Gå til innhold

Vurderer fiber vs mobilt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De eneste som er i gang med fiber nært meg er Homenet. Jeg har ikke hørt om dette firmaet før, og jeg vet ikke om jeg tør bli kunde hos dem etter å ha lest hva kunder klager på. Jeg liker ikke Telenor noe særlig heller, men jeg har aldri sett så grove klager på Telenor som dette.

https://www.bytt.no/erfaringer/bredband/homenet

https://no.trustpilot.com/review/homenet.no

Kritikken på den første linken er helt katastrofe, på den andre linken er det mer blandet.

 

Jeg kan jo prøve å bestille Telenor fiber og håpe at de vil vedlikeholde linjen mens jeg venter.

 

 

 

Et lite sidesprang her -- det er mange ulike teknologier.... 😆

https://dilbert.com/strip/2003-09-08

dfe9fd006d5901301d7d001dd8b71c47

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Helm skrev (2 timer siden):

De eneste som er i gang med fiber nært meg er Homenet. Jeg har ikke hørt om dette firmaet før, og jeg vet ikke om jeg tør bli kunde hos dem etter å ha lest hva kunder klager på.

Homenet eies av Globalconnect, og deres fiberleveranse er uten sidestykke det beste jeg noen gang har opplevd av internettaksess til meg som privatperson.

Etter overgang dit (fra Get) har jeg hatt litt over 4 gode år med tilnærmet 100% oppetid, 1000/1000 Mbps til en hyggelig månedspris levert over Ethernet hele veien.

Telenor har på sin side aldri vist et snev av interesse for å levere noe som helst annet enn gamle kobberpar hos oss.

Så hos meg kommer Telenors GPON-fibertilbud (om de nå våkner og vil konkurrere) helt sist på lista over potensielle leverandører til borettslaget når vi skal revurdere løsningen her neste år.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
inside_446486 skrev (På 18.10.2020 den 22.41):

Homenet eies av Globalconnect, og deres fiberleveranse er uten sidestykke det beste jeg noen gang har opplevd av internettaksess til meg som privatperson.Etter overgang dit (fra Get) har jeg hatt litt over 4 gode år med tilnærmet 100% oppetid, 1000/1000 Mbps til en hyggelig månedspris levert over Ethernet hele veien.

Men hva er så mye bedre med homenet en altibox? Prisen ellers er vel ikke homenet så mye bedre på hastighet vil jeg tro.

Fordelen med mobil bredbånd du kan bruke utlands simkort å få ting billigere, men fordelen med fiber er reponstid og hastighet, men det blir vel bedre med 5g.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (12 timer siden):

Men hva er så mye bedre med homenet en altibox? Prisen ellers er vel ikke homenet så mye bedre på hastighet vil jeg tro.

Den største fordelen med Homenet kontra Altibox-partner Viken fiber er ganske enkelt at Homenet leverer her jeg bor, mens Viken ikke har noen utbygging eller kundemasse her.  Det er vel samme grunn Helm oppgir over. 

Globalconnect i Norge (og derav Homenet) har blitt til via oppkjøp og fusjoner av flere Norske tilbydere (Catch, Bredbåndsfabrikken, Hafslund, Lynet, Pronea, Broadnet, Kvantel, IP-Only, Powertech) så det kan nok være lurt å høste erfaring fra folk i samme landsdel.

Ellers er jeg altså fornøyd med pris, stabilitet, tilgjengelighet, hastighet og enkelheten i leveransen - fiberkontakt med SC-plugg på veggen tilkoblet en Gigabit Ethernet-port på en sentral switch - og en enkel "kantswitch" som jeg har byttet med min egen. Ingen "hjemmesentral" med ruting, firewalling og annet som gjør mer enn jeg ønsker.

Endret av inside_446486
Glemte Powertech :O)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Så hos meg kommer Telenors GPON-fibertilbud (om de nå våkner og vil konkurrere) helt sist på lista over potensielle leverandører til borettslaget når vi skal revurdere løsningen her neste år.

