Gå til innhold

Spetalen skal satse på grønn energi og hydrogen. Stjeler frontfigur fra Nel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig aner han en reprise. Ellers hadde han vel ikke satset.

Og den mannen har ganske god teft på hva som gir en god avkastning.

Men nå trenger man egentlig ikke særlig teft lenger for å forstå at hydrogen er og blir god butikk i de nærmese årene.

Selv har jeg 10X hittill, og det har så vidt begynt.

Lenke til kommentar

Jeg sliter litt med denne geniforklaringen av Spetalen. Fra hukommelsen gjorde han flere store salg i Nel for 3-4 år siden på rundt 80 mill aksjer til en kurs på mellom 2,5 og 3 kroner med en fortjeneste på 177 mill. Hadde han hatt mer langsiktige planer kunne han solgt for over 20 kr aksjen i år, det høres mer ut som en rundt regnet 1,5 milliarder tabbe.

Denne artikkelen fra finansavisen sier mannen har tapt 8 milliarder på å jobbe siden finanskrisen i 2008. Mens formen hans, korrigert for inflasjon, i beste fall har stått omtrent stille.

https://finansavisen.no/nyheter/naeringsliv/2019/05/spetalen-kan-ha-gaatt-glipp-av-8-milliarder

Nel har aldri tjent penger siden etableringen av selskapet som ASA i 1998, faktisk har de stort sett gått med større underskudd enn de har hatt salg alle årene. For hver krone inn har det altså gått mer enn 2 kr ut. Det er bra for Nel at det finnes emisjoner, ellers hadde korthuset kollapset for svært lenge siden.

https://www.proff.no/regnskap/nel-asa/oslo/bioteknologi/IG7FHM70225/

Folk får gjøre sine egne vurderinger, men det er ikke disse to jeg gambler mine ASK penger på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kalle K skrev (5 timer siden):

Jeg sliter litt med denne geniforklaringen av Spetalen.

Det beviser vel heller at han er risikoavers? Han anså nok bare at NEL ikke har gode langtidsutsikter og at det derfor var best å komme seg ut med gevinst heller enn å bli med til alt kollapset. NEL sin kurs ser ut til å være emisjon- og spekulasjonsdrevet, utmerket for gambling men litt for uforutsigbar for dem som prøver å gjøre informerte investeringer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (16 timer siden):

Fra artikkelen: "Øystein Stray Spetalen var tidligere eier av Nel, men solgte seg ut i 2017 med en gevinst på 177 millioner kroner, ifølge Finansavisen."

Ikke vanskelig å være positivt innstilt til hydrogen da. Aner jeg en reprise?

Han angrer nok på at han solgte i 2017 ja, forståelig nok. Nå dytter han mer midler fra Tankere til fornybarsektoren, og har hydrogen som en av hoved fokusene. Høres bra ut det at større investorer i større og større grad bruker sine midler bort fra O&G sektoren og inn i ESG sektoren, uansett om den får seg litt boble-lignende tilstander og en naturlig sprekk et sted, så får man mer penger inn det vi trenger inn mot et skifte. 

Lenke til kommentar
Kalle K skrev (8 timer siden):

Nel har aldri tjent penger siden etableringen av selskapet som ASA i 1998, faktisk har de stort sett gått med større underskudd enn de har hatt salg alle årene. For hver krone inn har det altså gått mer enn 2 kr ut. Det er bra for Nel at det finnes emisjoner, ellers hadde korthuset kollapset for svært lenge siden.

NEL er nok litt dyrt nå vs hva de var for bare noen år siden, men sammen med historien så følger det ekspansjon og gode oppkjøp som har sikret større tilgang til ulike markeder. PEM elektrolyse, stasjoner i Danmark og ekspansjon og penetrasjon av det asiatiske markedet samtidig som de bygger en 2GW fabrikk. Det koster å hoppe fra 40MW til 2GW på bare noen år. 

Dette er ikke tiden for å sørge for bunnlinjen når alle OEM's på kloden løper i samme retning for å være først ute til å kunne tilby storskala prosjekter. NEL's fabrikk vil være dobbelt så stor som noen av konkurrentene, og det ligger åpenbare fordeler der med den kapasiteten. Jeg tipper de annonserer enda en fabrikk på denne siden av 2030 også før eller siden. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (15 minutter siden):

NEL kan ikke fortsette inn i evigheten for investors midler. På et eller annet tidspunkt *må* de begynne å tjene penger. Hvordan ser veien frem mot overskudd ut i dag? Avhengig av tunge subsidier i 10 år til?

Når de øker kapasiteten med 4,900% så vil det selvfølgelig ha sin effekt på bunnlinjen. Men frem til den tid, så koster det selvsagt penger. Ikke har de særlig med problemer med å hente ut penger fra investorer heller, de er stort sett overtegnet hver gang de har hentet penger på ATH. 

Men ja, selv jeg er enig i at de er høyt priset, men sånn er jo hele ESG sektoren. Alt flyr jo om dagene, så før eller siden så vil man nok se en sprekk et sted, før det går sten for sten tilbake til normale verdsettelser. Men nå når flere og flere fond og storfisker bytter beite, så blir det litt automatisk slik. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...