Gå til innhold

SNIKTITT: Assassin's Creeed Valhalla


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Dellers said:

Jeg sliter fortsatt med å se hvorfor det heter Assassin's Creed. Det ser jo ikke ut til å ha noe med hverken snikmordere eller serien som helhet å gjøre.

 

Kan jo muligens ha noe med "merkevaren" Assassin's Creed som selger like mye som selve spillet? Men jeg er i bunn og grun enig med at navnet passer dårligere og dårligere. 

Lenke til kommentar
Dellers skrev (4 timer siden):

Jeg sliter fortsatt med å se hvorfor det heter Assassin's Creed. Det ser jo ikke ut til å ha noe med hverken snikmordere eller serien som helhet å gjøre.

Selv om spillserien har ordet assassin i titelen, så har aldri spillene handlet om snikmordere alene.

Serien har alltid handlet on å ta opp ulike historiske epoker. Første spillet i Assassins Creed handlet om det tredje korståget, og kampen mellom snikmorderne (assassins) og tempelridderne. I 2007 når første spillet kom ut beskrev ubisoft serien som en: spillserien som tar for seg historiske hendelser fortalt gjennom en fiktiv handling. Første serien ble kalt Assasins Creed, fordi man var med på snikmordernes siden mot tempelridderne. 

De første spillene, frem til Syndicate tar for seg de ulike korstogene. Dette er historie som går over flere tiår, epoker og lokasjoner. Etter flere spill og DLCer, var det vel ikke mer for ubisoft å hente i denne delen av historien, derfor måtte de bevege seg bort fra korstogene.

Assassins Creed Origins blir derfor første spillet i serien som «skiller» seg ut, fordi det ikke handler om et korstog. Men spillet (i likhet med resten av serien) tar for seg en historisk epoke, og formidler den gjennom et fiktivt univers. Assassins Creed har aldri vært et spill som kun skal handle om snikmordere. En serie hvor hovedfokuset dreier seg rundt en snikmorder må vel være Hitman, og hadde ubisoft lansert et slik Assasins Creed spill ville det vært celdig merkelig. Det ville blitt rart, fordi Assassins Creed alltid har handlet om å formidle historiske hendelser gjennom et fiktivt univers. 

Sett i et slikt perspektiv så passer Valhalla fint inn i serien, selv om det er skiller seg ut og er annerledes fra tidligere spill. Man må alltid lage noe nytt, hvis ikke dør spillserien ut.

 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Gringorilla said:

Historien virker eksepsjonelt uklar på hvor mange sønner Ragnar Lodbrok egentlig hadde. De fire sønnene som du nevner her, er det antallet som nevnes i spillet? For historikere nevner alt mellom 3 og 10 sønner (og 2 døtre), og hvilke koner han hadde hvem med virker også å være diffust.

Om fyren i det hele tatt eksisterte er ganske usikkert. Det kan være han var inspirert og sammensatt av opptil 6 ulike personer.

Lenke til kommentar

Vel...

For min del ser det ihvertfall ut som om Ubisoft har "fikset" det jeg hadde mest problemer med i Origins og Odessy. Nemlig de ENORME områdene som ble fylt med meningsløse loot pickups og at snikangrep ikke alltid var vellykket.

Håper de får til en bedre kobling til den eviglange konflikten mellom "templars" og "assassins" og mer fokus på at de to sidene ikke egentlig er så forskjellige. Det har vært savnet siden AC3.

 

Lenke til kommentar
28 minutes ago, barezell said:

Slippes for tett på cyberpunk, men kommer nok til å prøve dette. Spilte odyssey i mange timer selv om det ble for stort og gjentagene til å fullføre.

Disse spillene ser forskjellige nok ut til at jeg vil tro det går fint, selv om det nok finnes flere som deg som er interessert i begge. Selv synes jeg Cyberpunk ser altfor syre ut til at det frister, men det virker jo som om jeg er i solid mindretall ettersom "alle" mener det blir bra.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Dellers said:

Jeg sliter fortsatt med å se hvorfor det heter Assassin's Creed. Det ser jo ikke ut til å ha noe med hverken snikmordere eller serien som helhet å gjøre.

Velkommen etter, det er dette ubisoft gjør, de gjorde det med Rainbow Six og Ghost Recon også. Det er vel snart 15 år siden de begynte voldtekten av R6 navnet. 

Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (4 timer siden):

Historien virker eksepsjonelt uklar på hvor mange sønner Ragnar Lodbrok egentlig hadde. De fire sønnene som du nevner her, er det antallet som nevnes i spillet? For historikere nevner alt mellom 3 og 10 sønner (og 2 døtre), og hvilke koner han hadde hvem med virker også å være diffust.

Det var litt dårlig formulert av meg. Jeg mente at 4 av hans sønner nevnes i den Angelsaksiske krønike som ledere av invasjonen. Spillet har så langt vist meg to av disse, Ivar og Ubba, og jeg vet ikke hva spillet gjør med de andre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dellers skrev (3 timer siden):

Disse spillene ser forskjellige nok ut til at jeg vil tro det går fint, selv om det nok finnes flere som deg som er interessert i begge. Selv synes jeg Cyberpunk ser altfor syre ut til at det frister, men det virker jo som om jeg er i solid mindretall ettersom "alle" mener det blir bra.

Tenkte mer for min egen del og prioritering. Ser det ikke kom så godt frem :) Trur nok de spillene lever fint side om side ja. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...