Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Valg av drivlinje(ny bruktbil)


LasH

Anbefalte innlegg

God kveld,

Er for tiden på biljakt, men blir så usikker på valg av drivlinje. Jeg har sett på alt fra bensin, hybrid og ren elbil. Budsjett er ca 250 000, har mye småkjøring, samt noen lenger turer i blant(ca 340 km tur/retur). 

Har sett en del på Audi A3 e tron, disse har vel en realistisk rekkevidde på 35-40 km. Denne avstanden dekker mye av kjøringen min, bla til foreldre og venner. Er ikke avhengig av bil til jobb. Jeg leser også at det er en del delte meninger om hybrid. 

Når det kommer til elbil, finner jeg ikke så mye som frister innenfor budsjettet, kanskje Nissan Leaf, men her ser jeg det er en del meninger om chademo, uten at jeg har lest meg så mye opp på det. 

Ren bensinbil ville vel i grunn vært det enkleste, værtfall kortsiktig. Men jeg er redd for å bli "straffet" for det noen år fremover ved økte bensin-og engangsavgift. Noen som har noen tanker rundt dette? Eller som har erfaringer med A3 hybrid? 

Merker det går mye tid og energi til leting etter bil, uten å bli noe klokere.. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 hours ago, LasH said:

Er for tiden på biljakt, men blir så usikker på valg av drivlinje. Jeg har sett på alt fra bensin, hybrid og ren elbil. Budsjett er ca 250 000, har mye småkjøring, samt noen lenger turer i blant(ca 340 km tur/retur).  

Ligger flere brukte prius plugin-hybrider ute på finn til 200-250 som kun er ~3 år gamle.  Da får du en driftssikker bil som er billig å kjøre og fungerer til alle slags turer. 

Lenke til kommentar

Helt enig med mobile999. En fornuftig priset Hyundai Inoniq vil gi deg det du trenger og et svært billig bilhold. 

Selv er jeg litt skeptisk til hybrider pga (ofte) korte serviceintervaller og hvordan vinteren påvirker (de fleste) hybridbatterier. Men min bror har en Passat GTE og er veldig fornøyd med den mtp mange helelektriske småturer.

Lenke til kommentar

Her er det ingen som sitter med fasiten. Det kan være like risikabelt med en elbil om du tenker på kostnader. Her skjer det mye på kort tid, nyere modeller får lengre rekkevidde noe som medfører prisreduksjon på andre med kortere rekkevidde. I tillegg er det en "priskrig", spesielt i den klassen der. Plutselig sitter man med en modell som har blitt betydelig mindre verdt.

Så lenge du ikke bruker bil i jobb og kjører mye i Oslo sentrum e.l. så høres det ut som en plug-in hybrid eller ren bensin kan fungere fint for deg. Men husk at en plug-in i mange tilfelle skal ha oftere og dyrere service, så det er ikke alltid du nødvendigvis sparer så mye. Ville også tatt en titt på Golf GTE. Min far er veldig fornøyd med sin Passat GTE, som han har hatt i 4 1/2 år, den har jo samme drivlinje. Forbruket er på linje med eller under hans forrige Passat med diesel, også på langturer. Nå går det riktignok litt i sport i det for ham å kjøre mest mulig elektrisk... 

Lenke til kommentar

Problemet slik jeg ser det med mange Plug-in hybrider er store motorer og høy vekt, som gjør at det er små besparelser på drivstoff dersom du skal kjøre lengre enn noen mil. Samtidig synes jeg det er lite givende å koble i laderen for å lade opp 3 mil, og som kanskje heller ikke fungerer på vinteren (slik er vel A3 E-tron blant annet?). Servicekostnader er også nevnt og kan være veldig kostbart. 


Forutsatt at du kan lade hjemme vinner egentlig elbil på alle områder. Lavere driftskostnader, lavere verditap og mer komfort. En IONIQ som nevnt vil være ypperlig. Da har du 150-240 kilometer rekkevidde og kan hurtiglade på veldig kort tid når du skal på lengre turer. 

Uansett ville jeg enten kjøpt plug-in eller elbil, og slått fra meg ren bensin/diesel. Årsaken er enkelt og greit at populariteten til elektrifiserte biler bare blir større og større, og dette vil du vinne på når bilen skal selges. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...