Gå til innhold

Politiet utnytter makt og autoritet til å oppnå intime relasjoner, kun ukultur?


WiiBoy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
5 hours ago, Drunkenvalley said:

Dette er berre reinspikka misogyny når du beskriv seksuelt overgrep (som det er det det er) som frivilig samleie. "Vås" som @ism_InnleggNO kaller innlegget ditt er direkte høflig.

Ikke noe sted kommer det frem at det er snakk om "overgrep" her, og ikke noe sted vil du finne noen som er uenig med deg i at overgrep er galt.

Men når man bytter til seg mer gunstige vakter mot sex, er man ikke et offer. Og man skal være bra politisk korrekt selvpisket for da ikke å stille seg spørrende til vedkommendes dømmekraft. Det er tross alt ikke en verna bedrift det er snakk om her.

Ei heller er man et offer dersom man syntes den mannlige instruktøren var litt kjekk, og så fikk man ham med seg i bingen mot slutten av kvelden, men så ville han ikke være kjærester allikevel, og nå er alt så kleint på jobben.

Jeg kan godt være enig i at sex mellom ansatte er en slags "ukultur". Jeg ville ikke hatt det på min arbeidsplass, fordi det er et sosialt minefelt, og det er forstyrrende for jobben som skal gjøres. Men det er heller ikke nødvendig å male det her som at noen har blitt undertrykket, med utdeling av offer-kort og hele den sedvanlige fanfaren.

Endret av Kastrup
  • Liker 4
Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/ytring/kvinnelig-politibetjent_-det-er-nok-na-1.15203074?fbclid=IwAR38GapC0txpNkGT9je5hA9ipbqci1_O514qoC4C5k1odWQEY1X07XGxtgw

"Som fersk aspirant på 90-tallet skulle jeg overnatte på stasjonen mellom to vaktsett. En kollega stod bredbeint i døra og sa at han kom til å komme innom i løpet av natta så jeg kunne få meg litt sex. Bare en spøk selvfølgelig, men jeg følte meg ikke helt trygg der jeg lå på en madrass og prøvde å sove."

"Jeg ble kastet inn i en mannskultur der tvangskyssing og «merrabitt» med gigantblåmerke på låret som resultat bare var en del av pakka. Såpass må man tåle, å være politi er ikke for pingler."

"På 2000-tallet, på to forskjellige julebord, opplevde jeg menn som i alkoholrus blottla sine kjønnsorgan og stod og viftet med dem bak ryggen min, mens andre lo."

"På et seminar lo en god kollega godt mens han presset ansiktet mitt hardt ned i skrittet sitt. Jeg lo med, mens jeg prøvde å komme meg løs."

 

Min respekt for menn i politiyrket falt plutselig en god del poeng. Jeg får prøve å tenke at det ikke gjelder alle.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 14.10.2020 den 11.35):

Berre det at ein kan få karakterar, jobbtilbud, forfremmelsar og gunstige arbeidsoppgåver basert på andre kriterium enn at ein er den beste kandidaten er særdeles urovekkande.

Det er vel ikke instruktørene i som setter karakter for studenter i leir. Jeg tror du blander forskjellige ting. Å ligge med instruktøren i leir når man selv er student gir neppe de fleste av de tingene du nevner her. Det eneste måtte være hvis man senere søker seg dit instruktøren man lå med jobber og denne instruktøren har en stilling der han kan tildele goder, eventuelt bruke vedkommende som referanse (selv om det virker spesielt å bruke en instruktør man har hatt noen dager i leir som referanse). Det er slett ikke sikkert.

Derimot vil det å ha begynt å jobbe og ligge med sjefen kunne gi fordeler.

Men igjen, man kan ikke blande studenter og ferdig utdannede på den måten du ser ut til å gjøre.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (På 14.10.2020 den 14.00):

Har du ikke lest saken hos TV2?

Den handler ikke om frivillige seksuelle relasjoner.

Du må også skille mellom politistudenter og ferdig utdannede. Artikkelen har også et skille her:

"Jeg fikk høre om misbruk av posisjon for å oppnå seksuelle handlinger i bytte mot gunstige vakter eller gode referanser. Jeg fikk høre om festkultur – og om såkalt «knulle-torsdag» ved leiroppholdet i den operative treningen for Bachelorutdanningen"

Hvorfor kvinnelige studenter vil ligge med instruktørene vet jeg ikke. Kanskje det er det som ble nevnt om at kvinner tiltrekkes av makt? Men her er det altså frivillig, selv om det vel egentlig er misbruk av maktposisjon av instruktøren. Vet ikke helt om det er nok til å være straffbart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (10 minutter siden):

Var du en av de som fikk fyken, siden du kjenner til slike detaljer?

Eh... Detaljer som står i media?

Jeg siterte jo nettopp artikkelen som skilte mellom studenter og ansatte. Fint om du tar med konteksten når du siterer.

Edit: Nedrig av deg å prøve å angripe meg på den måten. Rapportert. Prøv å holde deg til saken i fremtiden, du.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (6 minutter siden):

Eh... Detaljer som står i media?

Jeg siterte jo nettopp artikkelen som skilte mellom studenter og ansatte. Fint om du tar med konteksten når du siterer.

Edit: Nedrig av deg å prøve å angripe meg på den måten. Rapportert. Prøv å holde deg til saken i fremtiden, du.

Det står jo selvfølgelig ikke om dette var frivillig. Om man får fordeler av å ligge med instruktører heter det korrupsjon.

Endret av frohmage
  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (8 minutter siden):

Det står jo selvfølgelig ikke om dette var frivillig. Om man får fordeler av å ligge med instruktører heter det korrupsjon.

