Gå til innhold

Tesla kutter prisene og øker rekkevidden på Model 3


Anbefalte innlegg

syar2003 skrev (Akkurat nå):

Kan droppe å ha med keyfob ja. Følger også 1.stk digital nfc keycard med nye biler. Og man kan bruke mobil som fullverdig nøkkel.


Bmw er faktisk med å driver digital carkey utviklingen og standardiseringen fremover. Tesla er ikke med . https://carconnectivity.org/members/

Men må en manuelt inn på mobilen for å åpne/starte bil?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, syar2003 said:

Bmw er faktisk med å driver digital carkey utviklingen og standardiseringen fremover. Tesla er ikke med . https://carconnectivity.org/members/

Å bruke BT slik det er implementert i dag som en nøkkel er desverre inherent sårbart for relayangrep. Det utvikles standarder for å sikre mot dette, men siden det innebærer endringer i selve radioen må det ny hardware til i både bil og telefon.

Mange biler hadde og har fortsatt denne sårbarheten i keyfoben også, men siden bilprodusenten kontrollerer bege deler kan man implementere løsninger der raskere.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 minutt siden):

Å bruke BT slik det er implementert i dag som en nøkkel er desverre inherent sårbart for relayangrep. Det utvikles standarder for å sikre mot dette, men siden det innebærer endringer i selve radioen må det ny hardware til i både bil og telefon.

Mange biler hadde og har fortsatt denne sårbarheten i keyfoben også, men siden bilprodusenten kontrollerer bege deler kan man implementere løsninger der raskere.

Det er en klar fordel at det utvikles sikre og ikke minst globale standarder for enhets  autentifisering med standard public-private key over radio mellom mobil produsentene og bilindustrien.

The Digital Key Release 3.0 specification will extend the Digital Key Release 2.0 by adding passive, location-aware keyless access.
Rather than having to pull their mobile devices out to access a car, consumers will be able to leave their mobile devices in their bag or pocket when accessing and/or starting their vehicle. Passive ac- cess is not only vastly more convenient and a better overall user experience; it allows vehicles and mo- bile devices to offer new location-aware features.

https://global-carconnectivity.org/wp-content/uploads/2020/04/CCC_Digital_Key_2.0.pdf

Jeg finner det pussig at Tesla ikke står oppført som en av medlemmene i CCC og er med i dette.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, syar2003 said:

Det er en klar fordel at det utvikles sikre og ikke minst globale standarder for enhets  autentifisering med standard public-private key over radio mellom mobil produsentene og bilindustrien.

Helt enig, jeg er tilhenger av standarder. Utfordringen er forøvrig ikke med krypteringen. Kryptering er irrelevant mot relay angrep. Det man trenger er å måle tiden det tar å få en respons fra telefonen/nøkkelen slik at man kan med det måle avstanden til nøkkelen og ignorere respons fra nøkler som er for langt unna (type mer enn 5m) Dette er et ikketriviellt problem i hardware, så det meste av hardware støtter det ikke, og det har da heller ikke vært noen del av standardiseringen av BT som har krevd noe slikt. 
 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Om det er valgfritt så kan de jo bare implementere? 

 

Dette er noe av det bedre med min bil, å være nøkkelløs er undervurdert.

Det utvikles en global standard hvor mobilprodusentene deltar sammen med bilindustrien - eksklusiv Tesla for dette som ivaretar sikkerheten samt brukervennligheten.
Kan du ikke bare forholde deg til det enn å komme med personlig synsing.

Lenke til kommentar
syar2003 skrev (1 minutt siden):

Det utvikles en global standard hvor mobilprodusentene deltar sammen med bilindustrien - eksklusiv Tesla for dette som ivaretar sikkerheten samt brukervennligheten.
Kan du ikke bare forholde deg til det enn å komme med personlig synsing.

Synsing om hva da? Jeg har ikke synset om noe. Om dette er blokkert av standarden er det bare til å si det... Jeg har ikke lest den og har forøvrig ikke tenkt å gjøre det. 

