Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Samlivsbrudd - Eksen overtar huset men kan ikke kjøpe meg ut


Kattamaran

Anbefalte innlegg

Hei,

Samlivsbruddet er et faktum. 2 barn.

50/50 eierskap i bolig.

Boligens verdi (ny takst) 4.400.000

Resterende lån: 3.900.000

Vi samarbeider godt, og har blitt enige om at eksen skal beholde boligen for barnas skyld, og jeg skal finne meg en ny bolig i nærområdet. Eksen får dette akkurat til å gå opp, og kan derfor ikke kjøpe meg ut av boligen (200.000,- etter fratrekk 50.000,- som megler ville kostet).

Vi prøver å finne en løsning på dette, feks at jeg overfører skjøtet til hun så hun i praksis overtar boligen og lånet. Utfordringen er å finne en god avtale som gjør at jeg tilkommer "mitt beløp" hvis eksen plutselig finner ut at "nei, dette ble for dyrt" og selger boligen f.eks 3 mnd etter at jeg har overført skjøtet. Eller, at det kommer en ny person inn i bildet som kjøper seg inn på 1/2 og ved senere salg så får denne personen potensielt min verdistigning.

Er det noen som har tips/råd/erfaringer å dele?

Kan vi skrive en avtale som sier f.eks at jeg skal tilkomme 50% boligens verdiøkning over 3.9 millioner frem til barna er 18 år? Dette vil for eksempel bidra til at eksen så fort som mulig tar en takst og "kjøper meg ut", før boligen stiger ytterligere i verdi. Vil det samme vil gjelde motsatt, hvis boligen synker i verdi ift 3.9 millioner, da må jeg punge ut?

Annen info: Jeg har betalt ca 65% på boliglånet da jeg har bedre inntekt. Eksen overtar 80% av verdier i innbo. Jeg sitter igjen med den dyre bilen, som jeg må selge med tap (for å få ned likviditet mtp boliglån). Opppussing på ca 500.000,- som var overskuddet av forrige boligsalg (min del av dette er 50%).

 

Håper på snarlig svar,

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp. Selg boligen. 

Hvis dere er helt bestemte på at den aldri skal selges så la henne leie av deg til en høyere pris enn hva eie ville kostet for å dekke dine kostnader samtidig som du da har en motivator til at hun (+hennes neste mann) vil kjøpe deg ut.

Beholde huset "for barnas skyld"? Why? Er nå helt uproblematisk for barn å bytte bolig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar,

Jeg synes også den ideen er dum, å beholde boligen for barnas skyld - men her står hun hardt på sitt og jeg vil egentlig bare komme meg videre. 
I korte trekk så er det greit, hun bor i boligen med barna 50%, og jeg starter på nytt - dog med 0 i egenkapital (har heldigvis mulighet til realkausjon i foreldres bolig)

Så, boligen overtas av henne - sånn blir det, den avgjørelsen er tatt. Jeg må bare finne ut hvordan jeg ikke går på tidenes tap, eller blir en bitter gubbe hvis hun selger boligen og får hele gevinsten selv.

Corp Por: Jeg kan dessverre ikke eie noe i denne boligen, da det gjør at jeg ikke kan få et nytt boliglån. Hun kan heller ikke ut med noe mer i mnd på "boliglån".

 

Endret av Kattamaran
Lenke til kommentar

Det er helt klart mest fornuftig å gjøre opp dette nå, og det er en del av ett hvert samlivsbrudd, å måtte starte på nytt, på sine egne bein. 

Hun kan ikke kreve å beholde boligen uten å kjøpe deg ut, så jeg skjønner ikke argumentet med at sånn blir det. 
Del alt 50/50, bli enige om det, så slipper dere årevis med krangling og diskusjoner om hvem som skylder hvem hva osv. Evt så får du bare gi henne boligen, og finne det i at de pengene er bortkastet og du må starte helt på scratch. Dersom du mener det er verdt det, for å bare komme seg vekk fortest mulig, så kan du ihvertfall ikke være bitter ved en senere anledning og du må godta det tapet

Du kan jo alltids håpe at hun gir deg 250.000 når hun får råd til det, jeg vil anta sjansen for det ligger på rundt 0,01%

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det avhenger naturligvis av hva dere avtaler om oppsigelse, og her står dere nokså fritt. Dere kan avtale at oppsigelse skal ha kortere eller lengre frist, at det må finnes visse grunnlag for å gi oppsigelse, etc. 

I skifteutlegg etter ekteskapsloven er regelen slik at oppsigelse kan gis når som helst, og når oppsigelse blir gitt har skyldner seks måneder (fra oppsigelsen kom frem) til å betale ut beløpet og eventuelle ubetalte renter. Blir det ikke betalt innen seks måneder er gått kan kreditor kreve utlegg eller tvangssalg av boligen (jf. tvangsfullbyrdelsesloven § 7-2 første ledd bokstav a eller f, eller § 11-2 første ledd bokstav a eller b).

