Gå til innhold

Hvor bør ladeporter på el-biler være plassert?


Complexity

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (9 timer siden):

Misstenker litt at folk som ikke får til å lade, ikke har riktig plugg i bilen sin eller mangler riktig app kommer til å klage på at laderen ikke fungerer.

Også må leverandøren rykke ut (og kansje kjøre langt) bare for å se at laderen er helt i orden..

Mange tror også at alle kablene på laderne fungerer på samme tid. Dvs at om chademo er i bruk tror de at ccs kan brukes samtidig osv. Men det går ikke. Her er det som regel dårlig opplysninger på lader som er problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Salvesen. said:

Mange tror også at alle kablene på laderne fungerer på samme tid. Dvs at om chademo er i bruk tror de at ccs kan brukes samtidig osv. Men det går ikke. Her er det som regel dårlig opplysninger på lader som er problemet.

Det er vel noen det går på? Mener å sett tilfeller i Teslabjørn sine videoer at noen ladere har vært markert med at man kan bruke begge samtidig. Men de aller fleste er ikke markert eller markert med at kun en kan brukes om gangen.

Fordel med Tesla V2 ladere som har to kabler (Type2 og CCS) er at kablene er så korte at man kan ikke fysisk koble til to biler uanset. Mens alle de andre aktørene må jo ha lange kabler siden biler kommer med ladeport over alt.

Men ser temmelig frustrerende ut å være e-tron eier til tider. Har sett mye kreativ parkering for å få ladet dem.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har aldri hatt noe problem med Tesla, som har ladeluken samme sted. Men så er det heller ikke veldig ofte jeg har ladet på annet enn superlader heller.

Problemet med e-tron er at ladeluken er ganske langt bak på bilen, så når man da parkerer med fronten inn, så må man fortsatt stekke kabelen ganske langt. Den avbildede Citroën og Tesla har ladeluken langt bak på bilen, så da rekker kabelen fint når man rygger inn.

Personlig mener jeg at helt bak på førersiden er den beste plasseringen. Noen har den på passasjersiden, og da må man gå rundt bilen for å plugge inn. Noen har den foran, og da blir den full av is på vinteren.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

problemet med E-Tron er at ladeportene er så lagt bake på skjermene så en må nesten komisk nær hurtigladerene for at kabelen skal nå porten. I den sammenheng kan en jo stille seg litt spørrende til hvorfor ikke flere har ladeport i front på bilene sine, da vet en liksom at en ikke kommer til å ha noen problemer uansett, og skeivparkeringer for å få ladekabler til å nå eller ikke skrape borti lakken vil ikke være noe problem lenger 🤷‍♂️

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I mine tilfeller er det garantert laderen selv om har vært defekt. Det har da alltid fungert å ta laderen ved siden av. Å ringe er selvfølgelig en mulighet, men det er ikke alle som har mulighet eller ønsker å ringe inn, stå i telefonkø, osv. Å bare ha en "Rapporter Feil"-knapp samme sted som man starter laderen i appen burde være en veldig smal sak å fikse. Er terskelen for å rapportere feil for høy, vil også færre faktisk gjøre det.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Det er vel noen det går på? Mener å sett tilfeller i Teslabjørn sine videoer at noen ladere har vært markert med at man kan bruke begge samtidig. Men de aller fleste er ikke markert eller markert med at kun en kan brukes om gangen.

Fordel med Tesla V2 ladere som har to kabler (Type2 og CCS) er at kablene er så korte at man kan ikke fysisk koble til to biler uanset. Mens alle de andre aktørene må jo ha lange kabler siden biler kommer med ladeport over alt.

Men ser temmelig frustrerende ut å være e-tron eier til tider. Har sett mye kreativ parkering for å få ladet dem.

