Gå til innhold

Tesla kutter prisene og øker rekkevidden på Model 3


Anbefalte innlegg

Just now, Trestein said:

Det har vel hendt at folk som har biler i bestilling har fått redusert pris. 
 

Litt surt for dem som nettop har betalt 540 tusen for bilen som nå koster 500 tusen. 

Ja, det har hendt. -Men jeg har aldri hørt om det med biler som er utlevert. Usikker på hvordan det fungerer nå, men jeg mener å ha hørt at Tesla har gitt folk ny (nedsatt) pris på biler som ikke er utlevert enda. Ellers er det jo alltid noen dagers returrett (mener å huske en uke) på en Tesla, så i verste fall kan man returnere bilen, og bestille ny til ny pris.

Ja, jeg skjønner at det kan være surt, men det er nå en gang sånn verden fungerer. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, asshole said:

Selv med varmepumpe bruker min Leaf dobbelt så mye batteri på vintern, så usikker på hvor mye varmepumpe hjelper. Men skader i alle fall ikke (annet enn flere ting som kan gå i stykker).

Ja, Leaf har ikke aktiv oppvarming av batteriene, så den stiller i en litt annen kategori.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Oklo said:

Ja, det har hendt. -Men jeg har aldri hørt om det med biler som er utlevert. Usikker på hvordan det fungerer nå, men jeg mener å ha hørt at Tesla har gitt folk ny (nedsatt) pris på biler som ikke er utlevert enda. Ellers er det jo alltid noen dagers returrett (mener å huske en uke) på en Tesla, så i verste fall kan man returnere bilen, og bestille ny til ny pris.

Ja, jeg skjønner at det kan være surt, men det er nå en gang sånn verden fungerer. 

Fullt mulig de som fortsatt kan levere inn bilen igjen får den nye prisen. Men det er maks snakk om ca 50 kjøpere fra oktober, der det ble solgt noe sånt som 1400 i september.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De som har bestilt i den perioden er ikke de eneste som har "tapt" penger. Ser en voldsom økning i dag på Finn.no av private som har lagt ut sin Model 3. Kan se ut til at Model 3 uten varmepumpe endelig får et mer normalt verdifall enn de har hatt til nå. Bare å vente til Model Y blir lansert så får man nok en Model 3 LR til under 300 000kr.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (6 timer siden):

For TM3 er WLTP-rekkevidden ikke særlig vanskelig å oppnå på en fin sommerdag i 80-sone. 'Problemet' til TM3 er at motoren er så effektiv at du ikke har særlig overskuddsvarme du kan bruke andre steder, som for eksempel å holde kupeen varm(den lille overskuddsvarmen som tross alt kommer fra motoren brukes for å varme batteriet). TM3 bruker da et helt standard varmeelement for å varme kupeluften og det trekker merkbart med strøm når det blir kaldere. Tesla Model S har(hadde?) en motor som ikke er like effektiv og der brukes overskuddsvarmen for å varme kupeen. Om Ford sier at rekkevidde ikke er særlig påvirket i kaldt vær kan det tyde på at Mustangen ikke har like effektiv motor som TM3 og derfor *har* overskuddsvarme som kan rutes til kupeen. Prisen du betaler for det er selvfølgelig kortere rekkevidde på sommerføre.

Jeg merket for øvrig 1/3 økning i strømbruk på samme strekningen når været gikk fra fint sommervær til vannrett sludd..

Nei, Model S og X samt 3 levert til nå har kun ptc varmer. De gjenvinner ikke varme fra væskesløyfa til kupevarme. Tesla har et patent på dette som aldri ble implementert. Y og nå 3 har varmepumpe som faktisk henter varme fra varmesløyfa. Å gkenvinne overskuddsvarme fra motor etc ER varmepumpe da man flytter varme fra et sted til et annet og bruker AC-kompressoren :)

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (7 timer siden):

Veldig bra. 👍

Alle biler mister jo rekkevidde i kaldt vær men varmepumpe vil helt klart redusere dette tapet. På min TM3 merker jeg økt forbruk allerede når utetemperatureren kryper under 15 grader. 

