Gå til innhold

Solceller skal bygges over motorveiene: Beskytter mot overoppheting og genererer energi.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Hvor stor installert effekt og årsproduksjon, kan vi regne med fra 370 km2 solcelleoverdekt autobahn?"

Man får typisk 200W peak pr m2. -Så om vi er litt rund i kantene og sier at 100W pr m2 på 370km2 (som er 370 000 000m2) så er vi oppe i 37GW peak effekt. Til sammenligning så er ett rekordforbruk i Norge en kald mandagsmorgen med kaldt vær både i vest, sør og øst brukes det gjerne 24GW mellom kl 8 og 9 på morgenen.

En annen sammenligning: 37GW tilsvarer typisk 37 kjernekraftreaktorer, eller 37 kullkraftverk. (Men de har naturlig nok en annen produksjonssyklus enn solkraft har).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nullogniks skrev (1 time siden):

Dekk offentlige bygg med solceller på alle flater - overbygg veier og parkeringsanlegg med solcelle tak+++ -  rart dette først kommer nå

Strøm fra vannkraft er altfor billig. Det er der (luksus)problemet ligger. Jeg har vurdert solceller på eget tak, men det er ikke all verden økonomi i det. Lar heller 100.000 bli stående i fond.

Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (17 minutter siden):
nullogniks skrev (1 time siden):

Dekk offentlige bygg med solceller på alle flater - overbygg veier og parkeringsanlegg med solcelle tak+++ -  rart dette først kommer nå - men av kommentarer som kommer her på TU skjønner jeg at kunnskapen og engasjementet her til lands er lite

Strøm fra vannkraft er altfor billig. Det er der (luksus)problemet ligger. Jeg har vurdert solceller på eget tak, men det er ikke all verden økonomi i det. Lar heller 100.000 bli stående i fond.

For vanlige strømkunder så er det kraftpris+nettleie og avgifter som man sparer, og da kan det fort bli lønnsomt så lenge man dimensjonerer slik at man kan bruke mesteparten av strømmen man produserer selv.

 

For det offentlige så blir det vesentlig bedre, her burde de bygge ut så mye som mulig på egne bygg, da får vi høyere årsproduksjon og det er gjerne billigere og mindre kontroversiellt enn andre kraftutbygginger. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (20 timer siden):

Solcellene bør mate strøm inn i kraftnettet og hurtigladere forbruke strøm fra kraftnettet, uten noen "øremerking" i mellom de. Det gir bedre utnuyttelse av krafta og bedre stabilitet enn en mer øydrift-lignende tilnærming.

Det sagt, så kan gjerne hurtigladere justere prisene ut fra reelle timepriser sånn at folk kan velge å legge langturen på den tiden av døgnet strømmen normalt er billigst.

Edit: Hvor stor installert effekt og årsproduksjon, kan vi regne med fra 370 km2 solcelleoverdekt autobahn?

For så vidt enig, men slik strømnettet er bygd opp og driftet i mange land så kan det være mer gunstig å ha både solceller, veilys, pumper, tekniske kontrollsystem og hurtigladere på "egen side" av strømmåleren og så selge/kjøpe kraft ettersom produksjonen dekker. Så kan man ha "tilbudspriser" på hurtiglading når sola skinner og veien har overskudd.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

I mange kommuner, om ikke alle, så må man  søke om å få ha solceller på taket, og flere har fått avslag på grunn at det er "stygt" 
Så mange gidder bare ikke tenke på det en gang

Takmonterte og takintegrerte solceller regnes som en del av takflaten og er i utgangspunktet ikke søknadspliktig i noen kommuner.

 

Unntakene er vernede bygninger eller der det er spesielle krav til form og farge på tak, men da vet man gjerne om det fra før av, og det er gjerne like ille om man bytter fra krummede stein til flate, eller fra rødt tak til sort.

Lenke til kommentar

Ser jo spennende ut. Ser hvertfall ut som noe som i det minste teoretisk kan fungere, i motsetning til det idiotiske SolarRoadways. Men jeg stusser litt på at Autobahn er første stedet man skal angripe. Her skal man tydeligvis ikke lære å gå før man løper eller flyr. Hva med å starte med parkeringsplasser og sykkelveier, så jobbe seg opp i gradene med erfaring og ta motorveien når man hva man driver med?

