Gå til innhold

iPhone 12-tråden: Spesifikasjoner, tips og råd


Gjest Slettet-404071

iPhone 12  

147 stemmer

  1. 1. Hvilken iPhone 12 ville du ha kjøpt?

    • iPhone 12
      29
    • iPhone 12 Mini
      28
    • iPhone 12 Pro
      41
    • iPhone 12 Pro Max
      49


Anbefalte innlegg

Eulogy skrev (6 timer siden):

Blir en 13 Pro Max på meg! Eneste jeg er skuffet over er fargene. 

Enig, likte ikke den nye blåfargen til 13 Pro Max og de tre andre fargene er jo samme som 12 Pro Max. Mulig nyansene til gull, grafitt og sølv er litt annerledes enn 12 Pro-serien men de ser ihvertfall like ut på bildene.

Favorittfargen min blant de nyere iPhone-generasjonene var 11 Pro Max i Midnight Green. Har 12 Pro Max i blå nå og denne gangen blir det 13 Pro Max i grafitt. Fargene på Apple sine skinndeksler var ikke bra i år heller så det ble et i sekyoagrønn. Så pleier jeg historisk å kjøpe et silikondeksel eller to fra Apple om jeg faller for noen av fargene.

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, har prøvd å søke, men finner ikke svaret.

Hver gang jeg bruker BankID på mobil, kommer beskjeden "(Hovednummer) SIM-kortet sendte en tekstmelding", 3-4 ganger. Jeg kan trykke "Godta", men får logget inn uansett hva jeg trykker på disse spørsmålene.

Skal det være slik på iPhone? (Har nettopp byttet fra Android)

Går det an å fjerne? Det er litt plagsomt.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Anders And said:

Hei, har prøvd å søke, men finner ikke svaret.

Hver gang jeg bruker BankID på mobil, kommer beskjeden "(Hovednummer) SIM-kortet sendte en tekstmelding", 3-4 ganger. Jeg kan trykke "Godta", men får logget inn uansett hva jeg trykker på disse spørsmålene.

Skal det være slik på iPhone? (Har nettopp byttet fra Android)

Går det an å fjerne? Det er litt plagsomt.

Dette skjer med meg også, bare ignorerer det. Trenger ikke trykke godta som du sier.

Lenke til kommentar
Anders And skrev (1 time siden):

Hei, har prøvd å søke, men finner ikke svaret.

Hver gang jeg bruker BankID på mobil, kommer beskjeden "(Hovednummer) SIM-kortet sendte en tekstmelding", 3-4 ganger. Jeg kan trykke "Godta", men får logget inn uansett hva jeg trykker på disse spørsmålene.

Skal det være slik på iPhone? (Har nettopp byttet fra Android)

Går det an å fjerne? Det er litt plagsomt.

BankID på Mobil er en stygg, hackete løsning som belager seg på SMS klasse 0-meldinger. Dette er en type SMS-meldinger som omgår telefonens «vanlige» SMS-håndtering så det er litt hipp som happ fra telefon til telefon hvordan det håndteres.

Det er ikke noe å få gjort med det, dessverre.

Lenke til kommentar
32 minutes ago, henrikwl said:

BankID på Mobil er en stygg, hackete løsning som belager seg på SMS klasse 0-meldinger. Dette er en type SMS-meldinger som omgår telefonens «vanlige» SMS-håndtering så det er litt hipp som happ fra telefon til telefon hvordan det håndteres.

Det er ikke noe å få gjort med det, dessverre.

Bytte til BankID-appen? Tilbys av disse bankene: https://www.vipps.no/produkter-og-tjenester/privat/bankid/bankid/banker-med-app/

Lenke til kommentar

Dere som har iPhone Max...

Er det praktisk mulig å betjene denne med en' hånd i et trygt og uanstrengt grep? Jeg har en jobb som gjør det mulig å jobbe på farta når og hvor jeg vil, og jeg kan gjerne skrive lange artikler og mailer på mobilen samtidig som jeg går. I tillegg benytter jeg iphonen nærmest som et actionkamera på tur, og er derfor ganske avhengig av at jeg kan holde dem i et trygt grep.

