Gå til innhold

Ubiquiti Dream Machine Pro mot Altibox' fiber?


javr

Anbefalte innlegg

Skulle hatt flyttet min FTU, noen som vet hvordan denne er terminert. Sveiset eller er det en plugg? Jeg er på reise så får ikke sett hvordan den er koblet.

Er det mulig å komme unna FTUen eller må man ha den?

Hadde en halvtimes prat med Altibox «teknisk» support i dag, de mente du måtte ha montør for å flytte boksen. Har ikke mye tiltro til dette da samme person hardnakket påsto at du MÅ ha hjemmesentral for å ha Altibox. Håper det er sommervikarer som er der nå og at det kunnskapsnivået ikke er representativt… 😀

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare sånn for å ha sagt det...
Folkene som jobber på KS på Altibox og igrunn alle ISP - er har sjeldent noe voldsom kompetanse utover det de har fått opplæring om. Det er rett og slett ikke deres jobb å vite hvordan en FTU er koblet eller om det teknisk er mulig å forbigå hjemmesentralen. Noen få kan nok dette, men
å forvente det blir nok i overkant kravstort. Å jobbe på en KS som Altibox krever sjeldent høyskole eller årevis med erfaring, og lønnen er deretter.
Skulle de hatt høyere kompetanse måtte du betalt mer for linjen din 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, spør deg selv hva slags lønn du måtte hatt for å ta den jobben...

Personlig ser jeg ikke at det finnes et beløp som hadde gjort det aktuelt. Ihvertfall ikke over lengre  tid enn noen timer.  Jeg beundrer alle som orker en slik jobb..  Og det trenger slett ikke bare være kompetanse det står på  selv om svarene er i overkant forenklede - det er det eneste som funker.

At fiberen ikke kan flyttes uten montør og at hjemmesentral er nødvendig er helt åpenbart korrekte svar fra kundeservice. Du kan kanskje jobbe deg rundt dette, men det er da virkelig ikke noe å forvente support på.  Den slags kan ende opp med at Altibox finner ut at det er billigere å legge hindringer i veien for kreative kunder enn at kundeservice får spørsmålene.  Så ikke plag dem med ting du vet de ikke kan/skal/bør svare på-

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bør også se på In Wall HD AP deres. Da slipper du tallerken i taket, og du kan montere rett på en enkelt veggboks eksempelvis bak TV etc. 

Videre har disse innebygget 4-port switch med VLAN støtte slik at du kan trekke en enkelt kabel og få fire porter om ønskelig.

IMG_20210804_093549_edit_378527933384427.jpg

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
Janak skrev (1 time siden):

Skulle hatt flyttet min FTU, noen som vet hvordan denne er terminert. Sveiset eller er det en plugg? Jeg er på reise så får ikke sett hvordan den er koblet.

Er det mulig å komme unna FTUen eller må man ha den?

Hadde en halvtimes prat med Altibox «teknisk» support i dag, de mente du måtte ha montør for å flytte boksen. Har ikke mye tiltro til dette da samme person hardnakket påsto at du MÅ ha hjemmesentral for å ha Altibox. Håper det er sommervikarer som er der nå og at det kunnskapsnivået ikke er representativt… 😀

Det finnes forskjellige typer plugger, men de fleste bruker LC. Disse låser fast fiberen, og jeg er usikker på om det er mulig å åpne disse uten å ødelegge pluggen. Har aldri prøvd det selv, og det kan være variasjoner, men det kan være at du må belage deg på å i det minste flytte med hele LC pluggen, selv om du får løsnet denne fra selve boksen.

Å terminere kabelen med en LC plugg er ikke noe hokus pokus og krever ikke verktøy, gitt at fiberenden ikke er skadet. Om du skal trekke fiberen tilbake gjennom veggen, og gjennom en annen vegg, i rør eller hva som helst, så er sjansen for skade på fiber stor.

Hvis du skader den og må kutte den på nytt, eller om du må skjøte den, så må du ha spesialverktøy. Så i praksis, om du må av med pluggen for å flytte den vil jeg si du bør kalkulere med montør. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
1 hour ago, Serpentbane said:

Det finnes forskjellige typer plugger, men de fleste bruker LC.

