Gå til innhold

iPhone 12-tråden: Spesifikasjoner, tips og råd


Gjest Slettet-404071

iPhone 12  

147 stemmer

  1. 1. Hvilken iPhone 12 ville du ha kjøpt?

    • iPhone 12
      29
    • iPhone 12 Mini
      28
    • iPhone 12 Pro
      41
    • iPhone 12 Pro Max
      49


Anbefalte innlegg

Ser ut som om min iPhone 12 endelig er på vei, bestilte 22.10. Første iOS enhet siden jeg hadde iPod Touch på slutten av 2000-tallet en gang.

Noen som har forslag til deksler, jo mer minimalistisk det er, jo bedre. Det jeg har til min nåværende telefon dekker ikke sidene, slik at knappene for skjerm av/på og volum er bare, det liker jeg veldig godt.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
minim skrev (3 timer siden):

Rimelig håpløst om vi nå skal begynne å få sånne elementære android problem på iPhones også. Dette med stabile varsler er hovedårsaken til at jeg kun har iPhone på jobb. Har ikke opplevd varslings problemer selv enda, men det er ikke et godt tegn når sånt rapporteres på iOS! 

Kan ikke huske å hatt noe slike problemer på Android jeg men, og jeg har hatt mange. Synes ikke min iPhone 12 er noe "bedre" på varslinger enn andre telefoner jeg har hatt (og fremdeles har, bl.a en Samsung Note10 og en LG G7)

Angående batteriproblemer som folk rapporterer om så har ikke jeg merka noe slikt på min 12 Pro Max.

Endret av Simkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (5 timer siden):

Rimelig håpløst om vi nå skal begynne å få sånne elementære android problem på iPhones også. Dette med stabile varsler er hovedårsaken til at jeg kun har iPhone på jobb. Har ikke opplevd varslings problemer selv enda, men det er ikke et godt tegn når sånt rapporteres på iOS! 

Dette er da ikke et android problem. Jeg sliter faktisk mer med varsler på iPhone fordi 

1. Ingen notification led 

2. Så stor busslomme at det ikke er plass til ett eneste ikon. Aner ikke om jeg har notifications. Må swipe ned for å se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (20 minutter siden):

Dette er da ikke et android problem. Jeg sliter faktisk mer med varsler på iPhone fordi 

1. Ingen notification led 

2. Så stor busslomme at det ikke er plass til ett eneste ikon. Aner ikke om jeg har notifications. Må swipe ned for å se.

Nå har det vel aldri vært slik at varslene vises der oppe på iOS uavhengig av busslomme eller ikke?

Endret av brukernavn331
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (57 minutter siden):

Dette er da ikke et android problem. Jeg sliter faktisk mer med varsler på iPhone fordi 

1. Ingen notification led 

2. Så stor busslomme at det ikke er plass til ett eneste ikon. Aner ikke om jeg har notifications. Må swipe ned for å se.

Jo det kan man lett se på tråder bare innpå her eller på andre telefon forum og det er helt krise om iOS kommer dit også. 
 

Men det du nevner er ikke feil eller mangler. Det er funksjoner som ikke tilbys. Litt som proraw på ikke-pro modellene ;) 

Lenke til kommentar
brukernavn331 skrev (44 minutter siden):

Nå har det vel aldri vært slik at varslene vises der oppe på iOS uavhengig av busslomme eller ikke?

Wow, har det ikke? Ikke hatt iPhone siden 5S så trodde virkelig dette var noe de hadde fått på plass. Tungvindt å måtte skru på låseskjerm (ingen always-on) eller trekke ned notification-fanen. På 12 mini er det jo ikke plass uansett så det har jo ikke noe å si. Notification led hadde vært nice.

minim skrev (6 minutter siden):

Jo det kan man lett se på tråder bare innpå her eller på andre telefon forum og det er helt krise om iOS kommer dit også.

