Gå til innhold

Tesla kutter prisene og øker rekkevidden på Model 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Selv med prisreduksjonen er altså Model 3 fremdeles noe dyrere enn mange andre biler med tilsvarende rekkevidde. Det skal nevnes at den billigste varianten av Teslas bil kommer uten funksjoner som satelittvisningskart, videostrømmetjenester, musikkstrømming og nettleser. Dette koster 129 kroner i måneden dersom man ønsker å få tilgang til dette. Disse tjenestene er inkludert i ett år på de dyrere variantene av bilen."

Skal også sies at Tesla kommer med mye utstyr som standard som er ekstrautstyr hos flere av konkurrentene (tenker spesielt på VW ID.3). Så det blir for enkelt å sammenligne frapris og rekkevidde.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Blikken said:

Skal også sies at Tesla kommer med mye utstyr som standard som er ekstrautstyr hos flere av konkurrentene (tenker spesielt på VW ID.3). Så det blir for enkelt å sammenligne frapris og rekkevidde.

Man må se på mange flere ting om man skal sammenligne slikt ja.
Ryggekamera er jo ekstrautstyr på ID.3, mens Model 3 kommer med 9 kamera som standard f.eks.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (38 minutter siden):

Veldig bra. 👍

Alle biler mister jo rekkevidde i kaldt vær men varmepumpe vil helt klart redusere dette tapet. På min TM3 merker jeg økt forbruk allerede når utetemperatureren kryper under 15 grader. 

Det var veldig opplysende informasjon. Jeg vurderer Mustang, som ikke har varmepumpe. Men hvis WLTP-rekkevidden kun er sannsynlig på gode sommerdager må jeg revurdere. Er vant til elbil med varmepumpe og tenker ikke så mye på akkurat dette med rekkeviddetap på vinteren. Virker for meg som at Ford ikke kan levere på lovnadene sine om at mangel på varmepumpe ikke skal påvirke rekkevidden på vinteren.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Dr. Bombay said:

Det var veldig opplysende informasjon. Jeg vurderer Mustang, som ikke har varmepumpe. Men hvis WLTP-rekkevidden kun er sannsynlig på gode sommerdager må jeg revurdere. Er vant til elbil med varmepumpe og tenker ikke så mye på akkurat dette med rekkeviddetap på vinteren. Virker for meg som at Ford ikke kan levere på lovnadene sine om at mangel på varmepumpe ikke skal påvirke rekkevidden på vinteren.

Varmepumpe har nok en del å si. Vil nok komme mye sammenligninger fremover med/uten på Model 3.

Samme gjelder vel Polestar 2 som også får varmepumpe snart.

Når det skal sies kan man jo vurdere hvor mye rekkevidde man egentlig trenger.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (12 minutter siden):

Det var veldig opplysende informasjon. Jeg vurderer Mustang, som ikke har varmepumpe. Men hvis WLTP-rekkevidden kun er sannsynlig på gode sommerdager må jeg revurdere. Er vant til elbil med varmepumpe og tenker ikke så mye på akkurat dette med rekkeviddetap på vinteren. Virker for meg som at Ford ikke kan levere på lovnadene sine om at mangel på varmepumpe ikke skal påvirke rekkevidden på vinteren.

For TM3 er WLTP-rekkevidden ikke særlig vanskelig å oppnå på en fin sommerdag i 80-sone. 'Problemet' til TM3 er at motoren er så effektiv at du ikke har særlig overskuddsvarme du kan bruke andre steder, som for eksempel å holde kupeen varm(den lille overskuddsvarmen som tross alt kommer fra motoren brukes for å varme batteriet). TM3 bruker da et helt standard varmeelement for å varme kupeluften og det trekker merkbart med strøm når det blir kaldere. Tesla Model S har(hadde?) en motor som ikke er like effektiv og der brukes overskuddsvarmen for å varme kupeen. Om Ford sier at rekkevidde ikke er særlig påvirket i kaldt vær kan det tyde på at Mustangen ikke har like effektiv motor som TM3 og derfor *har* overskuddsvarme som kan rutes til kupeen. Prisen du betaler for det er selvfølgelig kortere rekkevidde på sommerføre.

Jeg merket for øvrig 1/3 økning i strømbruk på samme strekningen når været gikk fra fint sommervær til vannrett sludd..

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, oceana said:

Varmepumpe er gode nyheter - vår husholdning har to elbiler, hvorav den ene har varmepumpe og blir ekstremt raskt varm. Det er _nesten_ unødvendig å sette bilen på "timer" for oppvarming - det tar knappe 4-5 minutter med stivfrossen bil.

Det har nok med andre forsjeller enn varmepumpen å gjøre. En varmepumpe burde vel i teorien bruke lenger tid på å varme opp en bil enn bare vanlig motstandsvarme.

