Gå til innhold

Nok engang slipper Politiet unna


Kazuo

Anbefalte innlegg

Mange fikk med seg episoden der politiet kjører ned en mann på mc siden de fryktet han skulle stikke av.

https://www.vg.no/nyheter/i/WbEAgK/krasj-mellom-motorsykkel-og-politibil-til-spesialenheten

Flere ble sjokkert i kommentarfelt rundt om.

Fleste trodde vel dette blir det konsekvenser av, men som med knulletorsdag tar vi 2 hender foran øynene og ser helst at alle bare glemmer det fortest mulig så politiet kan gå tilbake til macho kulturen sin.

https://www.spesialenheten.no/avgjorelser/pakjorsel-kollisjon-mellom-politibil-og-motorsyklist/

Ingen tvil at politiet med vilje kjørte han rett ned uansett vinkel man ser det fra, synes man heller kan diskutere om det er greit gjøre det hvis folk prøver unnslippe kontroll fordi nå prøver de nekte for at de faktisk bevist kjørte karen ned noe som blir helt idiotisk.

 

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Mine tanker går også til alle andre ofre siden dette neppe er første gang.

Dårlig dømmekraft hos snuten betyr at de absolutt ikke bør gå bevæpnet, om ikke får vi helt tydelig amerikanske tilstander her i landet også.

Lenke til kommentar

Denne "farsotten" med at politi bruker eget kjøretøyet som rambukk, er noe som har kommet gradvis, i takt med lignende trend fra andre land, USA, Sverige, etc.

Ingen tvil om at de i enkelte tilfeller regelrett kjører inn i, og/eller også kjører ned fører med vilje.

Til overmål, er ofrene ofte bare tenåringer i 15-16 års alderen

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/qLG5VO/vennene-til-avdoede-alexander-16-helt-uvirkelig-at-han-er-borte

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Qodgy4/ungdom-forteller-om-politijakter-i-sverige-helt-sjokkerende

Hvis ikke Spesialenheten setter ned foten for denslags utvikling, blir det like tragisk her i landet med helt unødvendige skader/resultat.

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (8 timer siden):

Mange fikk med seg episoden der politiet kjører ned en mann på mc siden de fryktet han skulle stikke av.

https://www.vg.no/nyheter/i/WbEAgK/krasj-mellom-motorsykkel-og-politibil-til-spesialenheten

Flere ble sjokkert i kommentarfelt rundt om.

Fleste trodde vel dette blir det konsekvenser av, men som med knulletorsdag tar vi 2 hender foran øynene og ser helst at alle bare glemmer det fortest mulig så politiet kan gå tilbake til macho kulturen sin.

https://www.spesialenheten.no/avgjorelser/pakjorsel-kollisjon-mellom-politibil-og-motorsyklist/

Ingen tvil at politiet med vilje kjørte han rett ned uansett vinkel man ser det fra, synes man heller kan diskutere om det er greit gjøre det hvis folk prøver unnslippe kontroll fordi nå prøver de nekte for at de faktisk bevist kjørte karen ned noe som blir helt idiotisk.

Som jeg påpekte her:

VG skriver jo at Spesialenheten har fått video fra Vegvesenet som viste at motorsyklisten tvert imot satte opp farten, endret retning og kjørte inn i politibilen. Man bør merke seg at VG også skriver i en annen artikkel at det ut fra videoen så ut som hendelsesforløpet var et annet. men så hadde man altså video fra Vegvesenet som viste hendelsesforløpet mye tydeligere.

Selv om videoen ser ut til å vise et gitt hendelsesforløp så gir vinkelen veldig dårlig inntrykk av avstander, fart, osv. Så en video fra en bedre vinkel ga naturligvis et mye bedre bilde av det faktiske hendelsesforløpet. Dermed blir det merkelig å konkludere med at Spesialenhetens avgjørelse er feil.

Men du sitter kanskje på andre videoer og bevis som Spesialenheten mangler?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 timer siden):

Denne "farsotten" med at politi bruker eget kjøretøyet som rambukk, er noe som har kommet gradvis, i takt med lignende trend fra andre land, USA, Sverige, etc.

Ingen tvil om at de i enkelte tilfeller regelrett kjører inn i, og/eller også kjører ned fører med vilje.

Til overmål, er ofrene ofte bare tenåringer i 15-16 års alderen

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/qLG5VO/vennene-til-avdoede-alexander-16-helt-uvirkelig-at-han-er-borte

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/Qodgy4/ungdom-forteller-om-politijakter-i-sverige-helt-sjokkerende

Hvis ikke Spesialenheten setter ned foten for denslags utvikling, blir det like tragisk her i landet med helt unødvendige skader/resultat.

