Gå til innhold

Homenet Gbit-fiber presterer dårligere enn gammel coax


Anbefalte innlegg

Nå som jeg har fått oppmerksomheten deres... neida, det var ingen clickbait. 

Jeg mener oppriktig at min gamle Telenor (tidligere Canal Digital) 500/50 coax-linje presterte bedre enn min 1000/1000 fiberkobling via HomeNet, og jeg skal forklare hvorfor.

 

Hvis man ser bort fra at de var to år for sen med å koble meg (og resten av byområdet) opp på fiber, levde fiberen ikke opp til den minste forventning.

Med PC direkte tilkoblet ISP-ruteren, pinget jeg 45ms sørover (vg.no) fra Bodø.
Med Coax, koblet via egen router før ISP-modem, pinget jeg sørover (vg.no) 21 ms fra Bodø.

Nordover, mot første sentral (i Tromsø) var ping og speedtest upåklagelig, naturligvis.

Etter litt feilsøking fant jeg ut at det var en gammel node sør for trondheim som forårsaket 20+ ekstra ping.
Det tok i overkant av et halvt år før HomeNet fikk utbedret denne, etter en del masing. Pingen ble bedret og nå ligger den på 17ms.

MEN... er kommer årsaken til at jeg skriver dette innlegget.

I spill, mer konkret; Apex Legends og Dota 2 - det føles ut som pingen jeg har er "FALSK".

Da jeg initielt fikk fiber fra HomeNet, opplevde jeg følgende i følgende spill:

Apex Legends:
Skudd registrerte ikke.
Jeg kunne bli skutt lenge etter jeg hadde passert en vegg.

Dota:
"Klikkeduell" om førsterunen var noe jeg alltid tok på strak arm med coax. Ikke med fiberen.

Inb4: Det skal sies at tick rate på apex-servere er bajs, men dette problemet hadde jeg ikke med coax.

Etter HomeNet fikset den faulty noden og pingen ble redusert betydelig, opplever jeg samme problemene.

 

Så spørsmålet mitt er: Er det mulig at jeg opplever en "falsk" ping? Eller at fiberen, uavhengig av ping og ned- og opplastingshastighet, faktisk underpresterer? 

Det er ingen tvil om at jeg ønsker meg over på signal sin fiber, men de kom i etterkant av kontraktfesting med HomeNet. Signal hadde i forkant allerede avslått utbygging i området, så... bummer.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, sk0yern said:

Respondstiden din er nok "ekte".
Det høres ut som du heller har problemer med pakketap, eventuelt mye jitter.
Har du samme utstyret på innsiden som før?

Spiller du via trådløst eller kabel?
Hva slags resultater får du her med tanke på latency/jitter? https://speed.cloudflare.com/

Stasjonæren det er snakk om er koblet direkte til HomeNets router med cat5e (andre enheter går via tp-link svitsj <> Google Home Nest Hub <> HomeNet). Så sånn sett er det likt, bortsett fra at det er HomeNets router kontra det tidligere oppsettet med nighthawk-router <> coax-modem.

Cloudflare rapporterer 20 ms latency med 2ms jitter. Denne testen tok jeg ikke på gammel linje, men ville vært interessant å sett.

Kjørte samme test på jobb (Signal Bredbånd) og da fikk jeg mer jitter (2.70ms), men så var testmaskinen på et mediocre wifi-nett.

Lenke til kommentar
sfenne skrev (5 timer siden):

Stasjonæren det er snakk om er koblet direkte til HomeNets router med cat5e (andre enheter går via tp-link svitsj <> Google Home Nest Hub <> HomeNet). Så sånn sett er det likt, bortsett fra at det er HomeNets router kontra det tidligere oppsettet med nighthawk-router <> coax-modem.

Cloudflare rapporterer 20 ms latency med 2ms jitter. Denne testen tok jeg ikke på gammel linje, men ville vært interessant å sett.

Kjørte samme test på jobb (Signal Bredbånd) og da fikk jeg mer jitter (2.70ms), men så var testmaskinen på et mediocre wifi-nett.

Er ikke en Nighthawk uansett å foretrekke fremfor en ISP-ruter? Homenets boks kan jo settes i bridge mode.

Lenke til kommentar

Jeg tror du kan være inne på noe her.

