Gå til innhold

Trygt å kjøpe ting brukt med vipps?


Anbefalte innlegg

Hvor lang tid mener du jeg bør gi selger? vurder å vente til tirsdag så har det gått ca 1uke, hvis det ikke skjer noe da vurder jeg å høre med vipps hvordan fremgangen blir her, vipps har jo mulighet å kontakte selgeren, hvis det fremdeles ikke er noe svar må vel ha en god sak?

Problemet jeg ikke vet hva selger gjør så blir vanskelig å ta saken uten å få noe svar fra selger. Men antar jeg ikke får noe svar. For normalsett ville jo selgeren være interisert å få løst problemet en å vente. Kan jo være fyren har pengeproblemer også så prøver å bruker opp for å gjøre det vanskelig for offerene å kreve penger tilbake, men vil jo tro vipps har såpass orden at de som ikke har penger heller ikke får noen konto? Eller hva tror du? De med mange inkasssosaker eller er kjent med lureri burde ikke få ha vipps eller annen konto?

Sitat

eller så kan det være mulig at du sender selger et krav, altså en faktura på beløpet du mener selger skylder deg, å så kan du eventuelt ta det kravet videre til inkasso og rettslig inndrivelse, eventuelt forliksrådet, domstol osv, kommer litt an på hva selger mener om kravet, og om det bestrides.

Har jo prøvd å be om penger igjen på vipps men hjelper lite, da selger kan jo nekte og blokkere meg. Hva kan selger bestride kravet mot? bevis personen har sendt det? eller at jeg er håpløs kjøper derfor nekter selger å betale?

Sitat

Mye greier for en femtilapp, det er faktisk mye greier for en tusenlapp eller tre også, så de fleste gidder ikke.

Hvis alle tenker slik skaper det marked for sviddel, når ingen gjør noe med det, men får vurdere om hva vipps mener om de har systemer som kan stille krav over til selger. Ellers er det selger sin feil jeg må låse meg til paypal for fremtiden kjøp. Med untak av gode venner og bedrifter jeg stoler på.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
LMH1 skrev (5 timer siden):

.. men vil jo tro vipps har såpass orden at de som ikke har penger heller ikke får noen konto? Eller hva tror du? De med mange inkasssosaker eller er kjent med lureri burde ikke få ha vipps eller annen konto?


Heldigvis blir ikke folk nektet å bruke Norges største betalingstjeneste, som ikke krever kreditt, fordi de har inkassosaker eller ikke har penger på konto, en slik praksis ville jo vært hårreisende.

Vipps har nok heller ingen orden på dette, de er kun et mellomledd, å har ikke noe ansvar for hvorvidt du blir svindlet eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

tok kontakt med vipps på telefon de sier de skal melde det inn til reklamasjon på avdelingen dems, men vet lite hva det vil si, om de kun ringer personen for å vurdere hva som skjer videre? De anbefaler å politianmelde saken, men foreløpig er jeg litt i tvil om skal gi selger litt mere tid for er vanskelig å vite når selger ikke heletatt tar lengere kontakt.

Sitat

Heldigvis blir ikke folk nektet å bruke Norges største betalingstjeneste, som ikke krever kreditt, fordi de har inkassosaker eller ikke har penger på konto, en slik praksis ville jo vært hårreisende.

Vipps har nok heller ingen orden på dette, de er kun et mellomledd, å har ikke noe ansvar for hvorvidt du blir svindlet eller ikke.

Vel vi kan jo mene hva vil vil, men er jo hårreisende med tanke på hvitvaskingregler at man skal blir spurt om man har hatt penger i usa eller andre idiotiske spørsmål. Men vi få se hva det ender med?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Sitat

Vipps har nok heller ingen orden på dette, de er kun et mellomledd, å har ikke noe ansvar for hvorvidt du blir svindlet eller ikke.

Så du tror ikke de gjør noe ting? lager kun sak eller hjelper kun kjøperen å anmelde? For tviler på det gjør sitvasjonen særlig bedre. Ville anbefalt alle å styre unna vipps hvis det viser seg de har så elendig system.  Forstår hvorfor selger gjør som de gjør når de har lite å tape.

