Gå til innhold

Tesla kutter prisene og øker rekkevidden på Model 3


Anbefalte innlegg

9 hours ago, bzzlink said:

Vel dette er vel bare å justere prisen etter valuta

Den billigste modellen er der de tar seg størst margin, litt rart egentlig. Vil vel presse folk opp på høyere modell ved å ha små gap og høy inngangspris. Prisen på billigste var jo enda 30 tusen lavere for 1 år siden. Men nå kommer jo mange forbedringer da som er verdt en del. Skal nok slite alle de som selger brukte og slitte biler nå til over nypris.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, kremt said:

Den billigste modellen er der de tar seg størst margin, litt rart egentlig. Vil vel presse folk opp på høyere modell ved å ha små gap og høy inngangspris. Prisen på billigste var jo enda 30 tusen lavere for 1 år siden. Men nå kommer jo mange forbedringer da som er verdt en del. Skal nok slite alle de som selger brukte og slitte biler nå til over nypris.

Det koster f.eks like mye å transportere en SR som en performance, så de må få inn litt mer på SR enn performance i forhold til prisene i USA.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, kremt said:

Den billigste modellen er der de tar seg størst margin, litt rart egentlig. Vil vel presse folk opp på høyere modell ved å ha små gap og høy inngangspris. Prisen på billigste var jo enda 30 tusen lavere for 1 år siden. Men nå kommer jo mange forbedringer da som er verdt en del. Skal nok slite alle de som selger brukte og slitte biler nå til over nypris.

Mange drømmere på finn.no ja. 1 år gammel bil som har gått 20k km, burde ligge ihvertfall 70000kr under nybilprisen. Når man tillegg tar med at man får 0,25% rente på lånet hvis man kjøper ny,, kanskje enda litt til ned.

Det er tydelig at 369’ for SR+ er for lavt. Når man ser hvilke priser ID3 ligger på med tilsvarende utstyr. Tesla tilpasser prisene etter markedet. For at de skal nå målene sine om å få verden til å bytte til elektrisk persontransport så må de tjene så mye penger som mulig. 

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, bzzlink said:

For at de skal nå målene sine om å få verden til å bytte til elektrisk persontransport så må de tjene så mye penger som mulig. 

Ja derfor er EM verdens 3. rikeste, sånn tilfeldigvis. "For å få verden til å bytte til elektrisk persontransport" så tok han den for laget.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (4 timer siden):

Mange drømmere på finn.no ja. 1 år gammel bil som har gått 20k km, burde ligge ihvertfall 70000kr under nybilprisen. Når man tillegg tar med at man får 0,25% rente på lånet hvis man kjøper ny,, kanskje enda litt til ned.

Det er tydelig at 369’ for SR+ er for lavt. Når man ser hvilke priser ID3 ligger på med tilsvarende utstyr. Tesla tilpasser prisene etter markedet. For at de skal nå målene sine om å få verden til å bytte til elektrisk persontransport så må de tjene så mye penger som mulig. 

Det kommer litt an på tilbud og etterspørsel da. Så langt har ikke Tesla fått nok biler til Norge, og jeg regner egentlig ikke med at de vil få det før fabrikken i Tyskland er i full produksjon (selv om det kanskje kan hjelpe på hvis fabrikken i Kina produserer SR+ for Europa). Så lenge det er begrenset levering av Model 3 til Norge så kan det godt være at bruktprisene holder seg ganske bra - som de har gjort hittil.

Den oppgraderte Model 3 vil nok presse eldre utgaver noe ned i pris, men det er slett ikke sikkert man vil se "vanlig" verditap som man tradisjonelt har sett på andre biler likevel.

Forresten, Tesla må ikke nødvendigvis tjene så mye som mulig, de må produsere og selge så mye som mulig.

Endret av hekomo
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):

Ja derfor er EM verdens 3. rikeste, sånn tilfeldigvis. "For å få verden til å bytte til elektrisk persontransport" så tok han den for laget.