Sitter på 1000/1000  fra Homenet selv, ytelsen inn til Globalconnects nett er helt utmerket, og jeg merker ingen issues med streaming, tilgang til jobbressurser eller annet, men jeg er ingen gamer og vil nok ikke merke samme effekt på realtime-trafikk som deg.  

Ble uansett litt nysgjerrig på kapasiteten, så for moro skyld har jeg gjort noen enkle, banale Speedtest-målinger i inn- og utland. Stusser på en ting og lurer på om du ser det samme mønsteret:

Det virker nesten som Homenet driver med noe shaping/policing av trafikk fra enkelte nettverksprefix i inn- og utland mot Homenet-kunder - effekten er at throughput på f.eks. http begrenses til ca. 100 Mbit.

Det høres jo helt bak mål ut men la meg forklare hvorfor jeg mener dette:

Jeg ser at praktisk throughput fra enkelte Speedtest-servere i enkelte regioner begrenses ganske konsekvent til et sted mellom 60 og 160 Mbps nedstrøms men gir "full guffe" oppstrøms. Med dette mener jeg alt det min interne wifi kan levere - et sted mellom 300 og 600 Mbps avhengig av vær- og føreforhold. 

Jeg har valgt aktører jeg regner med har serverkonfig og egen kapasitet under kontroll.

Jeg tenkte først det kunne ligge hos Globalconnects ene transit-provider for utenlandstrafikk (Telia Global Carrier) men ser det også treffer innenlandstrafikk der Globalconnect definitivt ikke bruker Telia. :) 

Eksempler på servere der jeg opplever dette er Eltele Øst i Alta, AVUR i Bergen, Altibox i Bodø, Bahnhof i Stockholm
Eksempel utenlands på en server som ikke rammes er Telia i Tallinn

Mot Alta,  Bergen og Bodø og Stockholm humper og går det rundt 100 Mbps ned mens det er full "wirespeed" mot Tallin begge veier.

Mot andre servere i Norge oppleves det samme - men unntaket er når jeg tester mot Globalconnects egen testserver i Trondheim, da er det plutselig full pinne.

Jeg utførte så samme tester med et 500/20-abonnement fra Telia, og ser at nøyaktig de samme Speedtest-nodene leverer "full guffe" ned innenfor samme tidsrom. 

Når jeg er tilbake på Homenet reduseres igjen throughput til et sted mellom 60 og 160 Mbps ned - svinger altså rundt 100 Mbps.
Dette er konsekvent nedstrøms, men oppstrøms har jeg "full guffe" mot alle testservere.

Jeg har kryssbyttet provider frem og tilbake et par ganger og målt mot samme Speedtest-noder innenfor samme tidsrom.
Bruker egen brannmur og infrastruktur - Homenet har kun en switch hos meg og Get-modemet er i Bridge Mode.

Det er Globalconnect som ruter trafikken mot f.eks. Alta i begge A/B-tester, så paradoksalt nok er det bedre ytelse nedstrøms gjennom Globalconnects nett når jeg tester som en privatkunde hos Telia enn når jeg tester som en privatkunde hos Globalconnect

En traceroute mot hhv. testserver i Alta og Tallinn viser ingen forskjell i hvilke rutere jeg passerer hos Globalconnect, og trafikken går tilsynelatende samme vei internt i Globalconnects nett mot Alta uavhengig av om jeg kommer fra Homenet eller Telia.

Regioner som "rammes" ser ut til å være en salig blanding av "Norge utenfor Oslo" og utenlandstrafikk med unntak av noen få servere enkelte steder.

Oppsummert kan det altså se ut som det skjer noe shaping/policing av trafikken nedstrøms til "100 Mbit" et sted på veien fra diverse nettverksprefix - det rammer åpenbart kun deres egne privatkunder og treffer innenlandstrafikk utenfor Oslo og utenlandstrafikk i enkelte regioner. Det samme skjer ikke mot større aktører som Telenor og andre som har testservere i Oslo-området, ei heller mot Globalconnects egne testservere i Oslo, Trondheim og Bodø der er alt fint som snus.

Det er veldig rart om Globalconnect bevisst skulle nedprioritere eller strupe trafikken inn mot sine egne privatkunder og gi Telias privatkunder en fordel i sitt eget transportnett, så vil vel helst tro det er en feilkonfigurasjon et sted der de har lagt inn en haug med nettverksprefix i en eller annen policy som treffer litt vel bredt. Ellers har de et kapasitetproblem de forsøker å skjule eller begrense ved å shape trafikk. Vil helst ikke tro det siste, siden det vel ikke burde stå på kapasitet hos en så stor aktør.