Nå er det ikke overraskene Telia også kommer neders på listen siden de har overtatt Get, Men er det kjent om telia har blitt dårligere? Er selvfølgelig en del problemer med å slå sammen 2 selskap til en og gi teknisk informasjon rundt planlagte endringer. Slik sliter vel alle firmaer med særlig internetlevrandører?

Nå er det ikke vanskelig å bli fornøyd med 1 gigabit til under 600 kr måneden på felleskostnaden hvis man bor i borettslag. Godt mulig de selger det til 400 kr med tv på større borettslag i oslo.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (4 minutter siden):

Nå er det ikke overraskene Telia også kommer neders på listen siden de har overtatt Get, Men er det kjent om telia har blitt dårligere? Er selvfølgelig en del problemer med å slå sammen 2 selskap til en og gi teknisk informasjon rundt planlagte endringer. Slik sliter vel alle firmaer med særlig internetlevrandører?

Nå er det ikke vanskelig å bli fornøyd med 1 gigabit til under 600 kr måneden på felleskostnaden hvis man bor i borettslag. Godt mulig de selger det til 400 kr med tv på større borettslag i oslo.

Viken Fiber kan fint havne på "sisteplass" under Telenor her i strøket. De byr ikke på særlig utfordringer for Telia eller andre, og virker ikke som de satser særlig på å konkurrere i sentrale deler av Oslo. Telenor har i det minste vist noe interesse for å levere til borettslagsnett i deler av strøket.

Jeg har ikke merket noen stor endring i koakstilbudet fra Telia, hverken når Get ble solgt til TDC eller i de 2 årene (og litt til) siden de ble solgt til Telia. Stabilitet de siste 4 år vet jeg ikke så mye om da jeg kun bruker dem til TV og reserveløsning. Begge deler svært sjeldent siden Homenet-aksessen har vært dønn stabil, og TV-tilbud konsumeres utelukkende over IP.  Det hender jeg kjører trafikk over koaks en stund så jeg vet det virker hvis det blir feil på fiberen - dette har gått helt OK.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merker ikke forskjell på fiberlinjen og det nye 5G-nettet

Er bare så synd det er så få mobiler og rutere som ikke støtter 5g full ut, samme med fiber funger ikke med infiband eller annet en ethernet.

Så er det også synd telenor eller telia ønsker ikke å utdype dette eller gi forklaring på hvorfor det skal være forskjellsbehandling enkelte skal få fri betalt 5g av arbeidgiver andre må betale 1500 kr i måneden for noe som ikke funger ganske rart syns jeg. For hvis 5g er så bra kunne de ha 30 minuttes test eller lengere en 5 minutter.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
On 10/17/2020 at 9:29 PM, inside_446486 said:

Hvor og fra hvem har du hatt en kvote?

Telenor hadde et lavpris ADSL produkt med kvote for en evighet siden Se f.eks. omtale her:. https://www.digi.no/artikler/telenor-straffer-ikke-storsurferne/212603

Det var hele tiden mulig å kjøpe fri bruk.  Dette var en måte å prisdifferensiere produktene i en tid der teknikken ikke var god nok til å differensiere på hastighet.  Husk at dette var før ADSL2+.  Du fikk typisk 8Mbps elns ut av en ADSL-linje.  Er  ikke så mange brukbare hastighetskategorier å velge i da.

Disclaimer:  Jeg satt med ansvaret for policy-serverne og dillemikken rundt både kvotetellingen og strupingen, og jobber fremdeles i Telenor.

 

 

Lenke til kommentar
Helm skrev (4 timer siden):

En fiberkabel fra det ene selskapet er vel like god som en kabel fra et annet selskap, alle har forskjellige hastigheter å tilby. Der er vel på kundeservice at man kan merke forskjell fra selskap til selskap.

Ja men hvis man spør om infiband eller 10 gigabit blir det veldig uklart svar fra de fleste.

Bayonette utvider til 10 gigabit Kjent for uhørt rimelig fiber til bedrift.

Synd for konkuransen de gikk konkurs, ellers ble det nesten forvell til raskere hastighet er ikke så mye dyrere å tilby 10 gigabit til alle en 1 gigabit men det nedprioriterer både hos homenet, altibox og telenor.

