Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Virkelig Mbps som kan forventes


Anbefalte innlegg

Vurderer å en Asus AX86U router. 

Har 500/20 fra GET og Sagemcom 3890v3 kombinert modem og router. Får jevnt over 200 Mbps på 5GHz (40MHz Bandwith) og 80 Mbps på 2.4MHz (20MHz Bandwith) målt med Speedtest. Får nesten 400 Mbps på 5 GHz med 160 MHz båndvidde - men da blir vel rekkevidden kortere.  Egentlig ganske bra. Men den er begynt å bli noe ustabil på 5GHz (samt at det gjerne er mulig å få raskere WiFi med bedre rekkevidde?) - så jeg er på jakt etter ny router.

Men - ser tester får 400-500 Mbps og vel så det. Er dette da med 160MHz båndvidde? 

Hva er det man kan forvente med hhv 40Mhz og 80Mhz båndbredde? 

Når man gpr fra 40 til 90 til 160 MHz - får man da kortere rekkevidde og mer ømtålig for støy?

Endret av Kjetso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
zanta skrev (36 minutter siden):

Det som kan være begrensningen er LAN-/WiFi-kort og/eller -driver, eller andre flaskehalser i enheten du måler med.

Det forstår jeg, men gitt at du ikke har annen trafikk på nettet og du har en stasjonær PC med et TP-Link Archer TX3000E nettverkskort 5 meter fra med fri sikt - vil man da klare i størrelsesorden 4-500 Mbps? 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Kjetso said:

Det forstår jeg, men gitt at du ikke har annen trafikk på nettet og du har en stasjonær PC med et TP-Link Archer TX3000E nettverkskort 5 meter fra med fri sikt - vil man da klare i størrelsesorden 4-500 Mbps? 

Antakelig, men om du har bruk for de hastigheter, hvorfor ikke bare gjøre det enkelt og bruk kabel istedet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare så det er klart:

40Mhz har en linkspeed på rundt 400Mbit, som vil si at teoretisk maks hastighet du har mot modem, er 400Mbit, men vil som regel ligger på 300Mbit~ ved testing. 80Mhz har en linkspeed på rundt 866Mbit, og 160Mhz har en linkspeed på rundt 1770Mbit~. Alle disse er under helt optimale forhold, hvor du er nærme modem med god SnR.

For din del vil nok 80Mhz være et godt valg. 2,4Ghz skal ikke brukes hvis det er hastighet du er ute etter.

Ellers er jo WiFi alltid slik at det er veldig avhengig av huset du bor i, hvor modem er plassert osv. Du vil nok få en del bedre trådløs ytelse med tanke på dekning og hastighet over lengre avstander i boligen med en mer egnet router, men det spørs jo på hvor mye du sliter med det du har i dag.

Med fri sikt til modem over ikke altfor store avstander, så skal ikke det å nå 400-500Mbit være altfor vanskelig med det du har i dag.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Konkulf skrev (12 timer siden):

Bare så det er klart:

40Mhz har en linkspeed på rundt 400Mbit, som vil si at teoretisk maks hastighet du har mot modem, er 400Mbit, men vil som regel ligger på 300Mbit~ ved testing. 80Mhz har en linkspeed på rundt 866Mbit, og 160Mhz har en linkspeed på rundt 1770Mbit~. Alle disse er under helt optimale forhold, hvor du er nærme modem med god SnR.

For din del vil nok 80Mhz være et godt valg. 2,4Ghz skal ikke brukes hvis det er hastighet du er ute etter.

Ellers er jo WiFi alltid slik at det er veldig avhengig av huset du bor i, hvor modem er plassert osv. Du vil nok få en del bedre trådløs ytelse med tanke på dekning og hastighet over lengre avstander i boligen med en mer egnet router, men det spørs jo på hvor mye du sliter med det du har i dag.

Med fri sikt til modem over ikke altfor store avstander, så skal ikke det å nå 400-500Mbit være altfor vanskelig med det du har i dag.

Takk for godt svar, da har jeg lært litt mer om båndvidde. Man kan oppnå høyere hastighet ved å øke båndvidden, og max virkelig hastighet på 5GHz med 40MHz og WiFi5/ac er 250-300Mbps. I tester så tester de nok på høyere båndvidde.

Under "optimale forhold" får jeg (målt med iPhone 11 og Speedtest) 150, 280, 455 og 460 Mbps ved hhv 20, 40, 80 og 160 MHz.
Forstår at høyere hastighet går på bekostning av støy/rekkevidde - så gjelder å finne en trade-off.

Tallene du oppga gjelder vel da for WiFi5/ac. WiFi6/ax er betydelig høyere: 1200 vs 433.

