Gå til innhold

TEST: Oculus Quest 2 256 GB VR-briller


Anbefalte innlegg

29 minutes ago, Merko said:

Vurderer kjøp, men usikker på 64GB vs 256. Tar spillene mye plass?

Nei, feks tar the walking dead saints and sinners på PC 31gig, men tar 12 gig på quest,  og det tror jeg er det største spillet på quest nå. Youtube programmet tar hele 650mb, noe jeg syns var fryktelig mye. 

Onwards på pc tar vel rundt 10-15gig. Mens på quest tar den 2.5gig.

Endret av Gunfreak
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okai. Så du vil anslå at man like godt kan gå for 64GB? Man spiller vel kanskje et spill til man er lei av det, så avinstallerer man. På en annenside så er det jo greit med å være litt fremtidssikker med mer plass.. Vanskelig :p 

Vurderte også 1 hver av de som julegave, da sparer man jo litt om 64GB er nok men

Lenke til kommentar

Med mindre du skal ha mange dusin spill samtidig og faktisk laste ned HD filmer til headsettet, tror jeg 64 holder, det var det jeg gikk for. QUEST spill kan jo kanskje med tiden bli større, men ser ut som VR generasjonene bare er 1-2 år. Så innen nye spill kommer som tar kjempe plass har sikkert quest 3 eller 4 kommet. Og om du kobler den til PCen med kabel eller wifi har jo ikke lagringa på questen noe å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, takk for dine betraktninger,. Jeg har sittet litt på gjerdet, men nå blir det en Quest 2 på din anbefaling(!). Min vei inn i VR er via dk2, rift, så HP reverb g1, og deler dine betraktninger om HP. Supert til sitt bruk, håpløs kabel.. Med unntak av oppløsning har jeg vært superfornøyd med Oculus-produktene. Ser mange kritiserer Quest 2 når det gjelder headstrap, men kunne tenke meg å holde igjen litt på investeringen. Bør jeg tenke 256 og elite headstrap (primært for roomscale, multiplayer-opplevelser fps, kommer til å koble til pc over wifi og spille via den hvis de gode spillene kommer der). Og - det er litt å spare ved å bestille direkte fra Oculus, mva er ikludert i prisen, ikke sant? Noen som har synspunkter/innspill? (bestillingen går i dag :-) )

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg har lånt en slik Oculus Quest 2 og har ikke peiling på denne typen utstyr i det hele tatt. Har så langt ikke turt å slå den på. Jeg er ikke interessert i å spille noen spill, men jeg kunne ha god bruk for å få opp skjermbildet fra PC opp på VR brillene for å kjøre noen simuleringsprogrammer. Kan dette la seg gjøre? Må man ha et spesielt grafikkort eller noe slikt?

(Det dreier seg om et simuleringprogram for robot, og det blir jo sånn sett et slags spill det også.)

Ser dere har noen linker og info om Facebook. Man må vel ikke være pålogget Facebook for å bruke den som PC monitor (hvis dette er mulig)?

Endret av arne22
Lenke til kommentar
5 hours ago, arne22 said:

Jeg har lånt en slik Oculus Quest 2 og har ikke peiling på denne typen utstyr i det hele tatt. Har så langt ikke turt å slå den på. Jeg er ikke interessert i å spille noen spill, men jeg kunne ha god bruk for å få opp skjermbildet fra PC opp på VR brillene for å kjøre noen simuleringsprogrammer. Kan dette la seg gjøre? Må man ha et spesielt grafikkort eller noe slikt?

(Det dreier seg om et simuleringprogram for robot, og det blir jo sånn sett et slags spill det også.)

Ser dere har noen linker og info om Facebook. Man må vel ikke være pålogget Facebook for å bruke den som PC monitor (hvis dette er mulig)?

Hvis du har lånt den så er den vel allerede registrert på en Facebook konto?

