Gå til innhold

Renaults elektriske fremtid: Elektriske Megane har 450 km rekkevidde og 220 hestekrefter


Anbefalte innlegg

Kun på Diskusjon.no man finner folk som mener at Tesla, IIHS og NCAP rett og slett har glemt å tenke på hvorvidt gjenstander i frunk kan utgjøre en fare.

Dette er tilsynelatende første gang noen har tenkt på at å legge en paraply i frunken vil potensielt kunne være farlig. Og at den 99% av tiden inneholder luft eller gjenstander av tøy/plast/lignende er ikke spesielt relevant, det er i alle fall farligere enn å permanent kjøre rundt med 300 kg med ståldeler.

Tesla har definitivt ALDRI gjort en simulering eller kræsjtest med gjenstander i frunk. Noen bør tipse de!!!

🤣🤣  

 

Hint: Med mindre du har hundrevis av KG med rent stål i frunken utgjør det ingen fare. Hvis du er bekymret for at en felg klarer å komme seg gjennom brannveggen og drepe deg, kan jeg berolige dere med at i en slik kollisjon ville du allerede ville vært død av andre gjenstander lenge før felgen nådde gjennom.

 

Edit: Er vel strengt tatt også bare på diskusjon.no enhver diskusjon om en ny elbil blir en diskusjon om Tesla 😛 

Endret av John-B
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
John-B skrev (2 minutter siden):

Kun på Diskusjon.no man finner folk som mener at Tesla, IIHS og NCAP rett og slett har glemt å tenke på hvorvidt gjenstander i frunk kan utgjøre en fare.

På ingen måte, om du faktisk leser diskusjonen. Det er åpenbart at en elbil inkludert frunk vil gjøre seg bra i tester designet for biler med motorblokker som opptar den plassen. Oppgaven blir selvfølgelig betydelig enklere. Dog når man skal starte å sammenligne elbiler med frunk og uten frunk, så er det også åpenbart at det vil være enklere å designe en crash-zone i front hvor alt er boltet og skrudd fast. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
15 minutes ago, John-B said:

Kun på Diskusjon.no man finner folk som mener at Tesla, IIHS og NCAP rett og slett har glemt å tenke på hvorvidt gjenstander i frunk kan utgjøre en fare.

Dette er tilsynelatende første gang noen har tenkt på at å legge en paraply i frunken vil potensielt kunne være farlig. Og at den 99% av tiden inneholder luft eller gjenstander av tøy/plast/lignende er ikke spesielt relevant, det er i alle fall farligere enn å permanent kjøre rundt med 300 kg med ståldeler.

Tesla har definitivt ALDRI gjort en simulering eller kræsjtest med gjenstander i frunk. Noen bør tipse de!!!

🤣🤣  

 

Hint: Med mindre du har hundrevis av KG med rent stål i frunken utgjør det ingen fare. Hvis du er bekymret for at en felg klarer å komme seg gjennom brannveggen og drepe deg, kan jeg berolige dere med at i en slik kollisjon ville du allerede ville vært død av andre gjenstander lenge før felgen nådde gjennom.

 

Edit: Er vel strengt tatt også bare på diskusjon.no enhver diskusjon om en ny elbil blir en diskusjon om Tesla 😛 

Fjern fire-fem brukere permanent og vi vil få langt mer ryddige tråder om elbiler. Uten at det skal ende i meningsløse "debatter" om hvor elendig Tesla er, hvor fantastisk VW er, eller at hydrogentank i bagasjerommet er langt sikrere enn ett batteri under gulvet..
 

Renault Zoe var vel tidlig ute som ett billig alternativ med brukbar rekkevidde.
At Renault nå kanskje kommer med en litt større/praktisk modell med både effekt og rekkevidde er vel noe vi kan fortsette å diskutere?

👍

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
unik42 skrev (1 time siden):

Fullt klar over software problemer, og følger ID.3 med argusøyne. De sier (lover?) at det skal være ordnet før bilen blir sendt ut.

Utover det passer bilen oss perfekt.

Ja bilen kunne godt vært et alternativ for oss også. På linje med Skoda sin el-SUV. Men (mye) p.g.a. Tesla sitt ladenettverk så bestilte vi en Model Y LR. Men den kommer vel ikke før høsten neste år.

Lenke til kommentar

MY er 100.000 mer enn ID.4. Og ja, vet at utstyrsmessig kan de ikke sammenlignes, men ID.4 har det vi trenger (god plass, hengerfeste og takstativ), og da er det uaktuelt å bruke så mye mer på bil.

