Gå til innhold

Duell: Slik måler Polestar 2 seg mot Tesla Model 3


Anbefalte innlegg

En av de største fordelene med Tesla er superladerne. Å holde på å styre med ulike betalingsløsninger, langt færre ladere, mer kø og defekte ladere frister lite.

Tror jeg ville valgt å superlade min 7 år gamle P 85 som i praksis lader med under 100 kW, fremfor å ha en alternativ bil med 350 kw lading. Bare å sjekke ut de ulike brikkene og betalingsløsningene du må sette deg inn i hvis du skulle finne på å ta en Europatur til f.eks Spania er til å få hodeverk av.

I en Tesla setter du deg bare inn i bilen, og du trenger egentlig ikke å planlegge noen ting. Selv har vi kjørt 4 ganger Norge- Spania siden 2014. Superladerne har fungert problemfritt, og bortsett fra 3 minutters venting på en to-stalls lader i Tarregona i 2015 har det også vært køfritt.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er underholdning å se på folk med andre elbiler når man kommer til steder der det er både superlader og andre ladere. 

Var på Circle K Bamble i sommer. Parkerte samtidig med en e-tron som sto rett ovenfor meg. Innen han hadde klart å få startet sin lading, var jeg klar til å kjøre videre. (Trengte bare 15 min med lading, for å legge til 25 mil, sånn at jeg var sikker på å ha nok) 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Er underholdning å se på folk med andre elbiler når man kommer til steder der det er både superlader og andre ladere. 

Var på Circle K Bamble i sommer. Parkerte samtidig med en e-tron som sto rett ovenfor meg. Innen han hadde klart å få startet sin lading, var jeg klar til å kjøre videre. (Trengte bare 15 min med lading, for å legge til 25 mil, sånn at jeg var sikker på å ha nok) 

Var samme stedet i sommer 3-4 uker etter at det åpnet. Hørte at det var gratis lading første ukene for å skape blest om stasjonen, kan jo forklare at det var fullt på cirkle K sin egne ladere. Mildt snev av kaos der ja. :)

For øvrig så er jeg veldig glad i enkeltheten i Tesla sin modell. Føler på en sterk følelse av ulyst om jeg må nærme meg en offentlig lader som *ikke* er Tesla sin. Jeg har brikke fra grønn kontakt da, håper stadig vekk på en roaming-ordning så jeg kan bruke den overalt uten registreringsprosesser, apper, nye brikker osv..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (32 minutter siden):

Litt håpløst å sammenligne bremsedistanse, med mindre man tester bilene mot hverandre på samme dag?

Også ganske håpløst å lese ut sideveis grep på glattkjøringsbane ut av en bremsetest på tørt føre?

Kirsebærplukking sa du? 

Ja, for det er ikke veldig lett etterprøvbart journalistens påstander. Bremselengde på tørt føre er det, men det ble selvfølgelig ikke tatt med i likhet med alt annet som ville gitt denne testen et snev av objektivitet.

Lenke til kommentar

80% av artikkelen (minst) handler om batteri, kjørelengde, lading, strømforbruk ja i det hele tatt spørsmål rundt strøm. Er det for det disse to bilene er drita kjedelig å kjøre? Nærmest kjønnsløst og sterilt? Jeg bare lurer. Taycan som noen nevner har fantastiske kjøreegenskaper og en akselerasjon som ingen av oss strengt tatt trenger. Men morsom bil, tja, vetta søren!

Lenke til kommentar
Mkrogh skrev (På 18.10.2020 den 9.21):

Med oppgradert model 3 har avstanden økt, bokstavelig talt til PS2, særlig om vinteren siden varmepumpe nå er på plass. 

Tror du overvurderer effekten av varmepumpe. Det er små enheter som ikke er fryktelig effektive i skikkelig vintervær. Effekten av varmepumpa merkes nok stort sett på høsten og våren, og på vestlandet. Tesla har allerede et velfungerende system for oppvarming av kupéen, varmepumpe vil hjelpe, men noe magisk forbedring blir det ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (8 timer siden):

Ja Siemens kan sikkert en god del om strøm. Men det er kun selve batteriet som Lucid Air har fra formel-en. Absolutt all elektro rundt batteriet og videre resten av bilen er made by Lucid Air.

Ingen ting hos Lucid kommer fra formel 1. Foreslår at du heller fortsetter samtalen på Broom eller noe...

Batteriteknologien er den samme som brukes i formel e,sier Lucid Air. 

 

Lenke til kommentar
5 hours ago, uname -l said:

Ja, for det er ikke veldig lett etterprøvbart journalistens påstander. Bremselengde på tørt føre er det, men det ble selvfølgelig ikke tatt med i likhet med alt annet som ville gitt denne testen et snev av objektivitet.

Vi får vente til km77 får kloa i en da. Svensk design bør gjøre det bedre enn Am car på moose testen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...