Ja dette forklarer vell problemet;) Dårlig opplysninger på laderene selv om det går eller ikke. Og går fint på tesla om laderne ikke er i enden av parkeringen. Da kan en parkere på hver sin side av laderen og plugge i. I tillegg til random elbiler og phevs som plugger i Tesla ladere og tror det fungerer. Dårlig merking der også.

 

Så tror mye av "ladere fungerer ikke" debatten er basert på misforståelser og dårlig opplysninger. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Hanhijnn said:

Er det bedre å ha den på siden bak? I forhold til hurtiglader? Jeg har aldri ladet på hurtiglader foreløpig.

Ser at endel nye biler har ladeluka der. Bl.a. Polestar 2 og Citroën ë-C4.

 

Varierer jo litt. Noen ladere er montert så man kan parkere sidelengs ved den, men mange er og bare stablet tett i tett så man må rygge eller kjøre fronten inn for å få ikke oppta to ladere.

Da er det mye bedre å ha ladeporten fremme eller bak på bilen. Ikke bare slipper man å parkere på skrå for at kabelen skal nå (og kansje få kjeft av andre som ikke får plass på laderen ved siden) men vannkjølte ladekabler vibrerer. Så må man strekke kabelen over panseret kan man få lakkskader av kabelens vibrasjoner.

 

436550.jpg

Er lange kabler på den stasjonen det er bilde av og går vel ca akkurat med e-tron der. Men på vinteren når det ligger en halvmeter sne i veien må man bli kreativ.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (23 minutter siden):

Varierer jo litt. Noen ladere er montert så man kan parkere sidelengs ved den, men mange er og bare stablet tett i tett så man må rygge eller kjøre fronten inn for å få ikke oppta to ladere.

Da er det mye bedre å ha ladeporten fremme eller bak på bilen. Ikke bare slipper man å parkere på skrå for at kabelen skal nå (og kansje få kjeft av andre som ikke får plass på laderen ved siden) men vannkjølte ladekabler vibrerer. Så må man strekke kabelen over panseret kan man få lakkskader av kabelens vibrasjoner.

Er lange kabler på den stasjonen det er bilde av og går vel ca akkurat med e-tron der. Men på vinteren når det ligger en halvmeter sne i veien må man bli kreativ.

CircleK i Åsane har to ladere plassert rett ved siden av hverandre, begge to nærmest delestripen på parkeringen. Ladestasjonen til høyre kan ikke brukes av Ioniq f.eks. uten å parkere sidelengs. Heldigvis er det mulig siden det bare er to plasser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 timer siden):

hvorfor ikke flere har ladeport i front på bilene sine

Ikke bare sus og dus når ladestasjonene står på siden som ei bensinpumpe. Jeg har måttet parkere i vinkel for å ikke subbe i lakken på min som har ladeport på panseret.

Jeg mener at det bør være standard med ladeport i fronten og ladere som står foran parkeringsplassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (55 minutter siden):

Varierer jo litt. Noen ladere er montert så man kan parkere sidelengs ved den, men mange er og bare stablet tett i tett så man må rygge eller kjøre fronten inn for å få ikke oppta to ladere.

Da er det mye bedre å ha ladeporten fremme eller bak på bilen. Ikke bare slipper man å parkere på skrå for at kabelen skal nå (og kansje få kjeft av andre som ikke får plass på laderen ved siden) men vannkjølte ladekabler vibrerer. Så må man strekke kabelen over panseret kan man få lakkskader av kabelens vibrasjoner.

 

436550.jpg

Er lange kabler på den stasjonen det er bilde av og går vel ca akkurat med e-tron der. Men på vinteren når det ligger en halvmeter sne i veien må man bli kreativ.

Ikke gunstig med den vanndammen foran alle hurtigladerne heller. Spesielt ikke på vinteren. Skummelt. ;)

Takk for info forresten. :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Gavekort said:

Jeg mener at det bør være standard med ladeport i fronten og ladere som står foran parkeringsplassen.