Ingen av disse artiklene omhandler da hendelser der politiet har brukt kjøretøyet som rambukk?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (4 timer siden):

Mine tanker går også til alle andre ofre siden dette neppe er første gang.

Dårlig dømmekraft hos snuten betyr at de absolutt ikke bør gå bevæpnet, om ikke får vi helt tydelig amerikanske tilstander her i landet også.

Politiet gikk da midlertidig bevæpnet i ganske lang tid og det gikk helt fint. Det ble faktisk truet sjeldnere med våpen under den aktuelle perioden enn både før og etter.

I tillegg gjennomfører politiet vel tusenvis av bevæpnede oppdrag hvert år uten at det er massevis av uønskede hendelser. Er det ikke litt tåpelig å snakke om generelt dårlig dømmekraft når de løser omtrent samtlige oppdrag på en god måte?

Det er klart, når man har med mennesker å gjøre og tusenvis av oppdrag hvert år så vil det kunne gjøres feil. Feil er uunngåelig. Men å gå derfra og til å påstå at det blir amerikanske stilstander og at de generelt har dårlig dømmekraft... nei, det blir for mye trolling for min del.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (4 timer siden):

50-åring anmeldt for å vise fingeren til politietDerfor bør du være forsiktig med hvordan du opptrer foran politiet.

Så man bør skaffe jobb hos politiet, da er man beskyttet mot straffbare handlinger i tjenesten.

Eh, hva har det at noen blir bøtelagt for å vise fingeren med straffbare handlinger i tjenesten å gjøre?

Saken denne tråden handler om viser jo heller ikke straffbare handlinger i tjenesten, som fakta har vist.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (29 minutter siden):

Som jeg påpekte her:

VG skriver jo at Spesialenheten har fått video fra Vegvesenet som viste at motorsyklisten tvert imot satte opp farten, endret retning og kjørte inn i politibilen. Man bør merke seg at VG også skriver i en annen artikkel at det ut fra videoen så ut som hendelsesforløpet var et annet. men så hadde man altså video fra Vegvesenet som viste hendelsesforløpet mye tydeligere.

Selv om videoen ser ut til å vise et gitt hendelsesforløp så gir vinkelen veldig dårlig inntrykk av avstander, fart, osv. Så en video fra en bedre vinkel ga naturligvis et mye bedre bilde av det faktiske hendelsesforløpet. Dermed blir det merkelig å konkludere med at Spesialenhetens avgjørelse er feil.

Men du sitter kanskje på andre videoer og bevis som Spesialenheten mangler?

 

Hva som skjedde er at de var sure fordi han prøvde undra seg kontroll noe andre klippet vil vise og de kjørte han ned, er ikke som video klippet som er ute er diffuse eller vanskelig tyde.

Dette ser vi også på kroppsspråk til betjentene når de går ut av bilen at de var sure og vi som kjenner til UP sin forkjærlighet for r-sykler vet hvor sterkt hate er etter de blir frakjørt daglig på sommeren.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 time siden):

Hva som skjedde er at de var sure fordi han prøvde undra seg kontroll noe andre klippet vil vise og de kjørte han ned, er ikke som video klippet som er ute er diffuse eller vanskelig tyde.

Dette ser vi også på kroppsspråk til betjentene når de går ut av bilen at de var sure og vi som kjenner til UP sin forkjærlighet for r-sykler vet hvor sterkt hate er etter de blir frakjørt daglig på sommeren.

Nå dikter du bare. Du vet ikke hva de følte. At de prøver å ta igjen noen som ikke stopper for kontroll er en del av jobben deres. Spesialenheten fikk altså en video fra Vegvesenet som viste at de ikke kjørte ham ned.

Hvorfor fortsetter du å dikte på denne måten?

Det vi ser når de går ut av bilen er at de ønsker å komme seg kjapt ut for å få kontroll på situasjonen, og det sier seg selv at døren må lukkes kjapt når den sperrer for utsikt og vei mot der de ønsker å ha kontroll.

Og så dikter du om at de hater noen for en eller annen grunn. Her tenker jeg nok det er snakk om projisering, gitt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vil forresten sitere et innlegg der jeg påpekte et par ting:

"Politimesteren syntes jo også denne videoen var grunnlag for å sende saken videre til Spesialenheten, så det er jo ikke slik at noen i politiet benektet at videoen så ut til å kunne vise en straffbar handling. Men så fikk jo Spesialenheten tak i en annen video også. Jeg vet ikke hvorfor de ikke utleverer den. Kanskje det har med lover og regler å gjøre. Jeg tviler sterkt på at Spesialenheten lar være å gjøre det fordi de har noe å skjule eller fordi de ønsker å beskytte de aktuelle politifolkene.

