Jump to content
fleur

Kalorioverskudd - hva slags mat?

Recommended Posts

Jeg har brukt kostholdet flexikost (som er basert på riktig makrosammensetning i alle måltider) og ligget i kaloriunderskudd i lengre tid. Nå skal jeg begynne å ligge i kalorioverskudd og appen regner ut alt så det blir riktig. Men siden det blir veldig mye mat i alle måltidene lager jeg heller litt mindre måltider og  sparer heller opp litt kalorier til et siste måltid. Hvor viktig er det at sammensetningen i det siste måltidet er riktig? Kan jeg feks spise sjokolade eller frukt eller noe annet snacks eller ødelegger det alt? Er snakk om 2-300 kalorier 

Edited by fleur

Share this post


Link to post

Hva er vitsen med en diett hvis du ikke følger den? Flytting av slikt og omgjøring på egen hånd er ikke bra.

  • Like 1

Share this post


Link to post
kremt skrev (4 minutter siden):

Hva er vitsen med en diett hvis du ikke følger den? Flytting av slikt og omgjøring på egen hånd er ikke bra.

Glemte å skrive at det er noen tekniske utfordringer som gjør at jeg må plotte inn veldig mye manuelt hvis jeg skal unngå å samle opp de 2-300 kaloriene. Hvis disse overskuddskaloriene skal stemme 100% med makro får jeg ikke satt sammen det måltidet i appen men må gjøre det på utsiden, noe som er tungvint 

Share this post


Link to post

Hvis vi skal snakke om næringspasjonering så hører strengt tatt sjokolade og frukt hjemme rundt tider hvor vi vil fylle glykogenlagrene våre, som f.eks etter en lang natt eller tider rundt fysisk aktivitet dvs.frokost og før og etter trenings måltider. Til kvelds trenger du ikke sjokolade, velg heller da noe proteinrikt så musklaturen får byggesteiner til restitusjonsprosessen gjennom natten.

Share this post


Link to post
Powertrainer skrev (40 minutter siden):

Hvis vi skal snakke om næringspasjonering så hører strengt tatt sjokolade og frukt hjemme rundt tider hvor vi vil fylle glykogenlagrene våre, som f.eks etter en lang natt eller tider rundt fysisk aktivitet dvs.frokost og før og etter trenings måltider. Til kvelds trenger du ikke sjokolade, velg heller da noe proteinrikt så musklaturen får byggesteiner til restitusjonsprosessen gjennom natten.

Skjønner. Men det jeg lurte på er om 2-300 kcal med sjokolade/frukt som bare er karbo og evt fett vil ødelegge for muskelbygginga? Eller om det siste måltidet også må være optimalt sammensatt? 

Samme forsåvidt med middagen. Hva om jeg feks en dag har lyst på sushi istedetfor den vanlige middagen som inneholder riktig mengde protein, karbohydrater og fett. Vil det ødelegge? Har ikke spist sushi på år og dag siden det er for mye fett iforhold til protein, men nå som jeg skal ligge i kalorioverskudd en periode kanskje det er rom for det? 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...