Gå til innhold

70% avkasting på fond - burde eg take ut pengane?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
logaritmemannen skrev (4 minutter siden):

Hva slags fond satte du pengene i?

Nokre miljøfond.

Gavekort skrev (3 minutter siden):

Jeg ville tatt de ut hvis du trenger pengene, hvis ikke så er det nesten aldri noen riktige tidspunkt å selge seg ut.

Takk for svar. Hmm, ja det er ikkje lett. Har råd til å la dei stå, so er litt i usikker på kva som er best. Men er 70% avkastning på 3-4 år mykje eller lite?

Lenke til kommentar
Vannlinjen skrev (13 minutter siden):

Nokre miljøfond.

Takk for svar. Hmm, ja det er ikkje lett. Har råd til å la dei stå, so er litt i usikker på kva som er best. Men er 70% avkastning på 3-4 år mykje eller lite?

Hva som er best kommer helt an på dine alternativet. Om du trenger pengene, men som du sier har råd til å la de stå hvor er disse andre pengene plassert? Om de står på en sparekonto vil det være mer økonomisk å bruke pengene fra sparekontoen da renten er veldig lav nå. Ser ingen grunn til å bruke fondpenger om man har sparepenger stående.

Om du må selge andre ting og leve sparsommelig er det et valg du selv må vite om du føler det er verdt f.eks.

Har du sparepenger i dag bør de settes i fond, men kun ETTER følgende:

  • Nedbetalt alle kredittlån/billån/dyre lån
  • Har nedbetalt til minst 70% av boligverdien på huslånet
  • Ingen planer om å bruke en stor sum de neste 5 årene (hus, bil, hytte osv)
  • Fylt opp BSU (om det er mulig)
  • Spart opp en god buffer (1-2 lønninger. Litt avhengig av situasjon. Jo mer du eier jo større sum)

Har du alt dette er neste steg å spare i fond. Helst et Globalt Indeks Fond som er billig. Typ DNB Global Indeks

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Vannlinjen skrev (43 minutter siden):

Har råd til å la dei stå, so er litt i usikker på kva som er best. Men er 70% avkastning på 3-4 år mykje eller lite?

Sparepenger tar man ut når man ha bruk for de, uansett om de står i fond eller på en bankkonto. 70% eller 10% har ingenting å si for om du bør ta ut eller ikke. Det som har noe å si er når du tenker å bruke pengene. Har du noen mål for sparingen? Bolig? Bil? Hytte? Ferieturer? Pensjon? I aksjemarkedet bør du ha minst 5 års horisont før du trenger pengene.

70% er en god avkastning på 3-4 år, omtrent det dobbelte over det man bør forvente over tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vannlinjen skrev (52 minutter siden):

Har råd til å la dei stå, so er litt i usikker på kva som er best. Men er 70% avkastning på 3-4 år mykje eller lite?

70% avkastning er bra det, men med renters renter så blir det bare bedre. Neste år så har du kanskje 90-100% avkastning.

Jeg kan ikke svare for deg, men jeg mener at sparing i fond er sparing. Det er ikke slik at du skal spise tørr havregryn for å kunne fortsatt ha de pengene der, eller ligge i senga med angst for å miste pengene. Selv å ta ut gevinst til forbruk er greit om det var det som var hensikten med sparingen. Du sår dine frø og du kan høste eller fortsette å gro. Du har vunnet uansett, men vil du vinne mer?

Lenke til kommentar
Taurean skrev (2 minutter siden):

Når man bare setter penger inn i fond, uten ha noen som helst oversikt eller peiling på det, så er det akkurat det samme som gambling. Å mene noe annet er ignoranse.

Du er ignorant i alt som har med økonomi å gjøre. Sterke formeninger om økonomi og investeringer basert på feilaktige premisser, som gang på gang har blitt påpekt av andre, men som du aldri, eller ikke vil, lære av. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
logaritmemannen skrev (26 minutter siden):

Du er ignorant i alt som har med økonomi å gjøre. Sterke formeninger om økonomi og investeringer basert på feilaktige premisser, som gang på gang har blitt påpekt av andre, men som du aldri, eller ikke vil, lære av. 

Kanskje jeg har rett? Jeg nekter å la meg bli irettesatt av folk som aldri kommer med noe mer matnyttig enn jeg selv kommer med. Jeg synes aldri jeg leser noe særlig matnyttig, bare masse babbel om tall og tull, aldri noen som sier noe bastant og målrettet som de selv tror på. Masse snikksnakk. Hva er poenget med det? Gå rundt grøten i hundre år.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Taurean skrev (4 minutter siden):

Kanskje jeg har rett? Jeg nekter å la meg bli irettesatt av folk som aldri kommer med noe mer matnyttig enn jeg selv kommer med. Jeg synes aldri jeg leser noe særlig matnyttig, bare masse babbel om tall og tull, aldri noen som sier noe bastant og målrettet som de selv tror på. Masse snikksnakk. Hva er poenget med det? Gå rundt grøten i hundre år.

Jeg bare sier at det ikke er lett å forstå alt om økonomi. Selv har jeg interessert meg for temaet i over fem år, men det hender at jeg ikke vet ting eller at jeg tar feil en gang i blant. Det viktigste er at man lærer av det og ikke gjentar "fakta" som viser seg å være feilaktig. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Vannlinjen said:

Satt inn 44k i fond for 3-4 år sida, og avkastinga er no på 70% - altso 31k i gevinst (fondet har då fått ein verdi på 75k). Burde eg ta ut gevinsten (eg har tenkt til å bruke han) eller er det meir å vinna på å la han verta att?

Svaret er egentlig det samme som hadde du spurgt om du skulle sette penge i fond i utgangspunktet:  Trenger du pengene på kort sikt, sett de i banken.  Om du derimot bare vil kaste bort pengene på unødvendig forbruk, ville jeg la de stå. 

Lenke til kommentar
Taurean skrev (47 minutter siden):

Når man bare setter penger inn i fond, uten ha noen som helst oversikt eller peiling på det, så er det akkurat det samme som gambling. Å mene noe annet er ignoranse.

Det er jo hele poenget med fond, å slippe å lære seg investering selv via enkelt aksjer m.m. velg ett fond en har trua på og la det ligge. Selv satser jeg på teknologi/miljø.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
logaritmemannen skrev (12 minutter siden):

Jeg bare sier at det ikke er lett å forstå alt om økonomi. Selv har jeg interessert meg for temaet i over fem år, men det hender at jeg ikke vet ting eller at jeg tar feil en gang i blant. Det viktigste er at man lærer av det og ikke gjentar "fakta" som viser seg å være feilaktig. 

 

Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Det er jo hele poenget med fond, å slippe å lære seg investering selv via enkelt aksjer m.m. velg ett fond en har trua på og la det ligge. Selv satser jeg på teknologi/miljø.

 

Sier bare at det er urettferdig at -jeg- får kjeft når andre deler råd som ikke har noe mer nyttig. Og folk later som de har peiling men egentlig bare prater luft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...