Lenke til kommentar
asshole skrev (22 timer siden):

Tja koffer ikke. Kan bli problem med veistøv så de blir mindre effektive? Og steinsprut. Så blir det endel mørkere (dårligere sikt), men det går vel greit. Største problemet er som nevnt luftambulanse.

Det aller største problemet med veitrafikk er støv fra dekkene. PR bil er dette 10 ganger mere enn partikkelutslipp fra motorene.

Å bygge tak over veiene vil redusere spredningen av dette slik at det enklere kan samles opp. 

Pr i dag er det ofte solceller på veiskulderen. Det gir sikkert mere støv på solflatene. Det er godt mulig at solcellene kunne vert kjølt og at varme fra disse kunne vert brukt også.

Med tanke på hvilken enorm effekt et slikt sol nett kan gi burde man kunne brukt over effekt til å lage syntetisk drivstoff

Lenke til kommentar
On 10/17/2020 at 12:46 PM, Jan Johansen 123 said:

Norge kunne bidra med et prøveprosjekt hvor solcellepaneler over veien ble brukt til oppvarming av veibanen, slik at problemet med glatt veibane ble eliminert. Da ville man jo også oppnå de andre fordelene som nevnes i artikkelen.

Ein flyplass i Nederland har vassrøyr under rullebana.  Vatnet veret sirkulert under grunnen, som fungerer som varmelager.  Om sommaren kjøler vatnet rullebana, slik at asfalten ikkje vert for varm og mjuk.  Om vinteren hentar dei sommarvarmen opp att frå grunnen og brukar han til å halde rullebana isfri.  Det er nok ei meir effektiv løysing enn solcellepanel.  Er det fyrst sol om vinteren og det er is på vegen, vil du heller ha sola direkte ned på vegen slik at isen smeltar.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (6 minutter siden):

Ein flyplass i Nederland har vassrøyr under rullebana.  Vatnet veret sirkulert under grunnen, som fungerer som varmelager.  Om sommaren kjøler vatnet rullebana, slik at asfalten ikkje vert for varm og mjuk.  Om vinteren hentar dei sommarvarmen opp att frå grunnen og brukar han til å halde rullebana isfri.  Det er nok ei meir effektiv løysing enn solcellepanel.  Er det fyrst sol om vinteren og det er is på vegen, vil du heller ha sola direkte ned på vegen slik at isen smeltar.

Helt enig i det, og det burde vært prøvd ut i Norge for lengst. Har så smått planer om å prøve ut noe lignende i oppkjørselen i forbindelse med en ombygging, men det er nå ennå noen år frem til. Større veier koster jo ofte over 100 000 kr/m og da er et sånt anlegg bare peanøtter i kostnader.

Lenke til kommentar
On 10/17/2020 at 11:20 AM, J-Å said:

Bare å montere kjøreledninger under, så kan lastebiler med pantografer lade under kjøring.

Eller induktiv lading i køyrebana.  I tillegg skulle alle problem med å skaffe nok straum til langtransport som hurtigladar medan dei tek sine pålagde kvilepauser på rasteplassar langs Autobahn vere løyst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrAHB skrev (På 17.10.2020 den 16.55):

"Hvor stor installert effekt og årsproduksjon, kan vi regne med fra 370 km2 solcelleoverdekt autobahn?"

Man får typisk 200W peak pr m2. -Så om vi er litt rund i kantene og sier at 100W pr m2 på 370km2 (som er 370 000 000m2) så er vi oppe i 37GW peak effekt. Til sammenligning så er ett rekordforbruk i Norge en kald mandagsmorgen med kaldt vær både i vest, sør og øst brukes det gjerne 24GW mellom kl 8 og 9 på morgenen.

En annen sammenligning: 37GW tilsvarer typisk 37 kjernekraftreaktorer, eller 37 kullkraftverk. (Men de har naturlig nok en annen produksjonssyklus enn solkraft har).

Med en kapasitetsfaktor på 10% så kan det altså levere 37 GW * 8760 timer i året * 10% = 32 TWh.

Norske personbiler kjører i sum ca 35 milliarder km i året. Hvis vi antar at 100% av dette en gang i framtida blir elektrisk med et snittforbruk på 0,2 kWh/km så utgjør det 7 TWh

Med andre ord: Dekker man motorveiene i Tyskland og Østerrike med solcelletak så gir det nok kraft til å forsyne 13 millioner elbiler med strøm. Tyskland har 46,5 millioner biler og Østeriket 4,9 millioner. Altså nok til å dekke hele forbruket ved en elbilandel på 25%.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...