Jeg har ikke Quest 2 selv, men jeg har en Quest 1 men den kjøpte jeg før det ble krav om Facebook konto så jeg har ikke knyttet den mot Facebook.

Men om du skal koble Quest til PC så må du ha en PC som er kraftig nok. Du kan sjekke om PCen din er god nok med å kjøre dette programmet: https://store.steampowered.com/app/323910/SteamVR_Performance_Test/

Ellers kan du bruke Virtual desktop hvis du skal bruke Quest som monitor/desktop. Virtual desktop brukes også hvis du skal koble Quest til PC trådløst, du kan også koble den til med kabel. Spør i VR tråden hvis du har noen spørsmål om dette og andre ting :)

 

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
arne22 skrev (5 timer siden):

Jeg har lånt en slik Oculus Quest 2 og har ikke peiling på denne typen utstyr i det hele tatt. Har så langt ikke turt å slå den på. Jeg er ikke interessert i å spille noen spill, men jeg kunne ha god bruk for å få opp skjermbildet fra PC opp på VR brillene for å kjøre noen simuleringsprogrammer. Kan dette la seg gjøre? Må man ha et spesielt grafikkort eller noe slikt?

(Det dreier seg om et simuleringprogram for robot, og det blir jo sånn sett et slags spill det også.)

Ser dere har noen linker og info om Facebook. Man må vel ikke være pålogget Facebook for å bruke den som PC monitor (hvis dette er mulig)?

Såvidt jeg vet må du ha en usb-c kabel for å koble til pcn, en facebook-konto og virtual desktop som koster $20.

Du kan kjøre virtual desktop trådløst via www.sidequest.com og dermed slippe kabel, men du må fortsatt kjøpe programmet.

--

Hørtes det ut som mye bry trenger du et annet sett med briller.

Endret av Nwader
Lenke til kommentar

Mange takk for interessante tilbakemeldinger. Sist jeg kikket på Quest 2 så var den fortsatt ikke tatt ut av esken. (På jobb.) Vet ikke om jeg er veldig fristet til å koble opp med min private Facebook konto. (Selv om jeg bruker den lite.)

Jeg prøvde å kikke litt på tekniske data. Kunne ikke finne noe om at den behøver USB-C. Dette opplegget med Virtual Desktop høres jo nesten litt fantastisk ut, hvis det er slik at man kan være på kino hjemme i stua, på hytta eller hvor det måtte være. Har diverse kotor-pc og det kan vel se ut som at prosessor og ram er ok, men at jeg vil behøve noe kreftigere grafikk.

Home | Virtual Desktop (vrdesktop.net)

Oculus Quest PC Minimum Requirements & Specs for Oculus Link (roadtovr.com)

Edit: Har vel egentlig ikke helt skjøt forskjellen på Oculus Link og Virtual Desktop. Det er kanskje slik at "Oculs Link" er det fysiske produktet for å koble til PC og så er "Virtual Desktop" selve Softwaren eller Appen, eller hva man kaller det, som man kjører på Quest 2?

Noe mer info om Oculus Link her:
Oculus Link Compatibility

Endret av arne22
Lenke til kommentar
7 hours ago, arne22 said:

Mange takk for interessante tilbakemeldinger. Sist jeg kikket på Quest 2 så var den fortsatt ikke tatt ut av esken. (På jobb.) Vet ikke om jeg er veldig fristet til å koble opp med min private Facebook konto. (Selv om jeg bruker den lite.)

Jeg prøvde å kikke litt på tekniske data. Kunne ikke finne noe om at den behøver USB-C. Dette opplegget med Virtual Desktop høres jo nesten litt fantastisk ut, hvis det er slik at man kan være på kino hjemme i stua, på hytta eller hvor det måtte være. Har diverse kotor-pc og det kan vel se ut som at prosessor og ram er ok, men at jeg vil behøve noe kreftigere grafikk.