Huh?  Har riktignok bare personlig erfaring med tre Altibox-installasjoner, men i alle de tilfellene så har det vært en SC/UPC plugg på fiberen.   Denne var er en påsveiset pigtail med pre-montert plugg. Er nok kjapperer og mer failsafe enn andre metoder for terminering. To steder var pluggen koblet direkte i en HET-3012 mediakonverter.  Det tredje stedet var den plassert i en liten innendørs termineringsboks med integrert skjøtestykke.  Deretter koblet til en VMG med en kort SC/UPC til SC/UPC snor.

Jeg har forstått det slik at det siste er mest vanlig i nyere installasjoner.

Den aktuelle termineringsboksen hadde et fjærende lokk foran skjøten (av sikkerhetshensyn antar jeg), og i tillegg en bekyttelseskappe over kontakten (sannsynligvis for mekanisk beskyttelse).  Kappen måtte trekkes av, rett ut fra veggen, før pluggen kunne kobles fra.

Hvordan du vil flytte dette kommer jo litt an på utstyr, distanse og estetiske krav.  Selv har jeg kommet meg unna "flytting" ved å bruke en lengre patchesnor i rør og minikanaler.  Jeg har da beholdt eksisterende termineringsboks, eller installert ny termineringsboks der det var en HET--3012 fra før.  Har grei erfaring med bruk av slissede minikanaler for patchefiber.  De beskytter, gjør fargen irrelevant, og lar deg feste en tynn og fleksibel fiber i rette linjer uten for mye herk.  Utseende blir omtrent som en hvit TP-kabel eller en PR-kabel.  Så ikke noe verre enn et hvilket som helst åpent anlegg.

Penest og proffest blir det jo selvsagt om du lar en montør flytte og reterminere.

Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke dra ut tråden i helt feil retning i forhold til Altibox, men jeg mener jeg kan forvente ett høyere kompetansenivå når du snakker med "teknisk support" fremfor en "kundebehandler". Når personen du snakker med tilsynelatende ikke vet at det er en boks før hjemmesentralen så mener jeg det er under forventning. Vi hadde en hyggelig samtale og en god tone, men det ble en del venting for at de skulle slå opp i systemet sitt for å skjønne hva jeg mente. Jeg mener det er helt OK å si man ikke vet fremfor å hardnakket påstå noe som kan være feil.

Det koster meg en 1000-lapp å få flyttet boksen dit jeg vil ha den. Ikke en stor kostnad sett opp i mot tids- og materialbruk for min del. Flytter boksen fra nede ved gulvet til opp mot taket så jeg kan bruke en kortere snor til patchepanelet. Kunne latt den stå der den står, men siden jeg flytter alt det andre lengre opp mot taket så blir den FTU'en stående veldig utsatt til i forhold til å komme bort i den med vaskekosten.

Så fin ut den Wall HD AP @Serpentbane, må nok legge en slik i handlekurven også.

For øvrig en veldig informativ tråd dette! Setter veldig pris på kunnskapen dere deler!

Lenke til kommentar
Janak skrev (8 minutter siden):

Nå skal jeg ikke dra ut tråden i helt feil retning i forhold til Altibox, men jeg mener jeg kan forvente ett høyere kompetansenivå når du snakker med "teknisk support" fremfor en "kundebehandler". Når personen du snakker med tilsynelatende ikke vet at det er en boks før hjemmesentralen så mener jeg det er under forventning. Vi hadde en hyggelig samtale og en god tone, men det ble en del venting for at de skulle slå opp i systemet sitt for å skjønne hva jeg mente. Jeg mener det er helt OK å si man ikke vet fremfor å hardnakket påstå noe som kan være feil.

Det koster meg en 1000-lapp å få flyttet boksen dit jeg vil ha den. Ikke en stor kostnad sett opp i mot tids- og materialbruk for min del. Flytter boksen fra nede ved gulvet til opp mot taket så jeg kan bruke en kortere snor til patchepanelet. Kunne latt den stå der den står, men siden jeg flytter alt det andre lengre opp mot taket så blir den FTU'en stående veldig utsatt til i forhold til å komme bort i den med vaskekosten.