Dette er bare usaklig, og ikke minst ignorant. Formuen hans utgjør stort sett  eierandelen hans i Tesla (og de andre selskapene hans), så det er høyst teoretisk formue. Grunnen til at han er en av de rikeste i verden på papiret er at verdien av et selskap han sitter med eierandel i har gått så kraftig opp. Hvis Tesla-aksjen halveres i morgen så vil papirformuen hans også gå kraftig ned, om ikke direkte halveres (da han naturligvis har noe formue utenom sitt eierskap i Tesla).

Slik vil det være før han eventuelt selger, noe han har sagt han ikke kommer til å gjøre på mange år (kanskje når han er gammel og må pensjonere seg?).

Endret av hekomo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (3 minutter siden):

Dette er bare usaklig, og ikke minst ignorant. Formuen hans utgjør stort sett  eierandelen hans i Tesla (og de andre selskapene hans), så det er høyst teoretisk formue. Grunnen til at han er en av de rikeste i verden på papiret er at verdien av et selskap han sitter med eierandel i har gått så kraftig opp. Hvis Tesla-aksjen halveres i morgen så vil papirformuen hans også gå kraftig ned, om ikke direkte halveres (da han naturligvis har noe formue utenom sitt eierskap i Tesla).

Aha, så hvis du har 100 millioner kroner og putter alle pengene i aksjer så er du ikke lenger millionær? OK.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (6 timer siden):

Aha, så hvis du har 100 millioner kroner og putter alle pengene i aksjer så er du ikke lenger millionær? OK.

Dette er ikke i nærheten av det jeg skrev engang. Det jeg gjorde var å påpeke at argumentasjonen til kremt var fullstendig skivebom, og jeg forklarte hvorfor.

Endret av hekomo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (13 timer siden):
uname -l skrev (19 timer siden):

Aha, så hvis du har 100 millioner kroner og putter alle pengene i aksjer så er du ikke lenger millionær? OK.

Dette er ikke i nærheten av det jeg skrev engang. Det jeg gjorde var å påpeke at argumentasjonen til kremt var fullstendig skivebom, og jeg forklarte hvorfor.

Så fikk du et svar som var minst like mye skivebom...;)

Lenke til kommentar
19 hours ago, uname -l said:

Aha, så hvis du har 100 millioner kroner og putter alle pengene i aksjer så er du ikke lenger millionær? OK.

Hva med å holde diskusjonen på et saklig nivå? "Kremt" sa at Musk "tok en for laget" ved å bli verdens tredje rikeste, mens Hekomo påpekte at formuen til Musk er direkte koblet til verdien på Tesla som selskap. Alle som ikke bare er ute etter å lage kvalme i diskusjonsfeltet klarer å forstå sammenhengen, og se logikken. Ja, konsekvensen av at man selger store mengder biler som folk vil ha (selv om agendaen er å få folk over på en mer bærekraftig teknologi) er faktisk at selskapet blir mye verdt! -Og det vil nødvendigvis øke formuen til hovedaksjonæren!

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Oklo skrev (8 minutter siden):

Hva med å holde diskusjonen på et saklig nivå? "Kremt" sa at Musk "tok en for laget" ved å bli verdens tredje rikeste, mens Hekomo påpekte at formuen til Musk er direkte koblet til verdien på Tesla som selskap. Alle som ikke bare er ute etter å lage kvalme i diskusjonsfeltet klarer å forstå sammenhengen, og se logikken. Ja, konsekvensen av at man selger store mengder biler som folk vil ha (selv om agendaen er å få folk over på en mer bærekraftig teknologi) er faktisk at selskapet blir mye verdt! -Og det vil nødvendigvis øke formuen til hovedaksjonæren!