Home | Virtual Desktop (vrdesktop.net)

Oculus Quest PC Minimum Requirements & Specs for Oculus Link (roadtovr.com)

Edit: Har vel egentlig ikke helt skjøt forskjellen på Oculus Link og Virtual Desktop. Det er kanskje slik at "Oculs Link" er det fysiske produktet for å koble til PC og så er "Virtual Desktop" selve Softwaren eller Appen, eller hva man kaller det, som man kjører på Quest 2?

Noe mer info om Oculus Link her:
Oculus Link Compatibility

 

Tror jeg lar noen andre svare deg på noen av spørsmålene dine siden jeg har hverken link kabel, Quest 2 eller bruker virtual desktop, da blir det mer presise svar :)

Men kan jo si at Quest 2 er et såkalt standalone VR sett som ikke trenger å kobles til PC hvis du skal bruke den f.eks til Kino eller andre ting. Det vil si at den har alt den trenger innvendig for å fungere som en komplett enhet for underholdning og eventuelt arbeid. Den må ikke kobles til PC for å brukes ;)

Tror du veldig fort finner ut av ting med å bare slå den på og tre den på hodet. Den er veldig enkel i bruk, i hvert fall er min Quest 1 det :)

 

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Jeg og 13 åringen min har blitt veldig glade i quest 2. 

Jeg kjører heller virtuel desktop fremfor link. Er så utrolig bra og slippe kabel. Her i huset skal det være minst mulig kabler. :) 

Har selv et  gforce gtx1660 super skjermkort i denne kassa og den kjører vr spilla helt fint via steam og virtuel desktop. 

Du trenger ikke koble den til pc for og bruke den. finnes en masse apper for film og andre ting. Tror det er en eller annen kontor app der også. Har ikke sett etter da jeg ikke har behov for det :) 

Lenke til kommentar
5 hours ago, Walkyrje said:

Jeg kjører heller virtuel desktop fremfor link. Er så utrolig bra og slippe kabel.

Mange takk for info, begge to!

Da kan det ikke være slik som jeg trodde at "link" er kabelen og "virtual desktop" er programmet, og at de hører sammen. De er heller alternativer til hverandre.

Da må vel "virtual desktop" kjøre via wifi? Så fungerer den slik at den overfører skjermbildet fra PC til et VR format man kan se inne i brillene. Kan dette stemme? 

Fungerer "link" på samme måten, at man kan få PC bildet opp i VR Brillene, men da via kabel?

Lenke til kommentar
18 minutes ago, arne22 said:

Mange takk for info, begge to!

Da kan det ikke være slik som jeg trodde at "link" er kabelen og "virtual desktop" er programmet, og at de hører sammen. De er heller alternativer til hverandre.

Da må vel "virtual desktop" kjøre via wifi? Så fungerer den slik at den overfører skjermbildet fra PC til et VR format man kan se inne i brillene. Kan dette stemme? 

Fungerer "link" på samme måten, at man kan få PC bildet opp i VR Brillene, men da via kabel?

Du må ha en 5ghz wifi eller wifi 6 for at virtual desktop skal fungere knirkefritt.

Ja link er samme konseptet.  Du får opp Pcen din i vr brillene og kan styre PCen med vr kontrollene. Og kjøre mange programer. Skjermen vil ikke være VR, men en stor flat eller kurvet skjerm som du kan gjøre større og mindre(i ihvertfall i virtual desktop) først når du går inn i et program/spill som støtter VR vil du få full VR funksjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Gunfreak said:

Du må ha en 5ghz wifi eller wifi 6 for at virtual desktop skal fungere knirkefritt.

Ja link er samme konseptet.  Du får opp Pcen din i vr brillene og kan styre PCen med vr kontrollene. Og kjøre mange programer. Skjermen vil ikke være VR, men en stor flat eller kurvet skjerm som du kan gjøre større og mindre(i ihvertfall i virtual desktop) først når du går inn i et program/spill som støtter VR vil du få full VR funksjon. 

Mange takk! Da har jeg en oversikt over hva jeg behøver.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...