Gå til innhold

Trygt å kjøpe ting brukt med vipps?


Anbefalte innlegg

Hei når man sammenlignet paypal og vips er det veldig forskjell på betalingstrygghet?

Paypal gir nesten 98% selgeren skylden hvis selgeren ikke klarer å bevise kjøperen har skylden.

Men på vipps har man neste ingen sikkerhet, vipps mener foreløpig eneste måte hvis selger ikke ordner opp eller ikke sender varene så er kjøperen sitter med risikoen frem til forbrukerrådet eller politiet tar saken å krever penger av selgeren?

Så hva er deres erfaringer her?

Har man faktisk null kjøpsbeskyttelse med vipps eller andre tjenester en paypal?

Hvorfor er det det så veldig stor forskjell? Har noen vunnet noen saker med vipps som selgeren har lurt deg?

For enkelte selger nekter paypal fordi de ikke vil ta risikoen.

Kredittkort og finn betalingsgaranti er vel borte, så ikke så mye alterantiver. men ser vipps litt tryggere en å overføre penger gjennom bank.

Hva ville dere gjort hvis man kjøper et spill selgeren mente man betalte underpris for er ikke hans feil prisen er feil, og nekter å betale deg tilbake, man taper kun 109 kr men syns seriøst selger burde ordne opp. Selv om vi begge blokkerte hverandre. Og selgeren svarer ikke lengere på sms eller telefon. Greit hvis selger er direkte ufin og tullete. Men syns man burde betale tilbake i mistefall. Eller vet selgeren at verken forbrukerrådet eller politiet ikke vil gjøre noe med saken så selgeren kan gi meg skylden?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kryptodebunker skrev (5 minutter siden):

Du er fucked ja. For å utdype har du blitt lurt for 109kr er det ingen som vil ta tak i det dessverre. 

Så hvorfor paypal gitt kundene medhold selv i slike saker?

Nå er jeg heller ikke fucked, men syns er ganske tåpelig det ikke finnes systemet å gi vipps bruker negativ tilbakemelding i minstefall.

Glad det ble lite beløp men håper selgeren vil ordne opp, ellers skal jeg sørge for ferre vil handle hos han, er det å legge ut navn og telefonnummer på facebook dårlig ide? for finnes noen som gjør det. Men kan jo gi selgeren 1 uke på å ordne opp selv blir overraskt hvis han gjør noe.

Lenke til kommentar

Ved bruke av PayPal slik du tenker må du velge kjøp av vare og da må selger betale en prosent andel til PayPal. Velger du vanlig overføring til venn som er gratis vil ikke du få muligheten til å klage på samme måte. Det blir samme som Vipps. Itillegg har de fleste Vipps, ikke alle har PayPal.

Kjøp fra selgere som er verifisert på finn. Bruk meldingstjenesten til finn og få de til å sette annonsen som solgt. Da har du mulighet til å gi de karakter på finn.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (10 minutter siden):

Så hvorfor paypal gitt kundene medhold selv i slike saker?

Nå er jeg heller ikke fucked, men syns er ganske tåpelig det ikke finnes systemet å gi vipps bruker negativ tilbakemelding i minstefall.

Glad det ble lite beløp men håper selgeren vil ordne opp, ellers skal jeg sørge for ferre vil handle hos han, er det å legge ut navn og telefonnummer på facebook dårlig ide? for finnes noen som gjør det. Men kan jo gi selgeren 1 uke på å ordne opp selv blir overraskt hvis han gjør noe.

Enig Vipps skulle hatt feedback system. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DiskusDød skrev (3 minutter siden):

Ved bruke av PayPal slik du tenker må du velge kjøp av vare og da må selger betale en prosent andel til PayPal. Velger du vanlig overføring til venn som er gratis vil ikke du få muligheten til å klage på samme måte. Det blir samme som Vipps. Itillegg har de fleste Vipps, ikke alle har PayPal.