Har bestandig valgt den vanlige størrelsen av "Pro" utgaven, men det frister å gå for Max ettersom mye av jobben ville vært lettere å utføre på en større skjerm. Samtidig er jeg redd for at den blir for stor til å jobbe effektiv "on the go" på.

Så nå står jeg mellom disse to modellene, alternativt så dropper jeg nyeste iPad Mini som var i planene mine, så kjører heh kanskje galskapen fullt ut og kjøper begge. Det er tross alt de viktigste arbeidsverktøyene mine, samtidig som det er kamera og underholdning.

 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, henrikwl said:

I wish… Snakka med banken min (Nordea Direct) om de hadde planer om å støtte den. «Vi har ingen planer om det på nåværende tidspunkt. Vi anbefaler BankID på Mobil». 🙄

Det sier min (hoved)bank også.

Alternativene er A: Fortsett å "mase" på egen bank, B: Bytte til annen bank som tilbyr dette, eller C: Leve med BankID på mobil.

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (28 minutter siden):

Dere som har iPhone Max...

Er det praktisk mulig å betjene denne med en' hånd i et trygt og uanstrengt grep? Jeg har en jobb som gjør det mulig å jobbe på farta når og hvor jeg vil, og jeg kan gjerne skrive lange artikler og mailer på mobilen samtidig som jeg går. I tillegg benytter jeg iphonen nærmest som et actionkamera på tur, og er derfor ganske avhengig av at jeg kan holde dem i et trygt grep.

Har bestandig valgt den vanlige størrelsen av "Pro" utgaven, men det frister å gå for Max ettersom mye av jobben ville vært lettere å utføre på en større skjerm. Samtidig er jeg redd for at den blir for stor til å jobbe effektiv "on the go" på.

Så nå står jeg mellom disse to modellene, alternativt så dropper jeg nyeste iPad Mini som var i planene mine, så kjører heh kanskje galskapen fullt ut og kjøper begge. Det er tross alt de viktigste arbeidsverktøyene mine, samtidig som det er kamera og underholdning.

 

Jeg gikk fra 12pro til s21u som vil være noe tilsvarende. 12pro brukes fint med en hånd å dette savner jeg ofte. Det blir nok en mindre 13pro eller 13 mini på meg så jeg er spent på om jeg savner skjerm areal, men der var ikke et tema sist jeg gikk fra Note til 12pro. Fordelene med å bruke 1 hånd på farten er større enn det å ha stor skjerm for min del. Jeg tror jeg hadde gått for løsningen du skisserte med 13pro og ipad mini om du vil drasse på to enheter (og to ladere, jish Apple...). Eneste grunn jeg ser til å velge disse monstrene er lang batteritid, men synst den var bra på 12pro. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (4 minutter siden):

Jeg gikk fra 12pro til s21u som vil være noe tilsvarende. 12pro brukes fint med en hånd å dette savner jeg ofte. Det blir nok en mindre 13pro eller 13 mini på meg så jeg er spent på om jeg savner skjerm areal, men der var ikke et tema sist jeg gikk fra Note til 12pro. Fordelene med å bruke 1 hånd på farten er større enn det å ha stor skjerm for min del. Jeg tror jeg hadde gått for løsningen du skisserte med 13pro og ipad mini om du vil drasse på to enheter (og to ladere, jish Apple...). Eneste grunn jeg ser til å velge disse monstrene er lang batteritid, men synst den var bra på 12pro. 

Takk for godt svar 🙂.

Tror også det er lurt. Er deksel vil jo bygge ytterligere, og bredden på Max virker allerede ganske på grensen. Da gjenstår det å bestemme seg for om man skal velge iPad Mini, eller standard iPad. Mini frister dog veldig. 

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (16 minutter siden):

Takk for godt svar 🙂.

