Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Finnes det noe lov som sier at kjøkkenvifta må fungere


Kristiant

Anbefalte innlegg

Hei sann jeg bor i et kollektiv med 4 andre der Kjøkkenviften ikke funker i det helle tatt og dette gjør at brann alarmen går hele tiden som er kjempe irriterende samt at folk slutter og bry seg om den siden de tenker bare at det er noen som har lagd mat igjen noe som er skumlet med tanke på hvis det skulle være en ekte brann ,  samt at det ikke bare er hos oss vifta ikke funker, men viser seg at det også er resten av bygget kjøkkenviften ikke funker. Så siden jeg ikke klarer og finne noe i kontrakten på at utleiere må holde den i orden så lurte jeg på om det er noen der ut som vet om det finnes en lov som sier at utleiere må fikse dette.

Vi har prøvd og kontakte vaktmesteren som holder til her for og prøv og få han til og fikse det, men han har ikke kunnet gjøre noe da det virker som at det er en litt større jobb da det vrikker som at det er sentralviften på loftet i bygget som ikke funker.

tusen takk for all hjelpen jeg får setter pris på det.🙂

 

btw hvis dette er plassert i feil kategori så setter jeg pris på at denne blir flytte til riktig kategori 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn frem kontrakten. Hva står det der?

Så langt jeg klarte å google: https://www.langsethadvokat.no/avdeling/fast-eiendom-og-entrepriserett/leieavtaler/nar-plikter-utleier-a-skifte-ut-tekniske-innretninger-i-leieobjektet/

så skal enkle reparasjoner og vedlikehold gjøres av leiere, men utskiftning av hele og fastmonterte produkter gjøres av utleier. Og dette kan bli et tolkningsspørsmål. Men i deres tilfelle virker det som du har konstatert at dette er et problem som gjelder -alle- uteleieenheter, så det er ikke bare en enkel reparasjon, men en større operasjon. Virker for meg som at dette er 99% sikkert utleiers ansvar.

I tillegg til dette, vil jo problemet fort føre til ytterligere forringelse av boligens verdi, da damp og stekeos ikke blir skiftet ut med uttrekksvifte. Så det bør være i utleiers interesse å få fiksa dette fortest mulig. Og problemet med brannvarslere er jo uholdbart med tanke på støy og forstyrrelse av alminnelig ro og orden. Ingen kan leve på den måten. Kan ikke jussen, men regner med at det finnes noe om dette i loven også.

Da virker det for meg som at dere som en samlet gruppe kan, hvis ikke vaktmester eller utleier tar tak i problemet innen rimelig tid, (etter mitt skjønn, 1 uke), som dere kommuniserer tydelig på e-post med frist, bestille reparasjon og/eller utskifting, og holde tilbake leie tilsvarende summen det kostet. Såvidt jeg også har lest, skal denne summen settes på egen konto som jeg ikke husker navnet på (spør i bank). Så dere holder tilbake så mye leie som det krever for å betale for reparasjon -pluss- den samme summen, slik at dere ikke lider noe personlig tap, frem til tvisten er avgjort i eventuell rettssak eller til utleier går med på å betale dere.

Lenke til kommentar
aklla skrev (54 minutter siden):

Hvorfor holde tilbake dobbelt så mye som reparasjonskostnaden?

Fordi de som jobber skal få betalt. Det kan også hende at ingen gidder å ta jobben hvis de finner ut at de ikke får betalt før en eventuell tvist blir avgjort i rettssak, som kan ta veldig lang tid.

Samtidig skal ikke beboerne lide økonomisk når de tar ansvar, så de bør holde tilbake det de legger ut. De som tar ansvar burde jo ta timesbetalt også, 300 kr timen bør være en ok timepris for vaktmestertjenester i dag.

Lenke til kommentar

Det står ikkje heilt spesifikt at ventilatoren skal fungere, men det er ein mangel som du kan kreve utbetra om ting slutter å fungere. 

Det er derimot ikkje heilt svart/kvitt kva som er leigetakaren sitt ansvar gjennom vedlikehold og huseoharen sitt ansvar for å skifte ut det som er øydelagt. 

Det er også eit moment om ventilatoren har vært slik heile tida eller om dette skjedde no i ettertid. Hovudregelen er at bustaden skal ha den standarden som var utgangspunktet ved inngåing av leigeavtalen. Dersom det aldri var ventilator i leiligheita så kan ein ikkje kreve at huseigar skal koste seg ettermontering, unntaket er der det er snakl om pålagt utstyr. 

