Gå til innhold
Noe nedetid og ustabilitet mellom 11:40 - 11:55 ×

Montering av taklampe - ukjente ledningstyper


Anbefalte innlegg

grovetussen skrev (36 minutter siden):

Det er til enhver tid eier av det elektriske anlegg som er ansvarlig for at det er i forsvarlig stand. Og da også at arbeid blir utført i henhold til gjeldende lover, forskrifter og normer. FEK tar for seg kvalifikasjoner til de som utfører arbeid på elektriske anlegg. Minstekravet for å arbeide på eget elektrisk anlegg er fagbrev og så mener jeg det er minst 3 års -relevant- praksis de siste 5 år.

Og skulle tro at forsikringsselskap har ganske gode detektiver, regner med de vil lett å sjekke om du kan hoste opp samsvarserklæring på at ting er utført i samsvar med lover og forskrifter, hvis de kan slippe å betale ut. 

Mitt spørsmål var om forsikringsselskapet kan avkorte utbetaling basert på manglende dokumentasjon alene. Det kan godt hende jeg tar feil her, men jeg ville tro de måtte bevise gjennom undersøkelser at det er utført ulovlig arbeid på det elektriske anlegget. 

En samsvarserklæring gir ingen garanti for at eier ikke har tuklet med noe i ettertid, så antakelig vil de vel gjøre undersøkelser uansett. 

Jeg vil tro det er veldig mange boligeiere som ikke kan fremvise noen slik dokumentasjon, særlig kanskje på eldre boliger. Uten at det i seg selv er bevis for noen ting selvfølgelig. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (1 time siden):

Skrev ikke at det var gratis
Selfølgelig vil de sjekke alt først, som også heter å dokumentere...

Strømleverandør vil videreformidle til en elektriker de bruker
De pålegger deg ingenting

Strømleverandør har ikke en elektriker de bruker. DLE utfører tilsyn, bruker/eier av anlegget blir pålagt å rette avvik og det er opp til bruker/eier av anlegget å velge et godkjent intallasjonsfirma.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1998-11-06-1060

 

J!nx skrev (34 minutter siden):

Mener jeg har lest at det er greit å henge opp lamper og slike mindre ting selv, men det er altså kun hvis det er sukkerbiter?

 

grovetussen skrev (16 minutter siden):

Det er riktig. Men TS er inni den faste installasjonen og roter, kabler som går videre og rundt omkring, ikke bare to ledere i sukkerbit. 

Nei. Det er ikke riktig. Fra 2010 er ikke dette tilfelle. Det skal monteres for pluggbart utstyr. DCL eller vanlig stikkontakt. Alt annet er fastmontert utstyr og skal utføres av elektriker.

http://dcl.no/sikkerhetskrav.html

 

Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (1 minutt siden):

Strømleverandør har ikke en elektriker de bruker. DLE utfører tilsyn, bruker/eier av anlegget blir pålagt å rette avvik og det er opp til bruker/eier av anlegget å velge et godkjent intallasjonsfirma.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1998-11-06-1060

 

 

Nei. Det er ikke riktig. Fra 2010 er ikke dette tilfelle. Det skal monteres for pluggbart utstyr. DCL eller vanlig stikkontakt. Alt annet er fastmontert utstyr og skal utføres av elektriker.

http://dcl.no/sikkerhetskrav.html

 

Nei. Fra 2010 skal nyinstallasjoner av lys være enten fastmontert eller dcl ja, men om du tror første bildet er fra etter 2010 trenger du nye briller, for det er ingenting som tyder på at det er så nytt.

Det er derimot bak taklokk, så uansett er det ikke lov. 

Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (9 minutter siden):

Alt annet er fastmontert utstyr og skal utføres av elektriker.

 

grovetussen skrev (4 minutter siden):

Nei. Fra 2010 skal nyinstallasjoner av lys være enten fastmontert eller dcl ja, men om du tror første bildet er fra etter 2010 trenger du nye briller, for det er ingenting som tyder på at det er så nytt.

Det er derimot bak taklokk, så uansett er det ikke lov. 

 

Som elektriker har jeg null problem med at folk kobler til brytere og lys hjemme. Men jeg anbefaler å bruke riktig utstyr/verktøy til jobben.

Wago 221 koblingsklemmer Finnes for to, tre og fem ledere. Fåes også kjøpt på clas, jula... Følg bruksanvisning. Avisoler 11mm, kobberet skal helt i bunnen og ikke gå utenfor koblingsklemma.

Kjekt å ha en liten bunt med PN tilfelle noe må skjøtes. 

En god avisoleringstang, ikke bruk sideavbiter eller lignende. En slik er muligens grei å bruke for noen som ikke er elektriker, har aldri brukt en slik selv. Den jeg bruker vil jeg ikke anbefale for det er lett å skade kobberet.

