Gå til innhold

Hvordan får vi fart på hydrogen­satsingen i Norge?


Anbefalte innlegg

oophus skrev (2 minutter siden):

Hvor mye vil batterier koste om 10 år? Jeg håper du vet dette svaret, fordi det er akkurat det samme du spør meg om. SELVFØLGELIG kan jeg ikke gi deg svaret på hva en stasjon vil koste i snitt ved skala. Prisfallet er jo allerede stort nå, og den stopper ikke idag. 

Dette er bare tåkeprat. Har du ikke et estimat for hva denne hydrogen-huben vil koste? Du må da i det minste klare å komme med noen eksempler på hva en hydrogestasjon kostet å sette opp og hvilke kapasitet de har(hadde). Gjerne ferskest mulig, og over tid for å vise utvikling.

Hva elektrolysører koster bryr meg midt på ryggen, det er uansett bare en enkeltkomponent, er det norske stasjoner som har brukt det?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (7 minutter siden):
oophus skrev (14 minutter siden):

vor mye vil batterier koste om 10 år? Jeg håper du vet dette svaret, fordi det er akkurat det samme du spør meg om. SELVFØLGELIG kan jeg ikke gi deg svaret på hva en stasjon vil koste i snitt ved skala. Prisfallet er jo allerede stort nå, og den stopper ikke idag. 

Dette er bare tåkeprat.

Det får andre vurdere, for jeg lar det være her jeg. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (9 minutter siden):

Hva annet skal jeg kalle det når du ikke klarer å skaffe tall på hva denne hydrogen-huben skal koste men fortsatt insisterer på å prate om hvor fantastisk dette skal bli? 

Hvor ofte skal du ha det samme svaret, før du slutter å stille det samme spørsmålet? 

Lenke til kommentar
oophus skrev (14 timer siden):

Hvor ofte skal du ha det samme svaret, før du slutter å stille det samme spørsmålet? 

Når skal du slutte å komme med udokumenterte påstander? Hvordan kan du påstå at hydrogenstasjoner skal bli billigere når du verken vet hva de koster i dag eller i morgen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Når skal du slutte å komme med udokumenterte påstander? Hvordan kan du påstå at hydrogenstasjoner skal bli billigere når du verken vet hva de koster i dag eller i morgen?

Forståelsen rundt storskalafordeler har du hørt om før? 

Hvor mye kostet batterier, solkraft og vindkraft for 10 år siden? 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 minutt siden):
oophus skrev (2 minutter siden):

Forståelsen rundt storskalafordeler har du hørt om før? 

Hvor mye kostet batterier, solkraft og vindkraft for 10 år siden? 

Blablabla. Skal du komme med noen tall snart? 

Hvor mye vil batterier, solkraft og vindkraft koste i 2030? 

Analyse for å spå fremtidens kostnader henger som en "laggende" indikator mot priser bak oss. Altså spør du om noe det er umulig for meg å svare på. Når skal dette gå inn? Eller skal du spørre igjen kanskje? Jeg har allerede gitt deg en indikator for elektrolyse for stasjoner som skal ha dette lokalt. Den har altså falt 76% iløpet av kun 3 år. Den vil falle enda mer uten at jeg kan stikke fingeren i lufta for å kjenne på hvor mye. Det samme gjelder alt annet som inkluderes, men man anslår altså gjennom denne "laggende indikatoren" ved å se prisutvikling innunder storskalafordeler fra andre segmenter, og man ser at hydrogen følger de samme tendensene. 

Om batterier falt 90% på 10 år, så regn med det samme her. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (22 minutter siden):

Hvor mye vil batterier, solkraft og vindkraft koste i 2030? 

Analyse for å spå fremtidens kostnader henger som en "laggende" indikator mot priser bak oss. Altså spør du om noe det er umulig for meg å svare på. Når skal dette gå inn? Eller skal du spørre igjen kanskje? Jeg har allerede gitt deg en indikator for elektrolyse for stasjoner som skal ha dette lokalt. Den har altså falt 76% iløpet av kun 3 år. Den vil falle enda mer uten at jeg kan stikke fingeren i lufta for å kjenne på hvor mye. Det samme gjelder alt annet som inkluderes, men man anslår altså gjennom denne "laggende indikatoren" ved å se prisutvikling innunder storskalafordeler fra andre segmenter, og man ser at hydrogen følger de samme tendensene. 

Om batterier falt 90% på 10 år, så regn med det samme her. 

Problemet for hydrogenbilen er at den i dag ligger håpløst bak elbilen. Du har fått dokumentert i denne tråden at pris per bil for hydrogenfyllestasjoner er minst 2 størrelsesordener dyrere enn hurtigladestasjoner. Da holder det ikke å si at det blir billigere med skala. Skal du har noe å fare med må du faktisk klare å tallfeste hvor langt bak hydrogenbilen befinner seg og når den skal klare å ta igjen elbilen. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

@Kahunaimage.thumb.png.d35cea11ff721d0430e5f925c2d77761.png

Det er ikke akkurat billig å støtte kun elbiler heller. Det billigste vil faktisk være å støtte begge deler.

