Jump to content
Sign in to follow this  
Alexander4840

Hvordan evner de å bruke over 500 000 per meter vei?

Recommended Posts

Ett årsverk, på 1m vei, hvor er logikken?
Dvs motorvei-prosjekter 
https://www.nrk.no/osloogviken/ny-e18-i-baerum-og-asker-kan-koste-60-milliarder-kroner-1.14936335
En som kan koste 60mrd for 17,3km. 3,4mill per meter.
https://www.vegvesen.no/vegprosjekter/e18orjevinterbro/Retvet-Vinterbro 
Koster i underkant av 500k per meter, bygget over jorder med null behov for omkjøring i byggeperioden.

Hvor går penga? Hvordan klarer noen å bruke 500 000 på 20kvm vei, eller 3.4mill i bærum.

Edited by Alexander4840

Share this post


Link to post

Har jeg alltid lurt på også, det er nok endel arbeid som må gjøres som ikke synes, samt at det koster å kjøpe ut jorda osv. Regner også med at det er en del byråkrati som koster. 

Så kan man jo ta med stupetårnet på hamar i samme slengen, hvordan i huleste kan ting komme opp i slike summer? 
https://no.wikipedia.org/wiki/Stupetårnet_på_Hamar

Ble satt av 40.000kr først, endte på 23 millioner.... 

Share this post


Link to post

Du tror vel ikke at kaffen på de termosene er gratis?

 

Men, for å være alvorlig, det er en bråte med mennesker involvert i slike prosjekter, og når alle skal tjene fra 6-700 000 i året hver så baller det fort på seg. Det skal jo møtes og planlegges og diskuteres og involvere kommunestyrene slik at man må tilbake til start og møtes og planlegge og og og ... 

Share this post


Link to post

Det er mange årsaker til at veibygging er dyrt. Den viktigste grunnen er at veibygging ikke kun handler om å legge asfalt, men alt det andre arbeidet rundt dette, som f.eks. :

- Planlegging av hvor veien skal gå
- Utredninger for å kartlegge konsekvenser av veibyggingen der veien er planlagt å gå
- Innblanding fra lokalpolitikere, interessegrupper, naturvernsorganisasjoner etc.

Disse tre punktene kan gå kontinuerlig i mange omganger i flere år før endelig beslutning blir tatt. Når endelig beslutning til slutt blir vedtatt, gjerne etter å ha brukt flere ti- eller hundretalls millioner på å krangle med hverandre, kan veibyggingen endelig begynne. Da kan grunnarbeidene og det mer konkrete veiarbeidet endelig begynne. 

En annen viktig årsak til at veier blir dyre, er at man bygger det mange mener er for høy standard, se f.eks. til det nye veiutbyggingsselskapet Nye Veier. Her bygger man vei ved at Staten sier: Her er "100" millioner, bygg vei mellom A og B. I Statens vegvesen var det tidligere heller: Bygg vei mellom A og B (uten særlig fokus på å holde kostnadene nede). 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...