Jeg får gode hastigheter nå - men routeren er noe ustabil på 5GHz. Trenger nok etterhvert også bedre kapasitet på 5Ghz - samt at PCer har AX kort som kan være greit å få utnyttet. Derfor ser jeg på ny.

Men, har man behov for hastigheter over 100Mbps (?) for enkelt devices for gaming eller streaming? Om ikke så er jo max hastighet ikke så viktig - men mer å ha nok kapasitet til å takle flere/mange devicer samtidig. Om så er tilfelle - hvorfor er man så opptatt av hastighet i tester om feks 100 Mbps er nok for alle formål?

---------

Mesh - kan jo da likevel være aktuelt - det gir bedre rekkevidde og signalstyrke over hele huset, og gjerne med tilstrekkelig hastighet. Har vært litt bekymret for at om jeg går fra router via en node og node tre (Daisy chained) så får jeg en for lav hastighet - selv med eget dedikert 5Hz bånd for backhaul - eller andre ulemper?

 

 

 

Lenke til kommentar

Hva legger du i ustabil? Veldig forskjell i speedtester gjort fra samme sted? Jeg har selv målt over 1000Mbit trådløst på Sagemcom modemet med mobilen, og vet at modemet i seg selv egentlig er ganske kapabelt, men at det kan skorte litt når det kommer til trådløs ytelse da den ikke har massevis av utvendige antenner osv. Som mange av de dyrere routerne har. 

Er meget mye som slår inn på et trådløst signal, alt fra andre sendere som forstyrrer og ødelegger SNR, til reflektive flater (speil, glass), vegger osv. Derfor er det viktig å ta flere tester fra samme ståsted, og se om det varierer veldig der, eller at det rett og slett bare er at linkspeed faller på grunn av SNR jo lengre unna du er modemet på grunn av ytre påvirkninger. 

En router med WiFi6 kan absolutt hjelpe, men av erfaring så er det litt variabel ytelse på WiFi6, og kan gjerne kreve at du må jobbe og konfigurere litt på routeren for å få det helt optimalt. 

Ellers, som jeg sier til alle andre: I det store hele trenger du nærmest aldri noe særlig over enn 100Mbit linje. Det eneste tidspunkt hvor noe slikt blir aktuelt, er når du laster ned store filer veldig ofte, og eventuelt ikke vil bli sittende og vente lenge på dette, eller at du har mange enheter som bruker en god del data hver, da en nedlasting vil bruke så mye kapasitet den klarer, så lenge serveren du laster ned også har kapasitet til dette. Til gaming og streaming brukes det hovedsaklig ganske lite data, og skal gå mer enn greit på en 100mbit linje (selv med 10Mbit upload bør det gå greit med streaming, eventuelt tenke på en 250/15Mbit linje hvis det skorter på Upload). Folk flest har VELDIG overkill når det kommer til nettlinje, ser daglig eldre folk i 80-åra som sitter på 750Mbit linjer og bare surfer på VG (og ja ikke vær redd, disse blir satt ned i hastighet ganske tvert av meg 😛... 

Ping er jo i min verden noe som er mye mer vesentlig når man gamer, og da kan det være litt vrient når det kommer til trådløst. Det kommer rett og slett veldig an på trådløse forhold hos deg, og er noe man må sjekke selv, ellers er det kabel som alltid vil være bedre alternativ. Mesh vil jeg som regel aldri anbefale til gaming bruk trådløst hvis man kan unngå det, da det kaster inn enda flere variabler i miksen. Bruk dog gjerne mesh hvis du bare trenger dekning til alt annet bruk. 

 

Håper det ga deg noen svar :)

Endret av Konkulf
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Konkulf said:

Folk flest har VELDIG overkill når det kommer til nettlinje, ser daglig eldre folk i 80-åra som sitter på 750Mbit linjer og bare surfer på VG

OT: Enkelte ISPer har "flinke" selgere, og det er lett å overbevise de som ikke vet bedre om at de trenger mye mer enn det som er faktisk behov.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
17 hours ago, Konkulf said:

Bare så det er klart:

40Mhz har en linkspeed på rundt 400Mbit, som vil si at teoretisk maks hastighet du har mot modem, er 400Mbit, men vil som regel ligger på 300Mbit~ ved testing. 80Mhz har en linkspeed på rundt 866Mbit, og 160Mhz har en linkspeed på rundt 1770Mbit~. Alle disse er under helt optimale forhold, hvor du er nærme modem med god SnR.

For din del vil nok 80Mhz være et godt valg. 2,4Ghz skal ikke brukes hvis det er hastighet du er ute etter.

