Gå til innhold

Intel Rocket lake/11XXX


Anbefalte innlegg

Kan samle litt rykter om den kommende sjøraketten/rakettsjøen i denne tråden, fant ikke noen andre. 

Hva vi vet så langt:

- Får PCIe 4.0, hjeloer litt på GPU og gir potensielt mye raskere disker i enkelte tilfeller. 

- Kommer 1H 2021. Lansering Q1, launch usikker. 

- Basert på 14nm (skal sies at noden er på høyde med f.eks Samsung 10nm og bedre enn TSMC 12nm og GlobalFoundries 12nm. 

- Endringer i arkitektur med forbedret IPC, spesielt mot spill og noen AVX-optimaliseringer. 

- Kompatibel med H410, B460 og Z490-HK med biosoppdateringer. 

- Kommer nye HK, trolig samme navngiving men som H510, B560 og Z590. 

Rykter med usikker sannhetsgehalt:

- B560 vil få støtte for ram overklokking. Håper det stemmer. H410 og B460 er begrensa til max 2666 på i3 og i5 og 2933 på i7 og i9. Dette vil gjøre Rocket lake mye mer attraktivt vs Ryzen og generelt for budsjettgamerne om man ikke trenger OC av CPU. Å ha mulighet til overklokke ram fra max 2933 til nå 4500+ vil hjelpe enormt på spillytelse og i enkelte apps. Ofte gor ram OC større utbytte enn CPU-OC. 

 

Rocket lake høres lovende ut på mange måter, MEN jeg skulle ønska de brukte 10nm da strømforbruk begynner å bli et problem, spesielt bærbare lider pga dette. Det er uansett bra at Intel prøver seg med ny arkitektur. Skylake ala 2015 var eksepsjonelt bra da den kom, men spesielt strømforbruket er langt fra imponerende pr 2020.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må sikkert ha denne på midrangeplattformen når jeg alikevel har 3 stk 490 hovedkort :p

Gøy plattform, men litt kjedelig når den er nerfa på mange vis i forhold til HEDT.

Gleder meg aller mest til neste Intel HEDT plattform. Håper den blir like bra som x299 var i forhold til alt annet. Jeg vil ha BEST på ALT, ikkje bare best i gaming og bare best i "Cinebench" om dere skjønner :D
 

X299 med "max tweaket" cpu og minne gjør det særdeles bra på det meste enda, så det har vært en seiglivet plattform. 7980xe er vel 3 år allerede, og 7900x er enda eldre.

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (11 minutter siden):

Må sikkert ha denne på midrangeplattformen når jeg alikevel har 3 stk 490 hovedkort :p

Gøy plattform, men litt kjedelig når den er nerfa på mange vis i forhold til HEDT.

Gleder meg aller mest til neste Intel HEDT plattform. Håper den blir like bra som x299 var i forhold til alt annet. Jeg vil ha BEST på ALT, ikkje bare best i gaming og bare best i "Cinebench" om dere skjønner :D
 

X299 med "max tweaket" cpu og minne gjør det særdeles bra på det meste enda, så det har vært en seiglivet plattform. 7980xe er vel 3 år allerede, og 7900x er enda eldre.

Har søkt litt men ikke funnet noe spesielt, er det noe ny HEDT plattform i sikte?

Lenke til kommentar

Var det ikke no snakk om at Willow Cove som sku på 10nm nå blir på 14nm? Men går under Cypress Cove/Rocket Lake. Er ikke så lett følge med på alle navn hos Intel =p 20% IPC over Skylake sies det, men de sier ikke hvilken skylake.. Kaby Lake, Coffee Lake, Cannon Lake, Whiskey Lake eller Comet Lake er vel så og si bygd på Skylake.  

 

Lenke til kommentar
Mumriken skrev (6 timer siden):

Håper det ikke blir noe chiplet design. Synest jeg leste noen rykter om det 🤔

Tipper de gjør det når de skal ned på 10nm eller lavere. Digre wafere for monodesign er sykt dyre og de har tydeligvis høyt svinn på 14nm og med tanke på hvor mange som selges med defekt grafikkdel aka 'F'. Det går nok endel i7 og i9 med defekt IMC, defekte I/O-funksjoner etc i søpla hvor alle kjerner og grafikk kanskje fungerer, men når essesielle funksjoner er defekte blir alt ubrukelig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...