Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvilke typer fett er hva??


Gjest 8305c...2f5

Anbefalte innlegg

Gjest 8305c...2f5

Jeg har problemer med bukspyttkjertelen og, ikke uventet, har informasjon fra sykehus vært mangelfull.
Jeg skal ikke ha for mye fett i meg for sikkerhets skyld sier de. Inntil de vet nærmere hva det er nøyaktig.
Helst ikke mere enn 5% (eller var det 5g ?)

Så hva er "mettet fett" og hva er "umettet fett" eller hva det heter?
Hva skal jeg ikke ha i meg?
På bernaisesausen står det 24g fett hvorav 7,3g er mettede fettsyrer,

Vil det si at det er 7,3g fett som jeg helst skal ha i meg.
Eller vil det si at det er 16,7g fett jeg ikke skal ha i meg?
HJELP!

Anonymous poster hash: 8305c...2f5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest aeefa...834

Snakk med sykehuset eller legen. Eventuelt en ernæringsfysiolog. Mettet fett er usunt fett og du vil unngå mettet fett. Flerumettet fett er sunt. Umettet fett er sunt. På bernaisesausen er 7,3 g av fettet ikke bra for deg. Resten er "vanlig fett" 

Anonymous poster hash: aeefa...834

Lenke til kommentar
Taurean skrev (6 minutter siden):

Ring legevakta og spør. Hvis de ikke vil gi svar, spør hvem du skal ringe til, telefonnummer til hvilken avdeling på hvilket sykehus.

Du har kanskje et papir du fikk med deg? Les hva som står der.

Man ringer vel ikke legevakt for ernærings spørsmål? Legevakt er for ting som er akutte.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Fett er fett. Både mettede og umettede fettsyrer tas opp på samme måte, men de bearbeides av kroppen ulikt. Når det er snakk om tarm, bukspyttkjertel og opptak, så må man gå ut fra at dette er totalt antall fett inntil du har fått annen beskjed. 

Mettede fettsyrer: stivner ved lav temperatur (typ smør, animalt fett)
Umettede fettsyrer: stivner ikke ved lav temperatur (typ oljer)

Kontakt avdelingen du har vært tilknyttet, evt kan du ringe fastlegen din som sikkert har fått epikrise (journal) fra sykehuset hvor dette står. Legevakta har nok ikke denne informasjonen, så de vil nok ikke kunne svare deg på dette. Så enn så lenge ville jeg gått ut fra totalt fettinnhold. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...