Så fin ut den Wall HD AP @Serpentbane, må nok legge en slik i handlekurven også.

For øvrig en veldig informativ tråd dette! Setter veldig pris på kunnskapen dere deler!

Jau, høyere kompetanse finnes nok hos enkelte, og selvsagt bør de vite at der faktisk står en "boks" før hjemmesentralen når man snakker med de på teknisk. Men igjen, høyere nivå på KS/teknisk/andre linje/tredje linje vil igjen kreve høyere kompetanse og høyere lønn. Folk generelt er ikke villig til å betale for dette, så da får man svar som at "jo man må ha hjemmesentralen der for å få ting til å virke".
NextGenTel prøvde seg for noen år siden med en egen linje med spesielt kompetente folk som kunne bidra med hjelp utover det som kan kreves for å få 1 stk PC på nett. Den kostet noe penger per minutt, men ikke voldsomt. Det ble aldri noen suksess, svært få som faktisk var villig til å betale for tjenesten. Jeg var med å opprette denne tjenesten, så jeg vet at kompetansen var virkelig i toppklasse. Vi hadde og tilgang på erfarne folk som kunne komme hjem til kunden og gjøre igrunn alt som hadde med nettverk å gjøre, tilogmed sette opp utstyr som skulle tilkobles nettet. Tilbakemeldingene fra de som brukte dette var nesten utelukkende positive, men det var altså altfor få som var interessert i å betale for det.

Nok om det! 😄

Angående In-Wall enhetene så har jeg 3 stk av de i heimen her. Rett nok første varianten som "kun" har 2 utganger i bunn, men ellers samme prinsipp. Veldig fint alternativ til tallerken i taket. Var litt betenkt ift kapasitet og dekning, men i mitt hus med ca 60m2 per plan så holder det rikelig med en slik i hver etasje.

Lenke til kommentar
bmork skrev (1 time siden):

Huh?  Har riktignok bare personlig erfaring med tre Altibox-installasjoner, men i alle de tilfellene så har det vært en SC/UPC plugg på fiberen.   Denne var er en påsveiset pigtail med pre-montert plugg. Er nok kjapperer og mer failsafe enn andre metoder for terminering. To steder var pluggen koblet direkte i en HET-3012 mediakonverter.  Det tredje stedet var den plassert i en liten innendørs termineringsboks med integrert skjøtestykke.  Deretter koblet til en VMG med en kort SC/UPC til SC/UPC snor.

Jeg har forstått det slik at det siste er mest vanlig i nyere installasjoner.

Den aktuelle termineringsboksen hadde et fjærende lokk foran skjøten (av sikkerhetshensyn antar jeg), og i tillegg en bekyttelseskappe over kontakten (sannsynligvis for mekanisk beskyttelse).  Kappen måtte trekkes av, rett ut fra veggen, før pluggen kunne kobles fra.

Hvordan du vil flytte dette kommer jo litt an på utstyr, distanse og estetiske krav.  Selv har jeg kommet meg unna "flytting" ved å bruke en lengre patchesnor i rør og minikanaler.  Jeg har da beholdt eksisterende termineringsboks, eller installert ny termineringsboks der det var en HET--3012 fra før.  Har grei erfaring med bruk av slissede minikanaler for patchefiber.  De beskytter, gjør fargen irrelevant, og lar deg feste en tynn og fleksibel fiber i rette linjer uten for mye herk.  Utseende blir omtrent som en hvit TP-kabel eller en PR-kabel.  Så ikke noe verre enn et hvilket som helst åpent anlegg.

Penest og proffest blir det jo selvsagt om du lar en montør flytte og reterminere.

Det er riktig at SC har vært normen, men her omkring har jeg de siste par årene i stor grad sett en overgang til LC, selv om det ikke er noen regel naturligvis, og selskaper kan gjøre forskjellige valg.

Hva Altiibox gjør vet jeg ikke da de ikke leverer her jeg bor. Premissene er imidlertid ganske like, så det er vel ikke så viktig egentlig. 

Poenget er at det ikke er rett fram å flytte på ting om man må av med alt av plugger. Jeg gikk ut i fra at patching videre fra boksen ikke var aktuelt siden han ønsket å flytte den. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei

Har fått en del UniFi utstyr som ikke passer seg i stua. Vil flytte hvor fiberen kommer inn i huset. Det går fra en boks ute og går inn i stua, der den går inn i fiber converter. 

