Gå til innhold

Oljeborings­metoden «fracking» skiller ut radioaktive partikler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har begrenset kunnskap på feltet. Denne artikkelen kunne trenge litt forklaring. For det første: Fracking høres ut som en utvinningsmetode fremfor en boremetode. Ser ikke for meg hvordan man på en fornuftig måte kan starte fra bakkenivå med kjempehøyt vanntrykk. For det andre: Hvor oppstår problemet her? Hvis det er farlige gasser, hvorfor håndterer man ikke dette? Det er jo null-toleranse for utslipp av hydrokarbon-gass på enhver oljeinstallasjon, eller..? Jeg trenger litt forklaring.

Lenke til kommentar
delxzen skrev (18 minutter siden):

Hvis det er farlige gasser, hvorfor håndterer man ikke dette? Det er jo null-toleranse for utslipp av hydrokarbon-gass på enhver oljeinstallasjon, eller..? Jeg trenger litt forklaring.

I USA er det vanlig å brenne gassen etter hvert den kommer opp, og bare ta vare på oljen. Jeg går ut fra at de radioaktive stoffene følger med gassen ut gjennom fakkelen.

Illustrasjonsbildet er ikke spesielt bra. Bildet viser en type pumper som blir brukt til å pumpe opp olje fra grunne felt der trykket er for lavt til å presse opp oljen, disse pumpene blir også brukt på felt der det ikke er utført fracking.

Lenke til kommentar

Dette er interessant. Mange slike miljøfarlige undreprosesser som man ellers aldri hører om. Mest (om ikke all) fokus er jo på klimagasser. Som jo er viktig. Men det finnes åpenbart mange andre utfordringer å ta tak i. Greit å vite at dette ivaretas her hjemme. Men jeg har sett litt av verden, og innser at sikker avfallshåndtering i Norge/Nordsjøen sannsynligvis er unntak i global sammenheng. Det lille jeg har lært om fracking til nå virker ikke betryggende!

Endret av delxzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...