Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Problemer med vannbåren gulvvarme


Anbefalte innlegg

Hei, vi har forholdsvis nylig flyttet inn i en bolig hvor det er vannbåren gulvvarme fra tidligere. Jeg tror nok hele anlegget er fra byggår, som er 1985. Det vannbårne anlegget gir gulvvarme til to soverom, ett bad samt gang og under trapp. I tillegg gir det vann til to radiatorer i trapp og på kjøkken i 2. etg. Helt siden vi flyttet inn har vi hatt trøbbel med å få på gulvvarmen i første etasje, men de to siste vintrene har vi etter noe om og men fått på varmen i alle rom. Men så langt denne høsten klarer jeg ikke å få noe varme i noen gulv, og nå som gradestokken begynner å vise blå tall om natten føler jeg at det er på tide å få på litt gulvvarme, spesielt i gangen og på badet. Jeg er selv svært lite handy og har ikke noe erfaring med vannbårne varmeanlegg, så hver gang jeg har forsøkt å google dette detter jeg helt av når det blir snakk om shunts, struping, pumper etc. Så håpet mitt før jeg får en håndverker hit for å se på det, er at noen her inne med kunnskap/erfaring kan hjelpe meg!

Jeg har forsøkt å ha kranene helt åpne, helt lukket, jeg har forsøkt å ha strupeventilene åpne og stengt og halvåpne, og det virker som det strømmer vann gjennom systemet. Temperaturen på vannet både tur og retur virker å være 20 C, uten at gulvet kjennes nevneverdig oppvarmet ut av dette. Rørene fra ventilene leder ut til et skap som er driftet av Fortum, men jeg klarer ikke å se at det er noe her jeg kan skru eller justere på. Hva kan jeg prøve på videre her? Jeg har lagt ved fire bilder for å gi et slags inntrykk av systemet her,.

Det er kanskje forøvrig verdt å nevne at det er varme i begge radiatorene som også får vann via det samme systemet. 

Håper noen snille sjeler her inne er villige til å forsøke å hjelpe meg med dette! 

gulvvarme.jpg

gulvvarme 2.jpg

gulvvarme 3.jpg

gulvvarme 4.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer det at det ikke er termostater for gulvvarme i rommene?

Lugia skrev (5 timer siden):

Temperaturen på vannet både tur og retur virker å være 20 C, uten at gulvet kjennes nevneverdig oppvarmet ut av dette.

Det skal være temperaturforskjell på tur og retur dersom gulvet varmes opp.Vet du hvilket rør som er tur (normalt høyere temperatur) og hvilket rør som er retur (normalt lavere temperatur)?

På venstre side av boksen som det står Siemens på og som har et ur, er det et rør som er varmt(?) og som går opp i noe som (for meg) ser ut som en ventil (det står blant annet "VXG 46 20" på den). Jeg tror røret som går ut på høyre side på denne ventilen er varmere enn det som kommer inn fra venstre side (dette siden du skriver at det er varme i radiatorene). Kontroller at dette stemmer.

Jeg tror videre at det varmeste røret fra ventilen (fra forrige avsnitt) er koblet sammen tur røret til gulvarmen. Hvordan er disse koblet sammen? Er det bare rør eller er det noen ventiler evt. noe elektronikk?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
10 hours ago, mobile999 said:

Stemmer det at det ikke er termostater for gulvvarme i rommene?

Det skal være temperaturforskjell på tur og retur dersom gulvet varmes opp.Vet du hvilket rør som er tur (normalt høyere temperatur) og hvilket rør som er retur (normalt lavere temperatur)?

På venstre side av boksen som det står Siemens på og som har et ur, er det et rør som er varmt(?) og som går opp i noe som (for meg) ser ut som en ventil (det står blant annet "VXG 46 20" på den). Jeg tror røret som går ut på høyre side på denne ventilen er varmere enn det som kommer inn fra venstre side (dette siden du skriver at det er varme i radiatorene). Kontroller at dette stemmer.

Jeg tror videre at det varmeste røret fra ventilen (fra forrige avsnitt) er koblet sammen tur røret til gulvarmen. Hvordan er disse koblet sammen? Er det bare rør eller er det noen ventiler evt. noe elektronikk?

Takk for svar, jeg tror det øverste røret med tilhørende ventiler er tur, og rørene under er retur. Tidligere har i hvert fall de øvre rørene holdt høyere temperatur enn de nederste. De viser begge 20 C nå, og jeg kan ikke se at det er noe termostat som jeg kan stille på for å justere temperaturen.

For meg virker det som systemet er forholdsvis lukket, de nederste rørene går inn i skapet, og går deretter via et rørnett tilbake til de øverste kranene. Forøvrig virker det som de fleste rørene som går fra skapet holder et sted mellom 60 og 80 grader. 

Det eneste jeg kan se at jeg kan stille på er den Siemens-boksen på skapet, der finnes det flere forskjellige innstillinger jeg kan velge uten at jeg vet hva de ulike innstillingene gjør. 

Lenke til kommentar

Nå prøvde jeg å koble fra og til strømmen til pumpen, også forsøkte jeg å endre innstillingene på pumpen (1, 2 og 3) fra 2 til 3, og det virker som det er mer "aktivitet" om du vil i pumpen nå. På 1 og 2 høres ingen lyd fra pumpen, på 3 er det en jevn svak vibrasjon. 

Lenke til kommentar

Det er normalt at det er vanskelig å høre om sirkulasjonspumpen går på trinn 1 og 2.

 

Lugia skrev (7 timer siden):

Det eneste jeg kan se at jeg kan stille på er den Siemens-boksen på skapet, der finnes det flere forskjellige innstillinger jeg kan velge uten at jeg vet hva de ulike innstillingene gjør. 

Du kan sette den blå slideren på sol.

Jeg etterlyste en sjekk av temperaturene på rørene inn og ut av den ventilen jeg skrev om.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Ja det var det ja, glemte det oppi alt det andre. Sånn umiddelbart når jeg tar på den kjennes det ganske likt ut på både høyre og venstre side. Begge er varme, kanskje rundt 50-60 grader. Men den er veldig mye varmere rett under, altså røret som kommer opp fra/går ned i skapet. Vil tippe den ligger nærmere 70-80 grader.

Har det forresten noe å si om pumpen går på trinn 1, 2 eller 3? Nå som jeg knoter med dette demrer det for meg at jeg har slitt med akkurat den pumpen før, og at jeg mener at den kun virket på ett av trinnene. Fristende å prøve å la den gå på nivå 3, fordi da vet jeg i det minste at den fungerer. 

16028736901966208527092319764067.jpg

Lenke til kommentar

Har stilt den på sol nå. Prøvde å følge røret helt fra ventilene som går ned i gulvet og helt til skapet (og forbi sirkulasjonspumpa). Og det er samme kalde temperatur hele veien frem til cirka 10 centimeter før røret forsvinner ned i skapet, og der kjenner jeg varme. Kan ikke huske at det har vært varmt før, så kanskje varmtvannet begynner å komme smygende?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...