Gå til innhold

Hvordan får vi fart på hydrogen­satsingen i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
HF- skrev (15 minutter siden):

Ser ut til at plan A er å spamme TU med voldsomme mengder artikler om temaet

Alternativet er å gå i hi og isolere seg fra omverdenen. Det er ikke til å komme fra at det kommer stadig flere og flere hydrogennyheter, hvilket mange har store problemer med (av en eller annen grunn som redsel for spøkelser og massive fordommer)!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Norge produserer hverken lastebiler eller fly. Ingen vits å bygge hydrogenflyplasser og hydrogenvogntogstasjoner lenge før disse er på markedet. Vi kan ikke bygge ut infrastruktur for å være "føre var" i tilfelle det kommer noen slike kjøretøy på markedet og i tilfelle de skulle slå an og i tilfelle det skulle bli et framtidig mangfold av hydrogenkjøretøy.

Ambisjonene er 100% nullutslipp personbiler og lette varebiler fra 2025. Vi er i rute dit, bare ikke regjeringa snubler på oppløpet. Det er egentlig ikke noe å utsette på ambisjonene. De er skyhøye fra før.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (30 minutter siden):

Norge produserer hverken lastebiler eller fly.

Vi leverer  utstyr til lastebiler og fly, og vi har også flere flyselskap, som kan investere inn i RE for å produsere eget "fuel" slik ASKO gjør for seg selv til sine hydrogenlastebiler og firmabiler. Det er fult mulig å investere i RE med norske underleverandører i tillegg for den biten. 

Simen1 skrev (30 minutter siden):

Ambisjonene er 100% nullutslipp personbiler og lette varebiler fra 2025. Vi er i rute dit, bare ikke regjeringa snubler på oppløpet. Det er egentlig ikke noe å utsette på ambisjonene. De er skyhøye fra før.

Første gang jeg ser at ambisjonene ikke kunne vært bedre av noen som prøver å diskutere for klimaendringer. Vi kan løse mer enn lette varebiler med dagens teknologi, og vi må starte for å nå mål inn mot 2030-2040 og 2050 i tillegg. 

bshagen skrev (10 minutter siden):

Hvorfor bygge ut noe som ingen vil ha? Og hvorfor skal regjeringen (og oss skattebetalere) kaste penger i do på dette?

Hele industrien vil ha tilgang til billigere hydrogen enn grå hydrogen med CO2 påslag som vil øke over tid. Dette er altså endemålet, men dit når man tregt om man ikke tar de enkleste og lavest hengende fruktene først. Diesel er enklere å konkurrere mot enn kull og naturgass i starten, og det å erstatte diesel  vil hjelpe til med å erstatte kull og naturgass senere, til og med bunkerfuel og jetfuel. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (1 time siden):

Alternativet er å gå i hi og isolere seg fra omverdenen. Det er ikke til å komme fra at det kommer stadig flere og flere hydrogennyheter, hvilket mange har store problemer med (av en eller annen grunn som redsel for spøkelser og massive fordommer)!

Alternativet er å sitte stille i båten og sjå om det er noken segment der hydrogen som energibærer gir meining. I et system med rikelig fornybar elektrisitet tror eg hurtigbåter ville vere det mest aktuelle, men det er ingen plass det er aktuelt. Så lenge utsleppet er lavere med fossil diesel er satsing på hydrogen berre å brenne penger. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fin tittel på denne tråden, "Hvordan får vi fart på hydrogen­satsingen i Norge?"

Da er det fryktelig fristende å svare SUBSIDIER!! :D

 

Det har gått med noen hundre mill for å bygge et antall hydrogenstasjoner som med 2* unntak er nedlagt, vi skal nå begynne på nytt?!? 

 

*Av de to unntakene har en eksplodert og en er faktisk åpen..

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (51 minutter siden):

Da gjør vi samme feil som med solceller, ettersom vi var verdensledende der også en periode. 

Vi har aldri vært ledende på produksjon av vogntog eller fly, uansett drivstoff. Vi har levert deler til satelitter, romferger, jagerfly og mye annet, uten at vi kan kalle det noe annet enn et halmstrå inn i disse bransjene. Vi må gjerne eksportere hydrogenrelaterte varer, men det er kontraproduktivt for handelsbalansen å gjøre kostbare hjemkjøp av hele vogntog og fly i den hensikt å hjelpe vår egen industri.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Vi har aldri vært ledende på produksjon av vogntog eller fly, uansett drivstoff. Vi har levert deler til satelitter, romferger, jagerfly og mye annet, uten at vi kan kalle det noe annet enn et halmstrå inn i disse bransjene. Vi må gjerne eksportere hydrogenrelaterte varer, men det er kontraproduktivt for handelsbalansen å gjøre kostbare hjemkjøp av hele vogntog og fly i den hensikt å hjelpe vår egen industri.