Ellers er jo WiFi alltid slik at det er veldig avhengig av huset du bor i, hvor modem er plassert osv. Du vil nok få en del bedre trådløs ytelse med tanke på dekning og hastighet over lengre avstander i boligen med en mer egnet router, men det spørs jo på hvor mye du sliter med det du har i dag.

Med fri sikt til modem over ikke altfor store avstander, så skal ikke det å nå 400-500Mbit være altfor vanskelig med det du har i dag.

Merk at 400 Mbps med 40 MHz kanal vil være for 2 spatial streams. Øker man til 3 eller 4 vil teoretisk båndbredde også øke. 3890v3 støtter 4 SS (4x4), men man vil naturligvis også være begrenset av hva klienten støtter hvis det er ytelse mot én enkelt klient man her tenker, men 3890v3 støtter 4x4 MU-MIMO så vidt jeg kan forstå, så da kan det kjøres kommunikasjon mot to klienter med 2x2 i parallell i teorien.

3890v3 har 5GHz basert på BCM4366 så vidt jeg kan forstå. En .11ac 5 GHz-løsning man finner igjen i en rekke rutere fra Asus, Netgear "og hva det måtte være" omtrent. Veldig mye brukt: https://wikidevi.wi-cat.ru/List_of_MU-MIMO_supported_devices

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, zanta said:

OT: Enkelte ISPer har "flinke" selgere, og det er lett å overbevise de som ikke vet bedre om at de trenger mye mer enn det som er faktisk behov.

Stemmer det, er uheldigvis også en del folk som tror raskere netthastighet = raskere PC, og selv er inne og endrer dette..

1 hour ago, NULL said:

Merk at 400 Mbps med 40 MHz kanal vil være for 2 spatial streams. Øker man til 3 eller 4 vil teoretisk båndbredde også øke. 3890v3 støtter 4 SS (4x4), men man vil naturligvis også være begrenset av hva klienten støtter hvis det er ytelse mot én enkelt klient man her tenker, men 3890v3 støtter 4x4 MU-MIMO så vidt jeg kan forstå, så da kan det kjøres kommunikasjon mot to klienter med 2x2 i parallell i teorien.

3890v3 har 5GHz basert på BCM4366 så vidt jeg kan forstå. En .11ac 5 GHz-løsning man finner igjen i en rekke rutere fra Asus, Netgear "og hva det måtte være" omtrent. Veldig mye brukt: https://wikidevi.wi-cat.ru/List_of_MU-MIMO_supported_devices

Jepp, gikk bare ut ifra nettverkskortet som TS nevnte tidligere (TP-Link Archer TX3000E), som er et WiFi6 2x2 kort (får vel ikke Wifi6 kort som støtter 4x4 MU-MIMO så langt jeg vet?) :)

Endret av Konkulf
Lenke til kommentar
54 minutes ago, Konkulf said:

Stemmer det, er uheldigvis også en del folk som tror raskere netthastighet = raskere PC, og selv er inne og endrer dette..

Jepp, gikk bare ut ifra nettverkskortet som TS nevnte tidligere (TP-Link Archer TX3000E), som er et WiFi6 2x2 kort (får vel ikke Wifi6 kort som støtter 4x4 MU-MIMO så langt jeg vet?) :)

Usikker. Har vært dårlig med tilgjengelighet for wifi 6-kort til stasjonære (og fortsatt er vel "alt" av bærbare basert på AX200?). Men i utgangspunktet kunne man lage Wifi 6 PCI-E-kort til stasjonære pc-er basert på noen av de samme løsningene man ser brukt i rutere. 

Uheldigvis er det vel kanskje også en tro at høyere båndbredde = raskere wifi. Blant annet støttet opp av tech-publikasjoner som tester wifi i en form der det er om å gjøre å få høyest mulig hastighet mot én enkelt klient, mens de fleste har gjerne flere enheter i bruk i parallell i det trådløse nettverket.... 

Lenke til kommentar
Konkulf skrev (På 20.10.2020 den 17.06):

Hva legger du i ustabil? Veldig forskjell i speedtester gjort fra samme sted? Jeg har selv målt over 1000Mbit trådløst på Sagemcom modemet med mobilen, og vet at modemet i seg selv egentlig er ganske kapabelt, men at det kan skorte litt når det kommer til trådløs ytelse da den ikke har massevis av utvendige antenner osv. Som mange av de dyrere routerne har. 

Er meget mye som slår inn på et trådløst signal, alt fra andre sendere som forstyrrer og ødelegger SNR, til reflektive flater (speil, glass), vegger osv. Derfor er det viktig å ta flere tester fra samme ståsted, og se om det varierer veldig der, eller at det rett og slett bare er at linkspeed faller på grunn av SNR jo lengre unna du er modemet på grunn av ytre påvirkninger. 