Men det du nevner er ikke feil eller mangler. Det er funksjoner som ikke tilbys. Litt som proraw på ikke-pro modellene ;) 

Jeg har hatt android i nesten alle år. Aldri hatt problemer med at jeg ikke får notifications. Nærmeste jeg har hørt er vel på en del Huawei telefoner der strømsparingen er litt for aggressiv og appene er i dvale, men det merket jeg aldri selv da jeg konfigurerte dette på dag 1, og dette er samtidig ikke et android-problem. Du overdriver totalt når det kommer til Android.

Det er kanskje ikke en feil nei, men en ganske åpenbar mangel i mine øyne. Ikke nok å bare si 'dette tilbys ikke' og så wink-wink. Som om det er en 'gotcha'. "Haha, der tok du feil. Det er en funksjon vi aldri har hatt!! #winning".

Always-on og notification-LED savner jeg. Samt muligheten for å justere hastigheten på en del animasjoner. På Android satt jeg alltid de på 0.5x i developer tools. Stock android og stock ios animasjoner er for trege.

Virker som du tror at iOS og Android er mye mer forskjellig enn det de er, Minim. Jeg som har brukt begge, med hovedfokus på Android, merker at det er stort sett små forskjeller.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (19 minutter siden):

Wow, har det ikke? Ikke hatt iPhone siden 5S så trodde virkelig dette var noe de hadde fått på plass. Tungvindt å måtte skru på låseskjerm (ingen always-on) eller trekke ned notification-fanen. På 12 mini er det jo ikke plass uansett så det har jo ikke noe å si. Notification led hadde vært nice.

Jeg har hatt android i nesten alle år. Aldri hatt problemer med at jeg ikke får notifications. Nærmeste jeg har hørt er vel på en del Huawei telefoner der strømsparingen er litt for aggressiv og appene er i dvale, men det merket jeg aldri selv da jeg konfigurerte dette på dag 1, og dette er samtidig ikke et android-problem. Du overdriver totalt når det kommer til Android.

Det er kanskje ikke en feil nei, men en ganske åpenbar mangel i mine øyne. Ikke nok å bare si 'dette tilbys ikke' og så wink-wink. Som om det er en 'gotcha'. "Haha, der tok du feil. Det er en funksjon vi aldri har hatt!! #winning".

Always-on og notification-LED savner jeg. Samt muligheten for å justere hastigheten på en del animasjoner. På Android satt jeg alltid de på 0.5x i developer tools. Stock android og stock ios animasjoner er for trege.

Virker som du tror at iOS og Android er mye mer forskjellig enn det de er, Minim. Jeg som har brukt begge, med hovedfokus på Android, merker at det er stort sett små forskjeller.

Det er bare en annen aproach. Det blir lett bare en haug med spam av små ikoner man ikke skiller fra hverandre så for min del synst jeg det er bedre sånn. Du kan forresten bare dobbelttappe på låst skjerm (kanskje du må aktivere det) for å se notifikasjoner.

Jeg også. Har alltid minst en toppmodell med android og en med iOS i året. Alltid notifikasjons trøbbel på android telefonene om det er Huawei, Samsung eller xiaomi spiller liten rolle. Dokumenterte det senest med logg i xiaomi tråden og har gjort det tidligere i note tråder også om du vil se.. Ser ut som at det er nærmest bare Google selv med pixel som håndterer dette problemfritt, men dette er nå en avsporing og ikke noe som er vits i å diskutere videre her. 

At du vil ha noe som en produsent ikke tilbyr og likevel kjøper det på tross av at det er markedsført uten gjør det ikke til produsenten sin feil. Trodde dette var ganske godt utbrodert i proraw diskusjonen? 

Om AOD/Led, se over. En har ikke like god kontroll over animasjonene i iOS, men du kan gå inn i innstillinger, tilgjengelig og bevegelser og velge redusert så begrenses det noe og de blir kjappere. 