Tror også det er lurt. Er deksel vil jo bygge ytterligere, og bredden på Max virker allerede ganske på grensen. Da gjenstår det å bestemme seg for om man skal velge iPad Mini, eller standard iPad. Mini frister dog veldig. 

Det skjønner jeg godt. Synst en får gjort mye med små skjermer go jeg liker at det er litt smidig når jeg er på farten. Skal jeg gjøre noe mer enn jeg får gjort på mobilen drar jeg opp laptopen, men det kommer jo veldig an på reisevaner. Jeg liker fysisk tastatur å fullverdig os så her i huset blir paddene ikke brukt av meg. Det blir en ubekvem ting mellom mobil og pc ^^ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (15 minutter siden):

Det skjønner jeg godt. Synst en får gjort mye med små skjermer go jeg liker at det er litt smidig når jeg er på farten. Skal jeg gjøre noe mer enn jeg får gjort på mobilen drar jeg opp laptopen, men det kommer jo veldig an på reisevaner. Jeg liker fysisk tastatur å fullverdig os så her i huset blir paddene ikke brukt av meg. Det blir en ubekvem ting mellom mobil og pc ^^ 

Enig 🙂

Tidligere tok jeg gjerne med meg den gamle iPad'n med tastaturdeksel for å "spare" vekt og plass i sekken. Men fant etterhvert it at tastaturdekselet ble for ineffektivt å skrive på sammenlignet med å bare ta med Mac'n. Samtidig ble iPad'n så tung og vanskelig å holde at jeg sluttet å bruke den til lesebrett. Mulig jeg kjører Mini og et lett deksel denne gangen. Fristende å kjøpe fra Apple nå, men det kan jo være lurt å handle på en butikk med utvidet åpent kjøp når man er såpass i tvil. Sov om jeg virkelig ikke liker å levere noe tilbake...

Lenke til kommentar
5 minutes ago, torbjornhb said:

...men det kan jo være lurt å handle på en butikk med utvidet åpent kjøp når man er såpass i tvil. 

De færreste fysiske butikker har åpent kjøp på en mobil hvor forseglingen er brutt. Unntaket er nettbutikker, hvor man har lovfestet 14 dagers angrerett.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

 

Da var det 13 Pro Max-dekselet i fargen sekoyagrønn kommet i hus fra Apple. Kamerahuset bare vokser og vokser i størrelse sammenlignet med tidligere generasjoner.

IMG_2350.thumb.jpg.0dc15f5d2103585159f12cd82d4f16ae.jpg

Fra venstre til høyre, tre generasjoner Apple lærdeksel: iPhone 11 Pro Max i skogsgrønn, 12 Pro Max i lærbrun og 13 Pro Max i sekyoagrønn

IMG_2351.thumb.jpg.3f163482c095518cacf739652c102c83.jpg

Grønnfargen på 13 Pro Max-dekselet er ganske mørk. Veldig lik sånn det skogsgrønne dekselet var på 11 Pro Max før man tok det i bruk og det mørknet enda mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hedonism skrev (6 minutter siden):

 

Da var det 13 Pro Max-dekselet i fargen sekoyagrønn kommet i hus fra Apple. Kamerahuset bare vokser og vokser i størrelse sammenlignet med tidligere generasjoner.

IMG_2350.thumb.jpg.0dc15f5d2103585159f12cd82d4f16ae.jpg

Fra venstre til høyre, tre generasjoner Apple lærdeksel: iPhone 11 Pro Max i skogsgrønn, 12 Pro Max i lærbrun og 13 Pro Max i sekyoagrønn

IMG_2351.thumb.jpg.3f163482c095518cacf739652c102c83.jpg

Grønnfargen på 13 Pro Max-dekselet er ganske mørk. Veldig lik sånn det skogsgrønne dekselet var på 11 Pro Max før man tok det i bruk og det mørknet enda mer.

Du har ikke et vanlig "Pro" deksel du kan sammenligne størrelse med?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...