Man kan avtale at renter ikke skal betales løpende men i stedet akkumuleres og betales sammen med hovedstol. Det er imidlertid ikke vanlig. Betales renter ikke løpende skal de heller ikke inntekts- eller fradragsføres før betaling skjer. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Fantastisk. Tusen takk for gode og utfyllende svar.

Så, siden vi er samboere så må dette avtales, men å ta utgangspunkt i ekteskapsloven og skifteutlegg, så er vi godt på vei. Jeg antar at å gjøre dette i samråd med advokat vil være hensiktsmessig? 
Hvordan er videre prosess, etter at man har en slik avtale på plass? Tinglyses det pant samtidig som man overfører skjøtet, gjennom kartverket?

Kan renten settes etter avtale?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Videre prosess er å sette opp en avtale (gjeldsbrev), og så sende et utfylt pantedokument til tinglysing. Pantedokumentet kan sendes sammen med skjøtet. 

Samboere har full avtalefrihet. Rente, betalingsvilkår, forfall mv. kan avtales. Det er ofte lurt å ta utgangspunkt i ekteskapslovens regler fordi 1) de er godt kjent, 2) de er laget etter en grundig utredning hvor man søkte å balansere ektefellenes interesser ved samlivsbrudd best mulig. Det kan man ordne ved f.eks. å ta inn "Ellers gjelder reglene om skifteutlegg og tilhørende regler tilsvarende for denne avtalen" i avtaleteksten.

Det kan være fornuftig å spandere på seg en time eller to hos advokat for å få en gjennomgang av avtalen. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Uansett hvor gode venner dere er nå, kan det endre seg, vær forsiktig.

Kanskje dele huset i 2 enheter? Det er lettere enn du kanskje tror.
Lage kjøkken og stenge en dør slik at det blir 2 bo-enheter, men fremdeles Enebolig, da er dere adskilt, men i umiddelbar nærhet(Separat ytterdør er å anbefale).
Dere må bare betjene kommunale avgifter og strøm sammen, som burde være enkelt.

Endret av Alexander4840
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Alexander4840 said:

Uansett hvor gode venner kan det endre seg, vær forsiktig.

Kanskje dele huset i 2 enheter? Det er lettere enn du kanskje tror.
Lage kjøkken og stenge en dør slik at det blir 2 bo-enheter, men fremdeles Enebolig, da er dere adskilt, men i umiddelbar nærhet(Separat ytterdør er å anbefale).
Dere må bare betjene kommunale avgifter og strøm sammen, som burde være enkelt.

Godt forslag, men boligen er dessverre ikke delbar på den måten.

Lenke til kommentar
Kattamaran skrev (20 minutter siden):

Krikkert:

Har det noe å si for hennes bank mtp boliglån, at det er pant i boligen på 250.000? Altså, noe særlig utslag som gjør at dette kan "gå i dass"?

Kan banken hennes, etter innvilgelse av lån - nekte en evt pant i boligen?

Banken må ta hensyn til privat gjeld når de vurderer belåningsgrad og betjeningsevne. Banker tinglyser vanligvis ikke urådighetserklæring ifbm. boliglån, så de kan ikke nekte tinglysing av ditt pant, men de kan nekte å gi lån fordi ditt lån dytter henne over grensa for belåning (maks 85 % av boligverdi belånt med sikkerhet i boligen) eller betjeningsevne (total gjeld maks 5x inntekt), og de kan si opp lånet dersom hun ikke opplyser om at hun også har/vil få gjeld til deg. Det er derfor viktig at dere opplyser banken om planen her. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

De fleste banker krever som regel 1. Prioritets pant på store lån. Viktig her at dere passer at banken ikke tar et større pant enn lånet, og at total pant/lån på hennes boliglån ikke gjør at det ikke er rom for ditt pant innenfor hverdien av boligen. Hvis du ender opp med 2. Prioritets pant og boligen er 85+% belånt så vil ikke ditt pant ha noe verdi hvis boligverdien synker 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Loko said:

De fleste banker krever som regel 1. Prioritets pant på store lån. Viktig her at dere passer at banken ikke tar et større pant enn lånet, og at total pant/lån på hennes boliglån ikke gjør at det ikke er rom for ditt pant innenfor hverdien av boligen. Hvis du ender opp med 2. Prioritets pant og boligen er 85+% belånt så vil ikke ditt pant ha noe verdi hvis boligverdien synker 

Hele boligen vil stå på hun. Hun vil ha 50% av lånet, hennes foreldre vil ha 50 % av lånet. Da bør det være ganske greit?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...