 

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (3 timer siden):

Ja men hvis man spør om infiband eller 10 gigabit blir det veldig uklart svar fra de fleste.

Bayonette utvider til 10 gigabit Kjent for uhørt rimelig fiber til bedrift.

Synd for konkuransen de gikk konkurs, ellers ble det nesten forvell til raskere hastighet er ikke så mye dyrere å tilby 10 gigabit til alle en 1 gigabit men det nedprioriterer både hos homenet, altibox og telenor.

 

Jeg synes nok spørsmålet om Infiniband også er uklart. Hvordan mener du Infiniband er relevant i leveranse av bredbånd til privatmarkedet og hva skal kundeservice mene om det? 

10 Gigabit er det ingen som leverer til privatmarkedet i dag, så det har jo ingen hensikt i å snakke med kundeservice om det heller. Jeg tror vi kan se langt etter 10 Gbps en stund til. Bayonette var for tidlig ute, ikke levedyktige og leverte så vidt meg bekjent aldri 10 Gig veldig langt utenfor blokka der noden sto og kunden var lokalisert. Ikke klarte de få stor nok kundemasse heller - dessverre.

Det handler ikke om at det ikke er mulig å realisere teknisk, men om det Norske prisbildet på bredbånd, betalingsviljen til folk og det faktum at bredbånd til privatmarkedet ikke er så god butikk i et høykostland. Alle skal ha en stor bit av kaka - ref. konkursen i Bayonette. Ting blir heller ikke billigere av at operatørene skal bygge parallelle fibernett overalt, men det er en annen diskusjon.

Installasjonen her i området er et eksempel: Homenet har investert i installasjon av fibernett inn til gården samt til alle husstander, en sentral switch, endeutstyr til alle og fiberstrekk til nærmeste PE-node. De kunne økt kapasiteten inn i huset her fra 10 til 20 Gbps så de i teorien kunne tilbudt et 10 Gig-abo til de som vil. Forutsatt at de kan bruke LACP hadde det som minimum kostet dem en ekstra modul,  eller installere en CWDM-mux i begge ender / bytte til fargede moduler (for å slippe å leie et ekstra fiberpar) samt beslag på en ekstra PE-port. Relativt raskt gjort og neppe noe som koster Homenet så mange kalorier.

Men etter 5 år er fibernettet vårt, det betyr at investeringen for Homenets del er avskrevet og de først neste år begynner å tjene penger.  Da er det om å gjøre for dem å bare la ting stå slik det er lengst mulig for å få mest mulig tilbake - og samtidig forsøke holde på oss som kunde. Så lenge vi har 1000/1000 som faktisk leverer og de fleste ikke en gang vet forskjell på 10 Mbit og 10 Gbit ser jeg heller ikke noe stort behov. Det er vanskelig nok for en "Normal" bruker å være i nærheten av å fylle opp en gigabit-pipe inn med mindre man bevisst går inn for å skvise en hver bit ut av sambandet. 

Helm skrev (7 timer siden):

En fiberkabel fra det ene selskapet er vel like god som en kabel fra et annet selskap, alle har forskjellige hastigheter å tilby. Der er vel på kundeservice at man kan merke forskjell fra selskap til selskap.

Jeg kan ikke si at jeg har merket noe dårligere oppfølging eller respons fra Homenet sammenlignet med andre jeg har brukt gjennom årene på privatfronten.

Jeg har kontaktet Homenet 2-3 ganger på 4 år, helt i starten for avklaringer rundt testing av IPTV, samt noe produktinfo. Jeg har fått svar på det jeg har lurt på. Jeg har aldri måttet kontakte dem for ustabilitet eller nedesituasjoner, og den ene gangen de har vært nede har de heller kontaktet meg på SMS.

Get var jeg stadig i kontakt med grunnet en ujevn leveranse som jeg måtte krangle med dem i månedsvis så de til slutt gadd å lette på skinka og ta en titt, og når de først gjorde det så fant de et alvorlig problem som tok månedsvis å rette. Jeg har også blitt fortalt mye svada og halvsannheter derfra av folk som hevder å vite mer enn de faktisk gjør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du får si hva du vil jeg syns 11 000 kr i året er ganske dyrt for tvpakke pluss 500 mbit bredbånd.