Kjøp fra selgere som er verifisert på finn. Bruk meldingstjenesten til finn og få de til å sette annonsen som solgt. Da har du mulighet til å gi de karakter på finn.

Jo for med kredittkort kan man klage på bedrifter som går konkurs, så er mulig å ha kjøpsbeskyttelse også der, er det selgeren eller vipps som sitter med tapet.

Fleste selgere er verfisert på finn, nå er det ikke så lett å få få de å sette det til solgt de oppretter nye eller avslutter annonsen kun fordi de ikke ønsker tilbakemelding, på facebook er det mulig å gi tilbakemelding eller rapportere men som regel er det lite som kommer ut av det hvis få personener klager. Godt mulig enkelte ikke klager.

Lenke til kommentar

PayPal og Vipps er to ganske forskjellige systemer.

Som det nevnes ovenfor, beskyttelse hos PayPal har du kun ved kjøp av varer og tjenester fra selgere, hvor selger betaler gebyr til PayPal for transaksjonen.

Dersom du overfører til venner og familie, uten gebyr, så har du heller ingen beskyttelse.

Vipps er en tjeneste som enkelt lar deg betale penger til andre som har Vipps, gebyrfritt for mindre beløp.
De tar selvfølgelig ikke noe ansvar for handelen, og er heller ikke part i handelen, det må du selv ordne opp i.

PayPal operer svært ofte i strid med norsk lov, for eksempel når de nesten alltid gir selger skylden for problemer med en handel.

Et eksempel kan være ved kjøp mellom private, hvor norsk lov er helt krystallklar på at det er kjøper som er ansvarlig for transporten av varen, altså sending med posten i de fleste tilfeller.

Dersom varen blir borte i posten, så vil PayPal refundere hele beløpet til kjøper, å selger får ingenting, selv om det etter norsk lov er motsatt. Det forundrer meg fremdeles at ingen har gått til sak mot PayPal for ting som dette, men det er trolig et svært lite vanlig problem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Trygt å kjøpe ting brukt med vipps?
0laf skrev (21 minutter siden):

Et eksempel kan være ved kjøp mellom private, hvor norsk lov er helt krystallklar på at det er kjøper som er ansvarlig for transporten av varen, altså sending med posten i de fleste tilfeller.

Dersom varen blir borte i posten, så vil PayPal refundere hele beløpet til kjøper, å selger får ingenting, selv om det etter norsk lov er motsatt. Det forundrer meg fremdeles at ingen har gått til sak mot PayPal for ting som dette, men det er trolig et svært lite vanlig problem.

Hvor har kjøper ansvar på transport av varen? Er selgeren som må pakke varen forsiktig og sørge for den virker ellers har kjøper grunn å klage. Egentlig bør fraktselvskapet stå ansvarlig hvis pakken blir borte er ofte forsikring med sporingsnummer.

Sitat

De tar selvfølgelig ikke noe ansvar for handelen, og er heller ikke part i handelen, det må du selv ordne opp i.

Hvordan ordnet opp prøver ordne opp med selger men tviler på det gått hvis selger vet han slipper unna.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (6 minutter siden):

Hvor har kjøper ansvar på transport av varen? Er selgeren som må pakke varen forsiktig og sørge for den virker ellers har kjøper grunn å klage.


Åpenbart skal varen være i henhold til avtale, men det er etter Kjøpslovens Artikkel 31 kjøperen som har ansvaret for frakten, selgerens ansvar bortfaller når varen er levert fraktfører, altså i de fleste tilfeller når varen er levert på postkontoret.

Og igjen, PayPal operer i strid med dette, dersom varen blir borte under frakt, er det selgeren som blir ansvarlig, i henhold til PayPal sine regler.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (6 minutter siden):


Åpenbart skal varen være i henhold til avtale, men det er etter Kjøpslovens Artikkel 31 kjøperen som har ansvaret for frakten, selgerens ansvar bortfaller når varen er levert fraktfører, altså i de fleste tilfeller når varen er levert på postkontoret.