Jeg skal prøve å få testet litt via bedriftsabonnement hos Globalconnect også for å se om det er en åpenbar forskjell der mot samme testservere.  

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, inside_446486 said:

På bedriftsabonnement fra GC var det også et «normalt» resultat fra samme servere, mens Homenet viser fremdeles samme resultat. Snodig.

Fikk et "insidertips" i dag om at Homenet sliter med kapasitet i enkelte områder i landet. Vet ikke hvor mye det kan utgjøre på streaming/gaming. Jeg bryr meg fint lite om jeg når 1000/1000, så lenge linjen er stabil og responsiv.

 

Snodig indeed 🤔

Lenke til kommentar
sfenne skrev (14 timer siden):

Fikk et "insidertips" i dag om at Homenet sliter med kapasitet i enkelte områder i landet. Vet ikke hvor mye det kan utgjøre på streaming/gaming. Jeg bryr meg fint lite om jeg når 1000/1000, så lenge linjen er stabil og responsiv.

Snodig indeed 🤔

OK - har du det fra kundeservice, kjenner du noen som jobber for Homenet, eller har noen kontaktet deg etter å ha lest dette?

Det kan uansett være en forklaring på observasjonene jeg har gjort - antar da at noe av kapasitetsproblemet det henvises til gjelder sentrale deler av infrastrukturen og dette utbedres snart.

Slike flaskehalser kan jo slå uheldig ut på realtime-trafikk, men som nevnt er jeg ikke i målgruppen og ikke plaget av merkbare forsinkelser til daglig. Kapasiteten mot de aktørene jeg snakker mest med er tilsynelatende upåvirket.

Lenke til kommentar
On 10/23/2020 at 4:05 PM, inside_446486 said:

OK - har du det fra kundeservice, kjenner du noen som jobber for Homenet, eller har noen kontaktet deg etter å ha lest dette?

Det er en kjenning som jobber i bransjen. Han sitter også på HomeNet i dag og opplever de samme problemene nevnt i tråden.

Lenke til kommentar
On 10/20/2020 at 8:32 AM, sfenne said:

 

Dota:
"Klikkeduell" om førsterunen var noe jeg alltid tok på strak arm med coax. Ikke med fiberen.

 

Er en cheat som autopicker runen, du har ikke sjans mot det. Nå er ikke det sannsynlig at det er grunnen alltid da. De fleste som spiller Dota er fra midtøsten/russland, tviler på at de har bedre internett enn deg.

Lenke til kommentar
MariusJS skrev (11 minutter siden):

GC leverer på annen infrastruktur enn Homenet

Ja, det forventer jeg også. :) 

Men når Homenet er en del av Globalconnect, er det uansett påfallende at et en privatbruker med. standardbonnement fra Telia får vesentlig bedre resultat mot en bedriftskunde hos Globalconnect sammenlignet med samme test og samme utstyr ved bruk av en Homenet-aksess.

Det samme mønsteret vises ved enkelte tester mot utlandet som rutes via Telia Global Carrier, her yter Telia-aksessen konsekvent bedre. Samtidig ser jeg ikke samme mønster ved testing mot "nære" ressurser - aksessen inn til bygget her er tipp topp og stabiliteten i toppskiktet.

Så det virker som det er en "propp" lengre inn i systemet hos Homenet som rammer deler av samtrafikken med andre providere, enten det er noen de peerer med lokalt eller transit-providere de kjøper kapasitet av.

Det er en propp jeg ikke merker så mye til i hverdagen men når jeg først har begynt å se dette mønsteret undres jeg jo over årsaken til dette her. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, inside_446486 said:

Ja, det forventer jeg også. :) 

Men når Homenet er en del av Globalconnect, er det uansett påfallende at et en privatbruker med. standardbonnement fra Telia får vesentlig bedre resultat mot en bedriftskunde hos Globalconnect sammenlignet med samme test og samme utstyr ved bruk av en Homenet-aksess.

Det samme mønsteret vises ved enkelte tester mot utlandet som rutes via Telia Global Carrier, her yter Telia-aksessen konsekvent bedre. Samtidig ser jeg ikke samme mønster ved testing mot "nære" ressurser - aksessen inn til bygget her er tipp topp og stabiliteten i toppskiktet.