Synd jeg ikke får tilbud om verken altibox eller homenet, så men hadde håpet levrandørene ville besvare hvorfor bredbånd er så dyrt og lite tilpassingsdyktig.

Kostnadene for levrandørene er vel heller for utbygging og vedlikehold ikke antall mbit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

10 Gbit? Hva er dette, jeg mangler referanse. Mitt ADSL har 20 som hastighet, dette må vel være Mbit tror jeg? Hvor mange Mbit er det i 10 Gbit?

 

16 hours ago, inside_446486 said:

Get var jeg stadig i kontakt med grunnet en ujevn leveranse som jeg måtte krangle med dem i månedsvis så de til slutt gadd å lette på skinka og ta en titt, og når de først gjorde det så fant de et alvorlig problem som tok månedsvis å rette.

Var dette fiber? Jeg får inntrykk av at det "aldri" er feil på fiber.

 

 

Lenke til kommentar
Helm skrev (2 timer siden):

10 Gbit? Hva er dette, jeg mangler referanse. Mitt ADSL har 20 som hastighet, dette må vel være Mbit tror jeg? Hvor mange Mbit er det i 10 Gbit?

Var dette fiber? Jeg får inntrykk av at det "aldri" er feil på fiber.

Sorry. Kommentaren om 10 Gbit (10000 sammenlignet med 20 du har i dag) var ment til LMH1 som nok bør starte egen tråd om dette temaet videre, siden det er utenom temaet du vil ha svar på.

Min kommentar om Get gikk på kundeservice som du nevnte som differensiator lengre opp. Leveransen derfra var det de selv kaller «Hybridfiber» (HFC), som i praksis er gjenbruk av gamle TV-kabler (koaks) til bredbånd med bruk av fiber lengre opp i leveransekjeden. Kundeservice hos Get håndterte periodiske feil hos oss svært dårlig over lang tid.

Fiber er på ingen måte feilfritt, men er ikke følsomt for elektromagnetisk støy, krypspenninger og annet man opplever med kobberkabler. Man har også i mange tilfeller en fordel av av at en fiberinstallasjon også ofte innebærer installasjon av et helt nytt kabelnett med lang levetid. Glass og plast ruster og oksiderer heller ikke. :) 

De fleste som velger en leveranse over fiber vil nok oppleve det som mer stabilt og jevnt enn andre alternativer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
inside_446486 skrev (12 timer siden):

De fleste som velger en leveranse over fiber vil nok oppleve det som mer stabilt og jevnt enn andre alternativer.

Tja det kan jo diskutere, er problem som jeg vet mange mobilsendere ikke har backup\agregat så hvis det blir strømbrudd vil det slå ut, samme vil nok fiber da det ikke er strøm i fiberen, så de er nok avhenging av forsterkning og strøm. Er vel vel særlig telenor hvis en fiber ryker kan det slå ut over en by eller størrre del av befolkning, muligens altibox og homenet er bedre rustet men alikevell er jo fiber ganske vanskelig å terminere, coax og ethernet er vel lettere for de som har har videregående.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (15 minutter siden):

Tja det kan jo diskutere, er problem som jeg vet mange mobilsendere ikke har backup\agregat så hvis det blir strømbrudd vil det slå ut, samme vil nok fiber da det ikke er strøm i fiberen, så de er nok avhenging av forsterkning og strøm. Er vel vel særlig telenor hvis en fiber ryker kan det slå ut over en by eller størrre del av befolkning, muligens altibox og homenet er bedre rustet men alikevell er jo fiber ganske vanskelig å terminere, coax og ethernet er vel lettere for de som har har videregående.

Det går lys i fiberen, ikke strøm.
Nettet til telenor er såpass redundant, at jeg tviler på at det er mange byen i Norge som vil falle ut grunnet ett enkelt fiberbrudd.
Altibox eller homenet er neppe bedre rustet.
Tror ikke "coax er lettere å terminere enn fiber for de som har videregående" stemmer spesielt godt.

Prøv igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...