Gå til innhold

Industri-øy i Egersund skal teste nye energiløsninger. Kreta og Hebridene følger spent med [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje dumt spørsmål, men jeg er nysgjerrig: Hvordan gjør Prima Protein seg selvforsynte med flis, biogass og hydrogen? Planter skog på øya for flisproduksjon? Utnytter metangass fra bøndenes gjødselbinger? Monner det?

Hvordan skal de prodsere hydrogen når de både skal bruke mindre strøm, mindre fossilt brennstoff og det skal være selvforsynt? Solceller og vindkraft er utelukkes jo fra den ligninga siden det legger opp til at de bruker mer strøm. En logisk forklaring kan jo være å produsere hydrogen fra biobrensel og biogass, men det høres intuitivt ikke energieffektivt ut. I det hele tatt, jeg ber bare om flere opplysninger om hvordan dette skal gjøres.

Og siste dumme spørsmål: Hvordan bruker Prima Protein, flis, biogass og hydrogen? De to førstnevne høres jo ut som brensel, mens sistnevnte er kanskje tenkt brukt til kjemisk produksjon av noe?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Simen1

Geminor skiper ut retur-flis på nabotomta, så der kommer flis fra, og er noe de prøver å bruke som en lokal ressurs for å erstatte LNG som de bruker til koking og tørking.

Hydrogen skal produseres fra mulig investeringer i solkraft og vindkraft, og rest-ressurser fra nettet. Jeg regner med du ikke får lest artikkelen forstår jeg nå? Send en PM så skal du få en link - ettersom det står øverst at jeg kan dele den gratis om jeg vil. 

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Hvordan skal de prodsere hydrogen når de både skal bruke mindre strøm, mindre fossilt brennstoff og det skal være selvforsynt?

Det står at dei skal produsere syngas frå treflis.  Syngas er ei blanding av hydrogen og CO.  Gassen skal brennast, og då gjev det mykje meining å separere ut ein del av hydrogenet fyrst.  Det er ganske likt dampreformering av biomasse, men utan ekstra wgs-steg der ein kontinuerleg separerer ut hydrogen medan CO reagerer med damp til CO2 og meir hydrogen.

Endret av Sturle S
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (2 timer siden):

Det står at dei skal produsere syngas frå treflis.  Syngas er ei blanding av hydrogen og CO.  Gassen skal brennast, og då gjev det mykje meining å separere ut ein del av hydrogenet fyrst.  Det er ganske likt dampreformering av biomasse, men utan ekstra wgs-steg der ein kontinuerleg separerer ut hydrogen medan CO reagerer med damp til CO2 og meir hydrogen.

Blir det da biokull igjen av treflisene etterpå slik at man kan lagre karbonet som jordforbedring?

Lenke til kommentar
Just now, RJohannesen said:

Blir det da biokull igjen av treflisene etterpå slik at man kan lagre karbonet som jordforbedring?

Det kan det verte, avhengig av når dei stansar prosessen.  Dei kan få meir syngas ved å pøse på med vassdamp over biokolet, men biokol tykkjer eg ikkje ein skal sløse vekk på den måten.  Det er dessutan ein veldig god måte å lagre karbon på, slik at heile prosessen vert karbon-negativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...