Neida jeg kom nettopp fra Xiaomi mi 10 pro jeg. Kjenner godt til styrker og svakheter ved begge OSene og har som nevnt alltid en toppmodell fra hver leir hvert år. Jeg er enig i at det er små forskjeller til daglig bruk. Stabile notifikasjoner var et fortrinn iOS hadde, men om ryktene stemmer kan det være historie også. 

Lenke til kommentar
minim skrev (2 timer siden):

. Det blir lett bare en haug med spam av små ikoner man ikke skiller fra hverandre så for min del synst jeg det er bedre sånn

Hadde vært nok med ett ikon for alt av notifications. 

 

minim skrev (2 timer siden):

At du vil ha noe som en produsent ikke tilbyr og likevel kjøper det på tross av at det er markedsført uten gjør det ikke til produsenten sin feil. Trodde dette var ganske godt utbrodert i proraw diskusjonen? 

Om AOD/Led, se over. 

Det er ikke en feil nei, det sa jeg også. Men det er et punkt der konkurrentene har et fortrinn. Akkurat som andre fortrinn. I stedet for å kun godta at 'slik er det' så kan man jo ønske at de fikser det. Akkurat slik som widgets manglet i årevis. Du kunne sagt at 'de ble aldri reklamerte med widgets, du visste hva du kjøpte'. Men den innstillingen hadde nok aldri ført til at de implenterte det. Samme med trådløs lading og andre ting.

Jeg som iPhone eier ønsker jo selvfølgelig at produktet skal bli best mulig, og da synes jeg det er verdt å undersøke og ta tak i områdene de kan forbedre.

Lurer på om det går å lage en widget som viser notifikasjonene. Det hadde vært nice. En liten flis på hjemskjermen med notifications.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha brukt iPhone nå siden fredag ettermiddag sitter jeg jo med en del inntrykk etter å ha vært "Android på livstid" tidligere. Det var hovedsaklig widgets og app-bibliotek som fikk meg nå til å gå over til iPhone.

Positive opplevelser

  • Sammenligning av batteritid blir sjeldent brukbar, når forrige telefon hadde to år på baken, men standby-drain imponerer på iPhone.
  • Økosystemet: Hvor sømløst jobb-Mac, iPad og iPhone snakker sammen. En liten ting som er en stor "quality of life" er at SMS-kode for 2FA til VPN på laptopen mottar jeg på laptopen også, og kan dermed bare kopiere inn, i stedet for å taste en åttesifret kode.
  • En litt sånn arbitrær "følelse", både fysisk og psykisk. iOS og animasjonene føles veldig bra ut synes jeg. Det gir et inntrykk av at ting langt sjeldnere må lastes eller prosesseres.
  • Her dukker det garantert opp flere ting etterhvert som jeg blir mer vant til iPhone og iOS.
  • Airpods Pro, funket overraskende bra på Android også, men er en helt ny verden på iPhone.
  • FaceID! Hadde ordentlig ansiktslås på Huawei også, men det var ikke integrert i OSet på samme måten, slik at alle apper med sikkerhet krevde fingeravtrykk. På iPhone er det ansikt over alt, og det digger jeg!

Blanda drops (Muscle memory som må omskrives, endre vaner osv)