Vi har betydelig større linker inn i dette segmentet med produsenter og underleverandører her, enn for vanlige biler og elbiler. 
Vi har batteriprodusenter som fokuserer seg på typisk maritime områder, som fint kunne vært en god løsning for H2-tog. Vi har også utstyrsleverandører som leverer tanker, og elektrolyse. Altså bygger vi norske arbeidsplasser i betydelig større grad en andre midler vi har brukt for CO2 kutt. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (1 minutt siden):

Vi har betydelig større linker inn i dette segmentet med produsenter og underleverandører her, enn for vanlige biler og elbiler. 
Vi har batteriprodusenter som fokuserer seg på typisk maritime områder, som fint kunne vært en god løsning for H2-tog. Vi har også utstyrsleverandører som leverer tanker, og elektrolyse. Altså bygger vi norske arbeidsplasser i betydelig større grad en andre midler vi har brukt for CO2 kutt. 

Så, hvorfor kan vi ikke bare fokusere på å eksportere disse produktene?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Så, hvorfor kan vi ikke bare fokusere på å eksportere disse produktene?

Jeg har jo forklart det før? Etterspørselen er ikke stor nok om man kun kutter ut alt forutenom noen få segmenter. Alt gir jo drakraft for å kunne oppnå storskalafordeler for kostandskutt som igjen åpner flere og flere områder over tid. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 minutter siden):

Ooo, likte ikke det spørsmålet gjorde du? Hvorfor skal vi 'få inn kjøretøy' om ingen vil kjøpe dem?

Er bare slitsomt å si det samme til den samme personen flere ganger. Det er vekst globalt sett for hydrogenbiler. Her i norge så har dem altså ikke fyllemuligheter, og det burde som sagt være åpenbart hvorfor de ikke selges. De hadde vekst selv her før eksplosjonen på kjørbo. Ikke galt det med kun noen fåtalls stasjoner tilgjengelig da, og 2 biler tilgjengelig. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar

Jeg har sett på TU som et teknisk ballansert tidsskift , utgått fra ingeniørmesige tekniske fakta, basert på naturlovenes suverenitet, og teknisk integritet kombinert med god kritisk journalistikk, inntil nå...

Hydrogeninteressenes massive politiske kampamje og TUs redaksjonell

nikkedukke - halleluja artikler og manglende søken etter objektive analyser i henhold til professjonell kritisk journalistikk er uholdbart ..

Dette er en skuffelse og tjener TUs redaksjon til liten ære..

Her pøses det på med mer og mindre troverdige termodynsamisk alkymi uten å nevne ordet Sikkerhet og utfordringer ved bruk av Hydrogen i det sivile samfunn som et problem i det hele tatt

Et spesielt uansvarlig formål er fremdrift av passasjerfartøy.

Dette er etablering av uansvarlig risiko for liv og helse, kun for politisk symbolpolitiske formål om en null visjon uten sammenheng med det globale energibildet i tillegg til det massive sikkerhetsproblemet.

Hallelujastemningen når det gjelder biler hopper glatt over at hydrogen som drivstoff i biler angår hele transportnettverket som byer, tunelle, ferger, og garasjer i tillegg til kjøretøyer, sjåførrer og passasjerer, last og sikkerhet....

Infrastrukturen er ikke tilrettelagt for Hydrogen kjøretøyer og de bør heller aldri tillates brukt i sivile kjøretøy..

Tenk deg en middels fellesgarasje under med 200 parkeringsplasser under en 10 etasjers boligblokk.

En ekspllosjon her er av katastrofale dimensjoner.

I tillegg har Justisministeren tydeligvis bevisst lagt Politi Etterforkninen av Kjørboulykken med Hydrogen eksosjonen i 2019 i skuffen i håp om at den blir glemt.

Det blir den ikke og flere av oss begynner å bli utålmodige og fly fobanna over sendrektigheten.

Heldigvis er det valg neste år og noen av oss har denne sendrektigheten høyt på våre politiske agenda og valg av parti....

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...