Så det virker som det er en "propp" lengre inn i systemet hos Homenet som rammer deler av samtrafikken med andre providere, enten det er noen de peerer med lokalt eller transit-providere de kjøper kapasitet av.

Det er en propp jeg ikke merker så mye til i hverdagen men når jeg først har begynt å se dette mønsteret undres jeg jo over årsaken til dette her. 

Faktisk ikke 100% sikker på denne biten, men er du sikker på at det er homenet aksessen som brukes?

Vil anta at du kobles over på GC sitt utstyr når du bestiller en GC linje, har iaf ikke hørt om at de leverer via homenet sitt utstyr what so ever.

 

Forøvrig ville jeg snakket om homenet om den siste biten, virker jo som det er ett peering eller routing issue ute og går, ja.

Lenke til kommentar
MariusJS skrev (11 minutter siden):

Faktisk ikke 100% sikker på denne biten, men er du sikker på at det er homenet aksessen som brukes?

Vil anta at du kobles over på GC sitt utstyr når du bestiller en GC linje, har iaf ikke hørt om at de leverer via homenet sitt utstyr what so ever.

Forøvrig ville jeg snakket om homenet om den siste biten, virker jo som det er ett peering eller routing issue ute og går, ja.

Jeg har ikke byttet løsning. :) 

Observasjonene er gjort fra min 1 Gbps Homenet-aksess hjemme, så har jeg sammenlignet med en Telia-aksess med tilsvarende kapasitet jeg for tiden har hjemme. Byttet foregår rett og slett ved å koble om WAN-porten på min gateway hjemme så testingen gjøres under samme forutsetninger. Har også testet fra en annen gateway i fall det var noen forhold på den som spilte meg et puss. Ingen forskjell.

Den tredje observasjonen mot samme servere fra et eksisterende 1 Gbps bedriftsabonnement hos GC ble kun gjort for sammenligningens skyld.

Alt tyder på at det ikke er noen feil i transportnettet til GC, ei heller Homenets "last mile" inn til meg, eller kapasitet til diverse bokser jeg tester mot til vanlig. F.eks. speedtest.net på NIX1 og Nettfart.no viser alltid topp resultat.

Siden resultatene er mer i kategorien "snodige" og ikke påvirker meg nevneverdig i hverdagen, handler det mer om å dele observasjoner her som kanskje kan hjelpe trådstarter.

Jeg er uansett spent på påstanden til trådstarters bransjekontakt som hevder å kjenne til et kapasitetspoblem hos Homenet. Dette kan jo tenkes å bli et problem som gradvis forverres og treffer meg på et tidspunkt - skyldes det kapasitetsproblemer fra Homenets infrastruktur ut til enkelte samtrafikkpunkter vil jeg anta Homenet har overvåkning som gir dem fakta - og at de er klar over dette og har en utbedringsplan. Skal uansett vurdere å dele observasjonene med kundeservice der på et tidspunkt når jeg har enda litt mer historikk.

Det virker ikke som det gjør noen forskjell hvilket tidspunkt på døgnet jeg tester heller, noe som også er litt snodig.

Lenke til kommentar
MariusJS skrev (14 timer siden):

Aha, da misforstod jeg litt ja :)

Hadde ikke overrasket meg om det er et issue med mye høyere trafikk enn vanlig ut mot en del spesifikke tjenester, som sikkert også benytter samme samtrafikkpunkt.

Ja, godt mulig at dette rett og slett er en konsekvens av økt hjemmekontorvirksomhet med HD-videokonferanser og skjermdeling i timesvis hver dag for mange, ved siden av hjemmeundervisning og annet. Når folk er mer hjemme i løpet av et døgn blir det vel også mer streaming, videocalls og gaming så totalbelastningen på kveldstid også blir høyere enn normalt.

Siden Homenet kun har 2 hastighetsklasser på fiber: 100 og 1000 Mbps symmetrisk, og antageligvis liker å selge inn den største varianten i fellesavtaler, antar jeg de har flere brukere med høyere symmetrisk båndbredde i "last" mile" enn flere andre aktører. Så kan det spekuleres i om det av den grunn kan være litt mer (eller hvf. annerledes) press på kjernenettet til Homenet per et gitt antall kunder sammenlignet med f.eks. Telia som har flere kunder med assymetriske abonnement og lavere båndbredde per husstand.