Er det mulig å gå rett fra denne boksen og borre hull inn i garasjen og så koble den direkte på min UDM-Pro?

Vet ikke hvordan jeg får dratt kabelen igjennom huset, er ikke fiber snora med connector ganske feit. 

IMG_3252.jpeg

Lenke til kommentar
henrikrox skrev (26 minutter siden):

Hei

Har fått en del UniFi utstyr som ikke passer seg i stua. Vil flytte hvor fiberen kommer inn i huset. Det går fra en boks ute og går inn i stua, der den går inn i fiber converter. 

Er det mulig å gå rett fra denne boksen og borre hull inn i garasjen og så koble den direkte på min UDM-Pro?

Vet ikke hvordan jeg får dratt kabelen igjennom huset, er ikke fiber snora med connector ganske feit. 

IMG_3252.jpeg

Om du berre borrer 1stk 8mm hull inn til garasjen og melder i fra om feil på linja di da fiberkabelen din har fått en klem på seg og gradvis blitt ødelagt bak utstyret ditt. Og spør montør om han/ho berre kan slenge inn en ny kabel til garasjen istede for stua, så vil det nok gå bra om du seier du fikser klipsinga av kabelen sjølv. Da trenger han berre å slenge ut en ny kavel til uteboks og skjøte den, maks 20min arbeid når hullet er ferdig borret. Og kjenner ingen montører som vil klage inn og fakturere kunde istede for leverandør, da det er eit herk å gå den ruta. 

Den ærlige vegen vil koste deg mellom 1500-2000kr for jobben med skjøt og ny kabel, og utrolig lang ventetid på å få jobben utført kontra å melde inn feil på utstyret.

Om montør har borret stort nok hull =10mm, burde du greie å fiske ut pluggen. Normalen er 6-8mm hull.

 

 

 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Selv fikk jeg beskjed om at alt arbeid fra montør faktureres med 990,- som minstesats da alle feil på linja ved huset ikke er leverandørs skyld.

Var litt bastant beskjed å få, da sikkert 50% feil eg finner på vanlig FTH er knytta mot endeutstyr og terminering måte. Kan variere frå område til område og bruk av entreprenør. Glad vi har greie leverandører på det område vi bur i, til og med Telenor bryr seg mest om å få kunden opp å gå igjen, enn skyldspørsmålet.

Er uansett verdt å flytte fiberen, da du får så mykje meir plass til å bygge homelab og fylle på enda meir seinare. Så prisen vil ikkje være så gale med tanke på du vil nok få titusen av kr nettverk utstyr over tid der.

 

 

Sisteavsnitt var ment til henrikrox

Endret av dolten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei

Jeg prøvde å kople Cisco SG200 rett i medieconverteren VLAN 101 og 102 Tagged. Fra switch 101 Untagged til Altibox STB. Fra switch 102 untagged til UDM Pro. Fikk hverken liv i TV eller internet. Men kan det være fordi Zyxel hjemmesentralen og mitt utstyr ikke har samme mac adresse? Alternativet til å klone er å vente en stund før man kopler til det nye utstyret?

SG200 støtter IGMP Snooping men må jeg konfigurer dette på et vis i routeren?

Lenke til kommentar
J-en skrev (45 minutter siden):

Hei

Jeg prøvde å kople Cisco SG200 rett i medieconverteren VLAN 101 og 102 Tagged. Fra switch 101 Untagged til Altibox STB. Fra switch 102 untagged til UDM Pro. Fikk hverken liv i TV eller internet. Men kan det være fordi Zyxel hjemmesentralen og mitt utstyr ikke har samme mac adresse? Alternativet til å klone er å vente en stund før man kopler til det nye utstyret?

SG200 støtter IGMP Snooping men må jeg konfigurer dette på et vis i routeren?

Hadde SG300-20port og det du beskriver fungerte fint mot altibox uten å clone mac adressa. Har du sg200-8port så er du begrensa til 16vlans og normalt ikkje fungerande med 102/101, berre for sikkerhets skyld nevner dette. Kan linke konfig bilder om eg får gravd det fram seinare.