Hoved aksjonæren kunne selvfølgelig ha solgt disse aksjene og brukt milliardene til å gjøre bilene billigere for kundene. Da hadde han vert visjonær men en dårlig kapitalist

Lenke til kommentar
1 minute ago, Trestein said:

Hoved aksjonæren kunne selvfølgelig ha solgt disse aksjene og brukt milliardene til å gjøre bilene billigere for kundene. Da hadde han vert visjonær men en dårlig kapitalist

Vel, hvis han hadde solgt seg ut, hadde han jo mistet mer kontroll over selskapet, så hva som hadde skjedd da, er jo ikke godt å si. Det er jo ikke sikkert at de som da hadde kjøpt aksjene hans, ville ha Musk som CEO, så da hadde han risikert å miste all innflytelse over selskapet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Oklo skrev (18 minutter siden):

Vel, hvis han hadde solgt seg ut, hadde han jo mistet mer kontroll over selskapet, så hva som hadde skjedd da, er jo ikke godt å si. Det er jo ikke sikkert at de som da hadde kjøpt aksjene hans, ville ha Musk som CEO, så da hadde han risikert å miste all innflytelse over selskapet.

Han hadde vel en opsjonsavtale? Hadde han solgt aksjene ville han vel kommet ned på nivået han var på før 2020

Lenke til kommentar
1 minute ago, Trestein said:

Han hadde vel en opsjonsavtale? Hadde han solgt aksjene ville han vel kommet ned på nivået han var på før 2020

Ja, mener det var opsjonsavtale. -Men dette blir irrelevant. For meg blir dette nok en iterasjon av den vanlige diskusjonen "ingen kjøper elbil på grunn av miljø". -Hvor miljø i realiteten er én av mange faktorer som gjør at man velger akkurat den bilen man faktisk velger. Jeg tipper at Musk synes det er helt OK å bli usannsynlig rik av å gjøre nøyaktig det han har sagt, nemlig å aksellerere overgang til elektrisk transport.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Cowboystrekk said:

Hva med å diskutere saken om prisene på bilene og økt rekkevidde fremfor Elon Musks personlige økonomi?

Enig! Skal vi si oss ferdig med Musk nå?

Når man følger regnskapstallene fra Tesla (som er underlagt streng lovgivning), ser man at antall biler produsert og antall biler solgt følger hverandre rimelig tett, og tendensen her er tydelig økende. Vi kan derfor gå ut fra at Tesla snakker sant når de sier at etterspørselen i dag er større enn produksjonen. 

Jeg tror at det som har skjedd nå, er en kombinasjon av flere ting. Først, at Tesla har sagt at Model 3 og Model Y skal ha minst 75% samme deler , og dermed er det naturlig at Model 3 får en del av de funksjonene som Model Y har hatt en stund nå, og samtidig oppdaterer med en del "småting" som sikkert designavdelingen har kommet på underveis. Altså ren videreutvikling av et produkt. Det neste, er at prisen på alle Tesla ble satt kraftig opp pga valuta for noen måneder siden. Valutakursen har bedret seg i forhold til NOK siden den gangen, så det er da naturlig at prisen nå går ned igjen. I tillegg vil jeg anta at Tesla også bruker pris for å justere etterspørselen i forhold til produksjonskapasitet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Oklo skrev (2 timer siden):

Hva med å holde diskusjonen på et saklig nivå? "Kremt" sa at Musk "tok en for laget" ved å bli verdens tredje rikeste, mens Hekomo påpekte at formuen til Musk er direkte koblet til verdien på Tesla som selskap. Alle som ikke bare er ute etter å lage kvalme i diskusjonsfeltet klarer å forstå sammenhengen, og se logikken. Ja, konsekvensen av at man selger store mengder biler som folk vil ha (selv om agendaen er å få folk over på en mer bærekraftig teknologi) er faktisk at selskapet blir mye verdt! -Og det vil nødvendigvis øke formuen til hovedaksjonæren!

Musk sa han ville forlate selskapet om han ikke fikk presset gjennom en gigantisk kompensasjonspakke soim det ikke er sett maken til noe sted. Det er ikke sånn at han tilfeldigvis ble rik. Og han klarte å sikre en ordning uten krav til selskapets lønnsomhet. Som gjør at han er blant verdens rikeste sjefer i et selskap som aldri har levert overskudd et eneste år.

Å fremstille det som noe annet enn pur grådighet er å ignorere fakta.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...