  • Navigering: Swipe opp for å komme hjem,  swipe og hold for å bytte app fungerer evig mye bedre og smoothere enn det gjorde på min Huawei. Umiddelbart gjør den alltid slik jeg prøver å få den til å gjøre. Swipe fra venstrekanten for å gå tilbake sliter jeg litt mer med å bli fortrolig med, savner å kunne swipe fra hvilken som helst side for å kunne gå tilbake, men det hadde ikke passet med animasjonene i iOS ofte. Sliter også litt med hvor jeg må swipe for å få kontrollsenteret vs notifications. Dette er nok ting som jeg tror vil gå seg til, selv om navigering tilbake vil nok alltid bli et savn. Navigering forover i nettleseren som er på swipe fra høyre har jeg lite bruk for personlig.
  • Vekten: Telefonen er overraskende lett som "føles feil" for en såpass dyr enhet, selv om materialet på telefonen overhodet ikke føles billig ut.
  • Ikke inkludert hurtiglading. Huaweien plugget jeg i laderen når jeg våknet og så var den ladet mer enn nok innen jeg begynte å jobbe/dro hjemmefra. Har skjønt at iPhone lærer seg lade/bruksmønsteret og kan derfor bare la den stå i over natten, og så topper den opp like før jeg våkner?
  • Swipe ned på hjemskjermen og skriv 1-2 bokstaver i appen man ønsker er digg, selv om jeg umiddelbart savner å nå varsler og kontrollsenter på den måten.

Ting jeg føler mangler

  • Interaktive widgets, hovedsaklig musikkstyring. Å kunne ha musikkontrollen fra kontrollsenteret på hjemskjermen hadde vært gull, alternativt, litt enklere swipe-tilgang til kontrollsenteret. Den ligger jo på låseskjermen, så burde være mulig tenker jeg.
  • Styre sortering i appbiblioteket selv. Kunne ha ting alfabetisk i stedet for den litt arbitrære grupperingen som er i dag. Balanseres med swipe opp og søk på hjemskjerm dog.
  • Må bruke litt "hacky" metode for å komme til egendefinerte rutiner i Google Home, bruker en rutine som skrur på lys, åpner rullegardinger og starter radio på soverommet som vekkerklokke, som det hender jeg må innpå for å endre tiden på. Dette hadde jeg på iPaden tidligere, men det forsvant plutselig. Løser seg nok ved å gå 100% over til Apple Homekit, men HomePod Mini er ikke offisielt tilgjengelig i Norge og en Apple TV koster en god del mer enn min Google Home Mini gjorde.

 

Alt i alt så er jeg jo faktisk fornøyd, og tror jeg vil bli veldig fornøyd ettersom jeg blir mer vant til hvordan man best bruker en iPhone, samt får benyttet flere av fordelene ved at alle Apple enheter snakker så lett sammen. Manglene var jeg helt klar over da jeg bestilte telefonen (med unntak av det Google Home relaterte), så det er jo noe jeg mener man fint kan leve med nå, selv om jeg håper på endringer i fremtiden.

 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
atwater skrev (1 minutt siden):

Det er bare lansert i USA, Canada, Storbritannia og Australia om jeg ikke tar helt feil.

Når det blir lansert i Norge så vil du finne den i Fitness appen.

Ah, takk for svar! Da skjønner jeg ikke hvorfor de promoterer det på norsk. Ei skjønner jeg hvorfor ikke Siri finnes på norsk på HomePod heller. Men men :D

Endret av brukernavn331
Lenke til kommentar

Kanskje litt OT, men uansett. Jeg fikk med en Apple TV 4K når jeg bestilte meg RiksTV, og jeg kunne styre volumet på receiver (Yamaha RX-A) med apple fjernkontrollen. Så har jeg "koblet opp" telefonen mot apple TV, og nå fungerer ikke dette lenger. Har prøvd å fikle litt på Apple TV under fjernkontroller menyen men får det ikke til å virke. Har dette noe med at jeg nå har kobla min iPhone 12 opp mot Apple TV?

Edit: Ser ut til at det kom seg igjen nå etter oppdatering til tvOS 14.3.

Merkelig.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
brukernavn331 skrev (9 timer siden):

Syntes det er litt rart at det ikke fungerer fordet, siden Siri er på norsk på både iPhone og iPad.

HomePod er en helt egen greie, som visstnok kjører en egen tilpasset versjon av tvOS. Så hva som fungerer på andre enheter er strengt tatt ikke relevant. Vi må nok pent vente til Apple bestemmer seg for å lansere den her til lands og da med software som er tilpasset Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...