Gå til innhold

Renaults elektriske fremtid: Elektriske Megane har 450 km rekkevidde og 220 hestekrefter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dacia Sprint Electric virker som en verdig "arvtaker" til iMiev-trillingene. Langt bedre rekkevidde, myye finere både utenpå og inni. Omtrent samme utstyrsnivå (da tar jeg det for gitt at man kjøper en med DC-lading). iMiev-trillingene har "gått ut på dato" og har flere gjenganger-svakheter som gjør at jeg ville frarådet folk fra å kjøpe en brukt (bremsesystemet og ombordladeren).

Megane eVision ser futuristisk og lekker ut, men ut fra "røntgenbildet" her så ser dessverre frunken fraværende ut. Ellers fine spesifikasjoner.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så Renault kommer endelig med en personbiloppfølger til Zoe.. 👍

'Røntgenbildet' av Megane evision vise en motor som er temmelig lik motoren til Zoe, en høy integrert klump med motor, reduksjonsgir og kraftelektronikk i en enhet. Zoe har ikke frunk og det ser ikke ut som denne får plass til det heller.

Bagasjeromsplassen ser ikke all verden ut da, den blir en del kortere enn den fossile stasjonsvognutgaven.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (42 minutter siden):

Så Renault kommer endelig med en personbiloppfølger til Zoe.. 👍

'Røntgenbildet' av Megane evision vise en motor som er temmelig lik motoren til Zoe, en høy integrert klump med motor, reduksjonsgir og kraftelektronikk i en enhet. Zoe har ikke frunk og det ser ikke ut som denne får plass til det heller.

Bagasjeromsplassen ser ikke all verden ut da, den blir en del kortere enn den fossile stasjonsvognutgaven.

Hvem har lyst på frunk? 
 

Hadde det vert plass til et reservehjul eller noe annet nyttig. Bilen blir jo bare 40cm lenger med en diger upraktisk luke ingen gidder å åpne. Man burde heller hatt en liten luke med en trommel med ladekabel. Det hadde vert praktisk

  • Liker 2
Lenke til kommentar
StigVidar skrev (18 minutter siden):

Ja, støvsugere har det. Hvorfor ikke biler 🙂

Veldig enkelt. Hvis en bil har 7 meter kabel, og parkerer bilen så de kun trenger å dra ut 1 meter med kabel til ladekontakten, så vil det bli for mye varmegang i kabelen som er igjen i bilen. 

Hvis man ser på en vanlig skjøtekabel trommel så har de  ofte en merkelapp hvor det står oppgitt 2 watt verdier. 3600W når all kabel er trukket ut, og 1000W når den ikke er det. De har også en oftes rød knapp man må trykkke inn hvis den er overbelastet, og det termiske vernet utløst.

Har sett mange sneller som har smeltet før dette ble standard.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (7 timer siden):

Hvem har lyst på frunk? 

Jeg synes det er rart at noen *ikke* kan ønske seg det..

Spesielt på turer hvor man fyller opp bagasjeplassen helt så vil flere rom øke tilgjengeligheten og gjøre det enklere å plassere ting 'nær toppen'. På elbiler er det nærliggende å ha ladekabler der men frunken brukes også til sko, jakker etc.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, Trestein said:

Hvem har lyst på frunk? 

Må stemme i med Kahuna her! Jeg bruker frunken på min Model S vesentlig oftere enn bagasjerommet bak! For det første er frunken mer "passelig" størrelse på vanlige handleturer når du bare skal ha noen få poser. Så slipper du at posene velter og at ting flyter rundt, eller eventuelt at du må henge de opp i kroker eller andre løsninger som produsentene av og til legger inn for å løse dette banale problemet. Hjemme hos meg selv har jeg en litt trang garasje som jeg rygger inn i. Hvis jeg bruker bagasjerommet bak, må jeg da stoppe før jeg rygger på plass og ta ut ting før jeg rygger på plass. Plasseres ting i baksetet, er det litt trangt å få ut ting, men det går. -Mens frunken naturlig nok er lett tilgjengelig så lenge garasjeporten er åpen 🙂 Når jeg skal ha med meg varer som skal holde seg kalde, bruker jeg også frunken, ettersom den er isolert fra kupéen, og tar i mot fartsvinden. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Frunk er genialt! Det er noe jeg kommer til å se etter i alle mine framtidige biler. Nå er jeg bortskjemt med tidenes største frunk da, så det kommer nok til å bli et savn på framtidige biler.

Jeg har til og med hatt et dekk i frunken en gang (21"), og barneski og staver ved en annen anledning. Normalt har jeg spade, verktøy, schuko-ladekabelelen, kabeltrommel og har likevel god plass til kalde matvarer der. På lengre turer er det fast plass for telt, feltseng, liggeunderlag, soveposer, pute, campingstoler og andre ting som ikke trengs før ankomst.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Trestein said:

Hvem har lyst på frunk? 
 