Selger er ansvarlig for å gi dokumentasjon sporingsnummer eller noe bevis på levering har funnet sted. Ellers er det ikke i henhold til avtalen. Samme hvis varen er ødelagt eller må jeg være heldig med tidligere finn betalings garanti. Men tar lengere tid og lage sak på det.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

Jo for med kredittkort kan man klage på bedrifter som går konkurs, så er mulig å ha kjøpsbeskyttelse også der, er det selgeren eller vipps som sitter med tapet.

Her trenger jeg å bli informert. Kredittkort er ikke til hjelp for kansellerte flybilletter i hvert fall. Men det var Covid-19 som var årsaken og ikke konkurs. Jeg trodde at pengene ikke gikk ut av konto på et kredittkort før etter ca. 1 måned. Men da jeg ringte kredittavdelingen i DNB for å høre, var pengene overført til reisebyrået allerede samme dag eller dagen etter, og da var det ingenting å gjøre med den saken.

Lenke til kommentar
Subara skrev (12 minutter siden):

Her trenger jeg å bli informert. Kredittkort er ikke til hjelp for kansellerte flybilletter i hvert fall. Men det var Covid-19 som var årsaken og ikke konkurs. Jeg trodde at pengene ikke gikk ut av konto på et kredittkort før etter ca. 1 måned. Men da jeg ringte kredittavdelingen i DNB for å høre, var pengene overført til reisebyrået allerede samme dag eller dagen etter, og da var det ingenting å gjøre med den saken.

Om du ikke har fått levert reisen som avtalt og forsøkt å få igjen pengene fra reisebyrået uten hell kan du reklamere til DNB. De skal da tilbakebetale deg pengene, uavhengig av om pengene allerede er utbetalt til reisebyrået. Jeg gjorde akkurat dette med bank Norwegian.

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (14 minutter siden):

Om du ikke har fått levert reisen som avtalt og forsøkt å få igjen pengene fra reisebyrået uten hell kan du reklamere til DNB. De skal da tilbakebetale deg pengene, uavhengig av om pengene allerede er utbetalt til reisebyrået. Jeg gjorde akkurat dette med bank Norwegian.

Hm, mulig jeg begynte i feil ende? DNB sendte saken videre til forsikringsavdelingen og der gjelder samme regler som hos andre forsikringbyråer. Man får ikke penger tilbake på flybilletter kjøpt etter 14. mars. Derfor fikk vi ikke noe fra Europeiske heller.  Reisebyrået har tilbudt kupongkort for en del av reisen, som vi ikke vil ha. Returen på billetten har ikke vært ennå, og det tar lang tid å få svar for hele reisen. Jeg må kanskje be reisebyrået om ordentlig dokumentasjon på sluttsummen, for det har vi ikke. Men den står jo svart på hvitt  i banken. 

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på "selgertrygheten" ved bruk av paypayl vs vipps. Jeg selger ganske mye på finn og hvis noen absolutt insisterer på å bruke paypal så hender det jeg godtar dette hvis kjøperen har mange positive vurderinger. Jeg sier også gjerne at jeg vil ha 10% ekstra siden jeg må betale avgift og har litt bryderi med å overføre pengene til min norske konto i ettertid. Det er også noen som spør om oppkrav og da krever jeg i det minste å få forskuddsbetalt for frakt og oppkravsgebyr, da hører jeg som oftest aldri noe igjen og det er like greit for meg da dette også gir ganske stor risiko for meg som selger.

Har hørt alt for mange historier om folk som har betalt med paypal også har liksom kjøper ikke fått varen etterpå og krever pengene tilbake. Hvis adressen og avsender adresse er riktig og tydelig skrevet på sendingen og den i tillegg er pakket godt så er min erfaring at innen norge så er det langt under 1% sannsynlighet for at den forsvinner på veien.