Synes bare det er synd at en må tukle med telefonen, ikke verre enn det. 

Lenke til kommentar
sverreb skrev (Akkurat nå):

Helt enig, jeg er tilhenger av standarder. Utfordringen er forøvrig ikke med krypteringen. Kryptering er irrelevant mot relay angrep. Det man trenger er å måle tiden det tar å få en respons fra telefonen/nøkkelen slik at man kan med det måle avstanden til nøkkelen og ignorere respons fra nøkler som er for langt unna (type mer enn 5m) Dette er et ikketriviellt problem i hardware, så det meste av hardware støtter det ikke, og det har da heller ikke vært noen del av standardiseringen av BT som har krevd noe slikt. 
 

Det er nettopp relay angrep sårbarhet som bla adresseres med det som er under utvikling og leveres nå i nye biler sammen med mobilleverandørene som Apple, Samsung, Sony etc

Secure and privacy-preserving connections are established between vehicles and the Secure Elements of mobile devices using NFC, providing relay attack protection and remaining functional even when the mobile device’s battery is low.

The Digital Key applet, which resides within the Secure Element, performs all security-critical processing – authentication, encryption protocols, and key generation used for owner pairing, sharing, and vehicle access and engine start transactions – while also providing secure, tamper-proof storage for Digital Keys and their metadata. The NFC interface is routed directly to the Digital Key applet, providing a communications path that is protected from, and that operates independently of, the rest of the mobile device.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Synsing om hva da? Jeg har ikke synset om noe. Om dette er blokkert av standarden er det bare til å si det... Jeg har ikke lest den og har forøvrig ikke tenkt å gjøre det. 

Synes bare det er synd at en må tukle med telefonen, ikke verre enn det. 

Du svarer med en personlig oppfatning om noe som er definert samt valgene man som bruker får uten å lese om standarden, målsetningen og bruker definerte valg denne legger opp til først. Jeg kaller det for synsing.

For siste gang. 
Versjon 3.0 er helt sømløs om man ønsker det.

The Digital Key Release 3.0 specification will extend the Digital Key Release 2.0 by adding passive, location-aware keyless access.
Rather than having to pull their mobile devices out to access a car, consumers will be able to leave their mobile devices in their bag or pocket when accessing and/or starting their vehicle. Passive ac- cess is not only vastly more convenient and a better overall user experience; it allows vehicles and mo- bile devices to offer new location-aware features.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Salvesen. said:

Der var bare ett spørsmål om hvorfor du tok deg så nær av boomer utrykket. 

Å bruke antatt alder på motdebattanter som argumentasjon er implisitt et utrykk for aldersdiskriminering. I.e. du sier med det at du mener andres mening er mindre verdt fordi de er i feil aldersgruppe. Dette er ikke greit, akkurat som at det er ikke greit å bruke antatt etnisk tilhørlighet eller religion som argumentasjon.

Jeg tror de fleste av oss reagerer negativt på slikt uansett form og hvem som rammes. Jeg velger å tro at du også innser at denslags faktisk ikke er greit med en gang du får tenkt deg om.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (1 minutt siden):

Du svarer med en personlig oppfatning om noe som er definert samt valgene man som bruker får uten å lese om standarden, målsetningen og bruker definerte valg denne legger opp til først. Jeg kaller det for synsing.

For siste gang. 
Versjon 3.0 er helt sømløs om man ønsker det.

The Digital Key Release 3.0 specification will extend the Digital Key Release 2.0 by adding passive, location-aware keyless access.
Rather than having to pull their mobile devices out to access a car, consumers will be able to leave their mobile devices in their bag or pocket when accessing and/or starting their vehicle. Passive ac- cess is not only vastly more convenient and a better overall user experience; it allows vehicles and mo- bile devices to offer new location-aware features.

 

Synsing? Jeg forklarte at dette et min preferanse og sa at en får håpe bmw pusher dette som en oppdatering. Som du viser til her er det jo mulig innenfor standarden.

