort med LO. Kva har du inngått avtale om? Og kva fullmakt og vilkår har du gitt LO?
Deretter så er det eit spørsmål om forsikringsavtalen er loveleg inngått i tråden med din avtale med LO. Her er det nok særleg spørsmålet om korleis LO skal informere deg om muligheit for å ikkje inngå slik forskringsavtale eller melde deg ut LO som er viktig å lese seg opp på.

Det vil jeg ikke si er helt sikkert. Det vanlige er at man ikke gir slik fullmakt, men at fagforeningen (eller sammenslutningen/innkjøpssamarbeidet) formidler tilbud og eventuelt inngår kollektive avtaler som faktureres fagforeningen og inngår i medlemskontingenten.  Så dette premisset ville jeg sjekket. Men det er nok mulig, ja. 

Lenke til kommentar

Medlemsorganisasjoner kan i prinsippet bestemme akkurat hvilke regler den lyster for sin organisasjon, men med en såpass stor og seriøs organisasjon bør man følge vanlige "opt in" prinsipper hvis det noen som helst valgfrihet ift "medlemsfordelen".

Den generelle sanksjonsmuligheten medlemmet har, er i alle tilfelle å melde seg ut av organisasjonen dersom reglene er i strid med medlemmets interesser.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
A E S T H E T I C skrev (54 minutter siden):

@Sexylubb1 Ja, er fortsatt ansatt der.

 

Oppdatering: Fikk relativt hyggelig respons fra de på mail der de bekrefter å ha meldt meg ut av dette og i tillegg slettet fakturaer, purringer osv. Ordnet seg så sinssykt mye bedre enn forventet, som føltes ganske godt i sjela. Var ikke mange kronene, men er litt prinsipiell av meg.

Ok. Så bra! 

Grunnen til at jeg lurte var at man ikke blir automatisk meldt ut av LO om man slutter i jobben sin. Dvs alle de kontingentene som før potensielt ble betalt "av seg selv" når lønningsansvarlig trakk det fra lønnen din havner plutselig ned i postkassen din noen måneder etter at LO har fått nyss i at du sluttet (noe det ikke er noen automatikk i at de gjør). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...