Kjøp taklokk med feste for lampe eller DCL lokk.

Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (14 minutter siden):

 

 

Som elektriker har jeg null problem med at folk kobler til brytere og lys hjemme. Men jeg anbefaler å bruke riktig utstyr/verktøy til jobben.

Wago 221 koblingsklemmer Finnes for to, tre og fem ledere. Fåes også kjøpt på clas, jula... Følg bruksanvisning. Avisoler 11mm, kobberet skal helt i bunnen og ikke gå utenfor koblingsklemma.

Kjekt å ha en liten bunt med PN tilfelle noe må skjøtes. 

En god avisoleringstang, ikke bruk sideavbiter eller lignende. En slik er muligens grei å bruke for noen som ikke er elektriker, har aldri brukt en slik selv. Den jeg bruker vil jeg ikke anbefale for det er lett å skade kobberet.

Kjøp taklokk med feste for lampe eller DCL lokk.

Er det noe sted der usakkyndige har lov å bruke bruke wago i den faste installasjonen?

Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 16.10.2020 den 13.54):

Få elektrikeren til å sette på en sukkerbit, så kan du bytte selv i framtiden
Sukkerbiten skal være på utsiden av lokket

Om elektrikeren setter inn en sukkerbit i dag ville jeg ikke brukt den elektrikeren.

Dubious skrev (2 timer siden):

Skrev ikke at det var gratis
Selfølgelig vil de sjekke alt først, som også heter å dokumentere...

Strømleverandør vil videreformidle til en elektriker de bruker
De pålegger deg ingenting

Strømleverandør pålegger deg ikke noe, men DLE er den lokale myndigheten, og de kan pålegge utbedringer. Det er lovfestet at det er bruker og eier som er ansvarlig for at anlegget til enhver tid er i forskriftsmessig stand.

Lenke til kommentar
Shablagoy skrev (3 timer siden):

Mitt spørsmål var om forsikringsselskapet kan avkorte utbetaling basert på manglende dokumentasjon alene.

Forsikringsselskapet kan avkorte utbetaling basert på hvorvidt du har oppfylt vilkårene du underskrev på da du tegnet forsikringen eller ikke, og hvis dokumentasjon var ett av disse vilkårene kan de selvsagt avkorte dersom dokumentasjon mangler.

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (22 minutter siden):

Forsikringsselskapet kan avkorte utbetaling basert på hvorvidt du har oppfylt vilkårene du underskrev på da du tegnet forsikringen eller ikke, og hvis dokumentasjon var ett av disse vilkårene kan de selvsagt avkorte dersom dokumentasjon mangler.

Det kan de selvsagt da, hvis det er et vilkår forsikringsselskapene stiller. Spørsmålet blir vel dermed stående. 

Lenke til kommentar

Da kommer spørsmålet fortsatt til å stå helt frem til man saumfarer den enkeltes forsikringsavtale.

Men praktisk fortalt har jeg selv aldri hørt om noen som har kommet i forsikringstrøbbel på grunn av noe sånt, og jeg har sett en god del hjemmemekk når jeg har vært på jobb. Hovedårsaken er at det som regel går bra, til tross for idiot-arbeid, og at det oppdages og utbedres før det blir noe brann eller lignende ut av det. Men jeg vil nok tro at dersom man har en brann i et hus som enten er helt nytt, eller er nyrenovert, så er det første de spør om dokumentasjonen på anlegget. 

Lenke til kommentar

Er selv relativt godt kjent med elektronikk som hobbyamatør, men jeg har stor respekt for AC (sterkstrøm). Å henge opp en lampe hvor jeg vet hvor ledninger skal etc. har jeg gjort, men å eksperimentere med slike løsninger som nevnes i denne tråden ville jeg ikke ofret mange kalorier på. 

Vi vet alle at man må ta sikringen før man kobler slik som dette, men vi er mennesker og kan i tidens hete etter mange forsøk frem og tilbake glemme og skru av sikringen. Det er vel først DA man angrer vil jeg tippe. 

Jeg kan gjerne holde på litt med AC, men må si jeg har overraskende stor respekt for sterkstrøm til aldri å ha fått en karamell derfra. Jeg dobbeltsjekker meg selv tre ganger hver gang jeg skal holde på med dette for å forsikre meg om at kursen er slått av, eller ledningene er forsvarlig festet etc. 

Når det er sagt, så skal jeg innrømme at jeg heller ikke er overbegeistret over de elektrikerne som har holdt på hjemme hos oss i det siste. Mange av dem klarer absolutt ikke noe annet enn å tre noen ledninger, mens andre ser ut som spørsmålstegn når jeg ber om råd vedrørende koblingsboks og forsterker til LED list. 