 

Skjønner ikke hva du tar sånn av for. Men for all del klikk du. Har sagt mitt om akkurat dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 minutt siden):

Å bruke antatt alder på motdebattanter som argumentasjon er implisitt et utrykk for aldersdiskriminering. I.e. du sier med det at du mener andres mening er mindre verdt fordi de er i feil aldersgruppe. Dette er ikke greit, akkurat som at det er ikke greit å bruke antatt etnisk tilhørlighet eller religion som argumentasjon.

Jeg tror de fleste av oss reagerer negativt på slikt uansett form og hvem som rammes. Jeg velger å tro at du også innser at denslags faktisk ikke er greit med en gang du får tenkt deg om.
 

Nei, jeg har ikke gjort noe av dette. Skjerp deg å slutt å syt så mye. Er ikke min feil at du har meninger som passer inn under utrykket. Forøvrig kalte jeg aldri DEG for en boomer. 

Sånn, rapporter heller hvor du føler det passer å slutt å syt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, syar2003 said:

Det er nettopp relay angrep sårbarhet som bla adresseres med det som er under utvikling og leveres nå i nye biler sammen med mobilleverandørene som Apple, Samsung, Sony etc

Secure and privacy-preserving connections are established between vehicles and the Secure Elements of mobile devices using NFC, providing relay attack protection and remaining functional even when the mobile device’s battery is low.

The Digital Key applet, which resides within the Secure Element, performs all security-critical processing – authentication, encryption protocols, and key generation used for owner pairing, sharing, and vehicle access and engine start transactions – while also providing secure, tamper-proof storage for Digital Keys and their metadata. The NFC interface is routed directly to the Digital Key applet, providing a communications path that is protected from, and that operates independently of, the rest of the mobile device.

Ja, det er under utrulling. Man må bare være klar over at det er ikke noe som kan introduseres på eldre biler og telefoner. Ihvertfall ikke uten hardware endringer. Man trenger m.a.o. både en ny bil og en ny telefon. Jeg er ikke sikker på om alle nyere telefoner implementerer den nødvendige hardwaren. Det har også vært to konkurrenrende standarder, en basert på BLE og en på 60GHz, men det later til å ha fallt ut på BLE siden.  (Er en stund siden sist jeg kikket på dette) 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

 

Synsing? Jeg forklarte at dette et min preferanse og sa at en får håpe bmw pusher dette som en oppdatering. Som du viser til her er det jo mulig innenfor standarden.

 

Skjønner ikke hva du tar sånn av for. Men for all del klikk du. Har sagt mitt om akkurat dette.

Du begynner nå å bli ufin mot saklige innlegg og blir personlig da jeg avslørte din synsing (med forklaring hvorfor jeg mente det var akkurat det) om CCC og funksjoner .
Dette gjelder ikke BMW men alle mobilprodusentene og bilbransjen (eksklusiv Tesla) nå som utvikler en sikker og enhetlig mobil digital key som du tydeligvis tar deg nær av at jeg kommenterer og du som klikker. Du tåler tydeligvis ikke å bli motsagt , men alle andre skal akseptere hva som helst fra deg .:no:

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Salvesen. said:

Nei, jeg har ikke gjort noe av dette. Skjerp deg å slutt å syt så mye. Er ikke min feil at du har meninger som passer inn under utrykket. Forøvrig kalte jeg aldri DEG for en boomer. 

Sånn, rapporter heller hvor du føler det passer å slutt å syt.

Nå er det en gang slik at det ikke er noen klare retningslinjer som forbyr diskriminerende tale på dette forumet, så hva mener du egentlig jeg skulle ha rapportert deg for? 

Hva du kaller meg for er forøvrig meg revnende likegyldig. Det er heller ikke hva jeg forteller deg er problemet. Det er begrepet i seg selv som er inherent et utrykk for aldersdiskriminering. M.a.o. det reflekterer på deg og dine holdninger ovenfor andre, alle andre, ikke bare meg.

Reaksjonen din her er forøvrig megetsigende, jeg tror øvrige lesere ser hvor du står nå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...