Og når det gjelder å sprette ut, så er det ikke så rart. Hva skulle de gjort da? Beveget seg i sakte kino? De gjør helt riktig ved å komme seg raskt ut av bilen og få kontroll på situasjonen. Inne i bilen hadde de dårlig oversikt, så det var viktig å komme seg ut og få avklart hva situasjonen var.

Med tanke på at Spesialenheten konkluderte med at politibilen ikke svingte inn i motorsykkelen, så er det ingenting i saken som tyder på at det er OK å gjøre dette heller. Se første avsnitt."

Greit å lese for de som hisser seg selv opp til raseri uten å tenke gjennom ting først.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 time siden):

 

Hva som skjedde er at de var sure fordi han prøvde undra seg kontroll noe andre klippet vil vise og de kjørte han ned, er ikke som video klippet som er ute er diffuse eller vanskelig tyde.

Dette ser vi også på kroppsspråk til betjentene når de går ut av bilen at de var sure og vi som kjenner til UP sin forkjærlighet for r-sykler vet hvor sterkt hate er etter de blir frakjørt daglig på sommeren.

 

 

 

 

 

 

Hva er det du snakker om?

Her beviser du jo bare hva som er agendaen din med denne tråden.

Hatt noen dårlige opplevelser kanskje? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (32 minutter siden):

Jeg snakker om at de prøver på en eller annet måte bortforklare dette som at de ikke aktivt prøvde kjøre karen rett ned.

Det kan lønne seg å lese tråden før du bare slenger ut noe tilfeldig. Jeg har allerede omtalt videoen, og påpekte at politimesteren faktisk også mente at det man så på videoen ga grunnlag for å be Spesialenheten om å etterforske. Det var derfor saken ble etterforsket der i utgangspunktet.

Det er altså ingen tvil om at det på denne videoen ser stygt ut, og politiet benektet aldri at denne videoen så stygg ut. Men så har man jo den ubeleilige saken at Spesialenheten tydeligvis har fått tilgang på en annen video som viser et bedre bilde av hva som faktisk skjedde, og der viser det seg at videoen du legger ut her er misvisende, kanskje på grunn av vinkelen man ser det fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 time siden):

Dersom man forsøker stikke av fra snuten, skal dette gi rett til å kjøre ned vedkommende, eller skyte vedkommende i ryggen?

Det kommer helt an på hvorfor vedkommende stikker. Så ja, det kan gi rett (og også plikt) til å kjøre vedkommende ned eller skyte han.

Det er situasjonsbetinget hvorfor de gjør som de gjør, noe politiet forklarer om og om og om igjen uten at folk klarer å skjønne.

Et av problemene jeg ser for meg politiet står ovenfor er at de ofte ikke vet hvorfor vedkommende stikker. Da er nok terskelen til å bruke høyere makt mye høyere enn om det er en drapsmann som stikker. Snakker vi om sistnevnte forventer jeg at politiet gjør alt de kan for å stoppe vedkommende. Om de må skyte, ja vel. 

Når det er snakk om videoen det vises til velger jeg egentlig å ikke ha noen spesiell bastant mening om hendelsen, fordi jeg vet for lite. Dette i motsetning til flere andre som åpenbart sitter på fasiten. Nå viser det seg at det er en annen video som viser at vedkommende stikker. Hvorfor stikker han? Vet politiet noe vi ikke vet? Mest sannsynlig ja.

Såpass tillit har jeg til politiet i dette landet at jeg antar at de ikke kjører ned folk for morro skyld. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kjenner ikke til hva som skjedde før hendelsen, og hvorvidt det var nødvendig å få stoppet vedkommende umiddelbart.

Men dette er jo ren løgn: 

Quote

Spesialenheten: .... Det var ikke bevis i saken for at fører av politibilen forsettlig kjørte inn i motorsykkelen, eller at han forstod eller burde forstått at motorsykkelen kom i stor fart fremover.

Ikke kom her og fortell meg at det politibilen ikke bevisst meide ned motorsyklisten. En annen vinkel kan kanskje fortelle noe om hva som ledet til hendelsen og kanskje forsvarligjøre det, men at MC-en ble forsettelig meid ned hersker det jo ingen tvil om. Dette er et ganske sjokkerende utsagn fra Spesialenheten! 

Endret av John-B
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...