Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Har jeg valgt alt for lette fag?


Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg vurderer enten å studere siviløkonomi / samfunnsøkonomi med spesialisering innenfor internasjonal økonomi eller informatikk. Alle disse tre studieretningene krever kun matematikk S1 + S2. Jeg går for tiden i vg2 og har nettopp påbegynt matematikk S1 og fagene rettslære, entreprenørskap og informasjonsteknologi 1.

Disse fagene føler jeg er ganske lette og er ganske sikker på at jeg oppnår karakter 6 i standpunkt uten å gjøre så mye. Tanken på at jeg får 6er uten å gjøre så mye "effort" skremmer meg litt og jeg føler jeg kommer til å slite på universitetet mtp. at jeg ikke jobba så mye på vgs.

Skulle jeg heller ha tatt realfag? Vurderte å ta kjemi 1, fysikk 1, IT og S1 istedet. Da jobber jeg enda hardere og får en "fortjent" 6er + studiepoeng (!)

Jeg fikk 6 i både naturfag og geografi i vg1 og har generelt sett aldri slitt med realfag. Jeg er likevel ikke interessert i realfag, men jeg har kun opparbeidet noen gode studieteknikker som virker. 

Bør jeg heller bytte til kjemi og fysikk-klassen? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trur du at det kan være aktuelt for deg å i framtida til tillegsutdanning innanfor tekniske fag som til dømes ingeniør?
Om du er heilt sikker på at du ikkje kjem til å trenge realfaga så er det ingen grunn til å gjere studiane vanskelegare enn nødvendig. Så lenge du har dei faga du må ha for å være kvalifsert så er det snittet som avgjer om du får den studieplassen du vil ha.
Eg ville i alle fall ikkje tatt tunge realfag berre for å tvinge deg sjølv til å måtte jobbe hardt under VGS. Då er det betre at du prøver å være strukturert nok til å lese anna faglitteratur parallelt med skulearbeidet om det blir for lite krevande.

Den einaste fordelen eg kan tenke meg for å velge fysikk og kjemi når du ikkje har interesse eller behov for faga er at den klassa muligens har eit betre studiemiljø ettersom dei fleste i dei klassene nok har konkrete planar om kva dei skal ta av høgare utdanning og derfor tek skulearbeidet på alvor.
Det kan tenkast at ein del av dei som tek rettslære, entrepenørskap og informasjonsteknologi ikkje er like opptatt av å jobbe hardt for å få gode karakterar og dermed bidreg til eit mindre konstruktivt studiemiljø i den klassa.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 16.10.2020 den 13.49):

Trur du at det kan være aktuelt for deg å i framtida til tillegsutdanning innanfor tekniske fag som til dømes ingeniør?
Om du er heilt sikker på at du ikkje kjem til å trenge realfaga så er det ingen grunn til å gjere studiane vanskelegare enn nødvendig. Så lenge du har dei faga du må ha for å være kvalifsert så er det snittet som avgjer om du får den studieplassen du vil ha.
Eg ville i alle fall ikkje tatt tunge realfag berre for å tvinge deg sjølv til å måtte jobbe hardt under VGS. Då er det betre at du prøver å være strukturert nok til å lese anna faglitteratur parallelt med skulearbeidet om det blir for lite krevande.

Den einaste fordelen eg kan tenke meg for å velge fysikk og kjemi når du ikkje har interesse eller behov for faga er at den klassa muligens har eit betre studiemiljø ettersom dei fleste i dei klassene nok har konkrete planar om kva dei skal ta av høgare utdanning og derfor tek skulearbeidet på alvor.
Det kan tenkast at ein del av dei som tek rettslære, entrepenørskap og informasjonsteknologi ikkje er like opptatt av å jobbe hardt for å få gode karakterar og dermed bidreg til eit mindre konstruktivt studiemiljø i den klassa.

Takk for svar:) Jeg valgte å ta fysikk:)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...