Hadde det vert plass til et reservehjul eller noe annet nyttig. Bilen blir jo bare 40cm lenger med en diger upraktisk luke ingen gidder å åpne. Man burde heller hatt en liten luke med en trommel med ladekabel. Det hadde vert praktisk

Nærmest en definisjon for trolling dette her!

Og jeg biter på: Hos meg er både mine føtter, pedalene og forhjulene på de samme 40cm som du mener man ikke trenger.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (5 timer siden):

Nærmest en definisjon for trolling dette her!

Og jeg biter på: Hos meg er både mine føtter, pedalene og forhjulene på de samme 40cm som du mener man ikke trenger.

Det var ikke ment som trolling.

Poenget er at om du lager en bil på 4,5m så kan du enten sette av 40cm foran til en frunk eller du kan flytte kupeen frem og få 40cm lenger bagasjeplass bak. Jeg liker det siste. 40cm lenger bagasjerom kan være viktig når kofferter og større gjenstander skal stables.

Lenke til kommentar

Et lite rom foran til feks ladekabel er jo lurt, iallefall hvis ladeluken er foran. En stort bagasjerom foran er imidlertid vanligvis et tegn på en dårlig designet bil. Å utstyre en bil uten stor forbrenningsmotor foran med et digert panser er totalt meningsløst, og det stikk motsatte av kreativ og nyskapnede

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AL123 skrev (22 minutter siden):

Et lite rom foran til feks ladekabel er jo lurt, iallefall hvis ladeluken er foran. En stort bagasjerom foran er imidlertid vanligvis et tegn på en dårlig designet bil. Å utstyre en bil uten stor forbrenningsmotor foran med et digert panser er totalt meningsløst, og det stikk motsatte av kreativ og nyskapnede

Det kan jo ha noe med estetikk å gjøre også. Lurer på hvordan model S hadde sett ut hvis alle frontruta, rattet, pedalene og setene hadde blitt flyttet en meter fremover, og man hadde fått enten en ekstra seterad eller et enormt bagasjerom bak. Eller hvis fronten og forhjulene på model S hadde blitt trukket tilbake så pedalene blir liggende like langt fremme som lyktene. Og hva det ville gjort med kollisjonstest-resultatene.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (16 minutter siden):

Det kan jo ha noe med estetikk å gjøre også. Lurer på hvordan model S hadde sett ut hvis alle frontruta, rattet, pedalene og setene hadde blitt flyttet en meter fremover, og man hadde fått enten en ekstra seterad eller et enormt bagasjerom bak. Eller hvis fronten og forhjulene på model S hadde blitt trukket tilbake så pedalene blir liggende like langt fremme som lyktene. Og hva det ville gjort med kollisjonstest-resultatene.

 

Model S var planlagt med bensinmotor fra starten. Mulig at model 3 også skal ha denne muligheten. Det er vel prøvet alle rede

https://www.google.no/amp/s/teslamag.de/news/hybrides-tesla-model-3-getriebe-kooperation-deutscher-zulieferer-28951/amp

vw har nok sløyfet denne opsjonen
 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 timer siden):

Frunk er genialt! Det er noe jeg kommer til å se etter i alle mine framtidige biler. Nå er jeg bortskjemt med tidenes største frunk da, så det kommer nok til å bli et savn på framtidige biler.

Ser frem til Mach-e'en når den kommer over nyåret. Ser ut til å ha en veldig gof frunk. Men ikke så bra som vår 7 år gamle S.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mener frunken er genial fra et sikkerhetsperspektiv også. Man trenger en lang kræsj-sone foran i bilen fordi de fleste alvorlige høyhastighetsulykkene gir bilen en trykk akkurat der. Vi trenger den trekkspilleffekten som gjør at kroppen overlever G-kreftene.

I en fossilbil er det en diger metallklump der som gir store utfordringer med å få til en trekkspilleffekt. En løsning er å skyve motoren ned under kupeen. En annen er å tverrstille den så den tar mindre plass. Frunken er ofte tom, nesten tom, eller har langt mer komprimerbart innhold enn en motorblokk. (Se gjerne på forrige side hva jeg fyller min frunk med). Det gir gode muligheter for å oppnå en god trekkspilleffekt.

Før i tida var det bare et faktum at motoren satt premissene for hvor bagasjerommet kunne være, men nå med elbiler kan bagasjerommet være hvor som helst. Da er det mildt sagt underlig om man skal prioritere å ha veldig et veldig langt bagasjerom og kræsjsone bak og veldig lite foran, der de fleste høyhastighetsulykker treffer. Den riktige balansen er nok å ha lang kræsjsone foran og noe kortere bagasjerom bak. Særlig ettersom forsetene statistisk er mye oftere i bruk enn baksetene.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...