De fleste biler med varmepumpe har vel begge deler.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Blikken skrev (2 timer siden):

"Selv med prisreduksjonen er altså Model 3 fremdeles noe dyrere enn mange andre biler med tilsvarende rekkevidde. Det skal nevnes at den billigste varianten av Teslas bil kommer uten funksjoner som satelittvisningskart, videostrømmetjenester, musikkstrømming og nettleser. Dette koster 129 kroner i måneden dersom man ønsker å få tilgang til dette. Disse tjenestene er inkludert i ett år på de dyrere variantene av bilen."

Hvilke billigere elbiler er det som kommer med disse funksjonene som standard?

Endret av Hanhijnn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dovakin skrev (42 minutter siden):

Electrec skriver at den også får oppvarmet ratt. Det står ikke i noen av de norske artiklene.

Håper det stemmer, og at det også kommer på Model Y. Oppvarmet ratt burde vært standard på biler som leveres her i norden. Har det på begge våre biler og det er gull verd. Kan nesten ikke tenke meg en bil uten...

Lenke til kommentar
3 hours ago, Dr. Bombay said:

Det var veldig opplysende informasjon. Jeg vurderer Mustang, som ikke har varmepumpe. Men hvis WLTP-rekkevidden kun er sannsynlig på gode sommerdager må jeg revurdere. Er vant til elbil med varmepumpe og tenker ikke så mye på akkurat dette med rekkeviddetap på vinteren. Virker for meg som at Ford ikke kan levere på lovnadene sine om at mangel på varmepumpe ikke skal påvirke rekkevidden på vinteren.

Det er alltid litt vanskelig  å spå om hvordan en modell som ikke har kommet enda blir påvirket. Fordelen med varmepumpe er jo at den typisk bruker rundt en tredjedel av den effekten tradisjonelle varmetråder bruker for å levere tilsvarende effekt. I følge diverse forum, er varmeelementet på en Model S på i underkant av 6 kW, hvilket vil si at med full varme kan teoretisk sett 10% av batterikapasiteten ryke på en drøy time. I virkeligheten kobler selvfølgelig elementet ut og inn, basert på termostat, og den massive oppvarmingen skjer først og fremst når du skal varme kupéen og batteriene fra kanskje -20 grader til +22. Derfor påvirkes også WLTP-rekkevidde strengt tatt mindre jo lenger du kjører på hver tur, spesielt hvis du ikke varmer opp bilen før du starter hjemmefra om vinteren. 

-Og, grovt sett, med varmepumpe kan du regne med at ca. en tredjedel av den samme energien går med på å varme kupé og batteri. Hvis du forhåndsvarmer bilen før du skal ut på lange turer har det vesentlig mindre påvirkning, men det kan forbedre rekkevidden med noen prosenter.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Quote

Det skal nevnes at den billigste varianten av Teslas bil kommer uten funksjoner som satelittvisningskart, videostrømmetjenester, musikkstrømming og nettleser. Dette koster 129 kroner i måneden dersom man ønsker å få tilgang til dette. Disse tjenestene er inkludert i ett år på de dyrere variantene av bilen."

 

Dette gav jo ingen mening - de fleste biler har jo ikke disse funksjonene, og på de få bilene som har det er det i alle fall ikke gratis!?

Endret av John-B
  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Trestein said:

Får alle dem som har fått sine biler nå i september/oktober nyte godt av denne prisjusteringen?  Det ble vel levert ca 1400 biler som kunne ha vert 30 000billigere. 

Haha, finnes det noen bilprodusenter som justerer priser med tilbakevirkende kraft? Nei, man skriver kontrakt på ny bil basert på alle de opplysningene som finnes der og da. De fleste har da forhåpentligvis vært gjennom en prosess hvor de har vurdert om bilen har de egenskapene de er ute etter, og om prisen tilsvarer det denne bilen er verdt for de. Selv om det er et annet prisnivå, blir det litt som at den TV'en du kjøpte på Elkjøp i forrige ue er satt ned med en tusenlapp i dag.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Oklo skrev (1 minutt siden):

Haha, finnes det noen bilprodusenter som justerer priser med tilbakevirkende kraft? Nei, man skriver kontrakt på ny bil basert på alle de opplysningene som finnes der og da. De fleste har da forhåpentligvis vært gjennom en prosess hvor de har vurdert om bilen har de egenskapene de er ute etter, og om prisen tilsvarer det denne bilen er verdt for de. Selv om det er et annet prisnivå, blir det litt som at den TV'en du kjøpte på Elkjøp i forrige ue er satt ned med en tusenlapp i dag.

Det har vel hendt at folk som har biler i bestilling har fått redusert pris. 
 

Litt surt for dem som nettop har betalt 540 tusen for bilen som nå koster 500 tusen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...