Du kan prøve å sette AC-vifta på manuelt og på lavt nivå, så vil jeg tro du vil se merkbart mindre strømforbruk. Har hørt at det også skal hjelpe å skru på resirkulering av luften. På auto virker det som AC-systemet suger til seg det det klarer av strøm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (25 minutter siden):

Du kan prøve å sette AC-vifta på manuelt og på lavt nivå, så vil jeg tro du vil se merkbart mindre strømforbruk. Har hørt at det også skal hjelpe å skru på resirkulering av luften. På auto virker det som AC-systemet suger til seg det det klarer av strøm.

AC suger litt ekstra da den kjøler ned lufta. Vifta på 1-3 (1 funker ofte med 1 i bilen, 3 med 5 i bilen), AC av (unntatt ved mye regn) og luft bare mot vindu senker forbruk drastisk men gir fint fordelt varme i bilen og isfrie/duggfrie ruter. 

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (5 timer siden):

Det er vel "barneskole-lærdom"... 😉

Joda, at varmepumpe har noe å si er forsåvidt det. Men at det er merkbar forskjell i rekkevidde allerede ved 15 plussgrader overrasket meg. Er vel bare et par uker i månedsskiftet juli/august hvor det er mer enn det her på Østlandet om morgenen og kvelden.

Merker helt ekstremt forskjell i forbruk på egen bil, hvis det en dag er akkurat varmt nok til at varmepumpen virker og akkurat for kaldt dagen etter. Når varmepumpen går (og selvfølgelig bil og batteri er forhåndsvarmet med lader), så er det nesten ikke forskjell i rekkevidde på sommer og vinter med min bil. Er snakk om en mil eller to differanse bare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er jo veldig gode nyheter. Er det kun snakk om norske priser som blir resusert, eller er det også i USA? 

Motorisert bagasjeromsluke er jammen på tide. Kanskje Tesla kan ved hjelp av bak kamera eller rygge sensorer + software implementere "fot sensor" slik at du kan åpne luka uten å måtte bruke hendene.

Håper varme i rattet også kommer.

Liker at de har fått bort krom detaljene. 

Felgene var ikke så pene.

Noen som vet hvorfor performance ikke får krok? De solgte jo performance med krok tidligere.. 

Men mest spennende for meg er om de har klart å dempe støyen i bilen. Leste en plass at de skulle få doble glass som hjelper mot støy, men tror det er hjul brønner/karosseri som er hovedkilden til støyen? Eller er det kanskje det store glasstaket som forsterker støyen? 

Og sist men ikke mist, kan det være klokt å heller vente på neste generasjon batteri, eller europeisk kvalitet Tesla (fra Tyskland), enn å hoppe på dette "tilbudet" ?

Lenke til kommentar
8 hours ago, kremt said:

Litt snodig at de forbedrer bilene og setter ned prisen. Har de ikke uendelig etterspørsel da?

Vel dette er vel bare å justere prisen etter valuta, så er ikke et priskutt som de tar av sin egen margin. De justerte opp prisen etter valuta tidligere i år.

At man gjør forbedringer på en bilmodell er heller ikke snodig.

Men dette vet du egentlig.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, keramikklampe said:

 

Noen som vet hvorfor performance ikke får krok? De solgte jo performance med krok tidligere.. 

 

20 tommer felger, for at de skal passe over de store bremsene, gir lite gummi på hjula, som gjør at de har lavere load index, som gjør at man ikke kan ha 100kg på kula.

Er vel den offisielle forklaringen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (5 minutter siden):

20 tommer felger, for at de skal passe over de store bremsene, gir lite gummi på hjula, som gjør at de har lavere load index, som gjør at man ikke kan ha 100kg på kula.

Er vel den offisielle forklaringen. 

Ah. Takker. Så det var derfor de kunne selge utvalgte performance med krok tidligere, ettersom de ble levert med 18 tommer felger/bremser. 

Lenke til kommentar
8 hours ago, keramikklampe said:

Ah. Takker. Så det var derfor de kunne selge utvalgte performance med krok tidligere, ettersom de ble levert med 18 tommer felger/bremser. 

Jepp. "Base Performance" var bare Long Range utgaver med Performance Software.

De tidlige Long Range bilene hadde samme bakmotor som Performance så kun software som begrenset dem. Nyere Long Range har en svakere inverter bak enn performance og kan ikke få like mye ytelse lenger. (men det er litt å gå på enda som man ser med "boost" upgrade)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...