Kjøkkenventilator er etter det eg veit ikkje påkrevd, men det er ein så vanleg del av ei ordinær kjøkkeninnredning at det er mulig ein kan argumentere at manglande/defekt ventilator er noko som det må opplysast om særskilt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan skal folk lage mat og leve når det blir stekeos inne i leiligheten? ^^ Tåpelig. Stekeos er skadelig og farlig å puste inn. Når brannalarmen går 5 ganger daglig, hvordan skal folk kunne fungere i det hele tatt? Det er jo bare kaos. Om det ikke finnes regler for avtrekksvifter på kjøkken/over komfyrer, så burde det være det.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (26 minutter siden):

Hvordan skal folk lage mat og leve når det blir stekeos inne i leiligheten? ^^ Tåpelig. Stekeos er skadelig og farlig å puste inn. Når brannalarmen går 5 ganger daglig, hvordan skal folk kunne fungere i det hele tatt? Det er jo bare kaos. Om det ikke finnes regler for avtrekksvifter på kjøkken/over komfyrer, så burde det være det.

For å være litt firkanta så kan ein lage anna type mat, f.eks berre koking som kun produserer damp, ventilering ved bruk av naturleg ventilasjon i form av å ha alle vindauga opne, osv. Ein  ikkje steike mat, ein kan til og med bu i hus utan kjøkken. Forutsetninga er då sjølvsagt at leigetakarane ljemye til denne begrensninga før leigeavtalen blei inngått. 

At brannalarmen går av under matlaging er ikkje optimalt, men det kan også ordnast med å flytte røykvarslaren lenger unna, ved å være meir forsiktig under matlaging, eller andre løysingar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, The Avatar said:

For å være litt firkanta så kan ein lage anna type mat, f.eks berre koking som kun produserer damp, ventilering ved bruk av naturleg ventilasjon i form av å ha alle vindauga opne, osv. Ein  ikkje steike mat, ein kan til og med bu i hus utan kjøkken. Forutsetninga er då sjølvsagt at leigetakarane ljemye til denne begrensninga før leigeavtalen blei inngått. 

At brannalarmen går av under matlaging er ikkje optimalt, men det kan også ordnast med å flytte røykvarslaren lenger unna, ved å være meir forsiktig under matlaging, eller andre løysingar. 

Joa det er det vi har gjort nå til nå  ,men begynner og bli litt slitsomt at vi må åpne alle dører samt vinduer når vi skal lage mat  bare for og passe på at brannalarmen ikke skal utløses. og nå som dette begynner og nærme seg kaldere tider så føler jeg at det er litt slitsom at vi må ende må og stå og lage mat i kuldegrader bare for og passe på at brannalarmen ikke skal gå. Når det kommer til flytting av brannvarsleren så blir det da litt vanskelig det ikke er mulighet for og flytte på den siden det ser ut som at den er koblet til en slags ledning som da også må tas og flytte hvis man skal flytte på den.

Lenke til kommentar
Kristiant skrev (16 minutter siden):

Ja er enig der, har nå tatt og sendt en epost til Studentsamskipnaden i Østfold da det er de vi leiere der jeg klager på dette samt spør om når vi kan vå dette fikset

Tips lokalavisa og brannvesenet så får de nok fortgang i sakene. SIØ bør være såpass seriøst at de fikser det ASAP.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Før du begynner å sabotere sikkerheitssystemet så er det nok lurast å gå tenesteveg.

Ettersom dette er eit kollektiv i regi av studentsamskipnaden så reknar eg med at utløyst brannalarm medfører direkte utgifter i form av rekning frå brannvesenet eller vaktselskap, eller i form av overtidsbetaling om studentsamskipnaden sender eigne tilsette for å sjekke opp alarmane. I så tilfeller det dette greit å minne om at det å reparere ventilatoren er ei investering som ein vil spare inn.
Tilsvarande har du vell straum inkludert i husleiga når du leiger frå studentsamskipnaden? Så det å lufte unødvendig mykje gjennom heile vinteren medfører også ein direkte utgiftspost for studentsamskipnaden om mangelen ikkje blir retta opp.

Dersom det er sentralvifta på loftet som er problemet så vil vell også problemet gjelde svært mange kjøkken der steikeos fører til utløyst alarm?
Og dersom det er sentralvifta som er øydelagt så er det utvilsomt huseigaren som er ansvarleg for å få reparert ventilasjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (4 timer siden):

For å være litt firkanta så kan ein lage anna type mat, f.eks berre koking som kun produserer damp, ventilering ved bruk av naturleg ventilasjon i form av å ha alle vindauga opne, osv. Ein  ikkje steike mat, ein kan til og med bu i hus utan kjøkken. Forutsetninga er då sjølvsagt at leigetakarane ljemye til denne begrensninga før leigeavtalen blei inngått. 

At brannalarmen går av under matlaging er ikkje optimalt, men det kan også ordnast med å flytte røykvarslaren lenger unna, ved å være meir forsiktig under matlaging, eller andre løysingar. 

Det er ikke sunt å bare spise brød, korn og ferdigmat hele tiden. Ikke bra for kropp eller mage. Viktig, sunt og i tråd med moderne livsstil å spise variert mat lagd på komfyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...