Men hvis selgeren for velger å sende spillet med faktura som gjør jeg må ta tapet på returfrakt hva ville du gjort?

For selgeren kan jo bare si de ikke fått spillet i retur slik jeg må ta regningen.

For helt ærlig kan man ikke vite hva selger gjør men har vel lite tro det blir noe positiv av slike saker. Muligens selgeren øker prisen å prøver å lure meg for mere penger.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Offpiste skrev (11 timer siden):

image.png.e38d36486c7ea0f12c5a426f903ce477.png

Men har vipps ansvar å finne løsning? eller ikke, for normal sett burde man forvente det når selgeren blokker meg og ikke er lett å få tak i. Ellers har jeg bedre erfaringer med paypal selv. Så vil anbefale vipps lager system som paypal eller et annet som gjør det lettere å få pengene tilbake.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 10/14/2020 at 11:01 PM, 0laf said:


.. men det er etter Kjøpslovens Artikkel 31 kjøperen som har ansvaret for frakten ..

Kremt, nå er det vel først og fremst Forbrukerkjøpsloven som er aktuell i denne sammenhengen?

Paragraf 14, 4 ledd sier:

Quote

Ved sendekjøp går risikoen over på forbrukeren når forbrukeren, eller en tredjeperson forbrukeren har pekt ut som ikke er fraktføreren, fysisk har fått varene i sin besittelse. Risikoen går likevel over på forbrukeren når varene overlates til fraktføreren, dersom det er forbrukeren som har gitt fraktføreren transportoppdraget, og det ikke var selgeren som tilbød dette transportalternativet. Annet punktum berører ikke forbrukerens rettigheter overfor fraktføreren.

 

Lenke til kommentar
BearCat skrev (45 minutter siden):

Kremt, nå er det vel først og fremst Forbrukerkjøpsloven som er aktuell i denne sammenhengen?


Dersom selgeren er en butikk, altså næringsvirksomhet, så er det det, men ut i fra hva trådstarter har skrevet var vel dette en handel på Finn med betaling gjennom Vipps, de fleste slike handler er mellom private, å da er det Kjøpsloven som gjelder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 10/17/2020 at 3:48 PM, 0laf said:

Vipps kan ikke betale deg tilbake eller kreve noe fra selger, de er kun et mellomledd som utfører en banktransaksjon.

Noe som er bra spør du meg. Om vipps hadde mulighet til å trekke tilbake penger på forespørsel fra en av partene så hadde det ikke vært trygt å bruke i mine øyne. De bør forholde seg nøytral, så får heller kjøper velge om han vil stole på å vippse eller ikke, og se på det som det samme som å betale kontant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
flageborg skrev (7 minutter siden):

Hvorfor Vippser du ikke bare et krav pålydende samme pris til selgeren?

gjorde det men nyttet ikke så måtte be vipps å kontakte selgeren for å ordne saken.

Tåkefyrste skrev (3 minutter siden):

Noe som er bra spør du meg. Om vipps hadde mulighet til å trekke tilbake penger på forespørsel fra en av partene så hadde det ikke vært trygt å bruke i mine øyne. De bør forholde seg nøytral, så får heller kjøper velge om han vil stole på å vippse eller ikke, og se på det som det samme som å betale kontant.

Problemet det blir for lett å tape penger å vipps. Særlig ved salg for skal mye til politiet etterforsker saken. Så hvis selgeren ikke hadde løst saken hadde jeg tapt.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvordan kan du betale noe uten å bli enig med selger om prisen og hva du får for den? 

Jeg bruker vipps selv ganske hyppig både som kjøper og selger og har aldri havnet i en slik situasjon. 

Jeg ser oppgjør via vipps samme som med kontant, hvis jeg blir lurt da er det bare å innse tapet og passe på at det ikke skjer igjen. 

Her kunne selger tape like mye som du hvis du hadde kontaktet vipps og sagt at du fikk ikke varen du kjøpte. Så for min del er det best at vipps blir nøytral. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...