Lenke til kommentar
12 hours ago, J-en said:

Det er en SG200-26. Internet fungerer nå men dekoderne får ikke kontakt med noen DHCP server. Er det sikkert at dette skal fungere med "nye altibox"?

Nei, min erfaring er at dette ikke lenger virker med "nye altibox".  Dessverre.

Jeg hadde et slikt oppsett i mange år. Det sluttet å fungere når vi fikk tildelt en VMG hjemmesentral i stedet for den gamle P2812.  Da fikk ikke lenger dekoderen noe svar på DHCP-requests på VLAN101. Det ser ut til at de nå blokkerer mac-adressene til dekoderne på dette VLANet.  Du må derfor sette opp en router mellom dekoder(ne) og VLAN101, og denne routeren må klone mac-adressen til hjemmesentralen (eller  en adresse som ligner - det er ikke kravn om eksakt match). Siden multicast er mye av poenget må routeren også ha igmpproxy funksjonalitet.  Dersom du lager en kobinert router for både VLAN101 og VLAN102, tilsvarende Altibox sin hjemmesentral, så må du passe på å route enkelte prefix via VLAN101.  Listen er forholdsvis statisk og du finner  nok av eksempelconfig om du googler.  Det er også mulig å få den fra Altibox' DHCP-server hvis DHCP-klienten på VLAN101-routeren sender vendor-class-identifier = "VMG8825-B50B" og inkluderer rfc3442-classless-static-routes i listen med options den spør etter.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, dolten said:

Har du sg200-8port så er du begrensa til 16vlans og normalt ikkje fungerande med 102/101

Du kan normalt velge VLAN fritt mellom 1 og 4094 selv om total-antallet er begrenset til 16.  Så det er ikke noe problem å f.eks. bruke de 3 VLANene 100,101 og 102 mot Altibox-WAN.  Du har fremdeles 13 ledig til annen bruk.  IMHO skal det noe til å utnytte mer enn det i et hjemmenettverk 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei Godt folk, 

Mulig ett dumt spørsmål og at jeg ikke har oppfattet det. Men jeg ser at anbefalingen er å bytte SFP modul ifra den som følger med VMG ifra Altibox. Er det slik at den ikke vil fungere? Jeg får link, men ikke IP ifra Altibox når jeg benytter den medfølgende SFPen. 
VLAN 102 satt på WAN2 på UDMP.

Ser forøvrig av SFP modulen til Altibox er av type CTST THMPRS-3511-10A, denne står ikke under kompatibilitetslisten listen ifra Unifi.

*****EDIT*****
Dette funkerer som det skal med Altibox sin SFP. UDMP oppfører seg litt rart, jeg får ingen WAN IP rapportert på WAN 2 interfacet. whats my ip rapporterer korrekt IP så IP blir tildelt. Måtte sette opp både vlan og mac clone for at dette skulle fungere. Tipper mangel på WAN IP kan komme av at jeg kjører beta firmware på UDMP og beta controller software. Kun til info, og håper det kan være nyttig for andre.

Endret av PrimaryInc
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det var bra at jeg snublet innom denne tråden... I butikken vår har vi bestilt oppgradering fra 5 Mbit kobber til 50 Mbit fiber fra Altibox. Leverandøren sa at jeg da måtte ordne meg en brannmur selv.

Ettersom vi også skal sette opp overvåkningskameraer og et par aksesspunkter falt valget på Ubiquiti Unifi Dream Machine Pro samt en Unifi USW 24 PoE Switch.

I mitt enkle hode har det bare vært å koble den kommende fiberen inn i WAN-porten på UDM Pro, men av hvordan jeg skjønner denne tråden er det visst ikke fullt så enkelt.

Når jeg leser her blir det en del ukjente trebokstavforkortelser å forholde seg til. Er det noen som veldig enkelt kan forklare meg hva som skal til for å få det til å fungere med fiber fra Altibox inn i UDM Pro? Hvis jeg trenger noen ekstra deler er det fint med referanse til en norsk nettbutikk ettersom linja aktiveres om 4 uker og jeg neppe har tid til å vente på leveranser fra utlandet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...