Nei, jeg tror ikke det faller inn under korrupsjon. Det faller nok heller inn under det å misbruke stilling eller posisjon for å skaffe seg seksuell omgang, og er i så fall straffbart for den i høyere stilling men ikke den som er i et underdanighetsforhold.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (4 minutter siden):

Nei, jeg tror ikke det faller inn under korrupsjon.

Om noen lar seg bestikke av penger eller andre greier, så er det korrupsjon i mine ører. Her kan det være snakk om bedre vaktordninger, eller jobbtilbud. Hvis det bare er fyllerør eller liknende, så er det selvfølgelig ikke noe problem for oss andre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Eh... Detaljer som står i media?

Jeg siterte jo nettopp artikkelen som skilte mellom studenter og ansatte. Fint om du tar med konteksten når du siterer.

Edit: Nedrig av deg å prøve å angripe meg på den måten. Rapportert. Prøv å holde deg til saken i fremtiden, du.

Tror ikke han mente å angripe deg der, han spurte bare genuint.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar
54 minutes ago, frohmage said:

Om noen lar seg bestikke av penger eller andre greier, så er det korrupsjon i mine ører. Her kan det være snakk om bedre vaktordninger, eller jobbtilbud.

Enig. "Korrupsjon" er en mye bedre beskrivelse av dette enn "seksuelle overgrep". Og i den anledning er det verdt å nevne at det er ikke bare det å ta imot bestikkelser som er straffbart, men også det å bestikke - eller forsøke å bestikke - en polititjenestemann.

Han som lar seg bestikke med sex er altså ikke et offer.

Hun som bestikker er heller ikke et offer.

Den eneste som kan påberope seg en offer-rolle her, er han eller hun som ikke fikk den gunstige vakten fordi ei annen benyttet sin seksualkapital til å bestikke med - og en annen tok imot.

----------------

Ellers vil jeg slenge ut et spørsmål her, bare for å se om vi alle kan enes om noe i hvert fall:

Er det innenfor anstendighetens rammer å forvente av ei som innehar den mentale kapasiteten til å komme inn på politihøgskolen, at hun klarer å la være å selge seksuelle tjenester på jobben dersom hun ikke ønsker å selge seksuelle tjenester på jobben? Kan vi være enige i at dette er noe man bør kunne forvente?

 

Endret av Kastrup
Lenke til kommentar
Kastrup skrev (På 16.10.2020 den 20.17):

Enig. "Korrupsjon" er en mye bedre beskrivelse av dette enn "seksuelle overgrep". Og i den anledning er det verdt å nevne at det er ikke bare det å ta imot bestikkelser som er straffbart, men også det å bestikke - eller forsøke å bestikke - en polititjenestemann.

Han som lar seg bestikke med sex er altså ikke et offer.

Hun som bestikker er heller ikke et offer.

Den eneste som kan påberope seg en offer-rolle her, er han eller hun som ikke fikk den gunstige vakten fordi ei annen benyttet sin seksualkapital til å bestikke med - og en annen tok imot.

----------------

Ellers vil jeg slenge ut et spørsmål her, bare for å se om vi alle kan enes om noe i hvert fall:

Er det innenfor anstendighetens rammer å forvente av ei som innehar den mentale kapasiteten til å komme inn på politihøgskolen, at hun klarer å la være å selge seksuelle tjenester på jobben dersom hun ikke ønsker å selge seksuelle tjenester på jobben? Kan vi være enige i at dette er noe man bør kunne forvente?

Du har kanskje rett i at dette potensielt kan falle inn under korrupsjon dersom en ansatt har tilbudt seksuell omgang i bytte mot fordeler fra en overordnet eller annen med myndighet til å tildele slike fordeler.

Korrupsjon er at man enten "mottar eller aksepterer et tilbud om en utilbørlig fordel i anledning av utøvelsen av stilling, verv eller utføringen av oppdrag" eller "gir eller tilbyr noen en utilbørlig fordel i anledning av utøvelsen av stilling, verv eller utføringen av oppdrag".

Det er kanskje vanskelig å se for seg at en kvinne som får fordeler av sex med en overordnet blir presset til det? Da har hun jo bevisst sex mot at hun får en fordel hun ellers ikke ville fått uten sex. Hun er vel da ikke nødvendigvis et offer men medskyldig i korrupshon.

Men kanskje den overordnede i dette tilfellet både kunne vært skyldig i korrupsjon og misbruk av stilling?

Kan det også falle inn under sexkjøpsloven? Polititjenestemannen som har hatt sex mot tjenester har jo også "skaffet seg seksuell omgang eller handling ved å yte eller avtale vederlag". Den overordnede eller lignende har skaffet seg sex fra en kvinnelig polititjenestekvinne ved å yte tjenester. Vet ikke om slike tjenester vil falle inn under lovbestemmelsen?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
hekomo skrev (23 minutter siden):

Kan det også falle inn under sexkjøpsloven? Polititjenestemannen som har hatt sex mot tjenester har jo også "skaffet seg seksuell omgang eller handling ved å yte eller avtale vederlag". Den overordnede eller lignende har skaffet seg sex fra en kvinnelig polititjenestekvinne ved å yte tjenester. Vet ikke om slike tjenester vil falle inn under lovbestemmelsen?

Så vidt eg veit så er ikkje grensene for sexkjøpslova testa rettsleg. I utgangspunktet kan sexkjøpslova strengt tatt brukast for å straffe ektemenn som tek oppvasken i håp om å få ha sex med kona ettersom det å ta oppvasken er eit vederlag, og fordi sexkjøpsloven ikkje krever at ein oppnår sex, det er nok å ha til intensjon å bytte vederlaget mot sex. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...