Gå til innhold

Kalorioverskudd - hva slags mat?


Anbefalte innlegg

Jeg har brukt kostholdet flexikost (som er basert på riktig makrosammensetning i alle måltider) og ligget i kaloriunderskudd i lengre tid. Nå skal jeg begynne å ligge i kalorioverskudd og appen regner ut alt så det blir riktig. Men siden det blir veldig mye mat i alle måltidene lager jeg heller litt mindre måltider og  sparer heller opp litt kalorier til et siste måltid. Hvor viktig er det at sammensetningen i det siste måltidet er riktig? Kan jeg feks spise sjokolade eller frukt eller noe annet snacks eller ødelegger det alt? Er snakk om 2-300 kalorier 

Endret av fleur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (4 minutter siden):

Hva er vitsen med en diett hvis du ikke følger den? Flytting av slikt og omgjøring på egen hånd er ikke bra.

Glemte å skrive at det er noen tekniske utfordringer som gjør at jeg må plotte inn veldig mye manuelt hvis jeg skal unngå å samle opp de 2-300 kaloriene. Hvis disse overskuddskaloriene skal stemme 100% med makro får jeg ikke satt sammen det måltidet i appen men må gjøre det på utsiden, noe som er tungvint 

Lenke til kommentar

Hvis vi skal snakke om næringspasjonering så hører strengt tatt sjokolade og frukt hjemme rundt tider hvor vi vil fylle glykogenlagrene våre, som f.eks etter en lang natt eller tider rundt fysisk aktivitet dvs.frokost og før og etter trenings måltider. Til kvelds trenger du ikke sjokolade, velg heller da noe proteinrikt så musklaturen får byggesteiner til restitusjonsprosessen gjennom natten.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (40 minutter siden):

Hvis vi skal snakke om næringspasjonering så hører strengt tatt sjokolade og frukt hjemme rundt tider hvor vi vil fylle glykogenlagrene våre, som f.eks etter en lang natt eller tider rundt fysisk aktivitet dvs.frokost og før og etter trenings måltider. Til kvelds trenger du ikke sjokolade, velg heller da noe proteinrikt så musklaturen får byggesteiner til restitusjonsprosessen gjennom natten.

Skjønner. Men det jeg lurte på er om 2-300 kcal med sjokolade/frukt som bare er karbo og evt fett vil ødelegge for muskelbygginga? Eller om det siste måltidet også må være optimalt sammensatt? 

Samme forsåvidt med middagen. Hva om jeg feks en dag har lyst på sushi istedetfor den vanlige middagen som inneholder riktig mengde protein, karbohydrater og fett. Vil det ødelegge? Har ikke spist sushi på år og dag siden det er for mye fett iforhold til protein, men nå som jeg skal ligge i kalorioverskudd en periode kanskje det er rom for det? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...