Jeg forstår ikke helt hva som har hendt for deg trådstarter er det at du ikke har fått spillet i det hele tatt eller er det at tilstanden ikke svarte til dine forventninger?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
andr3as skrev (4 timer siden):

Har hørt alt for mange historier om folk som har betalt med paypal også har liksom kjøper ikke fått varen etterpå og krever pengene tilbake. Hvis adressen og avsender adresse er riktig og tydelig skrevet på sendingen og den i tillegg er pakket godt så er min erfaring at innen norge så er det langt under 1% sannsynlighet for at den forsvinner på veien.

Jeg forstår ikke helt hva som har hendt for deg trådstarter er det at du ikke har fått spillet i det hele tatt eller er det at tilstanden ikke svarte til dine forventninger?

Problemet selgere oppfører seg tullete og direkte useriøst, ler kun av prisen seriøs? du har betalt meg xx av x sier jeg bør få godt liv videre så ble jeg blokkert, prøvd å ringe og sende sms til selgeren men null repons så det er nok en luring mistenker jeg kan jo for morro skyld vente 1 uke men siden selgeren er blir jeg veldig overrasket hvis jeg får spillet i posten selv om det skulle være ødlagt. Ikke seriøse selgere oppfører seg på den måten. Men det er vel slik selgerne vet de slipper unna, får de problemer sier de bare ikke hadde tid å ta seg av saken.

Så dere mener vipps aldri blokkerer ut brukere det er kun kjøper som taper hvis man ikke får det man betaler for? bruk av paypal var ikke mulig i dette tilfelle, så trodde vipps var litt enklere å klage. Litt usikker hva jeg skal gjøre videre prøver å ha en dialog med vipps men spørs om de er til særlig hjelp.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (2 timer siden):

Problemet selgere oppfører seg tullete og direkte useriøst, ler kun av prisen seriøs? du har betalt meg xx av x sier jeg bør få godt liv videre så ble jeg blokkert, prøvd å ringe og sende sms til selgeren men null repons så det er nok en luring mistenker jeg kan jo for morro skyld vente 1 uke men siden selgeren er blir jeg veldig overrasket hvis jeg får spillet i posten selv om det skulle være ødlagt.


Prøv å forklare dette på norsk, har du kjøpt et spill, betalt en pris, å ikke fått spillet?
Er det prisen du er uenig? Var dere ikke enige om dette når du betalte?
Dersom du i ettertid mener du har betalt for mye, så er vel det ditt problem?
Hvor lenge har du ventet, ting kan ta litt tid med Posten enkelte ganger, selv om det meste kommer frem på noen dager?

 

LMH1 skrev (2 timer siden):

Så dere mener vipps aldri blokkerer ut brukere det er kun kjøper som taper hvis man ikke får det man betaler for? 

Jeg har vært borti at Vipps har sperret brukere, dersom det er åpenbar svindel og forholdet er politianmeldt.
Det samme gjelder Finn, de sperrer også brukere dersom det foreligger anmeldelse og åpenbar svindel.

Dersom du er uenig i tilstanden på ting du har kjøpt, eller prisen, så er det generelt en sak mellom deg og selger, ikke hverken Finn eller Vipps, å du må i så fall ta det til forliksrådet eller lignende dersom det er privatkjøp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Er det prisen du er uenig? Var dere ikke enige om dette når du betalte?
Dersom du i ettertid mener du har betalt for mye, så er vel det ditt problem?
Hvor lenge har du ventet, ting kan ta litt tid med Posten enkelte ganger, selv om det meste kommer frem på noen dager?

Det er ikke jeg som er uenig selgere oppgir priser som tilfeldig skriver 50 kr i anonsen som man skulle tro alle spill koster det, jeg betaler, selger ler av meg seriøst? Sier ham vil betale meg tilbake, vi blokker hverandre, prøvd å sende sms\ringe å få svar hva selger skal gjøre med saken. Får ingen svar, men er rimlig sikkert selgeren ikke vil ordne opp. Bedt selgeren gi svar til neste tirdag om man har blokker meg er det ikke min feil meldingene ikke kommer frem. Så tiden for å vise hvem som vinner til slutt, blir veldig overrasket hvis vipps er med selgeren i denne saken, og sier det er mitt skyld og mitt tap fordi selgeren ikke ordner opp.