Jeg sa spesifikt at jeg ville ha en 12V dimbar led forsterker til LEDlisten på 200W. Når alt var klart og jeg skulle koble til 12V listen jeg hadde kjøpt, så var det en 24V LED forsterker som var satt opp. Når jeg ringte dem om dette så fikk jeg til svar at dem ikke hadde 12V forsterkere....

Kanskje greit å si ifra da eller??

Var også en drøss andre ting dem gjorde som ikke imponerte meg. Dem skulle midlertidig sørge for at det var trygt å rive ned kjøkkenet med tanke på strømmen og isolere alle ledninger samt merke dem. 

Men ledningen til komfyren hadde dem glemt og isolere. Når denne ligger rett ut i rommet med kopperet pip åpent med 220V live strøm (Ja, jeg målte med en spenningstester) så får jeg meg til å tenke hvorfor disse ble elektrikere eller hvordan dem klarte det i det hele tatt. 

Bikkja gikk hjemme i 8 timer og jeg priser gud for at han ikke var på kjøkkenet da han ikke pleier å være der. Eller hadde barn lekende hjemme. 

Etter disse hendelsene stoler jeg fader ikke på elektrikere. Jeg er fullt klar over at de aller fleste vet hva dem driver med, men man vet jo aldri. Den eneste grunnen til at jeg ønsker en elektriker skal fikse saker med sterkstrøm er at jeg tenker litt sånn at det er bedre at han får seg en karamell enn jeg... Det alene er nok verdt summen det koster. 

Så konklusjonen blir at en elektriker trolig vil gjøre det samme som deg vedrørende det å finne riktige ledninger, men du bør allikevel ringe en elektriker. Det er bedre at han får seg en karamell enn at du gjør det. Om huset brenner ned i etterkant kan du uansett med god samvittighet si at det var en elektriker gjorde jobben og huset er jo forsikret. Men menneskeliv kan jo dog ikke erstattes...

Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (På 17.10.2020 den 22.36):

Om elektrikeren setter inn en sukkerbit i dag ville jeg ikke brukt den elektrikeren.

Nye anlegg i dag skal ha stikk eller DCL. Men bedre å få det levert på sukkerbit enn slik jeg fikk det når jeg kjøpte splitter ny leilighet i 2005. Da hadde de levert takpunktet på innstikks wago. Den hadde ingen normale folk skjønt seg på.

Da er det bedre med 2hulls klikk wago, og la den ene stå oppe. Selv klikk wago skjønner ikke vanlige folk seg mye på heller. Har sett flere av de putte bru, blå og jord inn i en enkel trehulls wago, og ikke skjønt at det vil kortslutte.

Som elektriker selv, anbefaler jeg her TS å ringe elektriker. Her går ting videre til stikkontakter osv, og feil kobling vil kunne gi varmegang og brann.

Lenke til kommentar

Er det noen som ikke forstår Wago koblinger altså?

Det var vel noe av det første jeg faktisk forsto. Man kobler bare ledninger sammen, på en måte. I mitt hode er vertfall Wago koblinger langt enklere å forstå enn sukkerbitter, selv om sistnevnte heller ikke er vanskelig å forstå. Det som kan være vanskelig å forstå er jo hvilken ledning som skal hvor, men funksjonen av en Wago kobling er jo så enkel som den kan forbli. 

Når man putter en jordingsledning inn i en la oss si 4 kanals Wago, så skal man være rimelig korka hvis man tror at man pluslelig skal få ut strømkilde i samme Wago kobling. Hvor kommer den fra liksom... fra luften? :) 

Lenke til kommentar

Enhver med litt vett i huet og tilgang på internett kan gjøre en like bra jobb som mange elektrikere, men det er ikke lov

Det er derimot lov å gjøre alt av vann selv, noe jeg aldri ville ha prøvd meg på
Har aldri rørt vannrør, men har lagt mange kilometer med ledninger, uten fagbrev

Større sjanse for at det kan skje noe galt med vann, da det ikke er noen sikringsskap og når vannet strøm så blir det enda verre

Lenke til kommentar
Dubious skrev (5 minutter siden):

Enhver med litt vett i huet og tilgang på internett kan gjøre en like bra jobb som mange elektrikere, men det er ikke lov

Det er derimot lov å gjøre alt av vann selv, noe jeg aldri ville ha prøvd meg på
Har aldri rørt vannrør, men har lagt mange kilometer med ledninger, uten fagbrev

Større sjanse for at det kan skje noe galt med vann, da det ikke er noen sikringsskap og når vannet strøm så blir det enda verre

Enig. 

Men man har på en måte "sikringsskap" for vann i dag. Rør i rør system er vel påbudt å legge i nye bygg i dag? Det gjør at hvis man får lekasje så går alt vann ut i et rom med sluk. Det sikrer vertfall store vannskader. Men man kan selvsagt ikke bare skru av sikringen for å fjerne problemet . :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...