Uansett får man jo håpe at slikt forbruk over normalen synes på en graf et sted. :) 

Hvis så er tilfelle får jeg anta at Globalconnect som en seriøs aktør gjør noe med saken, tilpasser seg den "nye normalen" og har et prosjekt som bedrer kapasiteten til Homenet-kundene før det blir et større problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkte jeg teste litt på et tidspunkt der forhåpentligvis få folk er på jobb fra hjemmekontor, nemlig lørdag morgen.  På dette tidspunktet antar jeg de mest ivrige gamerne og natteravnene også hviler. 

Jeg har testet mot et knippe servere fra samme maskin, samme nettverk, kablet gigabit hele veien og samme totalbelastning på nettet, eneste forskjell er bytte av internettaksess, hhv, Homenet 1000/1000 (fiber) og Get 1250/50 (koaks) ved å bytte kabel på gatewayen hjemme. Krysstestet også frem og tilbake for å se at jeg ikke har maks uflaks med timingen. For ordens skyld har jeg også testet med en nettverkskabel rett i switchen til Homenet, med en offentlig IP-adresse på maskinen. Samme resultat. Også krysstestet fra en annen maskin bare for å ha gjort det.

Merk at stabilitet, oppetid, latency og kapasitet på "last mile" mot flere servere i Oslo-området samt servere i Globalconnects egne datasentra er helt upåklagelig, og kan jo knapt bli bedre. Også Upstream ser det meste ut til å være som forventet. Resten av resultatene downstream synes jeg dog peker på en "propp" et eller flere steder et stykke inn i Homenet-delen av Globalconnects nett.

  • Telia leverer som dere ser "wirespeed" fra alle testservere.
  • Homenet varierer relativt kraftig.

Igjen er det ikke noe "stort problem" for meg personlig at jeg får 200 i i stedet for 900 Mbps fra en server i Amsterdam,  men det er jo en ganske stor reduksjon i hastighet, og indikerer hvertfall at noe ikke er helt som det skal ift kapasiteten på enkelte peering-punkter, knutepunkter, abonnert kapasitet eller annet fra Homenet videre til flere destinasjoner i inn- og utland. Når det er såpass variert som Alta, Bergen, London og Amsterdam så virker det jo som problemet ligger i forhold internt (eller i "kanten") hos Homenet-delen av Globalconnects nett, ikke oppover i kjeden utenfor deres kontroll.

Når dette er så variabelt en lørdag morgen synes jeg heller ikke dette peker på en "corona-effekt" (doh) grunnet Zoom- og Teams-møter på hjemmekontor, men heller annen høy belastning eller overbelastning på et eller flere knutepunkter, f.eks. en overbelastet ruter.

Flere av disse testene går via Globalconnects najonale nett også fra testene hos Telia - noe som peker på at stamnettet deres heldigvis ut til å ha det helt bra, da det jo får større konsekvenser enn at det "bare" rammer Homenet-kundene.

Om dette fenomenet så rammer alle Homenet-kunder eller bare oss her i Oslo er jo vanskelig å si, men jeg tror fortsatt trådstarters observasjoner kan ha rot i samme årsak.

De siste ukene har jeg hatt uforklarlige stans i bl.a. streaming på kveldstid der alt bare stanser helt opp et minutt eller to før det fortsetter - igjen via kablet nett - om de det skyldes forholdene relatert til denne "proppen" eller forhold lengre ut er jo litt vanskelig å si, men mistanken rettes jo nå mot Homenet siden jeg nå har oppdaget dette her. Til nå har mistanken vært rettet mot innholdsleverandør men dette forandrer saken. 

Sitat Homenet: "HomeNet er en heleid merkevare av GlobalConnect som har 58.000 kilometer fibernettverk og 27.000 kvadratmeter datasenter i Norden. Siden vi eier vårt eget nett kan vi utfordre alle på hastighet og tjenestetilbud".

Vel, det ser dessverre ikke helt ut som det er tilfelle akkurat nå.

At en tilfeldig strøkunde med et standardabonnement over Telia-koaks til sammenligning får dobbel throughput sammenlignet med Homenet fra en server der trafikken går via Globalconnects stamnett er vel neppe "by design" - så håper noen gjør noe med det, og da helst ikke ved bremse throughput for Telia-kunder tilsvarende. :)

Kanskje det er folk fra GC her i forumet som kan hviske noen i øret at resultatene her kan se litt rare ut.  :)  



image.thumb.png.0ff9181ff436f543317c690d2d4ce551.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...