Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Samlivsbrudd - Eksen overtar huset men kan ikke kjøpe meg ut


Anbefalte innlegg

Hei,

Samlivsbruddet er et faktum. 2 barn.

50/50 eierskap i bolig.

Boligens verdi (ny takst) 4.400.000

Resterende lån: 3.900.000

Vi samarbeider godt, og har blitt enige om at eksen skal beholde boligen for barnas skyld, og jeg skal finne meg en ny bolig i nærområdet. Eksen får dette akkurat til å gå opp, og kan derfor ikke kjøpe meg ut av boligen (200.000,- etter fratrekk 50.000,- som megler ville kostet).

Vi prøver å finne en løsning på dette, feks at jeg overfører skjøtet til hun så hun i praksis overtar boligen og lånet. Utfordringen er å finne en god avtale som gjør at jeg tilkommer "mitt beløp" hvis eksen plutselig finner ut at "nei, dette ble for dyrt" og selger boligen f.eks 3 mnd etter at jeg har overført skjøtet. Eller, at det kommer en ny person inn i bildet som kjøper seg inn på 1/2 og ved senere salg så får denne personen potensielt min verdistigning.

Er det noen som har tips/råd/erfaringer å dele?

Kan vi skrive en avtale som sier f.eks at jeg skal tilkomme 50% boligens verdiøkning over 3.9 millioner frem til barna er 18 år? Dette vil for eksempel bidra til at eksen så fort som mulig tar en takst og "kjøper meg ut", før boligen stiger ytterligere i verdi. Vil det samme vil gjelde motsatt, hvis boligen synker i verdi ift 3.9 millioner, da må jeg punge ut?

Annen info: Jeg har betalt ca 65% på boliglånet da jeg har bedre inntekt. Eksen overtar 80% av verdier i innbo. Jeg sitter igjen med den dyre bilen, som jeg må selge med tap (for å få ned likviditet mtp boliglån). Opppussing på ca 500.000,- som var overskuddet av forrige boligsalg (min del av dette er 50%).

 

Håper på snarlig svar,

Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Videoannonse
Annonse
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...