Men hvem mener du er skyld i dette? Prøvde å spørre da hva jeg faktisk har betalt hvis selger ikke vil sende, om jeg har betalt for søppel, får jeg bare spørsmålet kaller du meg for søppel?  Så er vel ikke rart man kan vise til selgeren manger så kompentanse til de grader, håper fleste med vettet i behold jeg ikke kan godta å tape mere penger på slike selgere tror pengene er tapt størst sansynlig men i prinsippet bør det ikke være så lett å bli svindlet.

For i prinsippet kan jo selger bare vise til kvittering og sporingsnummer er vel heller spørsmålet hvem som blir trodd i slike saker? for koster ikke så mye for frakt og sporingnummer. For ofte er problemet selgerne ikke vil si feil og mangler eller løse de. Så selgeren sin feil må bruke paypal ved neste tilfellet, er synd det er slik.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nå er det ikke helt uvanlig, for eksempel på Finn, når man selger flere spill, at man setter prisen på annonsen til det billigste spillet, det betyr ikke at alle spillene koster den prisen?

Jeg har litt vanskelig for å forstå dette, dersom du har betalt, så må dere jo en avtale, å du har fått en pris, enten sto det i annonsen, eller så har du fått den av selger, for du har jo fått betalingsinformasjon for å kunne betale?

Selger mener altså at du har betalt for lite, ettersom prisen ikke var 50,- kroner? Vedkommende vil betale deg tilbake?

Jeg har litt vanskelig for å forstå hva som er problemet her, det virker ganske usammenhengende, hva med å skrive det litt enklere, punkt for punkt, hva som har skjedd, å hvordan dere har klart å bli uenig om pris etter at du har fått informasjon om hvor du skal betale og dere hadde en avtale?

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Ja har betalt, men selger har blokkert meg, så hjelper vel lite hvor mye jeg har betalt eller ikke for problemet selger er ikke mulig å få tak på frem til samtalen tok slutt virker selger veldig useriøst, sier han vil betale tilbake men virker ikke ut som han har planer om det.

Får heller ikke noe svar fra selger, så har vel grunn å tro jeg blir lurt.

For hva mener du jeg skal gjøre når selger er helt utilgjengelig, er det kun vente noen dager til det har gått en uke og håpe på vipps vil finne løsning, vil tro vipps har mulighet å gjøre saken til betalingskrav til selger hvis man ikke får noe svar. Men usikkert hva selger gjør med saken.

Lenke til kommentar

Dersom du har betalt for noe du ikke får, så er det åpenbart svindel, men du må jo nødvendigvis gi selger tid nok til å levere før du anmelder.

For det er nettopp det du må gjøre, du må anmelde forholdet til politiet, du kommer ingen vei før du har en anmeldelse å vise til.

Vipps kan ikke betale deg tilbake eller kreve noe fra selger, de er kun et mellomledd som utfører en banktransaksjon.

Finn derimot pleier ofte å fryse brukere som er anmeldt for svindel, men de kan heller ikke gi deg pengene tilbake.

Skal du ha pengene dine tilbake, så må du enten få dom på at det er svindel, noe man så å si aldri får ettersom politiet ikke gidder å etterforske mindre saker, med mindre det er mange fornærmede osv. eller så kan det være mulig at du sender selger et krav, altså en faktura på beløpet du mener selger skylder deg, å så kan du eventuelt ta det kravet videre til inkasso og rettslig inndrivelse, eventuelt forliksrådet, domstol osv, kommer litt an på hva selger mener om kravet, og om det bestrides.

Mye greier for en femtilapp, det er faktisk mye greier for en tusenlapp eller tre også, så de fleste gidder ikke.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...