En router med WiFi6 kan absolutt hjelpe, men av erfaring så er det litt variabel ytelse på WiFi6, og kan gjerne kreve at du må jobbe og konfigurere litt på routeren for å få det helt optimalt. 

Ellers, som jeg sier til alle andre: I det store hele trenger du nærmest aldri noe særlig over enn 100Mbit linje. Det eneste tidspunkt hvor noe slikt blir aktuelt, er når du laster ned store filer veldig ofte, og eventuelt ikke vil bli sittende og vente lenge på dette, eller at du har mange enheter som bruker en god del data hver, da en nedlasting vil bruke så mye kapasitet den klarer, så lenge serveren du laster ned også har kapasitet til dette. Til gaming og streaming brukes det hovedsaklig ganske lite data, og skal gå mer enn greit på en 100mbit linje (selv med 10Mbit upload bør det gå greit med streaming, eventuelt tenke på en 250/15Mbit linje hvis det skorter på Upload). Folk flest har VELDIG overkill når det kommer til nettlinje, ser daglig eldre folk i 80-åra som sitter på 750Mbit linjer og bare surfer på VG (og ja ikke vær redd, disse blir satt ned i hastighet ganske tvert av meg 😛... 

Ping er jo i min verden noe som er mye mer vesentlig når man gamer, og da kan det være litt vrient når det kommer til trådløst. Det kommer rett og slett veldig an på trådløse forhold hos deg, og er noe man må sjekke selv, ellers er det kabel som alltid vil være bedre alternativ. Mesh vil jeg som regel aldri anbefale til gaming bruk trådløst hvis man kan unngå det, da det kaster inn enda flere variabler i miksen. Bruk dog gjerne mesh hvis du bare trenger dekning til alt annet bruk. 

 

Håper det ga deg noen svar :)

Takk for innsiktsfylt innlegg.

Du har nok helt rett i at man fort blir for fokusert på hastighet, og at man nok ikke har behov for 400 Mbps mot en enkelt klient. Ble nok litt vel revet med av å lese tester. Det er nok bedre å ha et oppsett som leverer tilstrekkelig Mpbs i hele huset - enn veldig høy Mbps.

Og det stemmer nok helt sikkert at mange sitter med overkill internettkapasitet. Men, om man samtidig streamer til 2 GET bokser + en PC gamer kablet og en PC gamer trådløst: hva tenker du at man behøver an Mbps linje da? 

Enig i at Sagemcom er et bra modem, og det er derfor jeg ikke har byttet ut. Får (overraskende) bra ytelse i hele huset. Men - det i det siste har 5Mhz nettet begynt å falle ut - derfor jeg tenker på utbytting/oppgradering. Kanskje en reset gjør susen....

Om jeg bytter - og basert på det du skriver om at "det kan skorte litt når det kommer til trådløs ytelse" så vil jeg jo anta at en oppgradering til Asus AX86U bare har fordeler - gjerne også mht rekkevidde. 

Gaming/Ping: den ene PC er kablet i modemet (12 ping) og den andre kun 7 meter unna men på WiFi med gode WiFi forhold (25-30 ping). Her kan jeg etterhvert kable om nødvendig.

 

Endret av Kjetso
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (28 minutter siden):

12 ms ping?  mot hva da?  lokalt?  pinger jeg vg.no får jeg 2 ms, så 12 ms er veldig høyt med mindre det er en amerikansk server du pinger. 

Dette var ping som vist i Speedtest.

Finner også: "In gaming, any amounts below a ping of 20 ms are considered exceptional and “low ping,” amounts between 50 ms and 100 ms range from very good to average, while a ping of 150 ms or more is less desirable and deemed “high ping.”

Går du til CMD og skriver ping xxxxxx? I så fall - hvilken IP adresse pinger du?

 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Kjetso said:

Går du til CMD og skriver ping xxxxxx? I så fall - hvilken IP adresse pinger du?

Ja.  ping vg.no - eller ping 195.88.55.16 om du vil - fra kommandolinjen.  

Du kan eventuelt også bare pinge egen router for å sammenligne kablet vs. trådløst hvis det er det du er ute etter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
tigerdyr skrev (På 22.10.2020 den 15.05):

12 ms ping?  mot hva da?  lokalt?  pinger jeg vg.no får jeg 2 ms, så 12 ms er veldig høyt med mindre det er en amerikansk server du pinger. 

12 ms ping er jo overhodet ikke høyt i det hele tatt, spør en meg i alle fall. Får også 11-12 mot vg.no, og holder til midt i landet.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...