Ladenettverket er digg, men med tanke på hvor lite vi hurtiglader hadde det nok ikke blitt brukt noe særlig. For å si det sånn, Leafen vår funket fint for oss i sommer.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
unik42 skrev (2 minutter siden):

MY er 100.000 mer enn ID.4. Og ja, vet at utstyrsmessig kan de ikke sammenlignes, men ID.4 har det vi trenger (god plass, hengerfeste og takstativ), og da er det uaktuelt å bruke så mye mer på bil.

Ladenettverket er digg, men med tanke på hvor lite vi hurtiglader hadde det nok ikke blitt brukt noe særlig. For å si det sånn, Leafen vår funket fint for oss i sommer.

Vi bestilte før prisoppgangen. Og nå er prisene på vei nedover (og rekkevidden på vei oppover ;)), så pris-differansen minker.

Vi bruker familiebilen vår til endel lengre turer i løpet av året. Nå har vi en Outlander PHEV, som skal erstattes av TMY. Vi har en Leaf til (masse) lokal småkjøring. Den er gulle god til det formålet.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Hanhijnn said:

Vi bestilte før prisoppgangen. Og nå er prisene på vei nedover (og rekkevidden på vei oppover ;)), så pris-differansen minker.

Vi bruker familiebilen vår til endel lengre turer i løpet av året. Nå har vi en Outlander PHEV, som skal erstattes av TMY. Vi har en Leaf til (masse) lokal småkjøring. Den er gulle god til det formålet.

Får jo storkunderabatt på ID4, så den er litt rimeligere for meg. Før korona lå vel MY på omtrent tett oppunder 500k, uaktuelt enn så lenge for vår del. Apropos hurtiglading vil jeg heller kunne lade på det stedet vi overnatter, fremfor å måtte kjøre til en stasjon. Et godt andrevalg er selvsagt Tesla sine stasjoner med kjappere og enklere lading. Men tross alt klarte vi oss med 50kW lading på Leaf på biltur i sommer, så da skal det gå fint med 120kW lading med ID4 (som for øvrig har 12mil lenger rekkevidde enn Leafen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
unik42 skrev (56 minutter siden):

Ladenettverket er digg, men med tanke på hvor lite vi hurtiglader hadde det nok ikke blitt brukt noe særlig. For å si det sånn, Leafen vår funket fint for oss i sommer.

Jeg hurtigladet heller ikke mye da jeg hadde en liten kortrekkeviddebil. Dårlig plass, kort rekkevidde, trege ladere, få uttak, høy risiko for kø. Selvfølgelig brukte jeg ikke den bilen til langkjøring og da blir hurtigladebehovet tilsvarende lavt.

Da jeg fikk en elbil med bedre plass, lengre rekkevidde, hurtigere lading og tilgang til et godt utbygd hurtigladernettverk forandret det seg. Nå brukes den til langkjøring støtt. Siden mars-19 har jeg fått ca 15% av energien til bilen fra hurtigladere.

Du kjenner selvfølgelig selv best ditt eget behov. Jeg visste jo på forhånd hvor mye jeg kjørte med dieselkokeren og derfor ble jeg ikke overrasket når nesten all langkjøringen nå gjøres med elbil (har fortsatt dieselbilen, har fylt en tank så langt i år).

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har kjørt mer med Leafen enn med Passaten jeg hadde før. Men det er ikke et mål for meg å treffe på en hurtiglader. Når vi får oppgradert det elektriske på hytta så forsvinner siste behovet for hurtiglader og.

Til nøds trenger vi hurtiglader om sommeren, og en og annen langtur. Men det er så lite at det ikke er en faktor i hverdagen vår.

Lenke til kommentar
unik42 skrev (2 minutter siden):

Har kjørt mer med Leafen enn med Passaten jeg hadde før. Men det er ikke et mål for meg å treffe på en hurtiglader. Når vi får oppgradert det elektriske på hytta så forsvinner siste behovet for hurtiglader og.

Til nøds trenger vi hurtiglader om sommeren, og en og annen langtur. Men det er så lite at det ikke er en faktor i hverdagen vår.

Hvis du har testet ID.3 så får du jo et godt innblikk i ID.4. Enda bedre interiør, og mer plass dog med samme gode kjørefølelse vil jeg regne med på samme platform i tillegg til taklast og henger. 

Har kjørt ID.3 en god del nå og pendlet til jobb, og er overrasket over hvor god den lille C-klasse-saken er i 120kmt på motorveiene. Går lekende lett, og er tydelig designet for å være en liten autobahn pendler. 

Angående bugs, så la bilen få nok tid til oppstart før du kjører om den har hatt tid nok til å skru seg helt av, så møter man dem sjeldent. Dog, dette regner jeg med burde være på plass før du eventuelt får din ID.4. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...