Men dokumentasjon for analyser har du da sett? Og det er jo det du spør om igjen? Jeg har altså ikke noen særlig bedre kvalifiserte svar på dette enn det du allerede har sett før. 

https://www2.deloitte.com/cn/en/pages/about-deloitte/articles/pr-fcevs-to-be-cheaper-to-run-than-bevs-and-ice-vehicles-within-10-years.html
Inni her finner du jo litt svar på både FCEV og stasjoner, men du vil vel bare forkaste dette og spørre igjen? 

Lenke til kommentar
oophus skrev (3 timer siden):

Inni her finner du jo litt svar på både FCEV og stasjoner, men du vil vel bare forkaste dette og spørre igjen? 

Jeg er ikke fryktelig interessert i å tygge gjennom den rapporten der nei. Står det noe der som er relevant for norske forhold i dag? 

Om jeg holder meg på landingssiden står det at FCEV blir billigere enn BEV i 2028. Den krever altså minst 8 år til med subsidier for å komme over kneika?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Jeg er ikke fryktelig interessert i å tygge gjennom den rapporten der nei. Står det noe der som er relevant for norske forhold i dag? 

NEL står mest sannsynligvis isåfall i forkant av prisene som blir forespeilet, siden de også en av de først ute med kapasitet. Nå som du har gjentatt et spørsmål 10 ganger, så syns jeg forumet fortjener at du tar en pause for å lese igjennom den. Så får du jo svar på det som er mulig å svare på stort sett. 

Kahuna skrev (1 time siden):

Om jeg holder meg på landingssiden står det at FCEV blir billigere enn BEV i 2028. Den krever altså minst 8 år til med subsidier for å komme over kneika?

Det vil fremdeles være brøkdeler av subsidiene og avgiftslettelsene BEV har hatt, som fremdeles vil ha et behov for subsidier fremover. Men  ja, FCEV fordres altså å bli billigere enn BEV og ICEV etterhvert. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
Lodium skrev (På 19.10.2020 den 12.34):

Enten leser du ikke postene eller så prøver du bevist å trolle

Du lader elbilen din med en kabel til flere milllioner Subsidert av det offentlige.

Du må veie ordene dine på gullskål når du snakker om Tesla. Det heter avgiftslettelser, ikke subsidier. Hver Model S på veien er omtrent en million NOK totalt med lettelser. Andre land velger å gi det som subsidier. Det er selvfølgelig revnende likegyldig for alle praktiske formål om pengene er avgitt på statsbudsjettet som subsidie eller lettelse, men her inne er semantikken svært viktig for enkelte.

Lenke til kommentar
Del skrev (1 time siden):

Det er selvfølgelig revnende likegyldig for alle praktiske formål om pengene er avgitt på statsbudsjettet som subsidie eller lettelse, men her inne er semantikken svært viktig for enkelte.

Nei det er ikke likegyldig. Vi ser mange bruktimporterte elbiler i norge som har fått direkte subsidier fra sitt land myndigheter før de reeksporteres til Norge. Siden reglene er som de er har de krav på å få tilbake avgiftene de har betalt i sitt hjemland når bilen eksporteres. Det er åpenbart vanskelig å kreve tilbake de direkte subsidiene før bilen eksporteres til norge. Den norske modellen med avgiftsfritak kan ikke utnyttes på den måten.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (1 time siden):

NEL står mest sannsynligvis isåfall i forkant av prisene som blir forespeilet, siden de også en av de først ute med kapasitet. Nå som du har gjentatt et spørsmål 10 ganger, så syns jeg forumet fortjener at du tar en pause for å lese igjennom den. Så får du jo svar på det som er mulig å svare på stort sett. 

Nei jeg gjør jo ikke det. Jeg lurer på hva en hydrogenstasjon koster i fortid, nåtid og fremtid og det står ikke i den rapporten.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Del skrev (1 time siden):

Hver Model S på veien er omtrent en million NOK totalt med lettelser.

Problemet med å si 'hver' er at da holder det å finne *en* model S som *ikke* har fått en mill i avgiftslettelser for å si at du tar feil.

Da kronen var på sitt høyeste i 2014 startet Model S rundt 450k-ish.. dessuten startet heller ikke S75 så veldig høyt før TM3 ble lansert.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

1 million er kraftig overdrevet. Om man kjøper en Model S til 736k, så unngår man ca 184k i mva og engangsavgift. Utover det er det ikke veldig mye man unngår. Kanskje 8k i årsavgift over de første ti årene, om fordelen varer så lenge. Og kanskje noe sånt som 30k i bompenger over ti år, antatt at man betaler 50% i bomstasjonene mesteparten av tiden.

Det er altså omkring 222k, som jo er langt unna 1 million.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Del said:

Espen, du får ikke engang vinterdekk med billigste Model S for din pris. Hvilken premium fossilbil med innkjøpspris rundt 900.000,- fant du engangsavgiften til? Har du sett tallene Tesla selv oppgir ved bruk?

Jeg antok det bare var mva, men når jeg sjekker kalkulatoren ser jeg at vekten faktisk slår ut på dagens utgave av Model S: https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/importere/regn-ut/

Det blir derfor også rundt 130k i vektavgift om Model S får engangsavgift som en ladbar hybrid. Så tallet økes til rundt 352k. Sleng på 6,6k om du absolutt vil ha med vinterdekk også.

Uansett er man ikke særlig over en tredjedel av en million.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...