Er jo litt ulemper med å ha den i fronten og. Det vil (i visse tilfelle) gi designutfordninger å ha den der, og har man den oppå panseret vil det bli problemer med is og sne.

Man ser jo f.eks MG ZS EV som har ladeluken i fronten, men montert så lavt at man må ned på kne før å komme til den.

Personlig synes jeg Model 3 sin luke er genial. Perfekt høyde og den er gjemt i baklykten så man ser den ikke. Når den er åpen er luken ett lokk som hindrer sne og slikt til å dekke den. Og den åpnes og løses ut med en praktisk knapp på selve laderen.

Fra 2020 modellen så er ladeporten også oppvarmet.

Knappen gjør selfølgelig ingenting om du ikke har mobiltelefonen (nøkkelen) i lomma da.

Edit: enda en fordel er at sidekamera filmer perfekt mot ladeluken, så om noen prøver å røske ut laderen din så får man en fin video av det.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

"Alle" anbefaler å rygge inn når man skal parkere, av sikkerhetsmessige grunner pga bedre oversikt fra førersetet.

Rent mekanisk og logisk så er det også lett å bruke en lekebil til å demonstrere at risikoen for å ta hjørnet på nabobilen er mye større når de styrende hjulene parkeres inn. I teorien kan man tenke seg en bil med styring på bakhjulene. Da er det logisk fra et bulkeperspektiv å ha de styrende hjulene ut. Vanlige biler med styringen på forhjulene bør også parkere med de styrende hjulene ut.

Så både for oversikt/sikkerhet og for bulkerisiko så er det eneste logiske å parkere normale biler med bakenden inn. Det er jo merkelig at mange elbilselskaper ikke har fått med seg det. Ladeporten virker jo totalt bingo plassert hos de fleste, som om de over hodet ikke har tenkt over parkeringsretning.

Plassering midt bak kommer i konflikt med hengerfeste, bagasjeluke og tilgjengelighet når man parkerer tett inntil en vegg for eksempel. Ladeporten bør altså være på et av de bakre hjørnene, ikke midt bak.

Men hvilket hjørne? Dersom det er trangt så bør man jo prioritere at føreren klarer å klatre ut av førerdøra. Da kan eventuelt passasjerene gå ut før man parkerer. Å gå rundt bilen til passasjersida tar ekstra sekunder og det kan være trangere der enn på førersida. Derfor bør ladeporten alltid være på bakre hjørne på førersida. Det gjelder både biler med rattet på høyresida og de som har det på venstresida.

Den eneste ulempen jeg vet om med denne plasseringa av ladeporten er gatelading. Parkerer man med kjøreretninga så vil altså ladekabelen henge fra vei-sida og inn mot fortaussida (både med venstrekjøring og høyrekjøring). Parkering mot kjøreretninga kan være forbudt / upraktisk. Men heldigvis er de fleste ladekabler lange nok til at det ikke er noe problem å parkere med kjøreretninga på steder med gatelading. Så fremt ladeporten er på riktig sted. (Blant annet Porsche og Audi burde absolutt revurdere plasseringa)

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En del av grunnen til at ladeporten plasseres fremme på bilene er vel og fordi selve laderen (AC-DC) er plassert under panseret. Slipper å kjøre flere meter ekstra kabel gjennom bilen.

Tesla har laderen plassert under baksetet og derfor også mest gunnstig å ha laderen bak på bilen.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Evil-Duck said:

Med å ha laderen bak møter en fort problemer om en skal lade med henger eller campingvogn da, har selv møtt en Model X med campingvogn som tok opp 3 av 3 ladestasjoner når han sto på tvers å ladet over alle 3 😅

Det er uansett ikke veldig gunstig å stå med fronten inn og henger stående rett ut i transportkorridor på en parkeringsplass e.l.

Det riktige er å ha noen spesielt tilrettelagte plasser for de med henger. Gjerne slik at man kan kjøre rett gjennom.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...